Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?

Publicerad: 2022-09-05   Uppdaterad: 2023-04-18

200 kronor milen för din semestertripp? Det låter galet mycket, men så dyr kan faktiskt kärleken till det mobila livet vara. Vi har jämfört vad det kostar att ha husbil och husvagn, tittat på prisutvecklingen och på några praktiska exempel. Husbilen är betydligt dyrare att äga än husvagnen, men allt beror på vad och hur man räknar.

Det ska sägas med en gång: Det är snudd på omöjligt att ge exakta siffror för ägandet. Mycket beror på om man köper nytt eller begagnat, om man lånar till köpet, hur fordonet används och var man bor. Och om man ska räkna värdeminskningen som en kostnad. Men går du i köptankar kan tabellen här intill ge dig en fingervisning om vad du kan vänta dig. 

Har du redan husbil eller husvagn kan du sätta in dina egna värden och se vad du egentligen får betala om året. Se exemplen i tabellen som riktvärden, inget annat.

När Husvagn & Camping jämförde kostnader för fem år sedan var husbilen nästan tre gånger dyrare att äga än husvagnen. Då handlade det om nya fordon som användes året runt.

Sedan dess har vi fått kraftigt höjda skatter på nya husbilar, skenande drivmedelspriser, väntade räntehöjningar och komponentbrist som lett till leveransproblem och ökade priser på både nytt och begagnat. Därför gör vi annorlunda jämförelser den här gången.

Vi utgår från begagnade fordon från vad man nu kanske kan kalla good old days, tiden innan pandemin och ryskt anfallskrig. Då, innan gränserna stängdes, rullade den genomsnittliga svenska husbilen 560 mil om året.

Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?
Att tanka är dyrt i Sverige, och den posten tillhör de mest kostsamma. /// FOTO: Getty Images

Vi räknar på årskostnaderna i fyra exempel:

• En nyinköpt normalstor halvintegrerad husbil av 2017 års modell. Pris 750 000 kr, varav 150 000 i kontantinsats, resten lån.

• En halvintegrerad instegsbil, köpt ny 2012, finns kvar hos samma ägare som betalat av lånen. Lågmilare, idag värderad till 280 000 kr.

• En nyinköpt husvagn, årsmodell 2017, för 300 000 kr. Kontantinsats 60 000 kr och 240 000 kr i lån.

• En äldre husvagn av 2012 års modell, samma ägare hela tiden, inga lån. Nu värderad till 170 000 kr.

Många husbilar ägs av pensionärer och många husvagnar av barnfamiljer. Här förenklar vi grovt och antar att husbilarna används tre månader om året, vilket innebär att de är avställda och skattebefriade under årets övriga nio månader. 

Vi utgår också från att husvagnarna används under en semesterperiod och står på camping 30 dagar om året. Husbilarna står på camping var tredje natt, i det här fallet ger det lika många gästnätter som för husvagnarna.

Siffrorna i tabellen är uppskattningar, kostnader för service och reparationer kan naturligtvis skilja mycket beroende på fordonets skick och hur mycket man kan och vill göra själv. Andra utgifter tillkommer som besiktning, gasol och vinterförvaring. Kör man utomlands finns det bro- och vägavgifter. En hög post i tabellen är värdeminskning. Det är inte alla som räknar med den, men det är pengar som man aldrig får tillbaka och som försvinner när man säljer vidare. 

Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?
Ingen behöver byta däck varje år, men när det väl blir dags är det en stor kostnad.

Här finns också andra omtvistade poster. Ska till exempel dragbilens kostnader läggas till husvagnens? I så fall kan ekipaget bli omkring 20 kr dyrare per mil och totalkostnaden för husvagnen i tabellen öka med cirka 11 000 kr om året. Många husvagnar rullar inte på vägarna utan står på hyrd säsongsplats på en camping. En vanlig kostnad där är 10 000–30 000 kr. I gengäld blir det noll i kolumnen för drivmedel, så det kanske jämnar ut sig. 

Känns totalkostnaderna orimligt höga? Se då på vad du får betala för att hyra en husbil eller husvagn. En vanlig utgift för en husbil är 10 000–13 000 kronor per vecka beroende på säsong och någonstans mellan 4 000–6 500 kronor för en husvagn. Sex veckor med en husbil under högsäsong skulle alltså kosta 78 000 kr utan rabatter, och då är det bara halva användningstiden mot bilarna i tabellen. Dessutom tillkommer drivmedel och campingkostnader. 

