Varför billigare el på ställplats än camping?. / av ullahobby

Varför billigare el på ställplats än camping?.
2014-06-23 kl 19:41

Vill starta en debatt om den stora prisskillnaden mellan Ställplatser och Campingar. El på en ställplats kostar ungefär 30kr på en camping är det ofta det dubbla.Sammanlagt kostar en ställplats cr180kr.En camping kostar runt 280-450kr.

.

2014-06-23 kl 19:47

Tycker att prisskillnaden är ganska motiverad.

2014-06-23 kl 20:04

Det varierar kraftigt tycker jag. I många fall är ju ställplatser tom gratis men då ingår ju endast en parkeringsplats och möjligen en soptunna. De finaste ställplatserna är ju väldigt nära enklare camping och priset även ganska lika. De dyra campingarna har ju massa saker som pool, minigolf, badstrand, dansbanor med levande musik, tvättmaskiner internet osv. Jag tycker prisskillnaden oftast verkar motiverad även om jag sjölv inte kommer stå på dom dyrare campingarna.

2014-06-23 kl 20:22

Ja,har jag flera barn som kan ta del av alla aktiviteter som erbjuds på en camping så är det Ok.Men att vi som ett pensionärspar(finns givetvis andra utan barn också)som använder el till kaffebryggaren och TV och lånar toaletten ska betala dessa priser kan jag inte finna rimligt. Jag tror att campingarna i Sverige måste göra som i utlandet ta betalt efter person.

2014-06-23 kl 21:48

Det kostar att vara mobil

Jag tycker att prisskillnaden i de flesta fall är motiverad.
En enkel FC kostar från ca 80 kr och uppåt, SCR vill gärna ha från 200 och uppåt. Merkostnaderna kan i de flesta fall motiveras av ett stort utbud av aktiviteter och ett attraktivt läge.

Ställplatser kan vara gratis eller kosta upp mot 300 kr beroende på standard och läge.

El kan kosta från 20 kr och uppåt.

Ett bra exempel är Böda hamn, ställplatsen kostar 130 kr + 20 för el och erbjuder den service vi behöver dvs. tömning av toa och gråvatten samt vattenpåfyllning. Campingen kostar 230 kr inkl el men erbjuder bättre service, en egen tomt, olika aktiviteter, lekplats mm och ett vindskyddat läge.

Som många redan antytt så är det efterfrågan som styr priset i de flesta fall, dvs det är vi själva som avgör vad vi är beredda att betala. Vi kan välja var vi vill bo och vad vi vill betala. El kan man välja bort om man bara står några nätter på sommaren.
Det viktiga är att inte alla campingplatser bygger ut och kallar sig resort eller att ställplatserna förses med all service och blir förtäckta campingplatser, alternativen måste finnas även i attraktiva lägen.

Själva väljer vi gärna att stå på en ställplats eller en FC och betala under 200 kr per natt om vi inte har barn med, då kan aktivitetsutbudet och servicen motivera ett högre pris.

LAEN
2014-06-24 kl 13:04

Ta Böda gästhamn,ställplats kostnad 150kr med el.Här ingår dusch,toalett,tvätt,vatten och tömning av tankar mm. Böda camping, högsäsong 6/7-3/8=335kr med el.Om jag campar här i 4veckor betalar jag 5180kr mer än på ställplatsen.Detta är kanske Ok om man har flera barn och många aktiviteter är gratis.Men inte för oss två ensamma människor som bara vill ha ett minimum av service.Jag anser att det måste bli som i utlandet man betalar per person.LAEN du skrev att det står var och en fritt att välja och det är både sant och inte sant. På Öland om man vill gästa denna Ö kan du inte välja var du vill stanna.Gästhamnarna är bara till för husbilsfolket det har Borgholms Energi bestämt och vi andra med husvagnar ska in på dyra campingar (Degerhamn gästhamn välkommnar husvagnar också och någon mer)Jag förstår LAEN att du själv har husbil eftersom du skriver att du själv föredrar gästhamnarna på Öland.Jag har följt husbilsforum och förstått att husbilsfolket slåss med näbbar och klor för att husvagnsfolket inte ska få konkurrera om ställplatserna i gästhamnarna.Men visst finns det ställplatser i gästhamnar även för oss med husvagn,men tyvärr inte så många i södra Sverige.

