Vad är det för fel med att ha husvagn? / av Anton Hosinsky

• 19 svar
Vad är det för fel med att ha husvagn?
2015-10-03 kl 23:24

Hejsan!
Jag har pga min fars utlandstjänst bott i stort sett hela mitt liv utanför Sveriges gränser. I somras var jag tillbaks med familjen för första gången på många år, vi reste genom landet och bodde i campingstugor längs vägen och jag blev fascinerad då jag såg hur välutvecklat husvangnslivet är och tänkte att det här måste vara en perfekt lösning för framtida resor.

Nybörjare som jag är så har jag letat efter information om ämnet på Internet och blivit väldigt förvånad över allt det negativa som skrivs, och jag skulle gärna höra era åsikter om varför det är så här.

Att bilförare klagar för att dom måste sänka hastigheten till hela 80 km/h om dom hamnar bakom ett släp någon gång ibland går ju att förstå. Men i övrigt? Ta t.ex. det nedvärderande begreppet "tattartermos", bara en sån sak.

Nätet är fullt av forumkommentarer av folk som tycker husvagnsägare är idioter för dom bäddar och lagar mat själva, och kommer med en massa sjuka matematiska kalkyler för att "bevisa" att det är lönsammare att resa runt och bo på hotell i stället. Eller att det är mycket bättre (mer "inne"? Tuffare? Ballare?) att åka till Thailand i stället. Närmast chockerande tycker jag, varje individ har väl fullkomlig frihet att välja hur och var han eller hon föredrar att semestra?

Youtube-sökning är mycket intressant. På svenska sidor finns i stort sett bara ett seriöst och mycket typiskt svenskt säkerhetsinriktat klipp om husvagnar och brandfara. Resten är husvagnsförstörelse (sprägning och race) och Galenskaparnas sång, där familjen i videon har ett minspel som tyder på att husvagnssemester är ett öde värre än döden.
Så har vi filmen "vi hade i alla fall tur med vädret", en otroligt bitsk satir om allt som kan gå fel på husvagnssemester.

Jämför man med Danmark så har vi alla möjliga fascinerande resereportage. Engelsmännen har flera mycket informativa videos om körteknik, backning m.m. Spanjorerna har många klipp från sommarprogram på TV där de intervjuar campingboende och blir inbjudna i deras vagnar. I jämförelse får man intrycket att i Sverige är det nästan skamligt med husvagn. Nu när jag tänker på det så är enda gången jag sett en husvagn i svensk film, förutom den ovan nämnda, Sällskapsresan 2 med dom där två tokiga och halft efterblivna norrmänen spelade av Staffan och Begnt, som skulle imponera på tejererna med surströmming och vargtass i en husvagn i Alperna.Töntighet på professionell nivå alltså.

Det riktigt intressanta är att man aldrig någonsin märker av något av detta när det gäller husbilar! Tvärtemot, där finner man minsann intressanta resereportage av folk som rest långväga. Jag väntar med spänning på dagen då vi får se reportaget "med husbil från Nordkapp till Kapstaden". Är det så enkelt att husbilsägare respekterar man för de har så pass med pengar att de kan köpa ett så svindyrt fordon? Och att husvagn associeras med billigt resande för enkla, outbildade människor? (Kommentar jag läste: se till att tanten är sosse och arbetar på Konsum)

Eller har svenskarna i största allmänhet en deprimerande syn på saker och ting? Jag tänker på t.ex. Ingmar Bergmans filmer, svenska sociala dramadokumentärer om tredje världen, eller alla de romaner jag läst av svenska författare som allid är så dramatiska med människor som alltid har så mycket problem.

Jantelagen in action? Du ska inte tro att du är något bara för att du har husvagn?

Vad tror ni? Hur ser ni på saker och ting? Allt det här är ju totalt tvärt emot alla de intryck jag får när jag läser det här forumet, där alla verkligen anstränger sig till att vara öppna och vänliga och dela med sig av sin erfarenhet.

Ren avundsjuka?

Och var har förresten träningsoverall att göra med saker och ting? Semesterkostym som tyskarna som jämt ska ha kortbyxor på Kanarieöarna även om det är 7 grader varmt och spöregnar? Läste någon kommentar om detta och sen har jag sett att det dyker upp både i filmen Vi hade i alla fall tur, och i galenskaparnas video.

Skulle vara jätteintressant att höra era åsikter och synpunkter på det här. Verkar nästan som ett ämne för en doktorsavhandling...

