Premiär för Campingglädje! / av Jenny Floden

Premiär för Campingglädje!
2010-06-23 kl 06:23

Känns som att detta är en BRA plattform att bygga vidare på ,men alla mina bilder "försvann i flytten ", vad skall jag göra ? Kan jag på något sätt flytta dem själv, eller måste jag göra ett helt nytt album ?

MVH Micke.

2010-06-23 kl 07:35

Hitintills har jag upplevt det nya forumet som stökigt och mindre lättarbetat än tidigare. Kanske det upplevs annorlunda efter ett tag men nu känns det "plottrigt". Bra med förändringar i regel, men inte alltid. Får se vad det lider.

2010-06-23 kl 08:00

Den lila listen längst ner på sida som visar att man är
inloggad eller ej är jätte irriterande.
jag tycker den förstör hela sida.

Känns den ivägen eller vad är felet?

Våran tanke är ju att det ska vara en snabbmeny för att komma till din profil, ladda upp bilder och se om du fått några nya meddelanden - en bra grej helt enkelt.

Ställer den till med irritation hittar vi på något annat.
#19 Citera
- Webbgrafiker på Egmont Tidskrifter
jag tycker att den är "ivägen" tar plats i synfältet

2010-06-23 kl 08:26

Till signaturen husvagn: Något har hänt i flytten som du säger. Webbmakarna håller på med att försöka återskapa bilderna, så avvakta lite med att lägga in dem på nytt.
/ostbergr, moderator

2010-06-23 kl 09:58

Jag var inne å kolla nu å jag tror alla bilder finns ,

Men jag skulle vilja ha pilar el nåt vid sidan om dom små bilderna så man kan rulla fram å tillbaka å välja den bild man vill öppna .

Nu blir det att plocka bild för bild tills man hittar rätt , väldigt irreterande funktion .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-K-V-C = lägenhet-katt-volvo-cabby
2010-06-23 kl 10:02

leif-karstin skrev:
Den lila listen längst ner på sida som visar att man är
inloggad eller ej är jätte irriterande.
jag tycker den förstör hela sida.

Känns den ivägen eller vad är felet?

Våran tanke är ju att det ska vara en snabbmeny för att komma till din profil, ladda upp bilder och se om du fått några nya meddelanden - en bra grej helt enkelt.

Ställer den till med irritation hittar vi på något annat.
#19 Citera
- Webbgrafiker på Egmont Tidskrifter
jag tycker att den är "ivägen" tar plats i synfältet

Den stör inte mig iaf ,tycker det är bra att den finns .

2010-06-23 kl 10:26

Nu när jag väl lyckats logga in (tack för hjälpen) så är sidan helt ok. Den är helt annorlunda så det tar väl några gånger tills man lärt sig hitta rätt och jag tycker inte "inloggningsraden" är ivägen.

2010-06-23 kl 10:57

conny-555 skrev:
Jag var inne å kolla nu å jag tror alla bilder finns ,

Men jag skulle vilja ha pilar el nåt vid sidan om dom små bilderna så man kan rulla fram å tillbaka å välja den bild man vill öppna .

Nu blir det att plocka bild för bild tills man hittar rätt , väldigt irreterande funktion .

Har inget svar på det här, men ville bara säga att jag noterat att jag ska se över bildalbumet. Håller med om att en översikt över alla bilder är en bra sak.

// Linus

2010-06-23 kl 11:02

Laddade nyss upp en bild. Var finns den och var är hela mitt fotoalbum?

2010-06-23 kl 11:10

Leknes: Du hittar din härliga dalahäst om du trycker din egen profil. En bit ner kommer bilden. Dina gamla bilder har inte hängt med i överflytten (en problem man jobbar med). Avvakta lite så hoppas vi att alla tidigare bilder förs över till din profil.
/ostbergr, moderator

2010-06-23 kl 13:30

Hej

Ikväll kommer vi att köra en ny import av alla bilderna, så under natten ska ni få tillbaka alla era bilder ni hade laddat upp.

Vi ber om ursäkt för att det har strulat lite!

Med vänlig hälsning
Julia Olderius

2010-06-24 kl 09:06

Gillar inte att det bara är de sista trådarna som syns. I gamla forumet kunde jag snabbt få upp alla trådar i tidsordning från den första till den sista. För mig är själva forumet det viktigaste.

2010-06-24 kl 10:44

Frank: Längre upp i tråden säger webbmakaren att det kommer en funktion där man får en lista på "inlägg du inte läst". Känns det som en bra koll på olästa inlägg?
När det gäller trådar från första till sista så är de upplagda i tidsordning i resp. avdelning.
I detta nya forum finns det 14 avdelningar, i gamla forumet fanns det 16.
Skillnaden i antalet avdelningar har ingen betydelse (i mitt tycke).

Det som skiljer forumen åt nu är att det inte finns ett snabbval till forumets samliga trådar i tidsordning, oavsett i vilken avdelning de är skapade.

