Lässvårigheter eller nonchalans? / av hpl

• 9 svar
Lässvårigheter eller nonchalans?
2016-07-15 kl 21:32

I sommar skulle vi övernatta en natt på naturcampingen/ställplatsen norr om Målilla. Vi kom fram på kvällen till platsen, och möttes av fyra husbilar som var parkerade på den delen av platsen där det tydligt var skyltat "husvagnar", å andra sidan stod det en husbil på den delen av platsen som var skyltat "husbilar". Då de fyra husbilar hade gjort det lite trångt för oss med huset på kroken att parkera, ställde vi oss på den delen av platsen som markerades "husbilar". det fungerade det med. Men jag har en liten undran: När det nu är så att en plats är uppdelat i ett större område för husvagnar, som ju oftast skall använda lite mera plats, och ett mindre område för husbilar. Varför ställer man sig så med husbilen på det område som är avsedd för husvagnar. Är det lässvårigheter eller nonchalans? Bara en lilla undran.
Frånsett det var det en trevlig plats, men vi undrade lite hur man har tänkt i Målilla. Det uppmanades att använda spillvattenlunga, men det fanns ingen stans att tömma den. Så det lilla det blev efter morgontoalett och disk hamnade i en skogsdunge.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2017-01-10 kl 12:10

Det är väll som vanligt !
Många husbils åkare gör som dom vill.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2017-01-10 kl 17:27

Om där var plats för er husvagn där husbilar ska stå kan man ju undra varför husbilarna inte ställde sig där.Det är nog bara att gilla läget att en del skiter i de bestämmelserna som finns.Skulle vara intressant att få veta vad campingvärdarna tyckte om det inträffade.Dom kanske inte brydde sig.

2017-01-10 kl 21:44

Jag antar att det var på ställplatsen, Hesjöns badplats, som ni övernattade. En av många ställplatser som välkomnar både husbilar och husvagnar. Det är ju ingen campingplats så någon campingvärd som styr upp det hela kan man ju inte förvänta sig.
Att generalisera och påstå att husbilsåkarna gör som de vill tycker jag är fel. Vi är nog lika "duktiga" oavsett om vi åker husbil eller husvagn. Naturligtvis delar jag er åsikt att alla, både husbils- och husvagns-åkare, ska följa den skyltning och regler som gäller på ställplatsen. När vi är ute och åker med husbilen försöker vi att anpassa oss och följa de regler som finns på bästa sätt.

Finns det ingen gråvattentömmning, vilket man inte alltid kan förvänta sig på en ställplats, så är det bara att lyfta in ev lös tank eller lunga i bilen eller husvagnen när man åker och sedan tömma den när man hittar en lämplig plats. Att tömma i skogen väcker ont blod hos andra som utnyttjar ställplatsen (och alla andra som ser det) och ger oss campare dåligt rykte. Det ger också de som inte vill se husvagnar på ställplatser ytterligare argument i den debatten.

LAEN
2017-01-15 kl 10:52

Om det hade varit mycket vatten i lungan hade vi nog tömt den i ett av torrklosetterna, nu fanns det lilla från vår egen tvätt på morgonen och disk av två tallrikar och ett par muggar, kanske ett par liter som max. Därför valde vi den lösningen. Att ha en lunga med spillvatten i bil eller husvagn är ingen dröm, risken är överhängande att den läcker ut vattnet är nog nära 100%. Numera har vi en dunk till spillvatten, den kan man ta in i påkommande fall. Den står i alla fall på toan under färd.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2017-01-15 kl 11:22

Har sett det här beteendet på annat håll. Bl a höga kusten. Tyvärr är det nog en mentalitetsfråga hos en del ( OBS! En del) husbilsåkare. Tycker man att husvagnsplatsen är "bättre" väljer man den istället oavsett vad det står på skylten. Eftersom man i regel är i stor majoritet på dessa ställen är det som på många andra håll. " störst kör först". Sen skall vi ju inte heller påstå att vi med husvagn alltid följer reglerna. Men försök inte ställa en husvagn på en ställplats avsedd endast för husbilar. Då djävlar ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-01-15 kl 12:29

Jag har också märkt av en tendens bland vissa svenska husbilsåkare att man gör allt för att förstöra för husvagnar. Nu tror jag inte att det har med just husbilen att göra. Utan snarare personen som har en oförmåga att tänka på andra. Samma typ av person som bara måste tränga sig förbi med sin personbil för att sen stå på bromsen så man får tvärnita. Av de får man alltid höra att husvagnar skapar köer osv. Och allt som oftast hinner man upp en husbil/personbil som kör långsammare än vad man själv får göra. Så det är bara att konstatera att det finns många idioter som tänker "men jag då". När vi campare borde tänka "men vi då". Jag ser hellre att man försöker hålla sams på ställplatser osv. Största anledningen till att jag undviker att övernatta på ställplatser är inte pga husbilar utan pga risken för rån/överfall/skadegörelse på fordon. Därför hade det varit tryggare om man kunde hålla sams och fler fordon på platsen ger iallafall mig en större trygghet att stanna kvar där.

2017-01-15 kl 12:39

Kan tillägga att jag spenderat många nätter på diverse lastbilsparkeringar och rastplatser. Detta var då i en servicebuss när jag som resande tekniker for kors och tvärs över Europa. Har råkat ut för inbrott, försök till rån. Samt skadegörelse på bussen. Då är det skönt att vid oroligheter runt fordonet bara kunna smyga fram i förarstolen starta och tända upp allt samtidigt som man kör därifrån. En trygghet som inte finns med husvagn. Då måste man gå ut och in dragbilen osv. Detta gjorde att man likt andra bussar/lastbilar/osv sökte sig till ställen med andra på, samt parkerade nära varandra. Det tänket borde finnas i skallen på campare också.

2017-01-15 kl 12:59

David skrev:
Jag har också märkt av en tendens bland vissa svenska husbilsåkare att man gör allt för att förstöra för husvagnar. Nu tror jag inte att det har med just husbilen att göra. Utan snarare personen som har en oförmåga att tänka på andra. Samma typ av person som bara måste tränga sig förbi med sin personbil för att sen stå på bromsen så man får tvärnita. Av de får man alltid höra att husvagnar skapar köer osv. Och allt som oftast hinner man upp en husbil/personbil som kör långsammare än vad man själv får göra. Så det är bara att konstatera att det finns många idioter som tänker "men jag då". När vi campare borde tänka "men vi då". Jag ser hellre att man försöker hålla sams på ställplatser osv. Största anledningen till att jag undviker att övernatta på ställplatser är inte pga husbilar utan pga risken för rån/överfall/skadegörelse på fordon. Därför hade det varit tryggare om man kunde hålla sams och fler fordon på platsen ger iallafall mig en större trygghet att stanna kvar där.

Inte bara svenskar ! även norskar o tyskar mm tar för sig o gör som dom vill.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
  • 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03