Själv kommer jag snart vara en omåttlig stolt ägare till min första tattartermos!

Ha det bra och kör försiktigt.

2015-10-04 kl 00:08

Ja jag tycker du har väldigt rätt i dina observationer att det tydligen är mycket mera status att ha husbil jämfört med husvagn. En gång i tiden var camping ett billigt sätt att semestra men numera är det en livsstil. Apropå träningsoverall, jag har haft husvagn i 50 år men aldrig ägt en träningsoverall. Välkommen in i husvagnslivet!

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2015-10-04 kl 09:40

Ha ha, intressanta reflektioner måste jag säga.

Tyvärr så måste jag nog säga så här. Det totala livet för Svensson om man ser till hela året har blivit lite för präglat med bilkörning.

ånga som har jobb idag tar bilen och det är bråttom för man vill vara ute så sent som möjligt i tid för att kunna sova så länge som möjligt för att kunna dricka öl så sent som möjligt, eller att helt enkelt få familjelivet att gå ihop.

Jag är av den typen att man kan bli sur över att man hamnar bakom en traktor, lastbil eller husvagn på den mest kurviga och backiga väg man kan hitta. Problemet är inte ekipaget i stort utan att eländet tror han äger hela vägen.

Jag är en sådan person som slickar vägpinnarna på vägen och frugan blir galen på det. Men hellre det än att köra in i mötande bil på grund av att han/hon ligger långt över mittlinjen på vägen.

Åsikten om husvagn eller husbil är nog mer att den ska vara ren och ha fina former.
Att vi svenskar har negativ inställning beror nog på att vi bryr oss för mycket om saker och ting.

Vi måste ha åsikter om allt och precis som överallt annars i hela världen så gnälls det ju inte på saker som funkar som de anser är bra. Man gnäller på just saker som det är fel på.

Ju mer jag skriver här så får jag rannsaka mig själv. Är en gnällig typ som tycker att vissa borde inte ens få ha körkort (mitt-i-vägen-förarna).

Sedan vill jag säga det att det där med träningsoverall, det SKA jag ha. Men det är inte för att det hör till husvagnar utan för att jag älskar ha kul. Så när nya vagnen hämtas så är det träningsoverall på alla närvarande och låten med Galenskaparna och Aftershave från serien Macken, Man ska ha husvagn. Den ska absolut spelas upp.

Sedan hoppas man på att det inte blir som i filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret"
Fast med mig, ja då vet man aldrig vad som kan hända...

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
2015-10-04 kl 16:36

Min insikt med åren är att svensken i allmänhet har stenkoll på massa saker som att kabe anses bäst osv. Det man oftast glömmer är glädjen med en husvagn eller en bil eller diskmaskin kanske inte är att ha den bästa för sitt pris. Därför anses husbil bättre att resa med. Själv krokar jag på min billiga husvagn och kan dra rätt utiskogen med kompisar och familj varje helg, det kostar inget, skulle det bli ett steskott eller skada kan jag leva med det, den är till för att användas i ur och skur och behöver inte ställas in på vintern. Det är något många har svårt för den enkla glädjen att bara dra ut, allt måste vara perfekt, och man måste ha det där dyra soltaket och den där fina goretexjackan annars kan man inte vara ute.

Det är där någonstans husvagnen felar, den är ite bäst för ändamålet. Jag märker tydligt på mitt jobb att folkskruvar på sig lite och nog känner sig lite avundsjuka när jag är i väg var och varannan helg och har kul. Då sitter dom där med amorteringar på sitt dyra hus och lägenheter, spar en summa varje månad så det räcker till Tailand och äter blodpudding. Har inget emot att man har ny husvagn osvom man har råd men att ha en hygglig inkomst och ha en billig vagn i ställe för nytt hus, ny bil och Tailandsresa är så fel i mångas ögon, kanske för man inte kan vara anorlunda än grannen, människan är ju flockdjur.

