Varning för Tagene Fritidscenter / av hakano

• 15 svar
Varning för Tagene Fritidscenter
2013-09-29 kl 14:43

Eftersom det är ok att skriva om husvagnshandlare här tänkte jag delge vad jag har varit med om när det gäller Tagene Fritidscenter. Jag är medveten om det är ett långt inlägg och många kanske inte orkar ta sig igenom det. Försöker mig på en kort sammanfattning här till dom som inte vill läsa allt:

-2004 startades en stor reparation av min vagn på verkstaden. Bl.a. byttes de två yttre längsgående nedre blåa plåtarna på vagnen i samband med övriga reparationer.

-Verkstaden har sedan under fem års tid bytt nånstans runt 15-17 plåtar på vagnen på garantin, alltså dessa nedre blåa plåtar. Man har aldrig klarat av att få plåtarna att sitta fast på vagnens isolering där dom skall limmas enl. konstens alla regler.

-Det har inte varit några olika uppfattningar mellan företaget och mig hurvida jobbet varit felaktigt utfört eller inte. Företaget har tagit in vagnen gång på gång för att göra om det. Det har inte heller varit några stridigheter om pengar eller fakturan för den första reparationen. Dom har fått betalt och det inom utsatt tid.

-Jag har som kund drabbats av olika kostnader på tiotusentals kronor p.g.a. detta och har aldrig erbjudits en enda krona i kompensation från företaget för detta.

-Hösten 2012 fick jag det slutgiltiga beskedet från företaget och det var att man nu inte tänker åtgärda min vagn utan den får se ut som den gör.
Dom skrev ett mail till mig på en rad där dom tycker att jag skall lära mig leva med detta, här är deras anledning till att man anser sig kunna lämna ut undermåliga jobb som man tar fullt betalt för:

Citat:
när det är svalt så ser man inget

-Bilder på hur det ser ut på vagnen finns på den här länken om man scrollar ner lite: http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=31&id=316739&Itemid=700103&limitstart=10#351218

-Jag har också tänkt att tillskriva de större försäkringsbolagen i regionen här och informera om företagets policy och reparationer vad gäller husvagnar.
Likaså skall jag kontakta Polar i Dorotea och informera dom om hur en av deras auktoriserade handlare agerar i reparationsärenden.
Samma information skall även lämnas till HRF, husvagnshandlarnas riksförbund, dit företaget är anslutet. Som medlem där förbinder man sig ju till att följa vissa regler kan jag anta.

Det gör ju ingen skillnad för mig och min vagn så klart men rätt skall vara rätt och är man en oseriös aktör på marknaden så skall det fram och upp till ytan. På sikt så kanske det kan gynna andra aktörer som är mer seriösa i sitt sätt att jobba.

Då var sammanfattningen slut och här kommer allt i lite mindre detaljer i kommande inlägg:

2013-09-29 kl 14:45

Jag vill passa på att varna för att ha med Tagene Fritidscenter att göra. Det är visserligen bara baserat på ett enda ärende men det har å andra sidan tagit så lång tid och inneburit så mycket uppoffringar att det är inget man ens önskar sina ovänner att dom skall behöva vara med om.
Svårt att göra en lång historia kort så den blir lång.
Det började i januari 2004 med att min Polar 650 lämnades in på verkstaden för en fuktreparation. Ett pris hade lämnats för detta. Reparationen skulle göras under lågsäsong, alltså för att passa verkstadens behov bättre, inte mina. Vagnen skulle vara klar inom två månader. Allt skulle göras precis som originalet, man skulle inte kunna se nånstans att det varit isärtaget och ihopmonterat igen. Så sades det till mig som kund före reparationen i alla fall.
Det började med att vagnen först bara blev stående. Man gjorde inte så mycket med den. Sen började man med lite demontering och sen blev den stående igen. Tiden gick. Efter två månader när den borde varit klar så var den långt ifrån klar. Det kom hela tiden andra jobb emellan som ansågs vara viktigare än min vagn. Och då talar vi inte bara om ett enstaka jobb som kom emellan. Personal på verkstaden blev sjuka, det var personal som sa upp sig o.s.v. men som kund så tycker jag att det är företagets problem att lösa. Inte mitt. Varför skall den personal som finns jobba med alla andra vagnar men inte med min vagn, varför skall det vara en ständig ursäkt när jag frågar hur det går med min vagn att personalen inte räcker till. Redan då tyckte jag att min vagn hade faktiskt stått längst av alla inne på verkstaden så det var väl ändå dags att göra den färdig nån gång och inte ta in en massa nya vagnar gång på gång och göra jobb på dom. Om min vagn är ett par månader försenad är det kanske ok att kunder som kommer långt efter mig också drabbas av en viss försening, inte bara jag. Men så tyckte inte ledningen på Tagene Fritidscenter. Jag besökte verkstaden ofta för att se hur det fortskred men det var åtskilliga gånger jag fick vända hem utan att det hade gjorts ett dugg med den.
Långt om länge så lyckas jag tjata mig till att få vagnen någon dag före midsommar 2004. Då är vi uppe i ca 5,5 månads reparationstid. Mot utlovade 2 månader. Jovisst, det blev en större reparation än man räknat med från början men det kanske är bättre att man gör klart det man redan har innan man tar in nya akuta jobb…kanske man skulle tacka nej till dom istället p.g.a. resursbrist.

