Utökad behörighet B96 / av Susanne_L

Utökad behörighet B96
2013-04-24 kl 13:03

Är så glad då jag klarade uppkörningen för utökad behörighet, B96 idag :)
"Nu är det bara att koppla på vagnen och åka iväg" sa uppkörningskontrollanten efteråt.
Var lite nervös innan, men nu är det gjort!

Susanne
2013-04-24 kl 13:21

Härligt stort Grattis

Hä bar å åk som han sa

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-04-24 kl 14:53

Grattis!

2013-04-24 kl 15:24

Grattis

2013-04-24 kl 15:53

Säger desamma grattis :)

2013-04-24 kl 17:05

Grattis!
Lyckades med samma sak för ca 1månad sedan. Perfekt

2013-04-24 kl 20:09

Grattis!
Men Ni som kört upp kan väl berätta lite om uppkörningen - vad fick ni göra, vilket ekipage hade ni fixat mm

2013-04-24 kl 20:24

Kan inte hjälpa dej, det var 40 år sen och kommer inte ihåg ;-)

2013-04-24 kl 22:25

hej!
Man gick igenom säkerhetskontrollen på bil och släp,lasten på släpet sen körning i 35 minuter istan

2013-04-25 kl 07:28

jag hade ett litet backmoment, backa runt ett gathörn. Inga problem.
Jag hyrde ekipaget från bilskolan för tydligen är det många som hyr släp, åker dit & går vända för att bromsar tar för dåligt mm mm.
Inte värt besväret

2013-04-25 kl 08:13

Tack för alla gratulationer! Dom värmer :)

Jag fick börja med att koppla släpet (körde upp privat så jag hade vår husvagn och låna en Volvo V70 av en kompis). Sen bad han mig att göra en komplett säkerhetskontroll av hela ekipaget, behövde dock inte kolla några vätskor under motorhuven. Jag började med att kolla allt var OK på kopplingsanordningen, sedan samtliga lampor (bad honom trycka på bromsen) kollade att alla däck var godkända, drog åt parkeringsbromsen på husvagnen och prova köra både framåt och bakåt. Gick in i vagnen och försäkra mig om att ev. last var säkrat och att inget låg löst, att utvändiga dörrar och luckor var låsta. Inne i bilen kolla jag servostyrningen, bromsarna, vindrutetorkare/spolarvätska, fläkt och tutan. Sen blev det en åktur på ca 30 min med backning runt gatuhörn, landsvägskörning och inne i tätbebyggt område med rondeller, övergångsställen, farthinder, rödljus, järnvägsövergång m.m. Tydligen var det även viktigt att man körde miljövänligt, han poängtera det innan vi åkte iväg. Tillbaka på parkeringen så koppla jag av släpet och parkera bredvid. Klart!
Blev en väldig redogörelse det här men kanske det kan vara till hjälp för någon :)

Susanne
2013-04-25 kl 08:38

Det är nästan samma som för BE-kort fast utan teoriprov.

2013-04-25 kl 08:48

Ja visst.
En kompis till mig körde upp för ca 2 månader sen och hon behövde endast kolla belysningen. Hon tog det via en körskola och jag körde ju upp privat, en del menar att dom brukar vara "hårdare" mot dom som inte går via en körskola.....Sen om det verkligen är så eller om det är en slump, vad vet ja.....
Billigare blev det i alla fall, 1.030 kr för mig och 2.932 kr om jag gått via en körskola.

Susanne
2013-04-25 kl 11:04

tommpa skrev:
Kan inte hjälpa dej, det var 40 år sen och kommer inte ihåg ;-)

Det är klart att du inte kommer ihåg, B96 fanns inte då, själv körde jag upp för trafikkort för 50 år sedan, i och med det hade jag alla behörigheter utom buss.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-05-20 kl 15:59

Körde upp idag för den utökade behörigheten och det gick bra trots att kontrollanten var noggrann! =0)

Om jag får säga så tycker jag det kan vara värt att ta en körlektion och en genomgång på säkerhetsgenomgången. Det är mycket som man normalt sett inte kollar och som jag (så vitt jag kan minnas) inte behövde kontrollera 1985 när jag sist var på uppkörning!

Jag försökte dela upp det i sekvenser och övade hemma en kväll ett par gånger med jobbets lätta släpkärra.

1, Koppla släpet och allt det andra och verkligen PRÖVA om det sitter fast genom att veva upp bilen med släpet. Passa samtidigt på att påpeka hur viktigt det är att ha rätt tryck på kulan samt att kulans glapp skall vara max 1 mm.