2014-06-24 kl 16:25

Att jämföra Böda Camping och en ställplats är inte ens att jämföra äpplen och päron. Det är ju två helt olika saker.
Det här med att betala per person vill jag inte se i Sverige av främst två anledningar.
Fruktansvärt krångligt att hålla koll på priset. Sen smyger de in en massa extra konstiga avgifter.
Vi gjorde Danmark förra sommaren. Där var det platsavgift, personavgift, hundavgift, duschavgift, elavgift och sist men inte minst turistskatt.
Att man sen utanför detta har mage att ta betalt för besökare man får till campingen är ruggigt sniket.
Man fick kolla väldigt noga för att hitta en camping under 300kr/dygn.
Det är forfarande ganska lätt i Sverige.

Nej, har vi råd att köpa husvagnar för 100-tusentals kronor och husbilar i miljonklassen tycker jag att diskussionen om att det är dyrt på svenska campingar är löjlig.
Sen står det var och fritt att campa där det passar.
Friheten är ju trots allt det som är syftet med vårt val av fritidsboende.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2014-06-24 kl 18:27

ullahobby

Att jämföra ställplatsen i Böda hamn med en av de dyraste campingarna på Öland tycker jag inte är riktigt relevant. Jämför du med Bödahamns camping så blir skillnaden 2240 kr för 28 dagar (4 veckor).
Två ensamma människor som bara vill ha ett minimum av service tycker jag inte ska välja Böda Sand, en camping med stort utbud av service och aktiviteter. Det finns många mindre campingar som borde passa bättre, men som sagt var man väljer själv.
Vill man besöka Öland så är utbudet av campingar stort, det finns många små enkla campingar spridda över ön. Detsamma gäller resten av Sverige, det finns många FC som håller priser i nivå med ställplatserna.
Att ha det som i utlandet där man betalar per person skulle bara leda till ändå högre dygnspris för barnfamiljer och det är inget som vi bör eftersträva.
Att gästhamnarna bara vänder sig till husbilar kan jag förstå, husvagnar kräver i de flesta fall mycket mera utrymme och på de flesta ställplatser är det trångt (flera fordon per ytenhet ger högre intäkter). En ställplats med uppställda husvagnar där bilen används för utflykter (jag tror inte att husvagnen krokas på när man ska åka och handla) gör också att rörligheten minskar och det blir svårare att hitta en ledig plats för de som föredrar ett rörligt campingliv.
Som sagt var, var och en väljer fordon och plats att bo på utifrån de förutsättningar man har.

LAEN
2014-06-24 kl 21:35

Inga problem,bilen ställer man på tvärsan framför vagnen.Vi gillar också ett rörligt campingliv,trots våra dåliga förutsättningar och vi gillar inte campingplatser,utan gillar gästhamna och atmosfären där.

2014-06-24 kl 21:43

ullahobby skrev:
.... vi gillar inte campingplatser,utan gillar gästhamna och atmosfären där.

Då kanske ni skulle fundera på att skaffa båt istället för att ha husvagn!

2014-06-25 kl 12:05

Jag förstår ironin.Samtidigt förstår jag att jag har trampat in på Husbilsfolkets jaktmarker.

2014-06-25 kl 13:16

perin skrev:
ullahobby skrev:

Varför då? Jag har haft båtar stora och små jag gillar också Gästhamnarna med ställplatser.

Tråkigt när andra talar om vad man ska skaffa!

2014-06-25 kl 15:15

Tack Olja för lite stötta.Gubben min har varit seglare i många år och även startat en stor jolleklubb.Men åldern tar ut sin rätt.Men hamnlivet älskar han.

