Ställplats
2011-06-21 kl 19:07

Fick i dag 21/6 nya HVC. I tidningen ondgjordes sig en Husvagnsägare över att vissa, de flesta ställplatser är enbart avsedda för Husbilar!
Varför tänker inte Husvagnsägaren efter lite? de facto är det så att: Husvagn har också en dragbil som tar plats! det är alltså 2 st fordon som skall ha p-utrymme vilket betyder att mera plats behövs. I min Hemstad, (nästan i allafall) finns en ställplats med 2 rutor uppmärkta med Endast Husbil! Vad händer? jo en Hjärn ..d husvagnsåkare ställer dragbil på en ruta och vagn på den andra!?
Kan han inte begripa vad skyltarna säger, eller använda insidan av mösshållaren lite?
Inte att undra på att det blir smågruff i bland vid vissa ställen.
Nej Husvagnsfolket bör stanna på Camping, eller använda andra platser för sina uppemot 10 m långa fordon.

2011-06-22 kl 09:44

HeHe..nu blir det ett himla liv om detta,fast jag håller med dig..husvagnar skall vara på campingar och inte uppta husbilsplatser.Fast det är lika illa när långa husbilar parkerar tvärsöver parkerings rutor.Då blir vanliga bilister förbanade...

2011-06-22 kl 13:02

Man kan väl säga, att får man plats med sin fordonskombination på en ställplats, så får man ställa sig där. Ett fordon som inte får plats får ställa sig på en campingplats. Så om en husbil är för stor så får den välja campingplats. Husbilar som får plats på en ställplats får inte ställa sig på campingplats. :-)

2011-06-22 kl 20:01

Jösses !

Tillåt alla campingfordon på ställplats .

Inga fördelar för husbilsåkare .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-06-22 kl 20:03

Zubac skrev:
HeHe..nu blir det ett himla liv om detta,fast jag håller med dig..husvagnar skall vara på campingar och inte uppta husbilsplatser.Fast det är lika illa när långa husbilar parkerar tvärsöver parkerings rutor.Då blir vanliga bilister förbanade...

Var i Mora förra sommaren på snabbbesök tänkte som vanligt stanna på den fina p-platsen invid Siljan vid Jvg. Där var det många bilar och några Husbilar, 3 av husbilarna stod som Du Zubac skriver tvärs över p-rutorna, jag som inte kan hålla käften frågade en av pensionärerna 75+ varför han hade parkerat på detta idiotiska vis? Svar: Bilen är för lång för rutan sa Gubbtj..en! men herregud sa jag flytta till gräsplan 125 m bort då; Nää sa gubben, då blir det för långt att gå.De bilister som letade lediga rutor fick fortsätta leta pga. dessa envisa tröga pensionärer som tänker med pensionsavin istället för med hjärnan.
Hur Dum får man bli utan påföljd.

Blir nästan Arg när jag tänker på hur vissa är skapta... tur att man är perfekt själv.:)

2011-06-23 kl 19:39

Jag blir både ledsen och förbannad på dessa husbilsåkare som alltid skall hävda sin rätt till den orättvisa förmån som dessa ställplatser är. Varför skall husbilsåkare alltid få stå på dom bästa platserna och vi som har små resevagnar alltid bli hänvisade till campingplatser intryckta mellan 10 meters vagnar med förtält som upptar nästan en halv fotbollsplan. Det är så många husbussar som är mycket större än vårat ekipage. Jag tycker så länge det inte är storleken på fordonen som avgör vilka som får stå på ställplatser så blir det orättvist.

2011-06-24 kl 09:14

Varför blir du förbanat på husbilister?Det är väl inte dom som skriver trafikregler i komunnerna,och det är alltid ägare till platsen som bestämer vem som får och inte får stå på respektive plats.Är det allmän parkering då finns väl ingen som säger att huavagn får inte stå där,koppla av den från bilen och saken är klar.Sen fins det också husvagnsägare som parkerar tvärsöver p-rutor,och hur är dom funtade på övervåningen det skulle man gärna vilja veta.

2011-06-24 kl 10:07

Det är dom som alltid hänvisar oss till campingplatser som jag blir trött på. Övriga husbilsåkare har jag inget emot. Jag tycker istället att vi skulle arbeta gemensamt för en rättvisa.

2011-06-24 kl 10:25

Va faraohärjar ni om? Följ gällande trafikbestämmelser,kan ni inte parkeringsbestämmelserna. Kolla skyltar vad som gäller,sedan varför detbli ta tjafs mellan husbilsåkare/husvagnåkare,,ta av er kläderna så är alla lika.att det finns de som inte bryr sig kommer man inte ifrån.man mår bara dåligt av att bli för----ad...Trevlig midsommar på ER alla trafikanter.