Och en sån vagn jag fick tillbaka. Den var snabbt ihoprafsad på slutet bara för att jag skulle få den och för att jag tjatade, inte för att den egentligen var fackmannamässigt ihopmonterad och kontrollerad att den var ok. Vagnen var alltså fuktreparerad lite runt om men mest i fronten där hela fronten byggdes upp från noll då den gamla var slut. Likaså var de båda blåa nedre längsgående plåtarna utbytta.

Det började direkt med att vagnen tog in vatten där bak. Tillbaka med vagnen för omtätning av bakljusrampens skruvar. Sen hade jag även en lång lista med mig på andra fel och brister som upptäckts. Saker som var felmonterade, slarvigt monterade eller som saknades helt och hållet. En del av de större sakerna gjordes på verkstaden men jag insåg att om jag skulle få hem vagnen någon gång och det skulle bli riktigt gjort så tog jag på mig att själv åtgärda många av de här felen på den första listan. Jag trodde ju att det skulle vara avklarat sedan…men så fel jag hade. Detta var ju bara början. Allt eftersom så upptäcktes det ena felet efter det andra, det gick inte att använda köksvasken t.ex. för slangen hade fel fall på sin väg till utloppet. En kökslåda gick inte att stänga för slangen till köksvasken hade skurits av vid demonteringen. När man sen återanvänder samma slang vid monteringen så blir den ju lite för kort och då drar man slangen den kortaste vägen i luften och då kan man inte stänga kökslådan för slangen är i vägen. Som fackman hör man väl av sig till kunden i det läget och påtalar att slangen är gammal, stel och oböjlig samt lite för kort…skall vi byta slangen mot en ny och en extrakostnad? Men så gjorde man inte på Tagene…där monterade man glatt tillbaka det gamla dåliga. Gasolpannan gick inte att starta, den hade ingen jord inkopplad. Trafikbelysningen gick inte att tända på manöverpanelen som den skulle. Man hade bara struntat i att koppla in trådarna för detta, dom trådarna låg sidan om med nakna kopparkardeler och spänning på när vagnen kördes med bilen. Vad som hade kunnat hända där i närheten av vattentanken och radiatorerna som är i metall vet man ju aldrig. Den gamla 7-ledaren genom vagnen hade dom klippt av så det var dom tvungna att lägga en ny genom vagnen men där skulle det fuskas genom att skarva med den gamla bara för att dom inte hade så lång kabel hemma på hyllan. Då bad jag dom åka och köpa 7-ledare någon annanstans i Göteborg för så svårt är det ju inte att få tag på. Och så blev det. Men den gamla kabeln brydde dom sig inte om att ta bort utan den fick ligga kvar som den var och den nya bara slängdes ut lite löst och slarvigt sidan om den gamla…
Det här är bara några av felen som uppdagades ganska så omgående. Men på sommaren så upptäcktes att när vagnen stod i solen så satt inte de blåa nya yttre sidoplåtarna fast riktigt. Dom bubblade sig på vissa ställen, s.k. solbubblor. Plåten utvidgar sig av värmen och sitter den då inte fastlimmad på isoleringen i väggen så buktar sig plåten utåt för den har ingen annanstans att ta vägen. Man får en ful bubbla helt enkelt. När det blir svalare och solen försvinner så krymper plåten igen och det ser någorlunda normalt ut på lite avstånd. Tittar man på närmare håll så kan man ana att plåten böljar sig lite.
Garantifelsanmälan igen…tog bilder på detta och visade Tagene. Det här var ju märkligt sa ledningen. Vi byter flera plåtar i veckan och har bara varit med om detta nån enstaka gång tidigare och nu har jag det på båda mina sidor samtidigt. Det är väl ungefär nu soppan och eländet börjar på allvar. Ledningen var på Elmia och sålde vagnar och jag var där också, passade på att be dom gå med ut och titta på vagnen med egna ögon i solen som låg på. Det slutar i alla fall med att båda plåtarna skall bytas på garantin.