2014-06-25 kl 18:22

Gästhamnsatmosfär?
Tar man ställplatsen i Böda Hamn så känns det mer som en husbilsparkering, 30-40 st husbilar hopträngda på en gräsplan intill hamnen. Står man närmast hamnen ser man båtar, annars bara husbilar. I gästhamnen brukar det inte vara trångt, ett fåtal båtar. Nej, det som rör sig i hamnen är husbilar.
Kårehamn kan möjligen ge lite hamnatmosfär om man får plats på piren, annars är de gräsplanen en bit från hamnen som gäller. Inte heller här är det särskilt mycket båtar i hamnen.
Det är nog så att husbilarna har tagit över hamnarna på Öland och står för merparten av hamnarnas intäkter, utan dem skulle hamnarna antagligen inte finnas kvar.
Trots ovanstående lite negativa kommentarer så gillar vi ställplatserna i hamnarna. Prisvärt boende, bra service och en trevlig gemenskap mellan husbilsåkarna.

LAEN
2014-06-25 kl 19:55

perin skrev:
ullahobby skrev:

ullahobby skrev:
Jag förstår ironin.Samtidigt förstår jag att jag har trampat in på Husbilsfolkets jaktmarker.

Bra. Tack.
Jag lade till en blinkande smiley men vet inte varför den inte kom med. Det är alltid svårt att vara ironisk på nätet men jag hoppades att du skulle förstå det, och det gjorde du. :-)
Tack än en gång.

Edit: Vi har husvagn, så på min tå har du inte trampat på, möjligtvis på husbilsfolket.

2014-06-25 kl 20:39

Trots att jag numera efter en lång sejour som husvagnsåkare får räkna mig till "husbilsfolket" så känner jag mig inte alls trampad på tårna. :-)

Men beroende på fordon så har vi olika förutsättningar och får anpassa oss efter det.

Till syvende och sist så är det ju den som på kommersiella villkor erbjuder ställplats/campingplats som bestämmer vem som får utnyttja faciliteterna och vad det kostar. Många campingplatser har till exempel en undre åldersgräns och släpper inte in ungdomar utan vuxet sällskap. Det är ju också diskriminering av en viss kategori campare.

Naturligtvis är det fritt fram att hävda sin åsikt och försöka få till stånd förändringar. I grund och botten har vi ju samma intresse, att resa och bo på platser som vi gillar.

LAEN
2014-06-29 kl 13:02

Jag vet inte om jag är helt ute och reser nu men min uppfattning är att en ställplats är mer som ett "quickstop" man stannar över natten och kör sedan vidare och har mindre service, utan bara det nödvändigaste mer eller mindre.
En campingplats tänker jag är mer avsett för ett längre boende än en övernattning. Och framförallt med mer service, faciliteter och aktiviteter osv.

Om det nu ligger något i mitt resonemang så är svaret på TS fråga ganska enkel att besvara eftersom man i regel betalar fast pris för elen per dygn så borde man använda mindre el vid vid ett snabb stopp över natten än om man står på en camping dygn efter dygn, skillnaden kanske inte är så stor egentligen men men.
Men prisskillnaden för själva övernattningen mellan camping och ställplats tycker jag är rätt uppenbar och helt okej för mig.

Sen är det lite tråkigt för oss husvagnsåkare att inte fler ställplatser tillåter husvagnar, det hade ju varit bra för oss också om man behöver göra ett snabbstopp över natten.
Förr fanns det något som kallades quick stop på vissa campingar vilket innebar att om man kom framåt kvällen till en camping och åkte morgonen efter så betalde man ungefär halva dygnspriset, om det fanns plats. Vet inte om detta fortfarande finns kvar. Tycker att det är ett rätt bra system. Förutom att man inte i förväg vet om det finns plats. Min tanke är att campingarna skulle kunna avsätta några platser på någon enklare grusplan eller liknande där det är var lätt att ta sig in och ut för snabbstopp till ett lägre pris.
Kanske främst på de större anläggningarna för då hade de fått en målgrupp till, för jag hade i alla fall inte betalat 450kr för att bara ställa vagnen över natten för att äta, sova och eventuellt ta en dusch. Men det kanske inte är så enkelt att genomföra som det låter, eller så kanske det redan finns men jag har missat det.

Det jag jag egentligen vill komma till i detta alldeles för långa och meningslösa inlägg är att jag i grund och botten tycker att vi har ett bra system i Sverige idag. Det finns i stort sett något för alla skulle jag vilja påstå. Allt från fricamping där det är gratis men absolut ingen service till värsta resort anläggningarna med vattenland, spa och allt vad det nu kan vara.
Man kan fortfarande hitta väldigt enkla campingar för samma pris som vissa ställplatser tar ut.

