Ställplats förklaras i Wikipedia / av Jenny Floden

Dölj första
Ställplats förklaras i Wikipedia
2013-10-09 kl 16:10

Intressant läsning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4llplats

Vad tycker du om förklaringen av ordet ställplats, behöver något läggas till eller dras ifrån?

Ha en bra dag! :)
Jenny

^^ Första inlägget ^^
2013-10-09 kl 16:10

Intressant läsning på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4llplats

Vad tycker du om förklaringen av ordet ställplats, behöver något läggas till eller dras ifrån?

Ha en bra dag! :)
Jenny

2013-10-20 kl 15:21

Bero. Jag gillar inte när man använder härskarteknik: Du antyder att jag skall läsa eller om jag vill läsa. Du skriver att det är bara avundsjuka det handlar om och du tycker att det är bara gnäll och att jag kommer med dumma slutsatser som inte stämmer.
Bero jag tycker att vi alla skall arbeta för en rättvis och demokratisk behandling där plånboken inte skall vara det som bestämmer. Och att man skall respektera dem som kanske inte har samma läskunskap som du.

2013-10-20 kl 21:58

Det är väl fortfarande som jag tidigare hävdat att det inte är typen av campingfordon som föder behovet av ställplatser utan på vilket sätt man reser. Sedan må man ha camper, Husbuss, Husvagn eller husbil. Vill man bara stanna en natt eller två och inte har behov av en campingplats faciliteter är en Ställplats ett bra alternativ. Eller till och med för att använda som parkering när man vill inom en stad för ett ärende eller två. Då är det inte roligt att krångla sig in med husvagn o hitta nånstans att stanna. Måste jag då ställa vagnen utanför stan för att åka in till densamma så bryr jag mig åtminstone inte om att besöka den stan. (Heja Hudiksvall. Kanonställe att stå nära stan för ALLA. Inga faciliteter dock)
Om man sedan av utrymmesskäl som platsägare anser att man måste begränsa fordonslängden så får man väl göra det OAVSETT vilken fordon eller fordonskombination det gäller.
Själv besökte jag Höga kustens ställplats i somras (för ett dagsbesök) Det var väl 1 fjärdedel husbilar parkerade på de i jämförelse få platserna avsedda för huvagnar. Sedan vet jag ju inte hur det såg ut på natten.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2013-10-21 kl 12:49

Vad sägs om detta så beskriver man behovet av ställplatser.

Husbilsturisterna har andra behov än dom som åker med sina "rese" husvagnar. Något i den stilen kan man läsa på mobil fritids hemsida.

2013-10-21 kl 13:10

2013-10-21 kl 14:51

Sir-n. Vadå avskaffa husbilar, det är rättvisa det handlar om. Tror du att husbilar försvinner av att jag skriver inlägg här på forumet? Det var ju inte det som är meningen med mina inlägg uppfattar du det så får jag väl sluta att skriva om det jag upplever som orättvisa.

2013-10-25 kl 08:21

För att vara en förening som skall företräda såväl husvagnsägare som husbilsägare verkar mobilfritids arbete ganska ensidigt inriktat på husbilar och ställplatser FÖR HUSBILAR. Det hade varit mer intressant om man lobbade för ställplatser för utövare av mobil fritid. Dvs alla de grupper de skall företräda.

2013-10-25 kl 12:39

hur vet du vad Rmf arbetar ta reda på fakta först innan du drar så felakttiga slutsatser, jag är gammal medlem i mhf camping, vi var en iniativtagarna lixsom caravan clubb så var duser ensidgheten där det kan vara intresant att få reda på, det kunde vara klädsamt om man tog rda på fakta inan man yttrar sig,

mvh Bertil

2013-10-25 kl 16:12

Kan man inte vara lite mera ödmjuk och inte hela tiden mästra andra som skriver i den här tråden.

2013-10-26 kl 08:47

Jovist kann man vara det men då bör det gälla från båda håll,och inte ensidigt,
mvh Bertil

2013-10-26 kl 09:29

Bertil
Det räcker väl att studera hemsidan och innehållet för att dra de slutsatserna. Det är väl de fakta som föreligger när man gör den bedömning jag gör ovan.
Var inte på Elmia och såg resultatet av Projektgruppen för ställplatsers arbete, men har hittills inte sett annat än att man lobbar för ställplatser för husbilar och inte för mobila campingfordon.
De presenterar och vad jag förstår stöttar lobbygruppen Husbilsturism i sverige som förespråkar samma sak.
De välkomnar ansökan till näringsdepartementet om en laglig skylt för ställplats om handlar om en HUSBIL.
Det är en helt annan sak om man lika konsekvent innefattar ALLA mobila campingfordon i diskussionerna men jag kan inte se annat än att även mobilfritids arbete åtminstone vad hemsidan (som väl är till för att spegla verksamheten) pekar på en ensidighet med tyngdpunkt på husbilar. Anser du att den bilden är felaktig så är jag väl antingen ensam om min uppfattning eller så speglar hemsidan inte arbetet.
Däremot står föreningen enligt stadgar mm för alla typer av mobil fritid men som sagt det märks inte.

2013-10-26 kl 10:00

ShadowF. Jag uppfattar det precis som du skriver. Och jag tycker det går inte att tyda på annat sätt.

2013-10-26 kl 10:39

Trivs ypperligt på campingplatserna inom och utom landets gränser i vår husvagn, men tycker att det bör finnas ställplatser för ALLA slag av campingfordon om man önskar övernatta på det viset.
Inget som känns som ett campingalternativ för mig dock.
Önskar alla en skön höst! :-)

2013-10-26 kl 16:10

Tack KalleKula

2013-10-26 kl 19:45

Ja det är väl ungefär essensen i det hela Kallekula. Detsamma till dig :-)

2013-10-27 kl 12:02

berold skrev:
ShadowF. Jag uppfattar det precis som du skriver. Och jag tycker det går inte att tyda på annat sätt.

