Fricamping då jag blev skrajsen... / av Leknes

• 6 svar
Fricamping då jag blev skrajsen...
2013-01-24 kl 19:57

I mitten av oktober 2012 åkte jag till mitt eget smultronställe i bergslagsskogarna för en sista fricampingsnjutning. Jag har funnit ett ställe vid vägs ände, där det är underbart att få stå ensam och där det är en underbar natur att ströva runt i med hundarna. Vägen till min lilla plätt är mer en kostig än en väg.
Vid denna tid är det kolsvart om natten. Endast stjärnor och måne lyser upp. Vid midnatt kommer plötsligt först en bil och sedan en annan bil farande. De stannar på mitt plätt (kommer ju inte längre). Backar lite hit och dit och kör sedan iväg. Jag blir skräckslagen - vad är de ute efter?
Släcker ner hela vagnen, rullar upp rullgardinen och tar fram mitt lady-spray och min brandsläckare och sitter där i mörkret mest hela natten spanande ut i mörkret. Nu hände inget hemskt och så fort det ljusnade på morgonen, packade jag ihop och drog iväg hemåt. Så rädd som jag var denna natt, har jag aldrig varit förut trots mina många fricampingar. Hur enormt utsatt man är som en ensam dam i husvagn, om någon illasinnad skulle komma på att vilja angripa.
Denna rädsla kommer nog att finnas kvar länge.

2013-01-24 kl 20:23

Precis det kan vara oroväckande när man inte vet vilka den eller dessa är.
Oftast är det nog 18 -20 åringar som tycker det är kul att åka bil bara i dessa fall!

2013-02-02 kl 16:03

Nog någon som var runt och "friåkte" lite bara, även om man förstår obehaget i situationen.
Dock om jag var ute och vandrade i skogen och såg en husvagn stå där mitt i ingenstans så skulle jag tänka "stooor skogshuggare med yxa och nog lät det som en stooor elak hund därinne" snarare än " ensam rädd dam mitt i skogen som är heeeelt hjälplös".. Ja ungefär så :) Och jag tror nog inte du behöver oroa dig så mycket men lås på dörren är ju alltid bra.

2013-02-04 kl 21:28

Kanske markägaren som tog regnumret.

2013-02-04 kl 22:25

Lasse.
Icke sa nicke. Markägaren är ett religöst samfund med säte i Stockholm. Jag har deras tillstånd att stå på deras plätt.

2013-02-05 kl 07:40

Kan ju vara en förvaltare åt samfundet.
Kan ej svara egentligen på vem det är då endast du var där och 'dem'.
Tror du satt egentligen i onödan och var rädd.
Men vet du vad. Om man lyser upp omgivningen med lite belysning så känns det oftast bättre. Det finns energisnåla lampor idag för relativt billig peng som som man kan lysa upp runt vagnen med. Det är oftast mörkret som spelar oss ett spratt med skuggor och liknande.
Kanske om de hade sett en fullt upplyst vagn, både in och utvändigt så hade kanske inte situationen upplevts som du gjorde. Kanske en klen tröst idag.

Inget man kanske är beredd på om man är mitt ute i det fria, och få besök, dessutom mitt i natten.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206