Personligen hoppas jag att det fortsätter så här och inte alla campingplatser byggs om till resort anläggningar. Utan att det även i framtiden finns ett varierat utbud.
Jag vill inte heller att campingarna skall börja ta betalt per person som i utlandet med massa extra avgifter för allt. Systemet som de flesta campingar har nu med ett enhetspris är som sagt lätt att jämföra och enligt mig mycket bättre.

2014-06-30 kl 08:35

varför använda el om det är för dyrt,jag har kampat i 40 år med husvagn och 5 år med husbill, dom gångerna jag har använt el på den tiden kan man räkna till tre, jag aser att det är kamparnas eget fel, det går utmärkt att välja bort, jag har reagerat många gånger på större campingar där står dom i kö för att få el bara för att driva kylskåpet, så åker dom in med strålande ögon två nätter 80 kronor slängda i sjön det kunde man göra något trevligt för dom pengarna, rätta mig om jag har fel.

2014-06-30 kl 13:27

quickstop och ställplats är två olika saker. Qickstop är från 21,00 till 09 nästa dag,längre får du inte stanna och kostnaden är lägre än på en ställplats.Ställplatser får du stanna längre på(nu menar jag inte en parkeringsruta).I hamnarna får du nog stanna så länge du vill i alla fall de hamnar vi besökt.Vi har begränsad erfarenhet av ställplatser eftersom vi har husvagn.Servisen i hamnarna har varit toppen, tillgång till toalett,dusch,kök,tvättmaskin,spillvatten oh toatömning de flesta fall.Någon enstaka har det varit el,dusch,toalett och sopor inget mer för 150kr.Mellan 150-och 180 är nog det vanligaste priset där elen är inräknad.Elen ligger mellan 20-30 kr.Sen finns det dyrare ställplatser.I Varbergs hamn ligger priset på över 300kr under högsäsongen om det inte blivit ändrat,husbilsfolket kallar det ockerpris.

2014-06-30 kl 17:26

Ok, tack för infon för jag är inte så insatt när det gäller ställplatser om jag ska vara ärlig. Och ärligt talet så förstår jag knappt syftet med dem heller.
Men i vissa kommuner så verkar det som att själva kommunen "driver" kostnadsfria ställplatser och det kan ju kännas lite orättvist mot campingarna tycker jag såvida inte de också i så fall får spons eller bidrag från kommunen så att det blir på lika vilkor.
Men men alltid finns det något att reta sig lite på ;)

Det jag egentligen ville ha sagt är att vi i alla fall än så länge ändå har ganska stor valfrihet. Det finns enklare campingar till lägre pris och dyrare med mer att erbjuda. Man kan välja el eller utan el osv.
Sen finns det tyvärr de campingar som försöker ta ut överpris men förhoppningsvis så självsaneras dom ut efter ett tag, för gästerna borde ju inte återvända och i och med internet och olika forum m.m. så borde ryktet spridas ganska snabbt att just den campingen inte lever upp till priset.

2014-06-30 kl 17:40

Det är friheten man ska ha,vill jag in på en camping ,gör jag det,vill jag ligga vid en gästhamn gör jag det eller vara nära centrum för att kunna gå ut och äta något gott och dela en flaska vin för att gående ta sig tillbaka till vagnen.Det är frihet för mig i alla fall.Ingen ska styra in mig dit jag inte vill.