MEN det som redan finns är en lista i tidsordning med de 20 senaste trådarna som använts av oss medlemmar. Denna lista finns i vänsterspalten då man tryckt på Medlemssidor. Där ser man både datum och klockslag när inlägget gjordes, sorterade i tidsordning med senaste överst.

En bra grej med den listan är att när man trycker på trådrubriken kommer man direkt till trådens senaste inlägg. Smidigt när tråden innehåller mer än 30 inlägg att inte behöva scrolla eller byta sida.

Det kan väl vara en bra början? Webbmakarna läser alla synpunkter och finns det överkomliga tekniska lösningar kommer det kanske en totallista på alla trådar i tidsordning.

Soliga midsommarhälsningar
/ostbergr, moderator

2010-06-24 kl 22:28

Vi jobbar alltså på att ordna fram två viktiga listningar vi (jag) missat. Nya inlägg sen du senast var här, och en lista på alla inlägg i omvänd kronologisk ordning (nyaste inlägg först). Ber om ursäkt för att jag missat dom två uppenbara funktionerna.

frank, vill du ha en listning på inlägg sorterat med äldsta först?

Glad midsommar!

// Linus

2010-06-26 kl 10:17

Nej. Det ska vara de nyaste först precis som i gamla forumet. Konservativ som jag är så måste jag ändå fråga vad som är huvudsyftet till att ni har ändrat om så totalt som ni har gjort ? Fanns det brister i gamla forumet som inte gick att rätta till ? Jag känner personligen att det inte finns några vinster än med nya forumet. Inte på användarnivå.Trevlig midsommardag :-)

2010-06-26 kl 10:36

God fortsättning på helgen.
Jag får inte fram några bilder alls vare sig egna eller någon annans. Bara tomm rutor med ett rött kryss i. Bilderna fanns där när jag registrerade mig första gången men nu är allt borta. Jag hade också problem med att komma in ett tag fick bara meddelande att sidan kan ej hittas. Hoppas det rättar till sig snart, annars är det väl bara att gå ur forumet.

2010-06-26 kl 11:01

Inga bilder hos mig heller bara en massa äckliga röda kryss .

2010-06-28 kl 13:27

Några delar av Stockholm, bland annat där våra servrar står, fick strömavbrott i helgen och det är orsaken till att sidan inte var tillgänglig, och troligen därför ni inte kunde se era bilder. Ni ser bilderna nu hoppas jag?

2010-06-28 kl 13:35

frank skrev:
Nej. Det ska vara de nyaste först precis som i gamla forumet. Konservativ som jag är så måste jag ändå fråga vad som är huvudsyftet till att ni har ändrat om så totalt som ni har gjort ? Fanns det brister i gamla forumet som inte gick att rätta till ? Jag känner personligen att det inte finns några vinster än med nya forumet. Inte på användarnivå.Trevlig midsommardag :-)

Då pratar vi samma språk. Det kommer som sagt komma, om ett litet tag. Kan tyvärr inte lämna någon trolig tidpunkt i semestertider. Hoppas ni har förståelse, jag kan bara be om ursäkt för att jag glömde bort nya/senaste inlägg. Har personlig erfarenhet av att läsa forum via bokmärke till senaste inläggen.

Det är fullt förståeligt att det tar tid att vänja sig vid ett nytt forum. Just forum är ju lite som sitt vardagsrum och det är vanskligt att ändra på, men jag hoppas att detta nya vardagsrum med tiden kommer växa och kännas lika självklart som någonsin.

// Linus

2010-06-28 kl 19:14

Lite funderingar.
Ni som har gjort sidan, sitter ni vid 15-17" skärmar? Hur upplevs första sidans bilder och reklamblock för er då?
Nyttjar bägge storlekarna och de upplevs som "tunga", enorma.
Rubriktexter. Behöver de vara så gigantiska?
"Senast i forumet" kan man lägga de i en rullist eller snurrblock på de 50 senaste inläggen istället.

2010-06-29 kl 09:10

larzan skrev:
Lite funderingar.
Ni som har gjort sidan, sitter ni vid 15-17" skärmar? Hur upplevs första sidans bilder och reklamblock för er då?
Nyttjar bägge storlekarna och de upplevs som "tunga", enorma.
Rubriktexter. Behöver de vara så gigantiska?
"Senast i forumet" kan man lägga de i en rullist eller snurrblock på de 50 senaste inläggen istället.

Vi sitter vid datorn varje dag så vi har något större skärmar helt klart. Däremot har min ena skärm (jag har två) upplösningen 1280x1024 vilket är i den trakten.

Förstasidan tar stor plats i höjdled på framförallt en mindre skärm, menyn är lite högre än gamla och så börjar vi med en stor bild i en snurra för att puffa på särskilda artiklar.
Sammantaget är det mindre grejor vi ser direkt när man kommer in på sidan.