2013-09-29 kl 14:46

Sen händer precis samma sak igen. Plåtarna bubblar sig. På exakt samma ställen som första gången. Man börjar misstänka limmet som använts. Men detta lim man använder är noga dokumenterat, limtuberna har serienummer och vilka tuber som används på vilken vagn och när dokumenteras också. Möte med limleverantören kommer långt om länge till stånd, det låter enkelt att skriva det här men det blev än den ena orsaken efter den andra till att möten inte blev av och ställdes in. Väl på plats med vagnen hos Tagene kunde limleverantören också konstatera att mina plåtar inte sitter fastlimmade som dom borde. Sen tas beslut om att plåtarna skall bytas ytterligare en gång och då skall limleverantören vara med vid demonteringen för prover skall tas på limmet som skall skickas på analys. Analysen visar inga konstigheter. Man inför ett nytt moment i moment i monteringen av plåtar som skall vara avfettade och tvättade då dom levereras till verkstaden. Men man inför nu att alla plåtar måste avfettas och tvättas även på verkstaden före monteringen. Man misstänker att det kanske varit fett eller smuts på dom första plåtarna som monterats på min vagn.

Och sen är det så här åren löper på. Det är ständiga plåtbyten på vagnen. För man får aldrig plåtarna att sitta fast helt. Dom bubblar sig i solen på samma ställen hela tiden. Ibland byter man båda plåtarna en gång om året. Ibland två gånger om året. Ibland bara plåt en sida. O.s.v.
Varje gång vagnen lämnas så kostar det mig 10 mils körning. Varje gång vagnen hämtas kostar det mig 10 mils körning. Inkl. förlorad arbetstid för minst en halv dags arbete vid varje tillfälle för jag måste ju vara där då verkstaden är öppen och det är ju dagtid. Jag har tappat räkningen på antal plåtbyten totalt men det är betydligt fler än 10 st och jag gissar på att det ligger totalt kanske runt 15-17 plåtbyten som är gjorda.
Till detta kan jag lägga att för varje gång vagnen varit inne på ett plåtbyte så har jag fått en betydligt sämre vagn tillbaka även i övrigt. Man har gjort fullständigt horribla återmonteringar av mycket i vagnen som demonterats i samband med plåtbytena. Rent ut sagt så har det sett ut som om det varit en amatör som har satt ihop vagnen. Att kalla det fackmannamässigt utfört har inte gått.
Jag är en amatör men skulle nog lyckats bättre på många av dessa punkterna som en auktoriserad verkstad misslyckats med. Saker som jag sen till vissa delar fått fixa själv eller saker som fått anstå till nästa plåtbyte, då har verkstaden fått göra om saker från det tidigare plåtbytet.
Men sen har det blivit så att nästa gång jag hämtat vagnen så har det varit andra nya saker som man klantat sig med vid återmonteringen. Eller att man inte lyckats med att rätta till sina misstag.
En fredag.em åkte jag till företaget (som dock hade hunnit stänga) och såg att en i ledningen var kvar där inne men med stängda grindar. Lyckades att få tag på honom till slut via nummerupplysningen och en mobil. Min vagn var där inne och jag ville ha ut den för den var klar hade jag fått veta. Han kom ut och öppnade så jag kunde ta vagnen och jag gick runt vagnen och såg direkt en massa felaktigheter på utsidan i monteringen. Man hade bl.a. fuskat och skarvat gummilister, inte låtit gummilister och aluminiumlister gå nedanför golvnivån för att undvika kapillärverkan in i golvet av vattnet som rinner uppifrån m.m. och han såg själv att det här var totalt felaktigt gjort och insåg att det var ingen idé att bemöta det. Jag fick bara beskedet att kör in vagnen igen så fixas den på måndag. Och det är så det har fungerat, nån rafsar ihop vagnen utan någon egenkontroll och ledningen tycker det är ok att lämna ut en vagn utan minsta eget ansvar. Gång på gång. Och vem blir lidande…jo, jag som kund.
Under resans gång är man inne på att göra olika genvägslösningar. Man vill skarva den blåa plåten utvändigt för att slippa byta hela plåten. Man är inne på att använda ett helt annat lim som är mycket starkare och det skall tryckas in i bubblorna bakom plåten där den inte sitter fast med hjälp av en slang nertill som förs uppåt och som man sen drar sakta tillbaka samtidigt som man sprutar in lim av denna starka typ. Man överger dock den tanken efter ett tag.
En gång säger man att man även skall byta isoleringen vid nästa plåtbyte för man kan inte bara byta plåt efter plåt utan att göra något annorlunda för felet kommer bara tillbaka gång på gång. Och ett plåtbyte kostar ju verkstaden rätt stora summor, jag gissar på 15-20000 för en plåt. Och man har bara fått betalt för arbetet en gång, den första gången. Alla andra plåtbyten får ju verkstaden stå för själva. Men isoleringen är inte bytt även efter nästa plåtbyte. Det behövdes inte sa ledningen.
Naturligtvis blir det samma fel igen, plåtarna bubblar sig igen när vagnen är i solen. Vid ett annat plåtbyte är jag med då det skrivs en arbetsorder på vagnen. Det skrivs in att isoleringen skall bytas. När jag hämtar vagnen och får se arbetsordern så är det momentet med isoleringsbytet överstruket och jag frågar verkstadschefen vad det betyder så får jag till svar att ledningen på företaget inte ansåg att det behövde göras. Och jag kunde ju bara uppgivet konstatera att då lär ju plåtarna bubbla sig på samma ställen igen liksom tidigare. Vilket dom också gjorde naturligtvis. Gör man inget annorlunda så blir ju också resultatet detsamma.
Så här håller det på fram till hösten 2008, vi är alltså inne på det femte året som Tagene Fritidscenter fortfarande håller på att försöka laga min vagn som dom började med 2004 och ännu inte har lyckats med. Trots att dom byter plåtar flera gånger i veckan på andra vagnar och att det är rutinjobb för deras del och att det aldrig är några problem med andra vagnar enl. deras egen utsago.