2014-06-30 kl 21:10

Intressant diskussion om ställplatser och deras höga servicenivå. I våras stod vi en natt på ställplatsen utanför Hyltens industrimuseum i Gnosjö. En gräsplan vid en sjö, servicen bestod av en soptunna. Ingen el, dusch eller toa. Tömma gråvatten, toa och fylla på vatten kan man göra vid reningsverket i Hillerstorp en mil bort. Priset = gratis!
För mig är det en perfekt ställplats. Servicenivån gör att de flesta nog står en natt eller två och då har man uppnått det som är meningen med ställplats, en plats där mobila campare kan stå en natt eller två.
Ställplatser med "full" service tenderar ofta att bli "smygcampingplatser" där en del står flera dagar vilket är tvärtemot idéen med ställplatser, en plats där man övernattar.
Med ställplatser av "Gnosjötyp" slipper vi diskussionen om kostnad för ställplats kontra camping. Den som nöjer sig utan service står gratis, den som vill ha service och/eller vill stå en längre tid står på camping och betalar för den.
Frihet när det gäller camping är för mig att slippa boka plats, att kunna hitta någonstans att stå över natten utan att söka "natthamn" redan till lunch och att det finns någonstans att tömma toa och gråvatten samt att fylla vatten (inte nödvändigtvis i direkt anslutning till ställplatsen och kanske mot en viss avgift). Då är jag nöjd.

LAEN
2014-07-01 kl 07:58

Exakt beskrivning av en ställplats.

2014-07-01 kl 08:17

Helt klart den optimala friheten.

2014-07-27 kl 14:57

Moras camping, undrar om inte denna camping slår rekord i ockerpris på el,85 kr/dygn mellan den 16juni-13 aug.Vi åkte vidare och hitta en liten camping ,betalade 30kr/dygn,helt OK.

2014-07-27 kl 16:25

hmm.vist skiljer de.... men egentligen så undrar jag ,har läst lååååångt tilbaka någonstans att :
campingar eller ställplatser ,Alla som säljer El ,ska betala till staten för de räknas som el leverantör.
så hur är de egentligen?

2014-07-28 kl 18:49

Dett är väll ganska logiskt att det är en större prisskillnad mellan ställpats och camping vad gäller dom flesta priser eftersom campingar har större "utbud" och därmed en större kostnadsmassa som skall betalas. Dessutom lever nog många campingar på sommarsäsongen och då gäller det att ta in pengar så att man kan överleva till nästa säsong. När det kommer till ställplatser är nog deras säsong längre.

En elkostnad på 30 kronor dygnet är ju knappat lönsam för campingarna. Står AC eller en elpatron på dygnet runt så går ju dom 30 kronorna åt ganska fort....

Utgår från: Fagersta
Familjebloggen: http://dinnerhillfamiljen.blogspot.se/
Pickisen: http://dinnerhillspeedshop.blogspot.se/
2014-07-28 kl 18:51

Dett är väll ganska logiskt att det är en större prisskillnad mellan ställpats och camping vad gäller dom flesta priser eftersom campingar har större "utbud" och därmed en större kostnadsmassa som skall betalas. Dessutom lever nog många campingar på sommarsäsongen och då gäller det att ta in pengar så att man kan överleva till nästa säsong. När det kommer till ställplatser är nog deras säsong längre.

En elkostnad på 30 kronor dygnet är ju knappat lönsam för campingarna. Står AC eller en elpatron på dygnet runt så går ju dom 30 kronorna åt ganska fort....

2014-07-29 kl 12:19

Det är givet att campingarna vill tjäna pengar på sommaren, det är förutsättningen för att kunna driva en camping. Vi har besökt ställplatser efter södra norrlandskusten där vi betalade 20kr/dygn för el.Tänker på alla dessa nya Husbilar som säkert har AC som stod på ställplatserna, men ändå tar 20kr/dygn.Båthamnarna där välkommnar Husbilar och husvagnar för att tjäna en extra slant till båtklubbarna och de har nog,noga räknat ut vad kostnaderna för maximal förbrukning blir per dygn. Så någon subvention är det inte tal om. Sen att skriva om elpatron,det är SOMMAR jag skriver om. Sen har båtklubbarna inga aktiviteter för barn och ingen badplats (för det mesta)utan detta är en ställplats så för barnfamiljer är detta ingen höjdare. Men det är en annan sak och har inte med el att göra. En del campingar har infört taxa efter vad man förbrukar,tycker det är mycket vettigt, då kan ju de som vill köra på med AC så mycket de vill.Men eftersom inte så många verkar ha det, misstänker jag att det inte är så lönsamt.

2014-07-29 kl 20:45

Och HUR skulle jag veta att det enbart var sommar du syftade på.......

SUCK

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03