Släktforskning i Husvagn och Camping / av hpl

• 4 svar
Släktforskning i Husvagn och Camping
2016-04-20 kl 09:21

I senaste numret av Husvagn o Camping var en artikel om släktforskning och camping. Då jag själv är släktforskare sedan många år tillbaka och likaledes campar sedan än flera år tillbaka, var denna artikel naturligtvis dubbel intressant. Själva artikeln var det inga fel på, men faktarutan "Släktforskning - Så kommer du igång" fick mig att häpna. De enda ni föreslår är två amerikanska sitar som båda är ökända i släktforskarkretsar för deras nerlusning med fel. För all del på Ancestry har man tillgång tillgång till inskannade svenska kyrkböcker, men där är de två svenska sitar Arkiv Digital och SVAR, betydligt bättre, den förstnämnda har nyfotograferade färgbilder av kyrkböckerna vilken höjer läsbarheten med flera hundra procent. När man skriver en sådan artikel, varför då inte fråga på till exempel Sveriges Släktforskarförbund efter lämpliga länkar till släktforskning? Då hade man fått en korrekt och neutral information att gå ut med. Släktforskning är nämligen oerhört roligt och spännande, men ack så vanebildande. Därför är det viktigt att man ger korrekt och bra information när man skall berätta om det.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-04-20 kl 16:22

Hej Hans-Peter!
Tack för ditt inlägg. Många äro släktforskarna, och det är lätt att förstå varför. Det lär vara både spännande och lärorikt. De amatörforskare jag talat med efter att jag läst ditt inlägg är inte helt eniga med dig. Jag ska kontakta artikelförfattaren, och återkommer med hennes synpunkter. På återhörande alltså!
Ulla

2016-04-20 kl 17:09

Hej igen, nedan kommer artikelförfattarens svar till dig.
Hej Hans-Peter. Tack för Din respons på min artikel. Jag är förvånad över detta "sågande" av Ancestry och att Du rentav häpnar över tipset. Mina föräldrar, som jag ju nämner i artikeln, forskar båda på avancerad nivå med hjälp av såväl fysiska arkiv som Ancestry (Genline, innan det blev uppköpt) och rekommenderar denna tjänst till alla som vill börja. När de talar med andra släktforskarvänner är Ancestry en ständig referens.
Själv ser jag framför allt en stor fördel i att det är en lättnavigerbar och en vitt omfattande, internationell tjänst. Många av oss har ju anfäder och släktingar som är både ut- och invandrade.
Artikeln handlar ju, som jag skriver, om att "komma igång". Som Du vet finns det mängder med oerhört bra appar, webbportaler och annat som är till stor hjälp, men fler tips fick inte plats i den här artikeln. Förhoppningsvis hjälper detta reportage intresserade att ta det första steget. Sedan får man forska vidare precis hur man vill, ju mer specificerat desto bättre, allra helst genom att åka till den socken där det "begav sig" och aktivt forska på plats - som ju är vad artikeln handlar om.
Det förstås ofrånkomligt att det förekommer fel i arkiv och register som spänner över hundratals år. Det kan bero på allt från berusade präster till felaktigt inscannade dokument. Jag kan dock inte se att jag skulle ha givit någon "inkorrekt information".
Vänligen,
Kristin Helgesson Svenske

2016-04-20 kl 21:28

Hej Kristin Helgesson Svenske!
Den enda fördel jag och nog de flesta släktforskare kan se med Ancestry, är att de har mycket material från USA. Deras svenska material är som du vet, i stort Genlines gamla material som i sin tur bygger på de s.k. mormonfilmerna. Alltså de mikrofilm Mormonerna gjorde på femtiotalet. Då dessa filmer har den kvalitet man kan förvänta, bl.a. gör en t.ex. fuktskada i kyrkboken ofta att den svart/vita bilden blir i praktiken oläslig. Därför skulle jag aldrig rekommendera Ancestry till nya släktforskare. Som sagt ett enkelt samtal till Sveriges Släktforskarförbund hade nog inte varit helt dumt.
Det jag väl nog reagerade mest över var att inte en enda av de två svenska sitar var omnämnd: SVAR (Riksarkivet) och Arkiv Digital. När jag nu har kritiserat faktarutan får jag väl även rosa själva artikeln, den tyckte jag var bra och kan säkert inspirera många.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
  • 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206