Fråga ang regler på ställplats / av Anonym 505443642

Dölj första
Fråga ang regler på ställplats
2013-07-25 kl 19:47

Hejsan!

I år så kör vi vår första säsong med ställplatser i Varbergs Gästhamn och det går riktigt bra. Men det finns dom som tycker att en hamn skall vara en hamn och inte en campingplats och det kan vara bra att veta vad som gäller när man skall försvara dom få platser vi har.

Till frågan. Finns det några regler om hur stort avstånd det skall vara mellan platserna och om man får ställa en bil emellan dom. En man här i hamnen påstår nämligen att det står i sveriges lagar att det skall vara 4 meter emellan platserna och att inget får finnas där förutom luft. 4 meter mellan platserna har vi men tillåter våra gäster att göra lite som dom vill med det tomma utrymmet som t.ex. parker sin bil. Vem har rätt och finns det något jag kan visa denna mannen för att stärka min sak?

Tack på förhand

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

^^ Första inlägget ^^
2013-07-25 kl 19:47

Hejsan!

I år så kör vi vår första säsong med ställplatser i Varbergs Gästhamn och det går riktigt bra. Men det finns dom som tycker att en hamn skall vara en hamn och inte en campingplats och det kan vara bra att veta vad som gäller när man skall försvara dom få platser vi har.

Till frågan. Finns det några regler om hur stort avstånd det skall vara mellan platserna och om man får ställa en bil emellan dom. En man här i hamnen påstår nämligen att det står i sveriges lagar att det skall vara 4 meter emellan platserna och att inget får finnas där förutom luft. 4 meter mellan platserna har vi men tillåter våra gäster att göra lite som dom vill med det tomma utrymmet som t.ex. parker sin bil. Vem har rätt och finns det något jag kan visa denna mannen för att stärka min sak?

Tack på förhand

Adam Seehuusen
Varbergs Gästhamn

2014-05-30 kl 09:58

Jo eller hur !

Det är ju bara att tänka till & tillåta alla campingfordon så är problemet löst samt förmodligen genererar det pengar i stadskassan.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-07-12 kl 21:41

Står just nu på vid reningsverket i Ystad med husvagn. Blev trakasserad av en husbilsägare. Som tyckte att jag inte följer allmansrätten just för att jag håller på 4 meterregeln. Han var mycket brysk i sina uttalande. Han tyckte om vil ha så mycket plats skulle jag dra till en camping. Har campat på denna plats i många år. Har aldrig råkat ut för detta någon gång. Har knutit många kontakter just på denna plats. Många vänner för livet dom flesta med husbilar. Men det var det första rötägget. Hoppas det inte finns fler för då kanske min antekningsbok blir ful. Önskar alla andra en trevlig sommar.

2014-07-13 kl 00:02

Det finns ingen regel om fyra meters avstånd i Ystad. Lika lite som det normalt finns på andra ställplatser. Och vad har allemansrätten med ekipageavstånd att göra?

Platsen i Ystad är heller inte avsedd för camping. Är inte helt säker på hur många dagar men det finns en gräns sedan kan du få P-böter där.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-07-13 kl 22:22

Räddningsverket har en rekommendation om avstånd. Det är för om en vagn börjar brinna skall risken för spridning vara mindre.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2014-07-14 kl 09:50

Vagnar !

Det gäller väll husbilar också antar jag.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-07-14 kl 16:53

Ja, fyrametersregeln gäller alla fordon, under förutsättning att den som har ansvar för ställplatsen eller campingen föreskrivit det. Det är ingen generell regel som gäller alltid.
På ställplatser är det oftast sunt förnuft som gäller, parkera så att så många som möjligt får plats.

När det gäller den eviga frågan om husvagnars varande eller inte på ställplatserna så är väl det upp till ansvariga att själva bestämma. Anlägger man en ställplats anpassad för husbilar så kanske man inte vill ha husvagnar med tillhörande dragbilar på platsen, de tar ju i de flesta fall upp mer utrymme än vad en husbil gör. 5 meter bil + 7 meter husvagn är ju längre än de flesta husbilar och husvagnar utan tillkopplad dragbil anser jag inte är förenligt med idén med ställplatser.