2, Sen kolla bälten, rutor!, tuta !, vindrutetorkare, spolning och förklara att man verkligen justerat in allting för en säker körning. Viktigt lär också vara att kolla så att bromspedalen och styrningen beter sig på rätt sätt när man startar motorn.

3, Sen öppna huven och kolla bromsvätska, batteri (sitter fast), generatorrem, servovätska för styrning, glykol och olja.

4, Kolla däcken och mönsterdjup, fälgar.

5, Kolla ljusen runt om på bilen och glöm INTE skyltbelysningen.

6, Kolla lasten (körde med trafikskolans kärra med två betonggrisar) så fick förklara hur, friktionen påverkar, kraften i (överfalls surrningen) och glöm inte hur vinkeln på surrningen påverkar !!!

7, Som sista moment kolla bromsen på släpet och då menar jag att dra handbromsen och försök att flytta släpet med bilen. Dra handbromsen och backa för att se att den "snäpper upp" bakåt och sen lossa handbroms och köra framåt och bromsa för att se så att dragstången åker ihop (men max ¾ av den totala längden)..

Körningen var väl sen inte så märkvärdig. Har man övat så har man och har man kört med lätt släp så blir det väl ganska så samma. Jag fick backa runt hörn och jag fick starta och stoppa i backe, jag fick köra på 30 väg i ett villaområde och på motorväg..

Om jag skall vara lite självkritiskt och det som jag skulle vilja visa honom mer så är det att jag kan köra fort!! Det klagomål jag fick av uppköraren efteråt var att jag på sina ställen låg 5-10km under gällande hastighetsgräns. Detta tog jag upp med körläraren när jag lämnade tillbaka bilen och släpet till körskolan, han sa att han inte lagt märke till detta tidigare, att jag nog var nervös och att det är något som de faktiskt tittar mycket på. Personalen på uppkörningen har fått instruktioner att säga till om folk kör sakta eftersom det leder till omkörningar i trafiken som kan bli farliga.
Så om det är något som jag skall skicka med så är det att köra på som vanligt ;-)

En annan sak förresten ! Från och med Oktober så för du köra med automat (som jag annars kör) och detta även om du har backkamera (som jag har och som underlättar kopplingen av släpet) och elektrisk handbroms med auto hold funktion (bra för start i backe).. Självklart hade detta underlättat men det är inte alla som vet att detta är okay!!!

2014-05-20 kl 22:29

mats.nilsson1 skrev:

En annan sak förresten ! Från och med Oktober så för du köra med automat (som jag annars kör) och detta även om du har backkamera (som jag har och som underlättar kopplingen av släpet) och elektrisk handbroms med auto hold funktion (bra för start i backe).. Självklart hade detta underlättat men det är inte alla som vet att detta är okay!!!

Det kommer inte att stå automat i körkortet då? Jag frågade en uppkörningsman för ca ett halvår sedan om detta och han sa att det var OK köra upp med automat, men att då kommer mitt körkort gälla endast för automat. Lät ju inte så kul när man har ett "normalt" körkort idag... Jag har också en automat, så det skulle ju underlätta få köra upp med sin egen bil - men inte till det "priset". Vågar man hoppas att uppkörningsmannen hade fel? Men knappast troligt väl...

2014-05-21 kl 07:52

Detta kan man läsa på körkortsportalen:
Nyheter för den som vill göra förarprov för den utökade B-behörigheten
Utöver de nya regler som följer av EU-direktivet har det också beslutats att den som har körkort för bil, B-behörighet, utan villkor om begränsning till automatisk växellåda, får avlägga körprov för den utökade B-behörigheten i en automatväxlad bil. Den nya regeln träder i kraft den 1 oktober 2013.

- Körprovet för den utökade behörigheten B syftar i huvudsak till att säker­ställa förmågan att köra med släpvagn, inte förmågan att köra med manuell växellåda. Därför inför vi en möjlighet att genomföra provet i en automatväxlad bil, även om B-behörigheten inte är förenad med sådant villkor, säger Olof Stenlund på Transportstyrelsens väg- och järnvägsavdelningen.

Susanne
2014-05-21 kl 11:07

Grattis till ditt B96, tog själv BE 2011 ångra inte det en sekund, gillar att köra med Kaben efter!

2014-05-21 kl 16:40

@Susanne_L
Tack för ditt tydliga svar! Då hade alltså de där uppkörningsmannen fel då - till min stora glädje! ;)

2014-09-11 kl 12:43

Stämmer det att man ej får kolla bakåt utan endast använda backspegelarna?

