Vad är grejen med taktält?

Publicerad: 2023-12-13   Uppdaterad: 2023-12-12

Till skillnad mot att köpa husvagn eller husbil krävs i runda slängar bara 20 000 kronor för att skaffa taktält. En produkt som kan monteras på i princip vilken bil som helst. Det enda som behövs är ett vettigt takräcke och en bil som tål belastningen på taket. Så här funkar det!

Tack vare taktältstrenden har det blivit poppis att tälta igen. Inte på marken utan ovanpå bilen med fin utsikt över landskapet runt omkring.

Fördelen är att du har semesterboendet med dig överallt och kan övernatta i princip var som helst, medan nackdelarna är desamma som för husbilsfolk. Alldeles för många människor som reser på samma sätt vilket innebär att det blir fullt på lämpliga fricampingplatser och trångt på organiserade camping- och ställplatser. 

Dessutom tycks fler människor innebära ett ökat slitage i naturen, mer nedskräpning och avigt inställda markägare. Och jag förstår dem. För oss som taktältar eller campar på vilket sätt som helst gäller det att vårda relationerna, alltid fråga om lov och lämna platsen i bättre skick än när vi kom. Och att alltid gräva ner toalettpappret i marken om vi mot förmodan måste utföra nummer två i buskarna. Det finns inget värre än toalettpappersprydda naturområden där en människas unika upplevelser skapar trubbel för andra.

Tältet kläms fast
Tältet kläms fast runt takräcksprofilerna med enkla fästen och långa bultar.
Hopfällbara stegen förvaras ovanpå tältet
Den hopfällbara stegen förvaras ovanpå tältet under färd och behöver aldrig avlägsnas. 

Överallt kan vi läsa och se bilder på människor som skaffar denna typ av nymodighet, i synnerhet på sociala medier. Kom som du är och använd det du redan har är på något sätt en fantastisk inställning. Nåja, du måste naturligtvis köpa tältet, men i övrigt är tanken att du ska kunna resa med bilen du redan har och slippa köpa ett särskilt campingfordon. 

Visst kan du övernatta rakt på marken med vilket fjälltält som helst men att kliva upp ett par meter från marken ger helt andra dimensioner. Dessutom är det mindre fuktigt på taket och betydligt bekvämare. Det första serietillverkade taktältet såg dagens ljus redan på 1950-talet i Italien.

Det var Autohome som var ett av de första företagen som realiserade en galen idé även om det verkar ha funnit hemmasnickrade alternativ redan på 30-talet. Fördelen med denna produkt är att resenärerna slipper resa med sovsäck och liggunderlag. Istället kan du sova bekvämt med både täcke och kudde.

Fantastiska miljöer vid havet. Har du inte testat taktält? Gör det! Vill du inte köpa så går det att hyra. www.taktaltarna.se 

Dessutom kan sovgrejerna ligga kvar, åtminstone i de modeller som är tillräckligt stora. Du sover på en skumgummimadrass som vanligtvis är decimetern tjock, tunnare i billigare modeller och tjockare i dyra. Ett bra tips kan vara att skaffa ett taktält med ett nät under madrassen som förhindrar fukt och mögel. Särskilt om du använder det utanför sommarsäsongen. 

För bara några år sedan fanns det ett fåtal taktältstillverkare i världen och än färre som hade egna försäljningskanaler i Sverige. Idag ser det annorlunda ut. 

Första gången vi köpte taktält gick resan till Sydafrika. Jo, vi körde bil från Sverige till Cape Agulhas på den afrikanska kontinentens allra sydligaste spets och lyckades hitta ett sprillans nytt från brittiska Brownchurch.

Underbart att komma upp en bit från marken.
LED-lampa inomhus
Använd gärna en LED-lampa inne i tältet för att öka mysfaktorn.

Tältet fungerade bra i Afrika, men under en kommande resa till Nordkap blev vi varse om det skandinaviska vädrets utmaningar. När tyskarna kröp in i sina husbilar fick vi käka middag i vårt krypin medan vindarna rev i tältduken och regnet piskade mot taket.

Sedan dess har utvecklingen gått raskt framåt och i princip erbjuder alla svenska tillverkare numera taktält av hög klass, både funktions- och utseendemässigt. 

Dessutom kan du köpa skyddande tältsidor som hakas fast i dess undre kanter och ger ett litet skyddat utrymme runt stegen. Den som vill ha mer plats kan kombinera takmodulen med en vanlig husbilsmarkis eller välja särskilda markiser som kan kombineras med skyddande väggar runt omkring. Ett klockrent utrymme som gör att du slipper vistas i tältet under regniga dagar.

Med fällbara stolar och bord kan du bygga upp ett eget litet basecamp.
Härliga kvällar i taktältet.

Nackdelen med markis på en vanlig personbil är att det blir besvärande lågt och att det är svårt att laga mat och ibland ens sitta undertill beroende på bilmodell. Den som däremot monterar tältet på en större suv har betydligt bättre höjd under markisen.

Efter att ha skannat taktältsmarknaden bestämmer vi oss för att testa Taktältarna. Ett Årebaserat företag i Jämtland som hyr ut och designar egna taktält under eget varumärke. 

Vi väljer modellen Åreskutan 2.0 i retrofärgen höstglöd (tälten finns också i ljust skogsgrönt och skymningsblått) och får tältet levererat hem till dörren.

Det är inte särskilt svårt att montera, det mesta är redan klart, men med hjälp av en instruktionsvideo är det lätt att få alla skruvar rätt. Även den hopfällbara stegen som fungerar som hävarm för att resa och fälla ihop tältet skruvas enkelt fast med ett par bultar. Enda utmaningen är att få på regnskyddet runt madrassen som förhindrar att denna blir blöt när det hällregnar och den ligger an mot tältduken (detta är för övrigt en smart uppgradering).

