Stälplats/Husbilsplats / av mrcool

• 3 svar
Stälplats/Husbilsplats
2016-06-15 kl 21:05

Efter att under några år varit engagerad i frågan som flera organisationer för rörligt friluftsliv drivit om en skylt för detta har jag nu till sist fått svar på varför det dröjer:

"
Bäste Pierre!

Tack för dina brev.

Jag vet att du tidigare varit i kontakt med mina medarbetare angående skyltning för husbilar. Bakgrunden var den framställan Transportstyrelsen gjorde under 2013 om ett antal ändringar i förordningar som har med trafik att göra.

Som du redan fått information om så har myndighetens förslag varit på remiss. Den interna hanteringen av remissvaren var klar under hösten 2014.

Det räcker dock inte att göra en remissammanställning för att nya regler ska kunna träda i kraft. I detta fall handlar det om ett paket med olika åtgärder som ska koordineras och kontrolleras ytterst noga innan de kan beslutas – detta är regelverk som får stora konsekvenser för det civila samhället.

Min avsikt var att vi vid det här laget skulle ha kommit väsentligt mycket längre i vårt arbete – jag är medveten om att en ny sommar närmar sig, och att alla inblandade – trafikanter, fastighetsägare, och väghållare – vill få denna typ av frågor avklarade och hanterade innan semestrarna börjar.

Det som saktat ned takten i arbetet är hanteringen av flyktingsituationen. Näringsdepartementet har ett antal mycket kvalificerade jurister som är experter på lagstiftningsutformning inom transportområdet. Under senare delen av 2015 var vi tvungna att mycket snabbt omprioritera arbetet för dessa personer så att vi bland annat skulle kunna ta fram regelverken runt id-kontroller. Likaså förde hanteringen av flyktingsituationen med sig ett antal andra lagstiftningsprojekt på EU-nivå som fordrade just den expertkompetens som annars hade använts för genomförandet av förordningsändringarna inom trafikområdet.

Jag är den första att beklaga att vi inte hunnit i mål ännu med våra planerade åtgärder, och jag kan försäkra dig att frågan ingalunda är bortglömd eller nedlagd. Vi gör nu allt vi kan för att hinna ifatt. När de skarpa regelverken kan träda i kraft vill jag dock inte uttala mig om idag, och jag kan inte garantera att de är på plats till semestrarna börjar.

Jag noterar att det i den tidigare korrespondensen med departementet förekommit en öppen uppmaning att gärna dela beskeden du fått med andra intresserade. Det gäller självfallet också för detta svar.

Med vänliga hälsningar

Anna Johansson

Infrastrukturminister

"

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-06-15 kl 21:31

Tack för att du är med och driver frågan :-)
Hoppas du/ni når resultat. Lycka till.

LAEN
2016-06-16 kl 21:50

Håller med så länge det gäller skyltning som omfattar samtliga grupper av mobila resenärer :-)

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
  • 3 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05