2013-09-29 kl 14:46

Hösten 2008 gör man ett nytt försök med plåtbyte, jag får dock ingen riktig information om vad som är gjort på vagnen utan man sa innan arbetet gjordes att isoleringen måste bytas nu för det är det sista plåtbytet dom gör och blir det inte bra med ny isolering så vet dom inte vad dom skall göra mer.
När jag hämtar vagnen påpekas det att nu är det nog bra men plåten kanske inte är spikrak om man tittar på den från sidan. Man kan inte få en plåtsida lika rak och blank som en spegel utan den kan bölja lite om man fluktar från sidan, så är det även på nya vagnar påstår man från Tagene.
Jag får vänta till sommaren 2009 innan jag ser resultatet av 2008 års plåtbyte. Det är ju så att gör man arbetet på hösten ser man resultatet först nästkommande sommar när sommarsolen skiner på vagnen. Hög temperatur kan räcka också i och för sig.
Och nu sitter plåtarna fast. Jag ville väl inte riktigt tro på det men det verkade ju så i alla fall.
2009 förflyter och vagnen körs inte så många mil, max 100 mil.
Säsongen 2010 kommer och inte ens 100 mil körs vagnen detta år och även då verkar plåtarna sitta fast även om jag tycker man kan ana lite väl stora böljningar i plåten mot tidigare. Jag blir ju lite fundersam på vad Tagene har gjort, om isoleringen verkligen är bytt och varför den i så fall böljar så pass mycket när man fluktar på den. Ny isolering är ju spikrak och slät för ögat i alla fall.
Hösten 2010 görs ett fukttest som visar på ett begränsat område med fukt i främre golvet. Detta anmäls till Tagene. Jag tycker inte man skall behöva få in fukt i en vagn där allting är nybyggt i fronten och omtätat så pass nyligen och där man dessutom så gott som varje år har varit inne och rört i lister och tätningar i samband med alla plåtbyten. Så sent som hösten 2008 var senaste gången man bytte plåtar och rörde i vagnen och det var i det här läget bara 2 år sedan…skall en vagn verkligen inte hålla tätt längre än så när den varit inne på en auktoriserad verkstad?
Vi enas om att lämna in vagnen på vårkanten 2011 för kontroll av detta. Så görs och jag har själv monterat ur sänglådorna i vagnen för att verkstaden skall få det lätt att komma åt i fronten och väl förspänt för att kunna göra sitt jobb. Fukt konstateras och mattan skärs upp och det torkas upp och återmonteras sen. Man hittar inget fel nånstans men man lossar alla vagnsbultarna till stödbenen där framme och smetar på lite butyl på dessa och återmonterar dom sen. Man tror inte själva på denna åtgärden innerst inne för inte ens nya Polar har tätade stödbensbultar, det skall inte behövas säger man från ledningens sida. Men man vill ha 2500 kr av mig för detta besök. Jag tycker ju inte riktigt att jag skall stå för hela summan med tanke på alla problem jag haft med vagnen p.g.a. företagets strulande med min vagn. Jag erbjuder mig att betala halva summan. Då går man i taket och exploderar och säger att dom lägger inte en krona till i kostnader på min vagn för den har kostat dom så mycket pengar nu så det är inte sant….jaha, ungefär som om det är mitt fel som kund att dom har behövt byta plåt mer än 15 gånger…gör det riktigt och fackmannamässigt från början istället då.
Jag får betala hela summan. Men fukten återkommer senare. Alltså blir det mitt eget problem som amatör att lösa. Inte den auktoriserade verkstadens problem.
Värt att notera är att vid mitt besök på Tagene Fritidscenter hösten 2010 och anmälan av fukten i golvet så kommer Husvagnsforum upp till diskussion. Man frågar mig om inte jag kan ta bort dom inlägg jag har skrivit på forumet om min vagn tidigare för där framställs företaget i dålig dager och man hävdar att det kommer in kunder som läst detta efter att ha Googlat på företaget men kunderna ser inte att inläggen är flera år gamla och därför tycker man att man som företag får lida idag för gamla synder då man hade "dålig" personal anställd men att det är mycket bättre på den fronten nu.
Det bästa är ju naturligtvis att alltid agera på ett sådant sätt i företaget att det aldrig finns anledning att hamna i negativa skriverier. Alternativt att man bemöter skriverierna, på Husvagnsforum finns det möjlighet för alla att registrera sig och bemöta sådant som man anser vara felaktigt. Kan man läsa kritiken kan även bemöta den.
Säsongen 2011 kommer och då används inte vagnen någonting mer än till Elmia och tillbaka hem. Plåtarna sitter fast.
Då det blir maj 2012 så upptäcks att nu sitter inte plåten fast på höger sida längre, den solbubblar sig på precis samma ställen som tidigare. Jag blir både besviken och uppgiven. Vagnen körs ca 100 mil denna säsong, mestadels på släta vägar. Den har inte någon gång i min ägo ruskat omkring på vägar som liknar tvättbrädor så att väggar och plåtar skulle fara illa av det.