Ett jämförbart alternativ är en större segelbåt. Hamnavgifter, nya segel, vinterförvaring och service kan göra den lika dyr som husbilen. Och hur man än räknar lär en nyinköpt sommarstuga kosta många gånger mer om året än en husvagn på en säsongsplats. Visst är det dyrt. Men många betraktar husbilen och husvagnen som njutningsmedel. Och det finns de som hävdar att sådana ändå aldrig kan komma upp i sitt rätta värde.

Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?
Räkna gärna på vad ert livsnöje med husbil/husvagn kostar per år.

EXEMPEL PÅ ÅRSKOSTNADER

  HUSBIL 5 ÅR HUSBIL 10 ÅR HUSVAGN 5 ÅR HUSVAGN 10 ÅR
Lånekostnad 49 548 19 824
Värdeminskning 30 000 11 200 10 400 6 800
Skatt 1 748 1 748 360 360
Försäkring 3 270 2 475 1 700 1 700
Service 5 000 5 000 1 000 1 000
Reparation/däck 4 000 4 000 1 500 1 500
Bodelsservice 2 000 2 000 2 000 2 000
Drivmedel 15 400 15 400 12 600 12 600
Camping 10 500 10 500 10 500 10 500
TOTALT 121 466 53 323 59 884 36 460
Per månad 10 122 4 360 4 990 3 038

SÅ HÄR HAR VI RÄKNAT

Lånekostnad: Beräknad på 15-årigt lån till 2,95 procents ränta.

Värdeminskning: Ett sätt att räkna är att fordonet tappar 4 procent i värde per år  efter de första åren. 

Skatt och försäkring: Skatt 6 995 kr/år för husbilarna. Här är skatt och försäkring  beräknade på att bilarna är i trafik tre månader om året, avställda övrig tid.

Service: Stor service vartannat år, cirka 6 500 kr för husbil. Däremellan olje- och  filterbyte, cirka 4 000 kr.

Reparationer/däck: Varierar stort, här är några uppskattningar.

Bodelsservice: Inkluderar exempelvis fuktmätning och provtryckning gasol.

Drivmedel: Baserat på att husbilarna drar 1,1 liter diesel per mil, dragbilen med husvagn 0,9 liter. Dieselpris 25 kr per liter.

Camping: Här har vi räknat på ett snittpris på 350 kr per gästnatt.

Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?
Vad kostar det att äga husvagn respektive husbil?
Har man otur och tummen mitt i hand kan även reparationskostnaderna skena iväg. /// FOTO: Getty Images

”Dyrt men kärt nöje”


Några röster från diskussionsforum (husbilsklubben.se) på nätet om att äga husbil:

”Vi köpte en åtta år gammal Niesmann Flair för sex år sedan. Priset då var hälften av vad den kostat som ny. Vår årliga avskrivning blir 70 000 kr. Nästa kostnadspost är bränsle. Bilen är stor och törstig och drar mellan 1,6 och 1,8 liter. Förra året kostade dieseln mindre än nu men gick ändå på runt 15 000 kr för våra 700 mil. Försäkringen kostar cirka 10 000 kr per år men vi har bilen avställd när vi inte kör så verklig kostnad blev runt 6 000 kr. Skatten när bilen var påställd blev 3 000 kr. Service och reparation slutade på 10 000 kr. Ren bilkostnad 104 000 kr totalt. Vi fricampar nästan aldrig utan står på campingplatser eller ställplatser. Vi har också betalat 3 000 kr i broavgifter. Vår totala kostnad förra året blev därför 137 000 kr. Dyrt för pensionärer.”

”Det är vansinnigt dyrt om man räknar in allt. Vi kör en äldre bil och har följt upp kostnaderna under ett decennium. Det har blivit dyrare varje år och vi räknar nu på runt 100 000 kr om året med tusen mil körda. Dyrast är avskrivningen med bränslekostnaden som tvåa. Skatt och försäkring kostar knappt 15 000. Resten är service och reparationer. Vill man kan man lägga till kostnader för camping, ställplatser, färjor, broar och avgifter. Görs detta ökas vår total med kanske ytterligare 20 000. Ett riktigt dyrt men kärt nöje och något vi kommer att fortsätta med så länge vi har råd och kan.”

Rulla till toppen