Varför kan vi inte göra som andra? / av hpl

• 13 svar
Varför kan vi inte göra som andra?
2008-06-20 kl 16:33

Hej!För något år sedan, nå ja 30 år sedan, kördes en kampagn från svensk turistnäring under mottot: "Sverige är fantastisk". Det resulterade bl.a. i att SAAB handlare i Danmark delade ut en bok med just den titeln. Då fanns även en samlat förteckning över alla svenska campingplatser, jag tror den hade det fantasifulla namnet "Campingboken". Hur som helst den var mycket praktisk för oss campister. I dag vet vi ju alla hur det är. SCR kör sitt eget race med en campingkatalog som inte ens kan innehåla priserna på övernattning, det är från priser för hela slanten. Och enbart inehålle de campingplatser som är medlemmar i organisationen.Sedan ger Husvagn och Camping ut katalogen över de campingplatser som inte är anslutna till SCR. Ett mycket berömvärt initiativ tycker jag.Men tillbaka till hur det var innan. Jag saknar fortfarande forna tiders samlade översikt över svenska campingplatser, precis som man har i vårt brderland Danmark. Där har man fortfarande en samlat förteckning över samtliga danska campingplatser, den kan köpas på campingplatserna, i bokhandeln och genom olika organisationer.En annan skillnad är att här i Sverige skall man ha Skandinavisk Campingkort om man vill övernatta på någon SCR plats. Det internationela kortet duger inte alls. SCR har genom åren kommit med den ena mera kryptiska förklaringen efter den andra, på att det just är detta kort som skall användas. Sanningen är att de tjänar grova pengar på det, men den förklaring har de inte gett än så länge.Hur är det då utanför lilla Sverige?I Danmark, för att nu ta det först, kan du använda Skandinavisk Campingkort eller det Internationella Campingkortet, har du ingen av dessa och skall du bara övernatta en natt kan du lösa ett tilfälligt campingkort för 25:- danska kronor. Enkelt och smidigt.I Tyskland går det också bra med det Internationella Campingkort.Så visst kan man säga: "Sverige är fantastisk" Man gör med den ena handen vad man kan för att locka fler turister hit och med den andra handen gör man sitt bästa för att skräma dem bort igen. Det är nog en ganska unik form av turistreklam. Tänk om man igen kunde få en fristående organisation för campingrörelsen i Sverige, som kunde klassificera campingplatserna och ge ut en samlat förteckning över samma med exakta priser på övernatning. Det vore väl något att önska här på en midsommarafton.Glad midsommar till er alla.

2008-06-28 kl 09:11

Frågan är den: Varför ett kort överhuvudtaget? tar jag in på Hotell så behöver jag inget kort ändå har jag inte mitt hem med mig till hotellet.
Men på en camping plats när jag har mitt hem med mig och bar behöver en plats ca 50 kvadrat att parkera på då skall jag ha ett Djävla kort att visa och betala för.
På de flesta campinga utomlands så bryr de sig inte om campingkort, inte ens i norge frågar de efter kort. Regeln är kan man legtemera sig? Ja, med pass eller körkort det räcker.

2008-06-28 kl 09:49

Hej!Jag har aldrig camperat i Norge, men det kommer kanske nu då jag har blivit pensionär.Däremot kan jag mycket väl se vitsen med ett campingkort så som det internationella campingkort är konstruerat.Det innehåller nämligen en ansvarsförsäkring för skador mot tredjeman, alltså om man råkar skada andra campisters egendom.OK kommer man i husvagn och klantar sig när man parkerar husvagnen täcker dragfordonets trafikförsäkring, men vad händer när dragfordonet har kopplats från? Ja inte är det trafikförsäkringen som täcker längre. Och tältcampisten har naturligtvis inte heller skyddet från bilens trafikförsäkring.Har man en hemförsäkring finns det skyd i den, men faktum är ju tyvärr att många inte har en hemförsäkring.I campingkortet finns som sagt inbakat en ansvarsförsäkring, något som är bra att ha om olyckan skulle vara främme.Jag har alltså inget att erindra mot ett campingkort, det jag tycker är märkeligt är att svenska SCR inte kan följa samma standard som man gör i resten av Europa, man vill ha ett eget system och enbart acceptera sitt eget kort. På mig verkar det som det är rent vinstintresse det rör sig om och intet annat.Inte minst för att man i till exempel Danmark, där man även använder samma kort som SCR har tagit fram, inte har några som helst problem med att även godta det internationella campingkortet utan att ta extra betalt för det.