2013-09-29 kl 14:48

På Elmia samma år så upptäcks även att plåten bubblar sig på vänster sida, det har helt enkelt slumpat sig så att detta är första gången denna säsong som vagnen står med den sidan mot solen då det är varmt ute. Så läget är alltså precis som förut. Plåtarna bubblar sig i solen på exakt samma ställen som tidigare. Jag pratar med Tagene Fritidscenter när jag är på Elmia och tar upp problemet. Man är där och då positiv till att självklart skall problemet lösas på nåt sätt. Man vill fundera och tänka ut nån bra lösning, höra sig runt lite och snacka med andra o.s.v. och sen återkomma till mig.

Jag tar kort på plåtarna när dom bubblar sig och tar kontakt med Tagene Fritidscenter per mail efter en ganska lång tid efter Elmia eftersom jag ingenting har hört ifrån dom fastän dom skrev upp mitt namn och mobilnummer samt vad det gällde i anteckningsmappen som alla säljare bär omkring på inne på Elmia. Jag förstår att man har annat att tänka på direkt efter Elmia eftersom man antagligen sålt en hel del vagnar som skapat jobb men nu hade det gått oskäligt lång tid. Det kommer inget svar på mailet ens efter en lång tid. Senare mailar jag igen och påminner om att ingen återkommit i ärendet som utlovat.
Då kommer det ett kortfattat svar per mail från Tagene Fritidscenter att man har tittat på mina bilder och har konstaterat att man kan inget göra åt detta utan jag får leva med dessa solbubblor helt enkelt.
Bilderna som mailades finns i bifogad länk så får alla andra också se om det är så det skall se ut efter plåtbyte på en auktoriserad verkstad. För min del anser jag vagnen vara i sämre skick nu än innan vagnen lämnades in till Tagene Fritidscenter vad plåtarna beträffar. Och då har man inte gjort sitt jobb på ett fackmannamässigt riktigt sätt och man har inte tagit sitt ansvar fullt ut mot kunden för det arbete man har tagit på sig och tagit betalt för. Jag som kund har ju inget annat begärt än att jag vill ha en hel och riktig vagn, jag vet inte vad jag som kund kan lastas för att ha gjort för fel i sammanhanget. I företagets ögon så är felet att jag inte nöjer mig med deras amatörmässiga arbeten som utförts år efter år på min vagn men jag tror inte att det är något dom vill styrka utåt sett att det är så dom ser på saken.
Jag har som kund lagt alldeles för mycket pengar på allt strul efter den första reparationen i form av förlorad arbetstid och bensinpengar. Det är flera tiotusentals kronor det kostat mig i reda pengar bara det.
I kompensation har jag fått två saker genom alla år. Som jag dessutom har fått be om. En gång byttes en aluminiumlist på vagnen som inte behövde bytas egentligen men den gamla var ful. Man ville sen ha betalt för den.
En annan gång när vagnen ändå var inne på plåtbyte bad jag dom att byta draghandtagen på vagnen mot dom som låg i vagnen. Hade tänkt byta dom själv och hade redan köpt dom men när vagnen ändå skulle in på plåtbyte tyckte jag att då kan dom bytas där. Först ville man ha betalt för handtagen jag redan hade köpt på annat håll…sen ville man ha betalt för en timmes arbete för bytet. Jag frågade vid båda tillfällena om dom verkligen kunde med att ta betalt för såna bagateller med tanke på vad jag lagt ut för allt det strul dom orsakat mig. Då ströks posterna till slut från fakturan…