Många ställplatser saknar också tömningsmöjligheter och jag skulle vilja se den husvagnsåkare som lyfter in den fyllda gråvattenlungan i husvagnen vid avfärd. Ja, jag vet att en del husvagnar har fast tank men då oftast 10-15 liter och hur länge klarar man sig med det?

LAEN
2014-07-14 kl 20:04

För att återkoppla till reningsverket i Ystad passade jag på att fråga kommunens parkeringsansvarige. Marken vid reningsverket är att betrakta som terräng och har ingen annan officiell status. Så alla som står på platsen bryter mot terrängkörningslagen. Tack och lov ser man uppenbarligen mellan fingrarna här. Förhoppningsvis sker det en reglering i samband med att man skall bygga ut reningsverket 50 meter västerut och plasen kommer då att bli något mindre än idag.

2014-07-25 kl 14:24

nissan skrev:
Står just nu på vid reningsverket i Ystad med husvagn. Blev trakasserad av en husbilsägare. Som tyckte att jag inte följer allmansrätten just för att jag håller på 4 meterregeln. Han var mycket brysk i sina uttalande. Han tyckte om vil ha så mycket plats skulle jag dra till en camping. Har campat på denna plats i många år. Har aldrig råkat ut för detta någon gång. Har knutit många kontakter just på denna plats. Många vänner för livet dom flesta med husbilar. Men det var det första rötägget. Hoppas det inte finns fler för då kanske min antekningsbok blir ful. Önskar alla andra en trevlig sommar.

Om nu vederbörande kommer få någon julklapp. Så tror inte jag att den kommer att levereras av jultomte.

2014-07-27 kl 10:51

Det hör man mycket av husbilsfanatikerna att dom missar mycket betalande turister efter 5 år som Hb åkare så tror jag inte på den skrönan vi gör inte av med mer pengar än andra turister.

2014-07-27 kl 14:28

Har nästan bara legat på ställplatser under semestern,ibland har det varit bra avstånd mellan husbilarna.men lika ofta står de som packade sillar även vi med husvagnen och ibland står bilen på tvärsan framför vagnen iblan har vi ställt bilen en bit bort inga problem varken för oss eller husbilsåkarna.

2014-07-27 kl 16:04

Kan inte låta bli att fundera.....
om bilen å husvagnen står som när man kör. är det väll inget problem. ställplats är ju bara som jag tycker " en plats för natten " sen drar man vidare. så dessa kommuner som skiljer på Hb å Hv gäster ,pengar som pengar. allting är ju en inkomst till kommunen,eller arrendatorn. å sen kan man ju tycka att vi HV ägare är lika som HB. lite olika fordon för de gemensamma intresset , camping! så skicka alla turistchefer å ansvariga på camping å lär dom veta hut !
hej.

2014-08-15 kl 17:26

Jag tycker det är trevligt, att Varbergs hamn även erbjuder oss husvagnsägare en möjlighet, att göra ett kortare uppehåll till ett lågt pris. Att börja diskutera säkerhetsavstånd på en ställplats verkar för mig ganska löjligt, Ingen står ju där speciellt många dagar, en natt eller två är väl max. Ingen sätter upp förtält. Det är som namnet säger en parkering för husvagn/husbil och naturligtvis skall man kunna parkera dragbilen praktisk, antingen bredvid husvagnen eller framför/bakom, men det är något som platsens ägare får bestämma med skyltning eller anvisning.
mvh Hans-Peter

2014-10-12 kl 14:14

är det vanligt el ovanligt att man får stå på ställplats med HV, ska i väg på vår första husvagnssemester i sommar!

2014-10-12 kl 23:34

Har inte sett någon statistik för Sverige, men det är rätt vanligt tycker jag, att HV är välkomna. Titta i campingkatalogen. Där står det för det mesta. Sedan är det inte alltid så trevliga ställen att stå på så vi står hellre i skogen eller vid nån sjö. Ställplatserna är bäst om man vill besöka nån stad ( som Mariestad tidigare i tråden som ju inte får besök av någon HV farare)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206