• 12 svar
Fricamping
2012-05-13 kl 08:26

Hur länge klarar man sig på sitt batteri vid "fricamping".
Säg at man vill leva som vanligt alltså se på tv om man vill och lyssna på radio.

Har två 75 ampersbatterier 2 fulla tuber.
Kör värme och kylskåp på gasol.

Klara man sig 3 nätter upp till en veck?
Klart det bara är att prova... :-)

2012-05-13 kl 09:14

Troligtvis, allt beror på.. kylskåp och en radio förbrukar inte så mycket. Tv och värme är de stora förbrukarna. Batterierna kommer troligtvis ta slut först, det har det alltid gjort för mig. Värmaren kan vara beroende av viss spänning.

2012-05-13 kl 21:10

Om du avstår från TV tittande så bör du klara dig i två veckor med två gasoltuber P11 och två batterier på vardera 75 Ah.
Detta vid temperaturer som råder just nu i Sverige.
Jag har provat.
Batterierna tar slut först!
Med TV vet jag inte då vi inte har någon TV i vår vagn

2012-05-13 kl 21:25

Har för mig att man räknar så här:

Amp x V = Summan delat med totalt antal watt som du har förbrukare

Du har 150 amp total x 12 volt ger 1800.
Låt oss säga att du har en tv på 40 w + en bilstereo på 10 w och en lampa på 10 w. Det ger en total förbrukning på 60 w i timmen. Ta 1800 delat med 60 som får du antalet timmar som du kan använda dina förbrukare, dvs 30 timmar i detta fall. Det är ingen exakt siffra med ger en fingervisning.

2012-05-13 kl 22:39

Låter lite komplicerat.

2012-05-14 kl 07:50

Känns som vi klara leva normalt ca4-5 dagar i skog utan problem då. Det är Max vi behöver i sommar tror jag.

Lär ju inte bli mycket radio,tv och annat eller så det går nog fint.

Kan tänka mig att varmvattnet tar enkel ström, kanske bättre att stänga av det och kokvatten till disken?

2012-05-14 kl 08:35

Erik O skrev:
Känns som vi klara leva normalt ca4-5 dagar i skog utan problem då. Det är Max vi behöver i sommar tror jag.

Lär ju inte bli mycket radio,tv och annat eller så det går nog fint.

Kan tänka mig att varmvattnet tar enkel ström, kanske bättre att stänga av det och kokvatten till disken?

Men du kör ju värmen på gasol, då har du också varmvatten. Så där förbrukar du inte någon el.
Sommartid behöver du väl inte heller köra värmen i husvagnen utan bara varmvattnet om du vill ha det.
Använder du inte Tv och har två fräscha batterier klarar du dig lätt.

2012-05-14 kl 10:23

Hej
Dags att damma av Ohm's lag:) Dvs P(effekt) = U(Spänning) * I (ström). Det ger I = P/U. Säg att din TV drar 40W det blir då 40/12 = 3,33 A. Lägg sedan till radion och ev. belysning så ser du hur många A du drar varje timme. Men teoretiskt så kan du se på TV i 20 tim på ett 75A batteri. Nu spelar ju urladdningskaraktäristik en viss roll och även hur du tittar. Du ser väl inte på TV 20 tim i sträck, men var vaksam på att ett batteri "dör" snabare på slutet när polspänningen sjunker eftersom strömförbrukningen då ökar analogt med formeln ovan.

2012-05-16 kl 16:24

Hej.
Har under mina år på forumet sett att när man talar om ett batteris kapacitet, så anges det i amper (A, Amp) t.ex.75 A. Det riktiga ska vara ampertimmar (Ah). T.ex. 75 Ah.
Det betyder att tar du ut 1 A, så räcker batteriet i 75 timmar. Tar du ut 3 ggr. så mycket (3 A) så räcker batteriet i 25 timmar (antalet timmar = batteriets kapacitet i Ah / strömmen i A).
Kanske kan detta förtydliga kapacitetsproblematiken.
Strömmen räknas ut enl. anvisningen i tidigare inlägg.

2012-05-16 kl 16:40

Lös prblemet genom att montera en solcellpanel på taket, 80-100 W. Laddar även i mindre omfattning trots att det är mulet.
Då har du alltid ett fulladdat batteri vid normal förbrukning (TV, dator etc).
Värmen kör du väl på gasol när du fricampar?

2012-05-18 kl 21:49

Koppla isär de båda batterierna och kör på som vanligt, fast bara med ena batteriet. När det tar slut är det halvtid, då kopplar Du om till det andra!
Sen vet Du.....

2012-05-31 kl 12:31

Vi klarar oss en hel sommar på en gasoltub. Inte behöver man varmvatten för att diska osv, räcker med sjövatten och borste. Funkar bra med papptallrikar med så slipper man diska. Batterierna tar slut först, garanterat.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206