Med "facit i hand" så tror jag att jag som amatör nu i efterhand kan förstå hur det hela gått till.
De första plåtarna som monterades på min vagn var smutsiga och fettiga på baksidan på vissa ställen. I det läget tvättade man inte plåtarna på verkstaden. Man bara limmade på dom som dom var. Detta fett på plåtarna har sedan "smutsat" ner min isolering. Sen hjälper det inte hur många plåtar man försöker montera på när isoleringen redan är fettig och smutsig. Man tar ner en plåt, byter inte isolering och limmar sen på en ny plåt. Vad blir resultatet? Jo, den sitter inte fast på exakt samma ställen på plåt efter plåt. Felet sitter i väggen. Inte i plåten. Men man byter bara plåten. Hur tänker man när man säger att man skall byta isolering men sen inte gör det? När allting ändå är nerplockat, när isoleringen inte kostar många kronor och det inte tar så många timmar att byta isoleringen när allt redan är nerplockat…hur är man skapt när man flera gånger väljer att ta en genväg som sparar in så oerhört få kronor…men som i gengäld orsakar nya kostnader för många tiotusentals kronor?

Vad man nu har gjort vid det senaste plåtbytet är att man har inte bytt isoleringen då heller trots att man sa att det var det man skulle göra, att man inte skulle riskera nåt mer nu genom att inte byta isoleringen utan det var det enda som gällde. Utan man har ställt sig och "krafsat" i soleringen på de ställen där plåten inte fastnat vid limningen. Man har velat komma ner en bit i isoleringen för att få bort det som är dåligt och fettigt. Sen har man byggt upp väggisoleringen igen med ett tjockt lager av vad jag tror det här superstarka limmet man pratade om tidigare (eller något liknande) som man kan ha till mindre limytor, inte en hel plåtsida alltså.
Man har chansat (igen) och avstått isoleringsbyte, tagit en genväg, fått det att sitta fast lite längre den senaste gången än tidigare men sen släppte det igen och sen heter det bara att "jag som kund får lära mig att leva med det, vi kan inget mer göra". Ynkligt säger jag bara! Ynkligt att inte byta isoleringen så som alla andra husvagnsverkstäder hade gjort vid motsvarande arbete.
Att man har krafsat/slipat ner den gamla isoleringen och sen lagt på tjocka lager av lim vittnar ju den lätt böljande plåten om som jag var misstänksam om. Det var ju det man sa till mig vid det senaste plåtbytet att jag inte kunde förvänta mig en helt rak plåtvägg. Dom visste ju så väl varför dom sa så. Det var ju därför informationen var otydlig och lite svamlig vid senaste plåtbytet. Med bytt isolering hade väggen blivit rak så klart.

2013-09-29 kl 14:49

Verkstaden var tidigare under de första åren jag lämnade min vagn under all kritik, det blev fel det mesta som gjordes. På senare år så anställde man en bra verkstadschef som det är ordning på och även en ytterligt duktig kille i verkstaden som var den enda jag ville skulle jobba med min vagn för då blev det snyggt ihopsatt och jag slapp återkomma med vagnen för en massa slarvfel. Dock så hjälper det inte mig så mycket som kund med bra folk i verkstaden när ledningen i företaget är inne och styr upp vad som skall göras resp. inte göras i verkstaden. Om resp. yrkesgrupp hade fått göra det dom är bäst på och bara ägna sig åt det så hade det kunnat bli bra.
Dom första åren då verkstaden fungerade dåligt så var den dåvarande verkstadspersonalen lojal mot mig och berättade om hur det gick till och hur det styrdes "uppifrån" och vad som verkligen sades om min vagn när jag inte var där. Sen fick jag ju helt andra versioner från ledningen om vad och hur man gjort olika saker med vagnen och varför. Det var dock bara en version som kunde vara rätt…

Så tänk er för innan ni gör affär med Tagene Fritidscenter. Det är inte bara en affär som skall göras en enda gång vid ett inköp av vagn utan efteråt kan det komma tillfällen då företaget verkligen får visa vad det går för. Hur det fungerar vid garantier o.s.v…börjar det blåsa lite så verkar man inte banga för att lämna kunden i sticket. Innan dess så bangar man inte för att ta genvägar och uppenbart fuska i de beslut man tar som gäller arbeten som skall utföras.
Det har också varit oerhört svårt att få till det som har utlovats gång på gång. Man lovar att återkomma om olika saker, man lovar att ringa tillbaka med besked o.s.v. men det är oerhört trögt och tungjobbat. Att bara få till nåt så simpelt som en verkstadstid var krångligt. Jag skulle alltid återkomma senare, boka tid senare…jag visste dock att väntar jag så finns det inga lediga tider senare när jag kommer tillbaka så därför skall det bokas in nu på en gång. Det fick jag lära mig de första åren den hårda vägen att helt plötsligt fanns det inga lediga tider längre när jag kom tillbaka enl. ök och skulle boka. Öga mot öga med ledningen låter det väldigt bra allting, att allt skall självklart lösas men när det väl gäller så är du inte speciellt viktig som kund om du "bara" vill komma med ett garantiärende som kostar företaget pengar, då håller dom sig gärna undan och undviker att ta kontakt ända tills man själv tröttnar på dom och ringer och jagar dom eller helt enkelt åker dit för att få tag på dom.
Jag tror jag kan fastslå att det är så det fungerar där efter så många års erfarenhet av företaget, det går inte längre att bara skylla på nån enstaka förkylning eller nån annan akut händelse som orsak till att saker och ting inte blivit av för det kan omöjligt vara så varje gång.