2015-10-04 kl 18:57

Mycket roligt att läsa en kommentar från en utifrån kommen betraktare, här då från dig Anton som inte varit i Sverige så mycket. Du träffar väldigt rätt just kring synen på oss husvagnsägare från diverse håll och även detta med att husbilen ofta har högre status än husvagnen. Börjar bli så gammal att jag inte bryr mig så mycket om vissa fördomar kring husvagnslivet, jag vet vad jag har och trivs med ett enkelt men väl fungerande husvagnsliv. Med fyrhjulsdrift på dragbilen och en liten lätt vagn kan man oftast ta sig till de mest underbara enskilda platser vare sig det är sommar eller vinter. Jämför man med att övernatta i tält på vintern på fjället, eller föralldel att tälta även sommartid så är den lilla Adrian med rinnande (kallt) vatten, kassett-toa, gasolkök, kylskåp, värme och riktiga sängplatser rena himmelriket...
Det enda som jag retar mig på vad gäller jämförelsen husvagn - husbil är den njugga inställning som finns ibland de gånger man behöver en sen ställplats för någon natt. Där har husbilen fått en alltför hög status. Det borde gå att låta även husvagnsekipagen stanna till lite lättsamt för en natt och ett kort besök i något samhälle utan att bli betraktad som lite suspekt. Har i övrigt inget emot husbilar, tvärtom, gläds åt att fler kan komma ut och se och uppleva allt som finns både in- och utrikes. Där är vi lika, vare sig vi har dragbil och husvagn eller husbil.

2015-10-05 kl 00:42

Jag tycker att Anton har rätt i det mesta. Men ska jag resa omkring och bara stanna 1-2 nätter på varje ställe, så skulle jag föredra husbil. Jag bor ju heltid i husvagn, och stormtrivs med det.

2015-10-07 kl 14:16

Mycket intressanta och relevanta synpunkter, både från Anton och andra. Betr fint-mindre fint, dyrt-billigt när det gäller val av campingfordon, så tycker jag att det inte är skillnaden mellan vagn-bil som är avgörande. En ny Kabe t.ex. ligger väl i nivå med en husbil med några år på nacken, och vi har sett under våra resor de mest fantastiska ekipage av båda slagen! Ingen prestige där!På campingar har vi stått invid allt från 20 år gamla vagnar till nya husbussar för ett antal miljoner, men vår erfarenhet är att när man är resande så finns ingen skillnad, alla är campare! Sen beror det kanske litet på hur känslig man är, men vi har aldrig känt oss mindre värda i vår 10 år gamla vagn än någon i en sprillans ny, det är bara fånigt att lägga energi på sånt.Tidigare hade vi husbil när vår livssituation lämpade sej för det, men nu när min man inte kan gå så passar det med personbil och husvagn, då kan man stå några dagar och köra runt med bilen och så dra vidare! Kanske passar oss säsongscamping bättre om några år, det vet man inte. Det finaste med camping, antingen man har husvagn eller husbil är väl att alla kan välja det som passar dom bäst just nu! Eller hur!!

2015-10-07 kl 17:05

Många intressanta noteringar och insikter får jag säga. För egen del har jag nog inte (med vissa undantag) noterat några större skillnader på ägare till husvagn kontra husbil eller tältare heller för den delen.
Avundsjuka? Tja, man får ju faktiskt en äldre bensindriven italiensk husbil för ytterst blygsamma pengar idag, kontra en ny svenskbyggd husvagn med trippelboogie och jätte-SUV framför, ett ekipage med gott o väl 7 siffror på prislappen. Men visst anses husbilen, åtminstone av många ägare, som en lite högre klass, det kommer vi inte från.

Majoriteten är dock (med några undantag, som sagt) vanliga trevliga människor med ett gemensamt intresse. Låt vara att parfymdoft och juvelrassel kan vara lite mera påträngande när det handlar om en tvåmiljoners husbil, mot när det rullar in en lätt fläckig 740 med en Cabby -74.

Vem av dem som har roligast är ju en helt annan fråga. ;)

Har själv campat med både tält och tältvagn, haft ett antal husvagnar i olika storlekar och även provat husbil några år. Är nu tillbaka på en liten smidig resevagn som passar oss perfekt.

Träningsoverall, detta mjuka, bekväma och lediga fritidsplagg, var nog mera inne runt 70/80-talet eller så, ej att förväxla med dagens avancerade träningsdressar. Vid den tiden dök också uttrycket "tattartermos" upp. Initialt gällde det dock de stora pråliga Tabbertvagnarna, som med sina tofsar, speglar och tingel-tangel tilltalade vissa.

Vad gäller hastigheten på vägarna så finns ju många sorter i vår herres hage. Häftiga Hasse i sin svarta BMW med fingret ständigt på ljustutan älskar att hata allt som kommer i hans väg. Gamle Gösta i sin blå 240 låter däremot hastighetsmätaren ligga en bra bit under tillåten fart och med lite skumma ögon låter han mittlinjen visa vägen. På något vis måste ju ändå dessa ytterligheter samsas, även om jag håller med om att tålamodet understundom kan prövas...

