Ställplats förklaras i Wikipedia / av Jenny Floden

Ställplats förklaras i Wikipedia
2013-10-09 kl 16:10

Intressant läsning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4llplats

Vad tycker du om förklaringen av ordet ställplats, behöver något läggas till eller dras ifrån?

Ha en bra dag! :)
Jenny

2013-10-09 kl 16:39

Jag tycker att även husvagnar skall stå på ställplats. Husbilar är inget officiellt fordon, utan betraktas som en personbil.
Sedan så är det inte mera camping om man övernattar i en husvagn än i en husbil oavsett om man fällt ner stöd eller ej. Det är alltså ingen som helst skillnad om folk sover i en husbil eller husvagn, alltså så skall både husvagnar och husbilar vara välkomna till de ställplatser som finns. Endast storleken på platserna sätter en begränsning. Får inte husvagnen plats, så kopplar man bara bort dragfordonet och ställer bilen i på lämplig plats. Om nu någon hävdar att husvagnar tar för mycket plats, så finns det även större husbilar som tar lika mycket plats.

2013-10-09 kl 16:40

T

2013-10-09 kl 19:12

Nedanstående påståenden känns väl inte riktigt aktuella. Det jag är lite tveksam till är det sista med året runt öppet. Ställplatser som är ganska så öde sommartid är jag ju lite tveksam till om dom är öppna även vintertid. Möjligheten finns ju, jag nyttjar dom inte vintertid så säker kan jag inte vara.

Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

-ligger nära centrum
-erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
-är i drift året om

2013-10-09 kl 19:28

b

2013-10-10 kl 07:26

Nu är det ju så att denna text är översatt från tyska av någon som valt att utelämna en del översättning (som nu är i EN väsentlig del korrigerad)

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-10-10 kl 10:16

Sir-n skrev:
Nog tycker jag att nedstående stämmer.

///Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

-ligger nära centrum
-erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
-är i drift året om. ///

Då undrar jag hur du har kunnat missa alla ställplatser som ligger på "landsbygden" där det definitivt inte finns varken ett centrum i närheten eller speciellt mycket attraktiv omgivning?

Jag tycker Wikipedia beskriver hur en ställplats kan vara. Inte att det är så en (d.v.s. alla) ställplats är uppbyggd.

2013-10-10 kl 12:12

S

2013-10-10 kl 13:52

Sir-n skrev:
Snacka om att gå till ytterligheter.

Det byggs många ställplatser i o nära Centrum och det är väl utmärkande för just ställplatser kontra Campingplatser.

Jag poängterade detta när du skrev att påståendet inte var aktuellt.

Vad är det som är ytterligheter?

I och med Wikipedias påstående och om man skall ta det som att det är definitionen på en ställplats då diskvalificerar det i så fall samtliga andra ställplatser att få kalla sig just ställplats om dom inte ligger i centrum och i en attraktiv omgivning. Och det är nog ganska många sådana som finns runt om i Sveriges avlånga land. Jag nyttjar företrädesvis sådana på mina resor jämfört med andra alternativ så jag vet att dom finns. Och att dom kallar sig ställplatser också.

Så varför inte redigera Wikipedia istället så att det som står där stämmer överrens med verkligheten?
Var det inte det som den här tråden skulle ta upp...att ta bort eller lägga till det som gör definitionen på en ställplats?

2013-10-10 kl 15:03

D

2013-10-10 kl 18:29

Sir-n skrev:
Det tycker jag du ska göra, att redigera Wikipedia.

Jag vet inte hur man gör. Tolkade det som att trådskaparen Jenny var ute efter att göra det men ville ha synpunkter först.

Eller så ville hon bara starta igång ett ämne för diskussion åt alla andra här utan att vara med så mycket i diskussionen själv.

2013-10-10 kl 18:40

Ö

2013-10-11 kl 07:22

Att ha olika synpunkter på ett forum är ingen anledning till att bli osams... :)

2013-10-14 kl 23:42

Husbilsbilisterna är bra på att organisera sig och lobba in sitt budskap hos makthavare och näringsidkare, det kan man inte säga annat om.

Nu har man i sin organisation enats om sin egen definition på en ställplats som skall trummas in i huvudet på ansvariga människor:

Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses.

2013-10-15 kl 08:28

Det har varit mycket tjat o skriverier om ställplatser i sommar,av både Hv ägare och Hb ägare, vinklat på många vis, där har blivit motsättningar mellan fordonen som man alldrig märkte för när inte Husbilarna var så många,
jag märkt en viss rivalitet mellan grupperna,
varför det har har framkommit här att det är ingen skillnad att övernatta i Hv eller HB men vist fins skillnaden men man skall nog ha erfarenhet av båda slagen för att förstå det men det men i regel fins inte det från dom som skriker högst från båda hållen, men däför skall alla behandlas lika i den mån det går nu är jag medveten om att jag har rört om i ett getingbo och skaffat mig fler ovänner men jag har den åsikden och den står jag för,

jag vill påstå att jag har ganska bra erfarenhet efter 45 år som campare 40 med HV och 5 Med Hb,
mvh Bertil

2013-10-15 kl 10:11

Klart att det inte är någon skillnad på sättet att övernatta i en husvagn eller en husbil. Alla oavsett fordonstyp kan vara intresserade av att stå på en enkel plats ett kort tag.