2011-06-24 kl 11:59

Hej
Lika säkert som midsommar, kommer denna disskussion varje år.
Detta är så himla enkelt.
Les va knutte skrev. Han har helt rätt. Conny har fel. Av dom ca 150 ställplatser jag besökt, finns helt enkelt inte plats för bil/husvagn. Men va är problemet ? Kolla H&C katalogen, eller BordAtlas, väldigt många platser välkommnar bil/husvagn.
Jag säger som Edling Trevlig midsommar.
Ovasett fordon.
Mvh Knut

2011-06-24 kl 12:01

knutte skrev:
Zubac skrev:

Var i Mora förra sommaren på snabbbesök tänkte som vanligt stanna på den fina p-platsen invid Siljan vid Jvg. Där var det många bilar och några Husbilar, 3 av husbilarna stod som Du Zubac skriver tvärs över p-rutorna, jag som inte kan hålla käften frågade en av pensionärerna 75+ varför han hade parkerat på detta idiotiska vis? Svar: Bilen är för lång för rutan sa Gubbtj..en! men herregud sa jag flytta till gräsplan 125 m bort då; Nää sa gubben, då blir det för långt att gå.De bilister som letade lediga rutor fick fortsätta leta pga. dessa envisa tröga pensionärer som tänker med pensionsavin istället för med hjärnan.
Hur Dum får man bli utan påföljd.

Blir nästan Arg när jag tänker på hur vissa är skapta... tur att man är perfekt själv.:)

NÄR jag läser ditt oförskämda påhopp av en viss åldersgrupp så blir man ju minst sagt upprörd
Jag vill inte kommentera varken DIN eller andras hjärnor
Förstår INTE varför vissa människor ska nedvärdera andra i detta campingforum *suck*

Ett sådant inlägg borde moderatorn radera !

2011-06-24 kl 12:30

Hej
Bästa rbik.
Historiar från verkligheten kan väl aldri vara fel.
Uppförande på ställplats borde ha en egen tråd.
Jag kan bidra med en från den trevliga ställplatsen i Kristinehamn:
Rutorna är tydligt markerade. Tre norska husbilar hade tagit beslag på 5 platser, hade även sätt upp tält. Många som anlände på eftermiddagen fick inte plats. När hamnvakten kom på kvällen ble det ording, men det var ju för sent för dom som redan åkt.
Mvh Knut

2011-06-24 kl 13:04

palomares skrev:
Hej
Bästa rbik.
Rutorna är tydligt markerade. Tre norska husbilar hade tagit beslag på 5 platser, hade även sätt upp tält. Många som anlände på eftermiddagen fick inte plats. När hamnvakten kom på kvällen ble det ording, men det var ju för sent för dom som redan åkt.
Mvh Knut

Bäste Knut !

Det var inte frågan om hur camingfolket parkerar sina fordon
Jag reagerade på det oförskämda / fula påhopp mot en åldersgrupp

Mvh / rbik

2011-07-03 kl 21:41

rbik skrev:
palomares skrev:
Hej
Bästa rbik.
Mvh Knut

Bäste Knut !

Mvh / rbik

/////////////////////////////////////////////////

Rbik, när jag läser din åsikt blir man mörkrädd, vad har Åldern med detta att göra? den pensionär som jag beskrev var långt över de 70, vore det bättre tycker du att han var 45, är det lindrigare om jag skäller på en 45 åring än en 75 åring, som pensionär tycker väl Du att alla under 65 är snorungar och ska rätta sig efter vad Du tycker, man anar att Du anser att parkeringsregler gäller inte för pensionärer!trots att Ni borde ha mer förstånd med tanke på ÅLDERN!

2011-07-04 kl 10:37

knutte skrev:
rbik skrev:
palomares skrev:
Hej
Bästa rbik.
Mvh Knut

Bäste Knut !

Mvh / rbik

/////////////////////////////////////////////////

Rbik, när jag läser din åsikt blir man mörkrädd, vad har Åldern med detta att göra? den pensionär som jag beskrev var långt över de 70, vore det bättre tycker du att han var 45, är det lindrigare om jag skäller på en 45 åring än en 75 åring, som pensionär tycker väl Du att alla under 65 är snorungar och ska rätta sig efter vad Du tycker, man anar att Du anser att parkeringsregler gäller inte för pensionärer!trots att Ni borde ha mer förstånd med tanke på ÅLDERN!

