Önskemål inför 2013 / av Jenny Floden

Önskemål inför 2013
2012-10-11 kl 16:24

Vad vill du läsa mer om i Husvagn & Camping?

Nu är vi i full gång med att planera vilka artiklar, tester och reportage vi ska ha med i Husvagn & Camping under nästa år - och vi vill ge dig chansen att vara med och tycka till!

Så ta chansen och påverka innehållet i Husvagn & Camping och berätta för oss vad du tycker att vi ska skriva om i kommande nummer. Mejla oss på redaktionen@husvagnopchcamping.se eller gör ett inlägg i den här tråden.

Ha en skön dag!
Jenny

2012-10-12 kl 09:45

Hej Jenny.
Jag skulle önska en entydig förklaring från trafikverket om de Nya körkortsregler gällande totalvikt fr om 19 jan 2013. Dessutom uppgifter om vilka praktiska prov man måste avlägga för att erhålla utökat B-kort.

2012-10-12 kl 14:10

Korta informativa artiklar om enkla reparationer samt upphottningar av interörer samt exteriörer till våra campingfordon.
En del som är rent praktiska och bra att känna till eller kunna. Samt en del som bara är av lite lull lull-karaktär, onödigt men kul. För en del.

2012-10-13 kl 08:44

Tester av dyrare tillbehör, tex förtält, markiser,luftkonditionering, bränsleceller, mm. Sådana tillbehör som man inte köper bara för att prova utan det måste vara rätt första gången.

2012-10-13 kl 17:45

Lite mer om husbilar tack.

2012-10-13 kl 18:01

Vad gäller vinterdäck för husbilar över 3500 kg.
Vad gäller i Europa om vinterdäck

2012-10-13 kl 20:06

inla skrev:
Lite mer om husbilar tack.

Antar att du är komiker till vardags,

Slutade för många år sen att prenumerera då tidningen mest handlar om druvodling och husbilar, tidningen heter ju husvagn och camping så vad ska den handla om?

2012-10-13 kl 21:05

Vårnummren borde innehålla lite nybörjarereportage, tips om hur man campar :-), lite om hur man tar hand om sin vagn, utrustningstips etc...

2012-10-13 kl 22:23

Hej LMC, visst måste man ha humor i denna värld annars blir det trist. Varför skall det vara så svårt med en tidning som försöker att täcka hela spektrat av vad som händer. Att det blir slagsida åt ett eller annat håll ibland får man stå ut med. Detta jämnar ut sig med tiden. Jag har själv husvagn men tycker det är intressant att även få reda på vad som händer på husbilssidan. Man vill ju inte dö nyfiken eller? Livet går inte i repris sen är det roligt att sticka ut hakan ibland jag har ingen glaskäke. Se Dig själv sittandes i en fin LMC husbil och njuta av pressade jästa druvor av god kvalitet det är väl inte så dumt. Och tycker Du inte om flytande druvor så finns det opressade som man kan tugga det är bara att välja. Vad Du än väljer så hoppas jag att Du blir nöjd med ditt val. Slutligen så tycker jag att det är bättre med en tidning som bevakar både husbilar och husvagnar i stället för att man skall behöva köpa olika tidningar.
Gott mos, som vi säger i Alingsås när vi vill någon väl.

2012-10-14 kl 10:31

Tidningen skall väl handla om camping överhuvudtaget. Ett område det finns mycket att orda om. Vi har olika behov och intressen i campingvärlden, så det behövs ett brett spektra i den journalistiska kunskaps och utförandenivån för att tillfredsställa så många av oss campare som möjligt.
Drar på en husvagn och vill i nuläget inte ha någon husbil, men har inget emot dessa campingfarkoster.

2012-10-14 kl 14:43

Vore fint om man i betygssättningen av campingplatser lade större vikt vid handikapptillgänglighet och inte minst toalett/dusch utformningen. Skulle vara till stor hjälp när man väljer camping. Nu står bara Att det finns men inte alls hur den ser ut. Att det finns en handikappsymbol på dörren betyder inte alltid att den är just det, anpassad för handikappade! Först; går det att ta sej in? Oftast endast med medföljare. Får man plats med rullstol? Ibland. Finns det handtag att hålla sej i, ÅTKOMLIGA från toastol och i dusch? Ibland. Verkar råda en utbredd handtagsfobi hos campingägarna.Kunde skriva en hel sida om detta, men nöjer mej här.

2012-10-15 kl 16:36

Tack alla ni som svarat så snabbt, toppen!
Fortsätt att komma med idéer, vi suger åt oss.
Ulla

2012-10-15 kl 21:40

Som jag skrev i tråden nedanför.... Begagnattester.....
Och lite mera reportage....

om tex vi min fru och jag skulle uppleva något intressant under resor, skulle vi kunna skriva det till er och ni publicerar?

2012-10-19 kl 13:19

Hej Milken!
Det beror naturligtvis på textens och bildernas kvalitet. Jag föreslår att ni tar kontakt med mig om det skulle bli aktuellt.