2014-09-11 kl 12:49

Under uppkörning ska man använda backspeglarna (jag gjorde det, även om jag alltid gör det annars också). Har hört att man kan bli kuggad om man inte gör det, men törs inte svära på det.

Susanne
2014-09-11 kl 12:58

Det var det jag hörde ja med så var tvungen att fråga:) . Då jag tycker det är svårare med backspeglar så får jag nog träna lite mera hemma

2014-09-11 kl 13:15

Ja det är nog lika bra det, dumt att chansa :-)

Susanne
2014-09-11 kl 23:42

Det är väl klart att man får lov att titta bakåt. Det måste man ju när man skall backa runt ett hörn. Dvs över vänsteraxeln. Fick själv ett påpekande när jag INTE gjorde det (snett bakåt). I mitten ser man ju bara husvagnsfronten så där är det ingen mening att titta. Men det gäller att vara flitig och hålla koll på ekipaget via backspeglarna under färd.
Träna backning med speglarna är heller inte fel.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-09-12 kl 07:29

Ja titta bakåt får man väl göra, men inte veva ner rutan och ut med huvudet som många gör, eller öppna dörren och hänga ut en bit och kolla bakåt. Dom ser ju om man är van att använda sig av backspeglarna.

Susanne
2014-09-12 kl 07:44

Det är ju rätt. Har förresten inte gratulerat dig. Tog själv det i våras utan körlektioner men kuggades första gången (inte så mycket att orda om. Det blev ändå billigare).
En sak som inte kommit upp här är att man kan få redogöra för vad man har lastat i husvagnen om man kör upp med sådan. Den måste vara lastad till minst halva lastvikten och det måste man kunna redogöra för om man får frågan. Missade det första gången så det blev mest svammel. Andra gången läste jag innantill efter lista kilo för kilo ( det var lite överdrivet men helt ok)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-09-21 kl 14:42

Körde upp i fredags och klararde det :D frågade även om att kolla bakåt och man fick göra hur man ville bara man kom rakt :)
Och det med lasten fick jag ingen fråga om som tur var. Då jag lånade kärran av trafikskolan (500:-)

2014-09-22 kl 15:06

Grattis till körkortet!

Susanne
2015-04-23 kl 16:01

Grattis Susanne!
Jag vill tipsa er som ska ta detta kort.
Skippa körskolan och kör upp privat så spar du en massa tid. Jag kollade youtube dagarna innan provet. En checklista:
Fotografera dig på transportstyrelsen.
Hur ett släp som är högre och bredare än ditt dragfordon.
Se till att totalvikten för ekipaget överstiger 3500kg dock max 4250kg. Gå in på transportstyrelsen.se och sök upp dina fordon. Dessa siffror ska du visa för kontrollanten vid uppkörningen.
Hyr du ett släp med ex totalvikt 1100kg och en max lastvikt på 500kg så måste du lasta minst 50%. Dvs 250kg.
Lasten ska säkras med spännband åt alla håll. Ett tips är att använda europapallar och surra kring. De kontrollväger inte lasten, men du ska svara hur du har tänkt med vikten.
Lär dig att kontrollera bromsar på ditt släp. Dra i handbromsen och försök köra framåt, bakåt med bilen. Släpp handbromsen och kör framåt och bromsa hastigt. Dra i handbromsen på bilen och gå ur och kolla draget. Se ut som om du vet vad du gör ;-) Det ska dra ihop sig, men inte helt och hållet. Är du på grus så ser du dessutom bromsspår och kan bekräfta att bromsarna tar bra.
Om kontrollanten ber dig att göra en säkerhetskontroll: Kolla då ljus, blinkers, bromsljus och däckmönster. Be hen att kolla bromsljusen.
Nu kör du 30 minuter med släpet och på en säker plats ber han dig att vända släpet. Håll reda på vilken hastighet som gäller och håll den! Cirkulationsplatser, 30km/h områden, cykelbanor. Håll max 80km/h på motorvägen.
Skulle du mot all förmodan kugga så har det inte kostat dig mer än 800kr så se det som en körlektion.
Lycka till!

2017-06-19 kl 15:11

Nu ändras reglerna igen. Från 1 juli 2017 är det fortfarande tillåtet att köra upp för B96 med automatväxlad bil, men då får man en kod i körkortet som innebär att du får köra med manuell låda så länge sammanlagd totalvikt för ekipaget inte överstiger 3500 kg. Om du däremot utnyttjar ditt B96 och ligger i spannet 3500-4250 kg sammanlagd totalvikt, då får du bara köra med automatväxlad bil.
Detta är för att reglerna ska bli likadana i hela EU, vilket ju låter rimligt att de är.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206