Knaus Vansation TI 650 MEG: Peugeot – om plånboken själv får välja

Publicerad: 2023-09-07   Uppdaterad: 2023-09-03

En ny och välutrustad husbil för strax under 800 000 kronor. Är det ens möjligt i dessa tider? Det korta svaret är – ja!

Vi tar oss an Knaus halvintegrerade modell, Vansation TI 650 MEG med drivlina från Peugeot. Modellen, som har några år på nacken, finns också i en mer exklusiv och betydligt dyrare upplaga byggd på Fiat, MAN och VW. Den senare med fyrhjulsdrift och en prislapp på nära 1,2 miljon kronor, har vi redan skrivit om (Husvagn & Camping utgåva 2/2023).

Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra med VW:n, eller ens med den nästan 200 000 kronor dyrare Fiatbilen med automatlåda. 

Om hjärna och plånbok ska avgöra gör vi tummen upp för fransosen. Fiat Ducato, Peugeot Boxer och Citroën Jumper må vara olika märken – men i många avseenden är de synnerligen lika med jämbördiga chassin.

Knaus Vansation interiör
Klassisk planlösning.

Det som väsentligen skiljer dem åt är att Fiatmotorn finns i olika versioner och med olika antal hästkrafter. Dessutom går italienaren att få med automat, vilket inte finns hos de franska märkena. Här är det endast manuell låda som gäller. 

Eftersom automat blir allt vanligare i husbilar kände vi oss nästan som bortskämda skitungar när vi intog hyttpositionerna i Peugeotbygget. När vi rullade iväg fick våra fördomar om manuell låda sig en riktig käftsmäll. Den pigga motorn och komforten ombord var en positiv överraskning. Såväl på motorväg som i stadstrafik är bilen bekväm, lättkörd och smidig. 

Förarmiljön andas och doftar Fiat lång väg – trots att det handlar om en fransk Peugeot. Inget tjafs, bara enkelt, väl genomtänkt och begripligt. Motorn med sina 165 hästar (hoppla) svarar direkt i uppförsbackar och vid omkörningar. 

Knaus Vansation kök
Plus för utfällbar skärbräda och stort kylskåp.
Knaus Vansation garderober
Garderoberna har applicerats under de båda sängarna.

Det känns onekligen både tryggt och säkert när vi trampar lite hårdare på den högra plattan. Och inte hörs det ett endaste litet gnissel eller knirr i kupén, eller i chassit i övrigt.

Ekipaget som är strax under sju meter (696 cm) långt ger ett gott intryck både exteriört och interiört. Inredningen i ljusbrunt faner med beigegrå textilier känns både välkomnande och ombonad där allt har sin givna funktionella plats. 

Extra plus får interiörbelysningen à la LED-teknik. Själva planlösningen, som för övrigt är helt identisk med Fiats upplaga, får anses som traditionell, vilket innebär höga långbäddar bak, stort kylskåp på 142 liter med frysfack, hygienutrymme med vridbar duschvägg, rak sittsoffa, soffbord med bordsförlängning och vridbara framstolar fram. 

Knaus Vansation sängar
Höga långbäddar är synnerligen populärt.
Knaus Vansation sitt
God passage till och från hytten.

Köksenheten har tvålågig spishäll, djup vask och tre breda förvaringslådor, varav en är avsedd för bestick. Med samtliga överskåp och garderober under sängarna inräknade är det gott om förvaring. Därtill finns ett stort garage, med i- och urlastning från två håll, som sväljer det mesta när ni stuvar in campingmöbler, grill och diverse prylar. 

640-modellen är välutrustad redan från start med den moderna husbilens alla tänkbara säkerhetssystem: ESP, Hill Holder, ABS, stopp/start-system och farthållare. Här finns också DAB+ All in one navigationssystem (inkluderat campingkartor med tre års fri uppdatering), backkamera, markis, eluppvärmda backspeglar, tv-hållare med mera. 

Om modellen funkar som året-runt-bil, törs vi inte spekulera i, men med isolerad färsk- och avloppstank, Trumapanna och elektrisk golvvärme bör resenärerna klara sig länge och väl även när kung Bore är ilsk – inbillar vi oss. Noterbart är att kamremmen ska bytas efter fem år, och inte efter fyra (som på Fiat).

Knaus Vansation hygien
Toalett och handfat kan enkelt bli till
Knaus Vansation duschvägg
… separat duschkabin via den svängbara väggen.

En annan frågeställning är förstås hur bra Peugeotbygget står sig på begagnatmarknaden jämfört med modellens övriga chassiflotta? Det är möjligt att fransosen inte når upp till samma status och höjder som de väletablerade elefanterna, men begagnatpriserna sjunker även hos dem. 

Oavsett är detta väldigt mycket husbil för pengarna. Inte heller sörjer vi över den manuella lådan. Väljer ni det här franska lejonet på huven har ni inte bara en rejäl och bra husbil, utan även pengar över till både hummer och oxfilé.

Knaus Vansation faktaruta
Rulla till toppen