2012-10-20 kl 18:03

Absolut Ulla, klart det ska vara ett intressant reportage sett från en icke journalists sida, ville bara se om det var möjligt hos er....
Bra....

2012-10-20 kl 19:07

Önskar att husvagnar och husbilar som testas av er vägs tomma. (De är ju ganska nära tjänstevikt när ni får testa dem) Detta för att få en indikation i verkligheten om lastvikt tillgänglig.

2012-11-16 kl 10:45

Prenumererade tidigare i år med tre nummer för att stilla min nyfikenhet på tidningen. Fortsatte inte därför att den kändes inte som en husvagnstidning, då det var väldigt mycket om husbil förvånande nog. Kändes bitvis mer som en reklamtidning för olika nya modeller - mässors innehåll. Nummer 11 var dock helt klart bättre, så blir det ännu mer i den inriktningen kanske jag ändrar mig.

För att vara riktigt intressant för mig som husvagnsägare skulle jag önska mig t.ex.

Serie om olika märken genom tiderna med utförlig info om de olika märkenas modeller, vikter, mm.

Många begagnattester,med utförlig info och mycket bilder! ÄVEN ganska gamla tester som ni haft med förr och kanske addera lite ny info av vikt/intresse om det behövs eller är av vikt. Annars, kör på med" antikrutan" :)

Kanske ett stående inslag med några sidor där läsarna får delge sina bästa tips. Gärna med bilder, info om hur göra mm. De som kommer med kan kanske få nån trevlig bok, lott etc. som uppskattning för tipset.

Stående inslag om olika pimptips/inredning. Typ: så här klär du om dynor, sy gardiner, hänger upp andra lampor. Måla/tapetsera väggar, dörrar, lägga nytt golv. Måla dekorränder utsidan. Osv, osv.

Tester av olika slag.

Tips om nyheter på tillbehörsfronten.

Gör det själv avseende. enklare reparationer. Med utförliga beskrivningar och riklig bilddokumentation.

Tips om olika butiker. Nya som gamla, även nätbutiker.

Tips om sammankomster, föreningar, mässor mm.

Ta in reportage om personer och deras husvagnar.

Ekonomi-sida där olika ex.vis.
*olika försäkringar/försäkringsbolag jämförs, nyheter, ändringar kring försäkringar etc.
*finansiering av husvagnsköp. Typ banker, finansbolag etc.även sån finansiering som gäller när man köper privat och inte bara via företag.
*Föreningar redovisas, även nätföreningar och vad som ingår i medlemskapet samt kostnader.
* Försäkringskostnader för HUSVAGN, typ ta en liten gammal husvagn, medelstor, stor, samt likaledes för nyare liten husvagn medel samt stor, och spalta upp diverse kriterier i kolumner och jämföra villkor, kostnader mm. Och även ta med en boende i storstad, samt mindre stad, då det antagligen skiljer i premie.
* Även ha med på denna "ekonomisida" insändare från läsare om deras upplevelser typ. Detta hände mig, eller så här mycket kostade det mig när jag körde in i en xxx. Eller fick inbrott etc.
*Skatter, besiktningar: kostnader, nyheter, ändringar, regler mm. Man kan en stående ruta med kostnader för olika vikter, typ lathund.
* Stående ruta/sida med info kring dragkrok.
Var att köpa, även på nätet utomlands, montering, monteringskostnad, inför besiktningen, olika fabrikat och ev skillnader mellan dem.
(Alla som har husvagn måste ju ha drag på bilen och bilen byter man ju lite då och då kanske och då är det ett måste att sätta på drag, då många bilar inte har det och om sånt står det sällan i biltidningar. (Har själv köpt och skruvat på dragkrok på en beg. bil, så visst går det, om man bara vill.)
*Göra ett utförligt reportage om att importera husvagn. Kanske rentav att tidningen köper en vagn i Danmark och dokumenterar det.

Delar av det jag föreslår finns redan, men tidningen är ganska plottrig och jag skulle önska mer renodlat och rent stilistiskt mindre plotter så att det blir lättare att hitta och för översikt i tidningen samt mer inriktat mot själva ägandet och inte så mycket "kom och köp" etc.

Förstå att många som köper en tidning om husvagn, troligen redan har en och inte vill läsa om och om igen om helt nya husvagnar, utan mer om livet med husvagn och tips kring själva livet med husvagn.
Det är så otroligt mycket fokus kring att KÖPA NYTT, KÖPA STORT, KÖPA DYRT..... Tror faktiskt att folk som föredrar husvagn, har snålare budget, inte alltid för att man är "fattig", utan för att man valt det, och tycker att lagom är bäst när det gäller hur mycket själva ägandet kring ett campinfordon får kosta.

Detta var en beskrivning av min drömtidning, som om den fanns jag skulle ta en årsprenumeration på :)

MVH
Caroline

2012-11-16 kl 11:34

Caroline,, Tack, änteligen en som ställer sig upp och vågar öppna mun och har någonting att komma med BRA Tack,,Saknar en del, att man kunde redovisa upplysa om vilka firmor som missköter sig , namnet på dessa...