Överlag har vi rensat lite och det är lite färre element som stör ögat och en tydlig läsriktning. Färre element som vigs mer utrymme gör att det blir en annan upplevelse än gamla sajten.

Rubriktexter (och brödtexten på förstasidan) ska jag se över senare (semestrar kommer komma i vägen). Jag kan hålla med om att dom blev i största laget, framförallt brödtexten. Just nu är det lite fel storleksförhållande bild/text bland förstasidans artiklar vilket bara accentuerar bristerna i storleken.

"Senast i forumet" poängen förstod jag inte riktigt.

// Linus

2010-06-29 kl 21:52

Detta blir säkert bra MEN!!!. Håller med om att listen för inloggning tar plats på 15" skärmen. På 21" har det ingen betydelse, den är ändå så hög.

2010-06-30 kl 00:25

Linus.. angående "Senast trådarna i forumet" rutan.
Det ligger idag 5 rubriker i blocket.
Som förslag, så försök med att lägga de 20-50 senaste inläggen i samma block, med en rullist så slipper vi användare byta sida, utan kan på så sätt komma åt de senaste inläggen direkt genom att klicka på rubriken.
Man ser de 5 som idag, men med en rullist som man kan dra ned (scrolla) för att komma åt de tidigare inläggen.

Detta är bra om man surfar in via mobilen och slipper tunga omladdningar av sidan, som kostar pengar för läsaren.
Låt säga att man har haft strul med kylskåpet, man ställer en fråga på forumet,
Man åker iväg för andra sysslor.
Det blir lite andra diskussioner medans man har gjort något annat på campingen eller där man varit.
När man sedan kommer tillbaka till sidan, med mobil som exempel, så kan man rulla sig ned direkt till "sin tråd" för att läsa svaren.
Detta spar tid för användaren och spar megabits för båda parter.
Det blir en smart genväg för användaren.
Kort sagt, lika stor ruta, men med fler inlägg med åtkomst med rullist.

2010-06-30 kl 09:03

Jag har inte fått tillbaka alla min bilder ?

Julia skrev:
Hej

Ikväll kommer vi att köra en ny import av alla bilderna, så under natten ska ni få tillbaka alla era bilder ni hade laddat upp.

Vi ber om ursäkt för att det har strulat lite!

Med vänlig hälsning
Julia Olderius

2010-06-30 kl 09:44

Frank (och alla andra som också saknar bilder). Julia kommer att köra en ny import från gamal forumet i dag onsdag, eller senast i morgon. Något gjorde att en del bilder försvann vid förra körningen.
/ostbergr, moderator

2010-06-30 kl 11:39

Hos mig är det onsdag !!!!!!!!!!!!!

2010-06-30 kl 13:11

Bra BR jag har också onsdag nu när du säger det!!!!
/Roland

2010-06-30 kl 16:28

Hej igen!

Vi har gjort två nya importer av bilderna och har fått över ca 600 bilder till, vilket tyvärr inte är alla.. Vi håller på att kolla på en ny lösning man kan tyvärr inte lova något.

Husvagnochcamping.se går fortfarande att komma in på, där finns alla era bilder kvar. Så ni kan om ni vill flytta era bilder manuellt:

- Gå in på ert fotoalbum på www.husvagnochcamping.se
- Öppna upp en bild
- Höger klicka på bilden och välj "spara bild som" eller dra ner den till skrivbordet
- Logga in på www.campinggladje.se och ladda upp bilden till ert album genom att klicka på "bilduppladdning" i listen längst ner på sidan.

Vi ber som sagt om ursäkt för allt strul och hoppas på att vi ska kunna köra en ny import med alla bilderna.

Med vänlig hälsning

2010-06-30 kl 17:23

Bra Julia att jag fick denna info. Har laddat ned bilderna från gamla forumet, för att kunna lägga upp dem i det nya. Synd bara att man inte får med sig sina egna och andras kommentarer till resp bild. Lite svårt att i efterhand återskapa den känsla man hade för en bild när man laddade upp den. Kan villigt erkänna att jag inte är positiv till denna sajt uppgradering. Men det är egentligen enkelt. trivs jag inte på nya forumet så är det bara att hoppa av och söka sig till ett annat. Som det beskrevs tidigare så är detta forum som sitt eget vardagsrum. Ställer man till det för mycket så skapar man otrivsel. Jag hänger med ett tag till och ser vad som händer. Som tur är, så finns det fler forum som är inriktade på min största hobby, men som sagt.. Detta är inte en beta version det är en tidig alfa.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Sök tester

Välj husvagn eller husbil, märke och sök bland våra tester

Senaste testerna

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn och Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2012-05

• Husvagn & Camping 2012-04

• Husvagn & Camping 2012-03

• Husvagn & Camping 2012-02

• Husvagn & Camping 2012-01

• Husvagn & Camping 2011-12

• Husvagn & Camping 2011-11

Egmont logo
© Egmont Tidskrifter