Större valfrihet på campingar önskas. / av Anonym 553371549

• 8 svar
Större valfrihet på campingar önskas.
2014-11-26 kl 19:37

Alltför sällan kan man välja plats och sedan el utan man får välja elplats och ändå så separeras dessa avgifter på kvittot.

Man kanske har egen strömförsörjning på sitt boende men vill ha en viss plats, t.ex sjö eller havsutsikt, men tvingas mer eller mindre till tältplats, lutande platser, åkrar, långt från servicehus, bara för att man inte vill bli uppkopplad mot elnätet.

Varför kan man inte få välja plats och sedan om man vill ha el till detta?

2014-11-26 kl 22:46

Det brukar inte vara något problem om man bokar i förväg med dom önskemålen..

2014-11-27 kl 19:58

Men att tvingas boka i förväg minskar ytterligare valfriheten.

Naturligtvis så är det campingägarna som sätter reglerna men det bör vara gästen som väljer vilka tjänster som den vill utnyttja och betalar för dem.
Mitt förslag är ett baspris för platsen inklusive tillgång till servicehus, dricksvatten och tömningsmöjligheter. Vill man utnyttja el, pool mm så kan man betala extra för dessa tjänster.
Däremot vill jag inte ha avgifter baserade på antalet personer (som i tex Danmark) vilket bara missgynnar barnfamiljer.

LAEN
2014-11-28 kl 10:52

Jag kan mycket väl tänka mig med kontinentala avgifter.
Varför ska en ensam eller ett par betala samma som en familj på 4-5 eller större än så?
Fler personer, mer åtgång på vatten, sanitetsartiklar mm.
Det är vän ändå mest rättvist.

Men är inte inte intresserad av ett paket där jag kanske intresserar mig kanske just av närheten till toalett eller handikapptoalett men inget behov att koppla upp mig med varken el eller kabel-tv.
Det är kanske just platsen längst ut på udden jag vill njuta utav i lugnet utan el, på en "elplats".

2014-11-28 kl 14:20

Det kan ju vara så att tillgången på elplatser är begränsad. Då kan ju campingägaren hänvisa till platser utan el för att spara platserna med elanslutning till de gäster som vill ha det. Sedan tycker jag också att det finns lite logik i det kontinentala sättet att ta betalt. Plats +fordon +antal gäster. Sedan kan fundera över varför tältare då kommer billigare undan. De är ju de som utnyttjar campingens faciliteter som spis, disk, matplats mera än "vi" som har det med oss i fordonet.

2014-11-28 kl 14:22

Det är väl egentligen två problem som skall lösas. Lasse vill ha en plats utan el inom rimligt avstånd från servicehus och något så nära plan, Campingägaren har bara x antal platser med el och det är de enda som är ordentligt planade, återstående campingplats är som naturen lämnar den. Under högsäsong blir det väl så att man inte gärna släpper de få el-platser man har till en gäst som inte vill ha el. Och så blir gästen (Lasse) lite sur.
Om man nu i större utsträckning anlade campingplatserna på naturens villkor, utan fasta gator som i en stad. Planade de delar av platsen som var för kuperat, även tält campister vill ha en plan yta att resa tältet på, och placerade el-stolparna jämt fördelade kunde man tillfredsställa alla såväl de som vill ha el som de som inte vill ha el.
Jag har sett det på få campingplatser och det fungerar alldeles utmärkt. Men OK det ger kanske lite mer arbete för personalen, då de måste se till att gästerna inte ligger för tät.

I övrigt är det sammanräknat ingen större skillnad på campingavgiften i Danmark och här, det ser bara värre ut när det uppräknas x kronor per person, x kronor för enheten. Här finns ju campingplatser som glatt väck tar både 300 och 400 per natt oavsett om det är en eller 5 som övernatter. Man räknar tydligen med att det alltid är minst 4 per ekipage.
mvh Hans-Peter

2014-11-28 kl 21:15

Nja.

När jag går runt på en camping för att bestämma mig för en plats, den som passar mig och min vagn, så meddelar jag värden det.
Först till kvarn liksom anser jag.
Sen om jag vill efter dag två eller tre köpa Ett eller fler kW/h med el för att ladda batterier så vill jag göra det då.

2014-11-28 kl 21:40

Jag tycker inte det varit några större problem att stå på elplats utan att behöva betala för el om jag inte vill använda det. Men visst finns det ställen där man inte har valfriheten med. Å andra sidan har det inte varit helt ovanligt att "elfria" platser har haft ett i vårt tycke bättre läge än elplatserna.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206