På senare år så har jag av olika anledningar valt att ta ner mycket invändigt i vagnen och det har då uppenbarats vilken låg nivå man hade på sina jobb på Tagene Fritidscenter. Det är ju först när mycket är nerplockat som man kommer åt att se hur saker och ting egentligen är monterade. Och det är skrämmande mycket av det som är gjort (eller inte gjort). Det har fattats skruvar på många ställen, det är radiatorer som bara hängt i sina slangar trots att det finns fästplattor på dessa som skall skruvas fast i väggarna, det är kallvattenslangar som legat direkt ovanpå radiatorn så att jag fick ljummet kallvatten emellanåt förstod jag ju då anledningen till, avloppsslangar felaktigt dragna med avseende på fallet, det är många skruvar som inte har dragit då hålen blivit för stora…listan kan göras lång i vanlig ordning. Allt det här har jag fått lösa och ordna till på egen hand men det är tydligen så att man måste själv vara mekaniker för att få vagnen i fullgott skick efter att den har varit på reparation hos Tagene Fritidscenter. Där höll man på i fem år och lyckades ändå inte särskilt väl med sitt uppdrag…och efter det så har man inte heller visat någon större yrkesheder/yrkesstolthet. Man försökte lite halvhjärtat ordna till det man ställt till med men till slut så smiter man ut bakvägen och lämnar kunden i sticket. Värt att tänka på vem man gör affär med i framtiden.

Kan ju dessutom tillägga att nyligen upptäckte jag att när jag tvättar vagnen (med vanlig vattenslang, alltså inget högtryck i slangen) och spolar vid bakrutan så kommer det en liten rännil med vatten på insidan av rutan. Har testat ut detta och det är tätningen mellan kaross och rutan som är bristfällig. Alltså är det inte mellan rutan och rutramen det läcker vilket också kan vara orsaken vid sådana här läckage.

Fram- och bakruta var urmonterade på Tagene Fritidscenter vid den första reparationen. Den montering dom har gjort av bakrutan har alltså gjorts med för lite butyl eftersom det rent ut sagt rinner in vatten där om vattnet vid tvättning träffar överkanten av rutan på "fel" sätt.
Nästa projekt får alltså bli att själv ta ut fram-och bakruta och göra rent och täta om dom med ny och tillräckligt med butyl. Man kan ju tycka att det inte skall behöva göras redan men man kanske inte kan förvänta sig att en vagn skall hålla tätt så mycket längre efter att ha varit inne på Tagene Fritidscenter och genomgått en reparation.

Googlar man på företaget så kan man bl.a. få upp det här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73567/

Eller det här: http://www.rejta.se/omdome/54386/tagene+fritidscenter+ab?search_word=tagene+fritidscenter+ab#skriv
Lite för många negativa omdömen enl. min uppfattning för att jag skulle våga göra fler affärer där.

2013-10-13 kl 08:45

Oj, vilket tålamod du har.
Undra om det verkligen varit till hjälp eller till last.
Med tanke på all tid och pengar som de legat ute med så vore kanske en stämning på plats.

2013-10-13 kl 14:19

Tyvärr så kräver en juridisk process mycket tid och pengar i anspråk. Och man vet aldrig något om utgången. Det finns en stor bevisbörda i det hela och bara en sån sak som att kunna bevisa att vagnen har fått 15-20 nya plåtar kräver ju nån form av dokumentation som visar att detta gjorts. Och det har jag inte på alla, jag har det på några plåtbyten.
I praktiken går det ju till så att man upptäcker att plåtarna inte sitter fast, felanmäler på nytt till verkstaden, får boka en ny tid, lämnar in vagnen, hämtar vagnen...och det är ju ingen egentlig pappersexcercis i det hela utan bara hämta och lämna. Allt har ju gjorts i förtroende och i hopp om att löften om att lösa problemen skulle infrias. När man står mitt uppe i det så tror man ju aldrig nånsin att det Tagene Fritidscenter till slut bara skall strunta i att ta sitt ansvar och att jag skulle få en sämre vagn efter att den varit hos dom än före den lämnades in. Hade man vetat det så skulle självklart allt dokumenterats mycket mer och arbetsrapporter skulle begärts från verkstaden efter varje besök samt egna dagböcker skulle skrivits om vartenda samtal med företaget. Men som sagt var så förbereder man sig inte just då när man är inne i det på en juridisk process åtta år efter att dom lagat vagnen första gången.

