Inget är gratis? / av LAEN

• 6 svar
Inget är gratis?
2015-05-22 kl 18:44

Citat:
Köpcentrum på populär semesterö kritiseras för onödigt generös prissättning.

– Det vi vänder oss emot är inte att de har ställplatser där, utan att det är gratis. Det kostar noll kronor att stå där. Men finns inget i världen som är gratis, någon måste måla linjer, tömma sopor, tillhandahålla el och så vidare, säger Catrin Sörenson, vd på Kronocamping Saxnäs och styrelsemedlem i branschorganisationen SCR, till 24kalmar.se.

Anledning till kritiken från campingbranschen är beslutet att fortsätta erbjuda gratis ställplats för husbilar vid Ölands köpstad. Det finns 14 platser i år, och man får stanna i högst 24 timmar.
– Hade vi haft jättemånga platser, hade jag förstått kritiken, men nu har vi bara ett par stycken. Vi ser det som en service till våra kunder, säger C-J Nilsson på P&E Fastighetspartner, som förvaltar Ölands köpstad.

Klart att inget är gratis, köpcentret tror på ökade intäkter från de som övernattar och handlar, det ska täcka deras kostnader för ställplatsen.

SCR's inställning är konstig, får ingen konkurrera med dem? Tidigare så har de klagat på Borgholms kommun och sagt att kommunen ska inte konkurrera med privata aktörer, nu är det en privat aktör som konkurrerar. Då är det inte bra det heller.

Ska SCR ha monopol på ställplatser och campingplatser?

Känns inte så lockande att åka till Saxnäs någon mer gång trots att det är en fin camping.

LAEN
2015-05-22 kl 18:51

Jag håller med dig LAEN, därför undviker jag i störst möjlig mån SCR anslutna campingar. Vilket egentligen är synd då många av dem ligger fint och har trevligt personal, men det är ju enda möjligheten jag som kund har att demonstrera mitt missnöje.
Jag vet inte om du kommer ihåg det, men i mitten på nittiotalet uppmanade IKEA till på köpet husvagns folket att övernatta på deras stora tomma parkeringar. De bjöd även på färskt morgonbröd på morgonen. Jag kan ju gissa vad SCR tyckte om det initiativet.
Hur det är i dag på IKEAs parkeringar vet jag inte.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-05-22 kl 18:55

Någon frukost bjöds det inte på vad jag vet, men det var ett välkommet alternativ till brummande långtradare vid ett tvillfälle i Örebro förra året. Inte sjutton letar man upp en camping kl två på natten för att sova ett par timmar.

Ölands köpstad blir det i vilket fall som helst inte för oss som ju åker husvagn. Vi får nöja oss med andra trevliga köpställen ;-)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-05-22 kl 19:20

Från en tidigare artikel i H&C om ställplatsen vid Färjestadens köpcentrum

Citat:
Ställplatsenatsen är enligt skyltningen enbart avsedd för husbilar, men ingen kommer att motas bort.
- Det händer att även en och annan husvagnsresenär övernattar där eller på någon annan del av vår parkering, vilket vi valt att inte reagera mot. Det viktiga är att det bara rör sig om en enkel övernattning och inte camping, betonar Bo Johansson.

LAEN
2015-05-22 kl 19:40

Då tycker jag de skall ändra sin skyltning - Annars finns det alltid nån rabiat husbilsägare som skall leka polis. Det finns dom som påstår att Apartheid inte finns längre, men skillnaden är inte stor.

Argumentet från färjestaden verkar märkligt. Är det ok att campa med husbil men inte med husvagn - eller vad är det han menar?

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-05-23 kl 18:24

Gratis låter lite konstigt, vi stannade till där en natt (kom vid 5 tiden, åkte vid 9) när vi igentligen var på väg till Karlskrona men de hade bättre väder på Öland första natten. De fick ju sålt en del i affären pga att vi stannade till, så gratis blev det ju inte, annars hade de inte haft oss på Öland över huvud taget den gången.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206