Samma här, men alla vi som uppfattar saken på det viset har väl fel då.

2013-10-27 kl 20:50

Jag kunde inte låta bli
Det är väl ingen som kunnat undgå att jag är stark motståndare till den ensidighet som råder när det gäller ställplatser och husbilar gentemot alla andra mobila campingfordon. Man skulle ju kunna tro att en sådan organisation som Mobil Fritid skulle förespråka en samsyn, men som sagt image och profil är inte samma sak.
Jag tog mig därför friheten att stuva om lite i orginaldokumentet om Husbilsturism i Sverige Elmia 2013 (only to make a point) samt ändra den definition om ställplats som finns där. Allt för att passa det JAG anser vara en gemensam syn på frågan för ALLA sorters mobila campingfordon.
Sedan kan naturligtvis jag också acceptera att vissa platser av utrymmesskäl mm måste begränsa storleken på tillåtna fordon, men detta får inte betyda att ett fordon som platsar i storlek skall bannlysas för att att det är "fel" fordonstyp. Vi har väl för sjutton ingen Apartheid i Sverige.
Mobil_turism_i_Sverige

2013-10-27 kl 22:13

Jag hittar ingen "Gilla-knapp" här. Men hade tryckt på den om den funnits... :)

2013-10-28 kl 07:08

Utomordentligt bra skrivet ShadowF!! Instämmer till fullo. Skall göra ett inlägg på CC's hemsida om det !

2013-10-28 kl 09:29

ShadowF så hade man ju önskat att skrivelsen sett ut. Mycket bra inlägg!

2013-10-28 kl 11:42

Ärligt talat, att ställplatser skulle vara så fantastiskt är trams.
Vi har nyttjat ställplatser sen dom först dök upp i Tyskland 1989 och andra länder som följde efter. Men nu efter husbilsboomen så har vi mer o mer övergått till campingplatser. Ställplatserna nu är ofta dammiga o skitiga o trånga parkeringar där åtminstone vi vägrar att stå. Undantag finns ju, men då kommer ett annat problem. Många nissar tror att det är en campingplats o stannar ibland i veckor.Kraven ökar så nu bokar en del ställplats helt emot ursprungstanken.
Så var glada i stället att det kanske blir mera plats på campingar, där det är rent o fint med grönt gräs o bra service. Folk kan tydligen stå var som helst bara det är billigt.

2013-10-28 kl 12:16

Jo findus1 du har säkert rätt i det du skriver och tycker, men , frågan är mera principiell: Vilka skall få stå på en ställplats ? Enbart husbilar eller båda typerna av fritidsfordon.

2013-10-28 kl 12:27

Tyvärr måste dom flesta kommuner först ändra sina lokala trafikföreskrifter, som reglerar parkering av släpvagn ganska hårt. (hur ofta ser man släp stå parkerade) Beror på regler o förbud.

2013-10-28 kl 12:49

D

2013-10-28 kl 15:56

Ja inte får vi någon lust att stanna på såna platser. För 15-20 år sedan var det i alla fall oftast någon kvalite på ställplatser.
Nu verkar vilken övergiven yta som helst duga. -Trevlig semester då- -men det är billigt-

http://www.panoramio.com/photo/36147573?tag=Wohnmobilstellplatz

2013-10-28 kl 17:08

Ja inte är det något att att sakna att stå på ställpkatser det är bara HB fantaster som ä envisa som HV ägarna som tycker det är en status i ställplatser jag längtar inte efter dem och jag ber definitivt inte om ursäkt som HB fantasterna gör på sina forum om dom skulle råka hamna på en camping.

2013-10-28 kl 19:26

Hähä, jag står själv ytterst sällan på ställplatser. Fricampar hellre. Men som någon skrev innan. Det är en principiell fråga.

2013-10-29 kl 15:09

findus1 skrev:
Så var glada i stället att det kanske blir mera plats på campingar, där det är rent o fint med grönt gräs o bra service. Folk kan tydligen stå var som helst bara det är billigt.

Nu är det väl inte så i praktiken att det är så alla campingplatser ser ut som du beskriver. Allt för ofta är det smutsigt, ojämnt underlag, jordigt och en usel service...och dyrt. I alla fall i förhållande till det man får för pengarna. Hade det varit så som du beskriver det hade de flesta ställena varit värda sina dygnsavgifter.

2013-10-30 kl 14:15

Man kan kanske ge en hint till trådskapare Jenny här.

Titta på det dokument som ShadowF skrivit om lite grann och jämför med det som den här organisationen RMF skrivit från början. Det här är väl verkligen nånting att ta upp och skriva om i tidningen Allt om Husvagn & Camping?
Det behöver verkligen upp till ytan mer och debatteras så att inte husbilsorganisationerna får verka helt ensamma och oemotsagda i arbetet mot myndigheter och näringsliv.

Om man nu på tidningen värnar om mer än bara en grupp av fritidsfordon förstås? Det finns ju andra tidningar på marknaden som utåt påstår sig värna om fler grupper fritidsfordon men rent praktiskt i allt deras dagliga arbete är det bara enkelriktat arbete för en enda grupp dom utövar.

2013-10-30 kl 15:04

hakno: Håller fullständigt med, det måste bli synliggjort!

2013-10-30 kl 16:18

Just det ! Jenny ta upp det med berörda oranisationer och följ upp de trådar ni initierar! Har själv tagit upp det på Caravan Club's hemsida och där säger de i alla fall att de på RMF's möten inte vill göra skillnad på olika fritidsfordon. Lite grävande journalistik ... någon ...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206