2013-10-25 kl 16:51

Helt rätt Hakano.

Hade jag blivit behandlad sådär av en "proffs" firma så hade jag fullkomligt gått i taket. Jag vill tro att denna form av att lyfta information till allämnheten svider mer än en rättsprocess i skymundan.

Go for it

Utgår från: Fagersta
Familjebloggen: http://dinnerhillfamiljen.blogspot.se/
Pickisen: http://dinnerhillspeedshop.blogspot.se/
2014-09-06 kl 14:57

Nu är det snart dags för Elmia. En del gör sina husvagnsaffärer där. Och säljare från hela Sveriges återförsäljare är där och försöker ta del av kakan så klart.

Tagene Fritidscenter har ju bytt ägare nyligen. Det sägs att de gamla ägarna till företaget jobbar kvar som anställda säljare ytterligare ett tag.

Har personligen blivit behandlad som skit av dessa under ca 8 års tid då dom försökte laga min vagn fackmannamässigt men där dom misslyckades gång på gång och sen efter 8 år tog den enkla vägen ut genom bakdörren genom att meddela mig att jag får lära mig leva med problemet (istället för att dom gör det riktigt), "det syns ju ändå inte då det är skugga ute"... var det besked jag fick.

Har även tagit del av andra människors liknande berättelser både i forum och på Facebook och jag anser efter detta att dessa personer inte borde ägna sig åt att sälja husvagnar en minut till.

Så ni som går med tankar på att köpa vagn av någon handlare från västra Sverige, ni kan PM:a mig om ni vill ha namnen på två säljare ni skall undvika att handla av, både på Elmia och direkt på Tagene Fritidscenter.

Gynna inte dessa människor då dom antagligen får bonus på det dom säljer och det är dom inte värda efter alla problem dom ställt med för olika husvagnsägare genom åren.

Gynna någon av de alla de andra mer seriösa säljarna som finns istället.

2014-09-06 kl 17:17

kan varna för att köpa husvagn utav tolurent i grums med,vi vart lurade. vissa fel är fortfarende inte åtgärdade husvagnen köpte vi för tre år sen

2014-09-09 kl 09:50

js skrev:
kan varna för att köpa husvagn utav tolurent i grums med,vi vart lurade. vissa fel är fortfarende inte åtgärdade husvagnen köpte vi för tre år sen

Är ju tråkigt så klart med dessa oseriösa handlare.
Men det är väl värt en egen tråd med rätt rubrik, om någon letar efter omdömen om Tolurent så går dom knappast inte in i en tråd om Tagene tror jag...

2016-05-21 kl 18:05

Jag ser här att man varnar för Tagene Fritidscenter redan 2013. Vi köpte en helt ny KABE av dem 2015. Den skulle levereras vecka 15, men en fabrik som tillverkar kylskåp drabbades av brand så leveransen blev ett par månader försenad. Detta kan jag förstå, inget som Tagene kunde hjälpa. Jag var både förstående och trevlig då. Men så fort vi fått vagnen levererad så ändrades attityden hos personalen och ägare. Helt plötsligt vill de inte vara trevliga längre.
De är direkt otrevliga när jag kontaktar dem, de tycker jag är jobbig när jag behöver fixa till småsaker på garantin. Motiveringen jag fått från ägaren är att de är trevliga, alla kunder gillar dem och att han jobbat upp omsättningen otroligt mycket. Kanske har de för god ekonomi och inte behöver nöjda kunder.
Till slut har jag en fråga, vet någon om det finns en bra husvangsverkstad i Göteborgstrakten som servar KABE och är auktoriserade av KABE. För jag anser att jag som KABE kund inte ska behöva behandlas så illa som jag blivit av ägare och personal på Tagene Fritidscenter. De har dock en trevlig medarbetare på verkstaden.

2016-05-21 kl 19:05

Jag tycker du ska vända dig till Kabe och informera om attityden.
De bör känna till vilken typ av återförsäljare de har och hur de behandlar kunderna.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-07-06 kl 21:33

martin@hallengren.org skrev:
Jag ser här att man varnar för Tagene Fritidscenter redan 2013.

Ja, det var då varningen till slut kom. Dock började problemen för mig redan 2004 och med facit i hand skulle varningarna kommit redan då...
Men efterklok är ju alltid lätt att vara så klart.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03