2012-11-16 kl 16:54

Håller helt med Caroline, men jag tror nog att det finns för både husbil å husvagn i tidningen, sedan är det ju vad intresset finns för den som läser. Jag har själv bytat fr. husvagn till husbil och jag tycker nog att jag får ut lika mycket av dessa fordon som jag fick av husvagn
M.V.H
Kenneth

2012-11-16 kl 18:32

Caroline +1

Helt klart, men det finns nog inte någon tidning i någon genre som kan uppfylla alla läsares specifika krav... men visst vore det guld..:)

2012-11-20 kl 20:24

Jag läser gärna mer om teknik och konstruktion. Och då inte bara om nytt och dyrt. Utan om äldre grejor.
Husvagnar har väldigt lång livslängd vilket gör att oerhört många kör omkring med vagnar som har många år på nacken.
Folk med nyare vagnar lämnar mest till verkstad när något skall göras. De med äldre vagnar fixar något mer själva.
Det finns en del teknik i tidningen i bland men ofta känns det som att det bara är en liten skrapning uppe på ytan, en enkel redovisning av något på några meningar.

Nej, kör t.ex. en renoveringsföljetång i många nummer av en äldre vagn. Äldre vagnar är det många som köper och de flesta har liknande renoveringsbehov i någon form. Och då skall det inte bara stå att "vi reparerade det och det". Utan det skall vad som är dåligt, hur konstruktionen skall fungera, hur man går till väga vid renovering, vad man bör göra o.s.v.

Ofta när sådana reportage gjorts har det ofta handlat om pimpning, d.v.s. målning, dekorlister, nya tyger, dekorering o.s.v.
Inget fel i det men det är fortfarande bara ytan det handlar om. Det ingår också i en renovering så klart men är ju s.a.s. bara kryddan på moset.

Varför inte en eller ett par sidor husvagnshistoria i varje nummer? Bilder, reportage, texter från förr som visar hur det var och såg ut då jämfört med i dag. Kanske även insändarbaserat där läsarna får bidra också.

2012-11-24 kl 20:30

Att ni granskar kritisk alla nyheter med konsumenternas ögon och inte blidkar för tillverkarnas ögon.

Dvs kunna ge ris och ros för dåliga och bra lösningar.
Återkoppla hur lösningarna fungerar praktiskt för konsumenterna.
Kritisera dåliga lösningar, exempelvis backlås i värmesystemet.

Att ni rakryggat vågar stå emot annonsörernas dåliga lösningar.

Tänk trafikmagasinet och lyfthöjd till bagaget för att få fram och påverka till bättre lösningar.

Är införstådd väl i att annonsörerna betalar era löner i slutändan,
Men för att få fram bra produkter och våga påverka marknaden måste man våga kritisera.

2013-01-07 kl 22:33

Nr 1 2013
Tack för sidorna 16-19.
Riktigt bra skrivet, bra bilder och väldigt bra tips.
Fortsätt så.
Tack för sidorna 58-59 Minimera risken för Gasololyckor.
Bra beskrivet, bra bilder återigen.

Dessutom många andra bra artiklar.
Fortsätt så, så fortsätter jag köpa några lösnummer till av tidningen.
P.s Nanoq och Northstar var riktigt intressanta alternativ när man blir återigen två i familjen.

2013-01-08 kl 08:56

Varför köpa lösnummer det blir billigare att prenumerera

2013-01-08 kl 09:42

bero.

Om det är en tidning som inte intresserar mig den gången, så köper jag den inte.

Men, OM det är samma kvalitet fortsättningsvis, så ska jag överväga det. Inte för att det blir billigare dock.

2013-01-08 kl 16:08

Vintercamping samt fricamping.

Lite mer djuplodande tester på produkter samt installationer av dessa produkter.

Det är (ursäkta) skittråkigt att läsa en artikel om exempelvis en C-tek laddare, där informationen mer eller mindre är hämtad från deras hemsida.... den infon kan jag hitta själv.

Nej mer info i stil med egna erfarenheter genom hela spektrat, dvs skanna av marknaden -> inköp-> installation -> användning -> summering bra dåligt.

Mer reseberättelser likt de som finns på campingferie.dk samt kanske en egen youtube kanal..???

2013-01-08 kl 18:47

Håller med att en youtube kanal kan ju va nåt för tidningen.

Finns ju några medlemmar som lägger upp filmer om fricamping.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-01-08 kl 18:51

varför inte göra en artikelserie om spontant anordnade forum/klubb träffar

2013-01-08 kl 21:42

Reiseraportasjer som innleder raportasjen med ordene:" Etter å parkert husbilen" svider i øynene på husvagnreisende. Velg en innledning der både husbil og husvagnreisende føler at dette er interessant for begge gruppene

2013-01-09 kl 06:53

s7 mycket bra påpekande

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12