2008-06-28 kl 11:35

Hej!
Tack för denna inlägg. Vi resa sedan mycket lång tid regelbundet från Tyskland till Sverige men förstår det aldrig att det finns den tvång med SCR-kortet. T. ex. resa vi i augusti upp till Sverige och om man skulle vilja bo på SCR-Camping måste (!) man köpa den nya 2008-giltighetsmärke MEN fr.o.m. september komma ut märket för 2009. Så tackar vi NEJ självklart.
För oss betyder det att vi har bott det sista åren aldrig på SCR´s bara pga. svenska kort-systemet. Till sist skada systemet SCR-campingägaren mer om att det hjälper. De lägga mer värd på skr 125,00 för kortet än på flera övernattningar för flera hundra kronor eller mer konstigt. Tyvärr blev flera ägare mycket otrevligt om man reste vidare utan köpt kortet och bott på platsen.
I Tyskland akzepterar man alla slags av campingkort international, skandinavisk osv. och om man har ingen campingkort - ingen problem - man skickar utlänska gäster inte vidare så räcker normala legitimation och man betala normala campingavgiften utan extrakostnaden (pga. man har ingen CC).
Efter många resor i Sverige vet vi var vi är välkomna och var inte.
Jag tror i hela Europa räka internationellt campingkort: minst där vi var.Norge, Danmark, Nederlanden, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Spanien, Andorra, Italien, Österike, Schweiz och i Sverige finns lyckligvis F-Campings självklart det vet vi jo alla.
En trevlig campingsommar med eller utan SCR-kort
MvH
KABE-Tyskland

2008-06-28 kl 15:20

Det kan man tolka som att andra länder har kommit längre i utveklingen med Datorer och dyligt otyg, ( dänn camping boken hpl skriver om mins jag mycket väl dän skall jag ha ligganes här hemma nogonstans)

2008-06-28 kl 16:22

Vad menar BeRo med att det kan tolkas som man har kommit mycket längre med utvecklingen av datorer och dylikt otyg? Det verkar som du tycker att något är negativt.Vill nog påstå att man har en betydligare öppnare och mottagligare attityd på de flesta campingplatser utanför Sverige då det går utmärkt att visa ID-kort eller dylikt istället för ett påtvingat campingkort om man önskar bo på campingplats. Hoppas att det blir en modern och EU-anpassad lösning snarast möjligt. Campingkortet är förlegat som det ser ut i dag med en kostnad för kreti och pleti.

2008-06-28 kl 17:34

Kul att höra fler som vill ha alla campingplatser samlade på ett ställe. Så tänkte jag också när vi skaffade husvagn. Problemet är att det tar väldigt mycket tid att hämta in och hålla all information aktuell - tar det 5 minuter per campingplats har du att göra 10 arbetsdagar.Nu har jag ju i och för sig gjort just detta, men det är jobb varje år att uppdatera. Det mesta jobbet är när campingplatser ser ut att ha försvunnit eller när viss information saknas i katalogerna.Sen är det också frågan vilket media som är bäst? Ska det vara en bok/tidning eller går det lika bra med webbsidor, GPS-format eller WAP-sidor för mobiltelefonen? Själv föredrar jag nog att ha det i GPS:en, men ibland vore en bok/tidning bättre.Är du nöjd med GPS-format eller direkt på webbsidor är du välkommen till Campingwebben där alla uppgifter jag samlat in finns tillgängliga. I annat fall kan jag inte hjälpa till just nu... Förresten, ingen som har ett inscannat exempel på hur den där campingboken ser ut?