De som pratar nedsättande om husvagnsfolk är sannolikt inte campare själva, men finner nöje i att förlöjliga denna grupp. Man kan ibland höra resonemang som intimt förknippar husvagnsliv med Explorer o sockerdricka, snus, dragspel, hot-dogs på grillen och hela familjen i lika kläder. Tältarna tycks inte lika utsatta för löje, utan ses som mera seriösa, liksom de som hyr stuga.

Känner i ett visst fall till en herre som i alla lägen förespråkar husbil som det enda riktiga sättet att campa. Från säker källa (hustrun) har jag dock erfarit att: "Lennart han kan knappt backa med bilen en gång" Allt har sin förklaring...

Lyssna förresten på nedanstående länk. Har inte hört den på ett tag nu, men den håller än!

https://www.youtube.com/watch?v=J9vkOwlIU-g

2015-10-10 kl 15:19

Att skyla över sin egen självupplevda otillräcklighet genom att försöka nedvärdera andra är nog tyvärr lite ingrott i den svenska folksjälen.

Själv kör jag med bil och husvagn därför att den primära användningen är på tillfälliga campingar i samband med flerdagars orienteringstävlingar. Jämfört med bil och husvagn är husbilar hopplösa att komma fram med på tillfälliga campingar, på vattensjuka ängar och liknande. Dessutom händer det ofta att någon behöver åka iväg utan att allt och alla ska/vill följa med. När vagnen är bortkopplad är bilen ju lika smidig och självständig som vanligt.

Inte har jag något jätteekipage heller, men det är mest för att det helt enkelt inte får plats på den typen av campingar som jag står på. Den vagn av storlek 560 som jag har nu är en lagom avvägning av invändigt utrymme och utvändigt platsbehov. Däremot har jag fyrhjulsdriven bil, just på grund av dessa campingars beskaffenhet. Förr var det ett evinnerligt väntande på traktorer och hjullastare, men det slipper jag nu.

Däremot har jag inte varit på en vanlig campingplats sedan - eh - jag minns helt enkelt inte när det var. Inte har jag haft någon Explorer med heller. Öl däremot, fast det är inte ovanligt att det mesta av den är med hem igen.

2015-10-25 kl 10:00

Jag har fått för mig att den generella synen på att ha husvagn är väldigt nedvärderande, eller ironiserade pga okunnighet eller fördomar från 70_talet.
För att slippa pendla till jobbet, ställde jag vagnen på en hyr plats i närheten. Möttes av alla möjliga kommentarer och ibland förlöjligade sådana,när jag talade om hur jag bodde.
Vissa tyckte synd om mig, att jag hade det kallt, inte kunde laga mat.....de hade svårt att ta in hur en modern husvagn är. Att man har vattenburen värme och även golvvärme, ugn, AC, varm vatten etc....

2015-10-25 kl 12:06

Inte kan vi se att det är fel med husvagn. Men trenden är tydlig, som vi nu kan se är det fler husbilar än vagnar här på vår camping. Vi använder vår vagn minst 6 månader här i Spanien varje vinter, det är nu 14 vintern som vi bor här.
Vår Öggestorp är 19 år och fungerar toppen. Flera av de som har husbil är beroende av att komma till affärer som inte alltid finns på campingarna.
Åker gärna med oss som har bil.
Men, de flesta camparna med HB är inga högfärdsblåsor utan man träffas och har kul.
Vi började med husvagn 1964 och har nog bara bra erfarenheter av "campister".
Ha de bra i Svedala här har vi nu +20 grader och det blir nog det resten av vintern!!

2015-10-25 kl 19:58

Pyttan, hur hade ni det med vädret nu under dagarna? På Kanarieöarna har vi haft stark vind som förstört massor av odlingar och så hårt regn att skolorna stängde.

2015-10-25 kl 21:01

Här i Pilar de La Horadada har vi haft det hyggligt, kom lite regn natten som var. Idag har vi haft molnigt men varmt. Nu ikväll har det börjar dugga, inga mängder bara ett lätt stril. Man blir knappt blöt när man är ute. Nästan ingen blåst.

