Livlig debatt om nya vikter och regler

Publicerad: 2012-09-06   Uppdaterad: 2023-04-18

Första dagen på Elmia Husvagn Husbil hölls ett seminarium anordnat av Caravan Club. Där diskuterades det livligt om det nya körkortsdirektivet och om de låga lastvikterna. Sven Gunnar Wallin från Caravan Club, Leif Olsson från Kabes husbilsklubb och Lars Erik Paulsson från HRF samtalade kring det tredje körkortsdirektivet och om lastvikter. Det framkom snabbt att...

Första dagen på Elmia Husvagn Husbil hölls ett seminarium anordnat av Caravan Club. Där diskuterades det livligt om det nya körkortsdirektivet och om de låga lastvikterna.

Sven Gunnar Wallin från Caravan Club, Leif Olsson från Kabes husbilsklubb och Lars Erik Paulsson från HRF samtalade kring det tredje körkortsdirektivet och om lastvikter. Det framkom snabbt att det finns ett stort missnöje bland husvagns- och husbilsåkare, man får inga besked om när hur och var man kan skaffa sig utökad B-behörighet. Dessutom är det orättfärdiga beräkningsgrunder för hur man räknar ut lastviktöverträdelser, och olika bestraffningen för detta.

– Lastvikterna är för låga, det är ju obegripligt hur man kan tillåta producenter att bygga och sälja husvagnar eller husbilar som inte klarar av att man tar med sig sin fru, sades från publiken. I min kompis husbil är lastvikten så låg att om man är två personer i bilen väger den över 3,500 kilo som enligt registreringsbeviset är bilens totalvikt.

– Egentligen är det marknaden som styr sade L.E Paulsson, man måste komma ihåg att producenterna bygger de vagnar och husbilar som efterfrågas. Det är inte olagligt att bygga en vagn med lika hög total- som tjänsevikt.

– Att man i dag räknar överskridande av lastvikt i procent på lastvikten i stället för på totalvikten slår väldigt snett. Låt oss säga att man i en transportbil, en liten flakbil, med lastvikten 1 000 kilo har lastat på 50 kilo för mycket, det är 5 procent av av lastvikten men bara 1,4 procent av totalvikten, sa Leif Olsson från Kabes husbilsklubb och fortsatte. Det ger knappt några böter över huvud taget men för en husbil byggd på samma chassi, med 350 kilos lastvikt som åker med 50 kilo för mycket beräknas överskridandet inte på totalvikten utan på lastvikten. Då blir samma överskridande 14 procent vilket ger rundliga böter.

– Klubbarna och brukare runt om i landet vill att man skall beräkna lastöverskridandet på totalvikten, inte på lastvikten, avrundar Sven Gunnar Wallin från Caravan Club seminariet och uppmanar oss att fortsätta beskriva och bevaka ärendet.

Livlig debatt om nya vikter och regler
Christer och Harrieth Persson från Värmland som vann första pris i Husvagn & Campings webbtävling fick en guidad rundtur med testredaktör Torbjörn Stålenhag.
Rulla till toppen