Taktältet dras ihop med två spännremmar på
sidorna.
Tältet viks dubbelt och täcks med ett skyddshölje
under färd och förvaring.

Det enda som krävs i verktygsväg är ett par fasta nycklar som kommer med från fabrik. Har du en egen hylsnyckel går det betydligt snabbare att montera skruvarna med denna. 

Under tältet monteras två aluminiumprofiler som sedan spänns fast på bilens ordinarie takräcken. Tänk på att alla bilar inte tål en obegränsad vikt på taket. Åreskutan 2.0 väger 58 kg i tvåmannamodell, 65 kg i tremanna- och 68 kg i fyramannaversionen. Sedan tillkommer vikten för de som ska sova i tältet. I vårt fall monterar vi produkten på en Volkswagen Passat Alltrack som enligt instruktionsboken får lasta max 100 kg på taket under färd, inklusive takräcken. 

Originaltakräckena från Volkswagen kläms fast i bilens rails och därefter skruvas produkten fast i aluminiumprofilerna. Till skillnad mot att åka omkring med stående cyklar på taket märks knappt taktältet under färd. Visst ökar vindmotståndet en aning och därmed också bränsleförbrukningen, men i övrigt märker vi knappt av det över huvud taget.

Skopåsarna utanför tältet är perfekt för att undvika grus i tältet. Alternativet är att parkera skorna på marken, men då riskerar de att bli blöta.

Precis som med husbil måste du parkera någorlunda plant för att slippa glida omkring i tältet. Vi undviker sovsäck (vilket många sover i) och väljer i stället underlakan, duntäcke och sköna kuddar som förbättrar sovkomforten markant. Om du pressar ordentligt går det att förvara både kuddar och täcken i tältet, men vi väljer att transportera sängkläderna inne i bilen då skyddshöljet är svårt att få på runt ett överfullt tält. 

När bostaden väl är rest återstår bara några minuter innan alla metallpinnar och fästen är monterade så att sol- och regnskydd fungerar optimalt. Den som är kort kan behöva sätta fast pinnarna inifrån tältet, du behöver alltså klättra upp i tältet för att sedan öppna sidofönsterna och den vägen montera pinnarna till yttertältet. 

För de som är längre än 1,85 cm är det relativt enkelt. Först när alla grejer är på plats lägger vi ut täcken och kuddar och drar för myggnäten. Herrejösses vilken natt det här kommer att bli.

TESTRESULTAT

Trots ihållande regn håller tältet tätt under den första natten.
Madrassen är inte supertjock (80 mm högdensitetsskum med avtagbar klädsel) men har god komfort. Det är viktigt att den utskjutande bottenplattan hakar fast i den delen av taktältet som sitter fast i bilen för att undvika att den utskjutande delen sviktar. Stegen får heller inte vara alltför svagt lutande utan ska stabilisera det utskjutande partiet väl. Dragkedjorna av YKK-kvalitet känns pålitliga och regnskyddet likaså. Färgen är underbar.
Behöver förmodligen inte tillägga att taktältsnatten snart följdes av flera. Det är nämligen både bekvämt, trevligt och lite beroendeframkallande att återigen krypa in i tältet. Har du inte redan provat så är det hög tid att göra det.

PLUS

+ God kvalitet och genomtänkta detaljer. Uppskattar särskilt skoförvaringen. 
+ Enkla monteringsvideor online. Om du hämtar tältet själv kan du köpa till montering för 1 250 kronor. Frakt för att skicka hem det tillkommer.  
+ Antikondensmatta i 3D-mesh under madrassen för att förhindra kondens och mögel. Tyvärr är den lite för stor och fastnar hela tiden mellan bottenplattorna vid resning. 
+ Många tillbehör och hög kvalitet för pengarna.

MINUS

– Dragkedjan som fäster skyddshöljet runt tältet under färd och vid förvaring är lite tajt runt kanterna. Fungerar inte alls i dammiga och sandiga miljöer. Saknar alternativa fästen om dragkedjan går sönder. I så fall får du vira ett spännband eller två runt produkten. 
– Stegen kan vara svår att få på plats i rätt vinkel. Lätt att klämma sig högst upp på stegen då denna rör sig när du kliver upp och ned.
– Bottenplattorna vill inte riktigt glida in i sina fästen utan behöver en knuff på vägen.

KOSTNAD

Tremannatältet Åreskutan 2.0 kostar 21 390 kronor, se www.taktaltarna.se.

Som tillbehör finns både förtält (4 290–5 390 kronor) och isolerat innertält (2 199–2 799 kronor). Priserna varierar efter storlek.

TIPS

Du som vill använda taktältet året om bör välja till ett isolerat innertält. Dessutom kan du kombinera sovsäcken, bekvämast vintertid, men en dieselvärmare eller gasolvärmare. 

Tänk på att plocka av tältet när du inte använder det på flera veckor. Av flera orsaker: sol, vind, regn och UV-ljus sliter på materialet och dessutom ökar bränsleförbrukningen med onödig vikt och volym på taket. Den som däremot behåller tältet på bilen kan snabbt bestämma sig för en spontan taktältsnatt. Om allt först måste monteras är det stor risk att du låter bli.

Tänk på att torka tältet innan förvaring och skydda det mot skadedjur och fukt. Med rätt hantering håller det i många år. Skulle någon del gå sönder byter Taktältarna ut den utan kostnad. Garantitid för byte av hela produkten är tre år. 

Rulla till toppen