Ställplatser / av tommy

• 11 svar
Ställplatser
2005-05-25 kl 20:47

Jag har läst en del reseberättelser i forum och frågar mig när det gäller ställplatser nere i europa. Är dessa bara för husbilar eller får man som snigelfarare också använda dessa?
Även har P-skyllten med en husbil funnits. Är det bara för husbilar eller? Kan någon hjälpa mig att reda ut det hela. Vi åker vid midsommar till bla.mosel.
En som inte varit inne här tidigare.
Tommy

2005-05-26 kl 09:18

Ställplats med blå husbilsskylt är endast tillåten för husbilar.

På Autohof och andra rastplatser vid autobahn, får även husvagnar övernatta.

2005-05-26 kl 10:52

Hei! Det som Gunnar skriver er delvis rett. Dette gjelder i første hand dom offentlige stellplatsene. Det finnes også en rekke private stellplatser som drives ofte i kombinasjon med en restaurant/Gasthaus. Disse tillater ofte husvagnar. Betalingen er ofte at man spiser et måltid på stedet,gjelder også husbiler. Tyske ADAC har utgitt en stellplatsfuerer med oversikt over 1800 stellplatser i Tyskland og de tyskspråkelige delene av nabolandene. Der står det hvilke stellplatser som også tillater husvagnar. Jeg mener å huske at det var rundt 40% av plassene.
Jeg vil forøvrig i denne sammenheng si at jeg håper at vi ikke får den samme situasjon i Norden at kun en type campingfordon får monopol på stellplatser som er offentlige.
God sommer fra Norge!

2005-05-26 kl 19:48

S7 tar upp en viktig fråga i sin förhoppning om att vi inte får monopol som innebär att endast en typ av campingfordon får använda ställplatser. Det är ju faktiskt inte så att alla som har husvagn tycker det är toppen att stå på en camping hela sommaren utan många av oss gör långa resor med våra vagnar. H&C som jag uppfattat som en tidskrift som vill stödja alla oss som har campingfordon sviktar också i sina ambitioner. Se t ex nr 4/05 där man i ledaren skriver om enkäten som MHCS gjort i termer av behovet av enkla övernattningsplatser för campingfordon men sedan i redovisningen av enkätsvaren endast pratar om husbilar utan att ens kommentera problemet att enkäten var gjord av MHCS, som självklart intresserar sig för husbilar, medan H&C enligt ledare intresserar sig för campingfordon i allmänhet. Ett annat uttryck för detta är H&C:s resereportage som alltid tycks vara skrivna av reportrar i husbil vilket innebär att information av intresse för oss som reser med husvagn glöms bort (fast här tycker jag mig märka en viss förbättring). Att jag engagerar mig i denna fråga har bl a med prisutvecklingen på campingplatserna att göra. Den enorma prisökningen innebär naturligtvis att också jag letar alternativ till lägre kostnad när det handlar om att endast övernatta och min vagn klarar gott och väl varannan övernattning helt utan service och kan jag tömma toa och avloppstank så kan jag klara mig hur länge som helst. Här noterar jag med tacksamhet att en del fattat rätt som t ex Göta Kanal som gjort sina platser tillgängliga för alla.
Hälsningar från en långresenär

2005-06-04 kl 06:44

Det är precis de krav du kommer med Valle, att husvagnarna också ska ha samma rättigheter att övernatta centralt, som har gjort att kommunerna är mycket restriktiva till centrala ställplatser för oss husbilar.
Husvagnsekipagen har den fördelen att de kan koppla loss husvagnen utanför tätorten på en trevlig plats, ta bilen, åka in till tätorten och uträtta sina ärenden och sedan åka tillbaka till vagnen.
För husbilarna är det annorlunda, erbjuds inga ställplatser åker husbilarna bara till nästa samhälle där de kan stå centralt och spendera sina pengar på det utbud som tätorten ger.
Detta har t.ex. tyskarna insett och därför är deras ställplatser endast avsedda för husbilar.

Husvagnarna har alltså en helt annan valmöjlighet som husbilarna saknar, man placerar vagnen som en bas och åker runt med dragfordonet på de olika evenemang man vill besöka.
Det är då fullt begripligt att kommunerna inte vill ha en husvagnscamping på torget inne i samhället.
Att Göta kanal tillåter alla typer av fordon på sina platser är inte så märkligt då platserna oftast inte är centralt placerade i tätorterna och inte heller definieras som en ställplats.

Kan man inte inse skillnaden i behov mellan husbil och husvagn är ditt inlägg berättigat, Valle, men annars tolkar jag din synpunkt som gnäll och avundsjuka.
Gör din egen utredning om vilka kommuner som vill ha en grupp övernattande husvagnar mitt inne i samhället och försök sedan att fundera ut varför kommunerna är så negativa!

2005-06-04 kl 12:10

Det finns ett motstånd i flera kommuner för att anlägga ställplatser för husbilar centralt i orten. Detta sägs bero på att man anser det som orättvis mot husvagnsekipagen, eftersom man inte kan erbjuda dessa samma förmån.

Anledningen uppges vara att: Ett husvagnsekipage tar större plats vid parkering, samt att man inte vill ha in dem "mitt i byn".

Kräver man från "husvagnsfolket" att få samma rätt att stå på ställplatser, kommer det aldrig att anläggas några, utan alla hänvisas till campingplats.

Vissa kommuner åberopar redan idag att det enligt lokalstadgan inte är tillåtet att övernatta i husbil på kommunens mark. Detta trots att de inte har stöd i lagen.

2005-06-04 kl 17:42

Om någon kommun har deklarerat att de inte tänker anlägga ställplatser därför att det är orättvist mot husvagnsekipage är detta ett svepskäl för att slippa satsa lite arbete och ännu mindre pengar på ett par ställplatser.
Kommunernas turismansvariga personer har så liten kunskap om skillnaderna i behoven för husbilar och husvagnar att det krävs mycket information innan sådan kunskap ger minsta lilla utslag i kommunens policy vad gäller turism.
Dessutom anser kommunerna att turism ska utövas på campingplatserna och inte på någon annan plats.
Man brer på tjockt i sina turistbroschyrer om alla evenemang men när husvagnarna och husbilarna börjar visa sig i kommunen staplar man upp förbud i sina lokala ordningsstadgor, titta på Växjö kommun.
Det finns dock kommuner - men endast en handfull av alla 290 kommuner som Sverige består av - som inser att turister satsar 1,8 miljarder kronor årligen på "livsmedel, bensin och aktiviteter" och det sker INTE på campingplatserna, dessa inköp görs i tätorten. Precis på den plats där ställplatserna ska finnas men inte finns.

2005-07-08 kl 08:21

svar till klex20!!
växjö har svarat om du kollar mhcs hemsida. det är inte förbjudet att "övernatta" i växjö. endast på vissa platser.

2005-07-08 kl 08:24

förlåt klex20!!
fick senare syn på att du själv noterat detta & stärtat en tråd i detta forum...

2005-07-10 kl 07:11

Det är intressant att se att Växjö ändrade sin lokala ordningsstadga!
Någon där måste ha insett att turister är en betydelsefull grupp besökare ekonomiskt sett och att de som kommer i husvagn/husbil inte nödvändigtvis vill övernatta på campingplatser.
Och att det är skillnad på camping och parkering var man än väljer att stå med sin husvagn/husbil.

Det är OK Krister, tipsa på!

2005-09-20 kl 13:22

Hej på er alla.Vi har satt in nya bilder på några ställplatser som vi stod på under vår resa i somras.Titta i vårat fotoalbum.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842