2008-06-28 kl 22:54

Hej PoM
Är det Campinguide Europa du menar? ADAC:s campingbibel på danska.
Innehåller beskrivning av närmare 3000 campingplatser i större delen av Europa men tyvärr inte alla. Oumbärlig för spontankamparen i Europa. Finns att webhandla hos motormännen, se hemsidan.
Vi har använt den i tre år nu, som sagt oumbärlig för oss som reser lite spontant och letar nya platser eller vid detaljplanering vid köksbordet.
.

2008-06-29 kl 01:01

Hej ni alla.Till BeRo, det vore trevligt om du har Campingboken liggande, jag har tyvärr blivit av med mitt exemplar i samband med någon flytt. Jag tror det är Peter Kindström som frågar om den finns inskannad, det skulle ju vara trevligt om den gjorde. Gör den inte och är det någon som har den hjälper jag gerna med inskanningen om det får ta lite tid.Kallekula undrar om det är motstånd till förnyelse som är orsaken till att bl.a. jag hävder någon form av gemensamt internationellt campingkort är bra. Det är som jag har skrivit en fråga om skydd för tredjeman. Som jag skrev är husvagn och bil gemensamt skyddade av bilens trafikförsäkring så länge de är sammankopplade, husbilen har en egen trafikförsäkring, så där är det också löst. Men husvagnen utan bil har ingen ansvarsförsäkring, ej heller han sokm bor i tält med mindre det finns en hemförsäkring.En frågar om det är ADACs förteckning över campingplatser det syftas på. Nej det är det inte, detn är säkert alldeles utmärkt om man skall campa i olika länder i Eropa. Men skall man enbart campa i Danmark till exempel är den danska Campingbok bättre då den har alla campingplatser med, det kan ADACs av naturliga skäl inte ha, i så fall skulle den bli så stor som telefonkatalogen a - ö för Stockholm.Frånsett det tycker jag Peters hemsida är alldeles utmärkt, men det är inte alltid man har tillgång til dator och så är en bok bättre.

2008-06-30 kl 17:29

Till hplNej jag är inte motståndare till ett kort som fyller en funktion som t.ex det internationella. Där gäller det ju i stort sett över hela Europa utom då just i Sverige!?!. Va-fö gör di på detta viset mot alla campare? SCR skall kanske dra på charmkurs.

2008-06-30 kl 17:38

Hej alla gladaJag har en bok framför mej som heter "Nya Campingboken med motell och vandrarhem" utgiven 1984 ISBN 7792-019-8. Innehåller "alla" campingar i Sverige ordnade i bokstavsordning efter huvudorten och numrerade från 1 och uppåt samt markering för de som är med i SCR. Exempel: Alingsås (1) Lygnared ** SC. Det följde en karta med boken men den har tyvärr förkommit. För varje campingplats finns de välkända symbolerna för vad som finns samt vägbeskrivning och sevärdheter i grannskapet. Det är lite för många sidor att skanna - 340 st. En bra bok fastän gammal.Gunnar

2008-06-30 kl 23:31

[quote user="kallekula"]Till hplNej jag är inte motståndare till ett kort som fyller en funktion som t.ex det internationella. Där gäller det ju i stort sett över hela Europa utom då just i Sverige!?!. Va-fö gör di på detta viset mot alla campare? SCR skall kanske dra på charmkurs. [/quote] Hej!Bra vi är överens så långt. Ja SCR behöver kanske en charmkurs, men så länge det går bra och campingplatserna är fulla ser de väl inget syfte med det. Det är nästan som Systembolaget, de klarar sig också oavsett vad de gör.:-)

2008-06-30 kl 23:33

Hej GunnarJust den boken jag syftar på, men som sagt då, i 1977, var den utan hotell och vandrarhem så den var betydligt tunnare.Ja 340 sidor är mycket att skanna, det är nog ett projekt till de långa vinterkvällar.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206