Bäste Knut !

OM du verkligen läser vad jag skrev
Så kommenterade jag INTE hur folk parkerade sina fordon
Det var DITT aggresiva SPRÅKPRUK som jag reagerade på !

VARFÖR vara så arg mot dina medmänniskor / campingfolk ?

Mvh / rbik

2013-02-01 kl 10:57

"Für Wohnmobile, Reisemobile und Wohnwagengespanne gibt es spezielle Reisemobil-Stellplätze"
Saxat ifrån tyska Wikipedia.
Dvs allt på ett och samma ställe.
:)

2013-02-01 kl 11:22

Tyskarna fattar men det gör inte sverige sorligt nog.

2013-02-01 kl 12:38

Det där vär uttjatat för många år sedan om ställplatser och husvagnar kom med lite nya trådar.

mvh Bertil

2013-02-01 kl 16:31

Nej !

Inte uttjatat för oss med husvagn.

2013-03-30 kl 00:38

Jag tycker personligen att det är helt OK att av utrymmesskäl i en del fall endast tillåta exempelvis husbilar (Det är ju som tidigare nämnt markägaren som bestämmer). Jag tycker också det är helt OK att begära att folk följer de regler som finns oavsett ålder/ras eller nationalitet. Framförallt om överträdelsen påverkar andra medtrafikanter. Jag tycker däremot inte om bruket av den europeiska stellplats-skylten som inte har någon officiell status i sverige och jag efterlyser klarare uppgifter när man anger en s.k. ställplats om husvagnar är välkomna på platsen eller ej så man vet om man skall passera staden/platsen eller stanna. I övrigt finns det massor med bra ställen att "parkera" sitt ekipage på i det här landet utan att behöva stå på vare sig ställplats eller camping.

2013-03-30 kl 16:28

Det underliga er at på Vägverkets rastplatser tales det aldrig om de ulika fordonens storlek. I Campingkatalogen står det om husvagnar er velkomne eller ei.

2013-03-30 kl 19:00

Varför skulle det vara underligt s7?Vägverkets rastplatser är inte detsamma som Ställplatser!

2013-03-30 kl 19:30

Skulle vägverkets rastplatser börjas att användas av husbilar o husvagnar som ställplatser med en slags "vildcamping" som följd kommer det att bli som i Tyskland där det är husvagn o husbilsförbud på rastplatser i populära områden. Platserna "ockuperas" lång tid till elände för yrkestrafiken som enligt lag måste ta rast. Därav förbudet att inte ens få köra in på dessa rastplatsen med "fritidsfordon"

2013-04-01 kl 19:18

Ni måste ha förståelse för alla husbils ägare som i många fall pantsatt huset och har skulder upp över öronen måste ha ett billigt, helst gratis ställe att övernatta på. Kunna veva ut markisen och ta fram sina stolar o bord, får ju inte glömma vin boxen.....

2013-04-01 kl 21:10

Har ingen som helst förståelse om nån har pantsatt hus mm för att ha husbil då det har skett frivilligt.

Vi husvagnsdragare vill oxå ha nått billigt ställe att stå på över natten.

Sen är det väll så att på ställplats får man väll inte ställa ut bord mm el fälla ut nån markis heller för den delen , Eller hur ?

In på camping ni oxå...

2013-04-01 kl 22:46

Tja..vad skall man säga då om alla husvagnsägare?Har dom också pantsatt huset..ekipagena kostar lika mycket som husbilar,fast frågan är väl inte hur mycket kostar olika ekipagen ..Ni kan stanna på camping är..valet är er,vill du parkera på stall platsen skaffa dig fordon som du får göra det med!Kan det vara enklare..

2013-04-02 kl 10:50

Kommer nog aldrig skaffa husbil .

Tycker det ska vara samma kriterier vare sig man har husvagn el husbil.

2013-04-02 kl 13:30

Då lär ju väl aldrig att parkera på ställplatser

2013-04-02 kl 18:04

självklart får man stå med husvagn på ställplats

2013-04-02 kl 18:20

conny-555 skrev:
Kommer nog aldrig skaffa husbil .

Tycker det ska vara samma kriterier vare sig man har husvagn el husbil.
Det är ju samma kriterier för husvagnar som husbilar det har diskuterats i flera år nu, kör du omkring lite och kollar ställplatser så upptäcker du att det inte är förbjudet att stå på ställ plats med husvagn bla i dina hemtrakter står husvagnar och är det förbjudet någonstans så är det även för husbilar. men bestämmeser skall följas oavsett fordon.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842