I den här artikeln jag skrev om ovan hade organisationen fortfarande uppe frågan om det här med om husvagnar skulle tillåtas. Man är ju då bekymrade för var gränsen går innan det övergår till att bli "camping"...för kommer det husvagnar så blir det med automatik markiser, grillar, utemöbler o.s.v...

För det första så är det ingen skillnad på husbilar eller husvagnar. Båda typerna fäller ut sina markiser, grillar och sitter i sina utemöbler utanför fordonet där det är möjligt. Gör det inte till en löjlig ensidesfråga där den ena parten envist och ensidigt hävdar gång på gång att det bara är den andra parten som nyttjar dessa tillbehör.

Som jag skrev i en annan tråd här på forumet så passar gärna husbilsägare på att "utnyttja" läget bara dom får chansen, sju dagars boende på en alldeles förträfflig ställplats liknar väl mer camping än någonting annat...

Och om man inte vill ha markiser, grillar och utemöbler på ställplatsen så är det väl bara att låta bli att tillåta det.
Men det skall ju gälla båda fordonsslagen, inte bara det ena för det känns ju lite ruttet om husbilsägarna hävdar prioritet till ställplatserna för att annars sitter husvagnsägarna där i sina utemöbler och tar upp plats under markisen samtidigt som dom grillar...och sen är det precis det husbilsägarna själva gör när dom befinner sig på ställplatsen med sin husbil.
Vilka regler som helst är ok bara det är lika för alla.

2013-10-15 kl 11:06

hakano skrev:
Husbilsbilisterna är bra på att organisera sig och lobba in sitt budskap hos makthavare och näringsidkare, det kan man inte säga annat om. det är det dom inte är så bra på göra enligt insändarna på deras forum.

Nu har man i sin organisation enats om sin egen definition på en ställplats som skall trummas in i huvudet på ansvariga människor:

Ett för ändamålet lättillgängligt avsatt markområde för uppställning/övernattning i husbil under kortare tid. På ställplatsen eller i dess närhet, inom rimligt avstånd, finns tillgång till tömning av avlopp och påfyllning av vatten. Tillgänglighet dygnet runt. Utrymmet för varje husbil skall vara så stort att rekommendationer för avstånd mellan enheter vid en övernattning tillgodoses.

2013-10-16 kl 10:45

Och vad vill du säga med att lägga in ett citat från någon annan som finns tre inlägg uppåt men inget skriva själv?

Att du tror att alla vi andra kan läsa dina tankar och veta vad du menar?

2013-10-17 kl 11:21

hakano skrev:
Sir-n skrev:
Det tycker jag du ska göra, att redigera Wikipedia.

Jag vet inte hur man gör. Tolkade det som att trådskaparen Jenny var ute efter att göra det men ville ha synpunkter först.

Eller så ville hon bara starta igång ett ämne för diskussion åt alla andra här utan att vara med så mycket i diskussionen själv.

Syftet med den här tråden är just att få igång en diskussion om vad en ställplats är. Meningarna går isär, och det är väl det som är det kniviga.

Vad krävs för att en plats ska få kallas "ställplats" och vem ska bestämma de kriterierna? Eller behövs inte det, kan en ställplats få se ut hur som helst bara det får plats en husbil och/eller husvagn? Det kanske inte är så noga. En camping kan ju se ut på otroligt många olika sätt, men ändå kallas camping.

Det pratas mycket om ställplatser och vi på redaktionen får tips om nya ställen varje vecka. Det finns också en arbetsgrupp där bland annat RMF (Riksförbundet Mobil Fritid)ingår och de har skapat en egen definition av ställplats.
Läs mer på http://www.mobilfritid.se/

Ha en bra dag!
Jenny
PS. En liten uppmaning! Alla har rätt att tycka olika, diskutera sakfrågan med god ton och sträva efter att forumet ska uppfattas som seriöst. Vi har många besökare som läser i forumet utan att själva skriva något.

Nyhets- och webbredaktör, Husvagn & Camping
2013-10-17 kl 14:06

Vem som skall bestämma de olika kriterier?Tja ,antigen den som arenderar marken eller kommun..eller nån annan verk inom förvaltningen i kommunen.Antigen är det vanlig parkering med tilltagna p-rutor eller nåt gräsplätt och såna finns gott om i våran land.Och självklart inga husvagnar:-)))

2013-10-17 kl 20:38

Jenny Floden skrev:
Vad krävs för att en plats ska få kallas "ställplats" och vem ska bestämma de kriterierna?

Zubac skrev:
Vem som skall bestämma de olika kriterier?Tja ,antigen den som arenderar marken eller kommun..eller nån annan verk inom förvaltningen i kommunen.

