Senaste ledaren (i H&C 12/16) / av euroline-56

• 10 svar
Senaste ledaren (i H&C 12/16)
2016-11-20 kl 14:54

Läser alltid med nöje ledaren och särskilt nu den senaste om regler på campingplatser. Det vore intressant att veta dels vilken campingorganisation som åsyftas och dels publicera regelverket för en allmän diskussion om de verkligen behövs.

2016-11-20 kl 15:46

SCR-anslutna campingar har att följa: http://service.camping.se/hc/sv/articles/203820461-Ordningsregler-p%C3%A5-campingplatsen
Kedjorna som lägger till fler regler tillhör med stor säkerhet SCR. Bäst är att bo på dom fria campingarna, personlig service och humanare priser.

Att försöka påverka SCR och anslutna campingar/kedjor tror jag inte är särskilt meningsfullt.

2016-11-21 kl 13:55

Nej att försöka påverka SCR är nog inte meningsfullt, egentligen inte ens möjligt för oss campinggäster eftersom det är en sammanslutning för campingägare. Bättre som du säger att "rösta med stödbenen" dvs använda de fristående campingplatserna.

2016-11-22 kl 08:55

Vad i SCR reglerna har ni "svårt" med. De pekar bara på det som är självklart för en normalt funtad människa. Att inte störa sina grannar och att respektera ordning o reda. Något konstigt med det ? SCR skrivningen liknar väldigt mycket Caravan Clubs trivselregler.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-11-22 kl 10:34

Jag håller med kjello till hundra procent. Läste de 17 punkterna i länken till SCR och inte ett enda ord eller påstående är konstiga. Helt självklara skrivelser som jag inte ens tycker kan kallas regler utan bara beskriver sunt förnuft.

2016-11-22 kl 11:15

Vi nyttjar nog i första hand fristående campingar när vi inte fricampar med vår vagn, men tycker nog att reglerna hos SCR är ganska självklara för oss alla. Det som vi reagerar lite mot är tiden för utcheckning (kl 12), som borde vara någon timma eller två senare.

Björn L

Har oftast Polar 560 TDB årsmodell -14 på släp efter vår Skoda Yeti. Söderut hakar vi istället på den smidigare Knaus 420 Sport -07.
2016-11-22 kl 17:15

Läste punkterna häromdagen och vad jag minns så tyckte jag också i stort sett alla punkterna är självklarheter.
Det där med utcheckningstiden är lite konstigt för flera av SCRs campingar har senare utcheckningstid som tur är.
Och i en annan skrivelse från SCR så har de skrivit att det är campingägarna som helt själva som bestämmer det och att SCR inte kan påverka det.
Men den tiden kanske bara gäller stugor för där är det nog alltid 12 som gäller, vad jag känner till.
Kanske ovanstående länk bara är generella regler (som en mall ungefär) sen är det upp till varje camping vad som gäller vad vet jag.

2016-11-22 kl 17:32

Men kanske är det några andra regler som vår värderade ledarskribent menar. Det var ju det som var den ursprungliga frågan.

2016-11-22 kl 18:55

Ber om ursäkt för att jag ledde in tråden på fel spår, mitt inlägg "Kedjorna som lägger till fler regler tillhör med stor säkerhet SCR. Bäst är att bo på dom fria campingarna, personlig service och humanare priser."
Syftar till att campingen som avses i ledaren sannolikt tillhör SCR och att det är där vi förmodligen kan hitta liknande exempel då kedjorna tar över. SCR:s regler är inte mycket att orda om - självklarheter som inte skulle behövas sättas på pränt.

2016-11-23 kl 19:53

32 poster hittar man hos Nordic campinggroup. Självklarheter plus en del troligen stöd för de ansvariga på de olika anläggningarna. Inte så mycket att orda om.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07