2016-09-13 kl 15:41

Det är inget fel i att ha husvagn, tvärtom. Visst finns det somliga som klagar på oss husvagnsägare (främst för att de tycker att vi bromsar upp i trafiken), men so what? Jag funderar allvarligt på att beställa en dekal att sätta bakpå vagnen med texten "Slappna av, JAG har semester" bara för att retas :-)
Personligen tycker jag det är ganska rogivande att glida fram i 80-85 km/tim, jag vet ju att jag kommer fram ändå.
Jag är nu inne på min andra vagn, den förra (Solifer 500L -89) funkade förträffligt för mig då jag bara var ute själv, men i somras fick den "icke godkänt" av mitt resesällskap då den saknade toalett och kylskåpet var "för litet" (för det kunde ju inte bero på att sällskapet hade med sig kylvaror i sådan mängd att det hade mättat en pluton beväringar, trots mina försäkringar om att det fanns matvaruaffärer även i andra delar av Sverige).. Så, nu är jag i stället ägare till en Kabe Briljant -97, och förhoppningsvis kommer jag att trivas lika bra med den.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-09-13 kl 18:38

Hade våran första husvagnssemester nu i sommar och måste erkänna att det är fantastiskt att glida omkring till nya platser, var längesedan jag var så avslappnad på semestern. Så om någon ser ner på mig för att jag har husvagn, vem bryr sig livet är för kort för att fundera på vad andra tycker.
Såg en annan rolig skylt som jag var lite sugen på: "Du har nu köplats 1"

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2016-09-13 kl 19:56

Har själv blivit idiotförklarad för att jag valt husvagn före husbil.Hade vi velat ha husbil hade vi köpt en sådan och inte fan en husvagn,eller ? Det är tur att en del andra vet bättre vad vi ska ha än vi själva.Vi tycker helt enkelt att husvagn passar oss bäst för tillfället då vi oftast liger 1-4 nätter på varje ställe.Vi tycker oxå att det är smidigt att kunna ta bilen och sticka iväg med och låta vagnen stå på campingen.Tror mig veta att husbilsfolket i regel stannar kortare tid på campingar för att sedan dra iväg nästa morgon igen.Ingenting är rätt eller fel utan var och en gör som den tycker känns rätt.Tycker faktiskt det känns lugnt och avstressande att knota iväg i 80-85 km/h.Man hinner faktiskt fram dit man ska ändå.Då vi kört hoj eller enbart bil har vi oftast legat på 140-150 km/h då vi ska ner till ex Prag.Räknar man med raster och köer så har det faktiskt inte tagit mycket längre tid än då vi kört med husvagn.

2016-09-13 kl 22:06

Nalle907 skrev:
Det är inget fel i att ha husvagn, tvärtom. Visst finns det somliga som klagar på oss husvagnsägare (främst för att de tycker att vi bromsar upp i trafiken), men so what? Jag funderar allvarligt på att beställa en dekal att sätta bakpå vagnen med texten "Slappna av, JAG har semester" bara för att retas :-).

munin skrev:
Såg en annan rolig skylt som jag var lite sugen på: "Du har nu köplats 1"

Den var bra. :-)

2016-09-18 kl 12:14

Det var roligt att läsa Anton Hosinskys inlägg, det är samma reflektion jag har gjort. Jag har mina rötter i Danmark men har numera bott i Sverige 35 år, alltså knappt halva livet. På sextiotalet gjordes en film i Danmark "Hold da helt ferie" med ett gäng av Danmarks populäraste skådespelare, just om husvagns semester och campingliv. Vi ser den fortfarande med stor glädja just för att den såväl viser några av de problem en nybliven husvagnsägare råkar ut för, vi känner i alla fall igen oss, och alla de positiva sidorna med campinglivet, det som får oss att åka på campingsemester år efter år med vår gamla Polar.
Det konstiga är att husvagns semester var mycket tidigare och mera utvecklat i Sverige än i Danmark, bl.a. på grund av krångliga danska registrerings bestämmelser, där en viss husvagn var nästan låst till en viss bil. Man kunde alltså inte byta antingen det ena eller det andra utan en ny besiktning av hela vagntåget. Man skulle ju tro att det just därför var mängder av positiva berättelser och film om husvagns livet här i Sverige. Men tvärt om, är det få, som oftast förlöjligar just det faktum att man åker husvagn och inte husbil.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-09-18 kl 22:25

Varför bry sig om vad andra tycker?
Så länge man själv tycker det är kul och trivs med att campa med husvagn så är det bara att köra på!
Vi började med husvagnslivet för att ha någonstans att bo i på helgerna när jag segelflög, sedan fortsatte vi när grabbarna tävlade i gokart.
Nu är det bara mysfaktorn och avkopplingen.
Vi har jämfört många gånger med husbil och ser flest fördelar med husvagn. Allt handlar om ens egna värderingar, det är inget som går att argumentera.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05