Det blir väl husbilsorganisationerna som bestämmer det till slut. Myndigheter, arrendatorer, markägare, kommuner o.s.v. vet ju oftast inget om ställplatser och dess utformning.

Kommer det då en (husbils)organisation som uppvaktar dessa och presenterar sina förslag och ligger på och lobbar för att så här vill vi ha det...ja, då är det väl egentligen inget konstigt att myndigheter, arrendatorer, markägare, kommuner o.s.v. "köper" detta rakt av för dels så ser det ju proffsigt och genomarbetat ut och dom får ju ingen annan information från annat håll som säger något annat heller.

2013-10-18 kl 18:59

Mobil fritid, är det ytterligare en organisation som endast kommer att gynna husbilsfolket? Om man går in och tittar på deras sida så är det mest bara husbilsklubbar som är medlemmar. Vad som skrivs så är det husbilsturism de kommer att arbeta för. Så jag undrar om det är en organisation som kommer att arbeta för rättvisa så även vi som åker med husvagnar får utnyttja husbilsplatserna

2013-10-18 kl 19:25

Kan det vara så att husbilsklubbarna är mer aktiva då detta är lite nytt/populärt/växande just nu. Husvagnsklubbarna kanske är lite äldre/avsomnade med trötta styrelser. De har gjort mycket men för länge sedan och som i de flesta klubbar/föreningar så är det för få som verkligen vill något mer än att klaga möjligtvis vilket brukar få styrelser och få aktiva att tröttna en smula. Kanske dags att ruska omkring lite och få fart på våra husvagnsklubbar så kanske det blir lite ordning...:-)

2013-10-18 kl 19:27

Mörk väl att mitt inlägg ovan inte är ett påhopp... Bara en tankebubbla... Har full respekt på alla som ägnar sin dyrt förvärvade fritid till att hålla ordning åt alla andra.

2013-10-19 kl 15:18

Dom flesta med husvagn är väl långliggare och därför bryr de väl sig inte om orättvisan. Men dom som inte använder sina husvagnar så tycker jag skall ha samma rättigheter till ställplatser som husbilsfolket. Det pratas om att den enskilde skall ha rätt att välja.

2013-10-19 kl 15:44

Sir-n skrev:
Tycker det stämmer bra i Wikipedia:. Sen finns ställplatser där de är parkerade med 1-2 meter mellan ekipagen, hur kul är det.

Stor grusplan i Tyskland centralt i stan med massor av husbilar, nej tack: Det finns trevliga hotell med bra service o frukost på kartan också.

husbilen husbilen ärklassad som person bi och husvagnen som släp så skall man dömma efter det så hör en personbil mer hemma på en ställplats än ett släp.

2013-10-19 kl 21:33

Så länge man inte förbjuder släp på en ställplats, så är det tillåtet att stå med både husvagn och husbil på en ställplats. I huvudsak menar man ju att det är campingfordon som skall stå på ställplatser och det är ingen skillnad på husbil och husvagn i detta avseende. Skyltar man således med att endast husbilar får stå på ställplats, så får ju även bilar med släp stå där, eftersom husbil normalt klassas som personbil.

2013-10-19 kl 22:03

Något jag undrar: Har någon varit med om heller hört att någon blivit bötfälld för att man stått på en ställplats?
För länge, fel fordon eller något annat fel?

2013-10-20 kl 08:31

Berold / skrev/ ärmobil fritidd ytterliggare en förening för husbilar eftersom dä är mest HB klubbar som medlemmar,

ja du Berold vad beror det på det är inte riktigt snt om du läser eller Villl läsa noga så upptäcker du att så inte är fallet Caravan clubb är ingen HB klubb Och inte MHF caming är definetivt ingen HB clubb har alldrig varit och mommer alldrig att bli,
meb varför gär inte HV klubbarna med i större antal jag är medlem i Kabe clubb Syd en clubb som jag har varit med att starta upp inte ens dom kann tänka positivt och bli medlemmar tyvär hade alla HV clubbar gått med och hjälpt till att påverka så kunde det kanske varit lättare att få som man vill, så länge inte det sker så anser jag att detta klagande på ställ platser är rena avudsjuka från HV ägare dom får oxo hjälpa till att påverka och inte bara gnälla och komma meg dumma slutsatser som inte stämmer. det är sådant som spär på motsättningarna det är min åsikt.
mvh Bertil

2013-10-20 kl 15:11

Adria 542 UT skrev:
Kan det vara så att husbilsklubbarna är mer aktiva då detta är lite nytt/populärt/växande just nu.

Kanske är lite så att husvagnar används mycket av barnfamiljer. Husbilar av äldre personer. Och väljer man ett liv med husbil för man nog en lite aktivare livsstil.
Och dessa människor har ofta lämnat det aktiva yrkeslivet bakom sig. Att man då engagerar sig i och driver frågor i egen sak är kanske inte så konstigt. Man har både tiden, lusten och möjligheten.
Till skillnad mot den något yngre gruppen med t.ex. barnfamiljer där tiden för sådana engagemang är minimal att få plats med i familjelivet.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206