Vägmärkesförordningen 2007:90 / av mrcool

Vägmärkesförordningen 2007:90
2014-12-21 kl 14:11

Förhoppningsvis kommer förändringar snart att införas, då till sist husbilar får ett eget märke.
Vilket innebär ett slut på debatten husvagn/husbil på sk "ställplatser" Vi kommer då att ha tre skyltar,
"Tältet" alla är välkomna, "husvagnen" bara husvagnar och husbilar, "husbilen" endast husbilar. Sen är det upp till kommunerna att skylta rätt. På privat mark får man göra som man vill men står skylten på allmän väg är det vägmärkesförordningen som gäller.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2014-12-23 kl 12:18

Varför skulle husbilar vara välkomna på husvagnsplattser när inte husvagnar är välkomna på husbilsplattser

2014-12-23 kl 14:07

Lite trött......
Ska vi ta den debatten i den här tråden också?
Naturligtvis ska husbilar ha företräde framför husvagnar i alla sammanhang ;-)

Men det vore bra med en entydig skyltning som alla är överens om.

LAEN
2014-12-23 kl 17:39

Den här tråden handlar inte om var man är välkommen utan de vägmärken vi har för att tala om var man kan övernatta. Det bra är att vi snart får ett märke för husbilsplats så vi kan komma ifrån begreppet "Ställplats" Det är ju inte mer dramatiskt än vilken parkering som helst - ibland kostar det - ibland får man lite extra service. Får det plats husvagnar så får husbilar plats.
Får husbilar plats så kanske inte husvagnar får plats, ganska naturligt tycker jag.

2014-12-23 kl 18:30

LAEN: Den entydiga skyltningen är Vägmärkesförordningen oavsett om vi är överens eller inte med den ;-)
Blir det som jag spekulerat i tre skyltar med trolig betydelse så blir det ju som du skämtsamt skriver företräde för husbilar - i mån av plats naturligtvis. Sen vore det kul att testa med ett tält på husvagns eller husbilsplats :-) God Jul alla!

2015-02-17 kl 21:07

Ett observandum är att om en privatperson sätter upp en skylt av någon form och den inte registrerad och godkänd av länstyrelsen är den ogiltig. Samma med kommuner.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2015-02-18 kl 18:09

Mja inte riktigt korrekt, vägmärkesförordningen beslutar regeringen om.
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om anvisningar för trafik och utmärkning på väg och i terräng genom
- vägmärken och tilläggstavlor,
- trafiksignaler,
- vägmarkeringar,
- andra anordningar för anvisningar för trafiken och tecken av vakt,
- säkerhetsanordningar i korsningar med järnväg eller spårväg, samt
- tecken av polisman m.fl.

Enligt vägförordningen kan länsstyrelse och/eller kommun besluta om lokala trafikföreskrifter, sänkt hastighet, stopplikt mm av den arten dock inte hitta på egna vägmärken.

2015-02-19 kl 14:41

Har vi inte skyltar nog att hålla reda på? Jag tycker det.
En enklare lösning vore ju att ganska enkelt låta skylten för ställplats, vara sig symbolen nu i framtiden skall vara en husbil eller husvagn, betyda att där får såväl husbilar som husvagnar stå. Skulle det vara så att husvagnar inte får stå där upplysa det med en undertavla, på samma sätt som man har för cykelstig och ibland en upplysning om att det gäller även moppe eller motsatsen.
Enkel lösning: En ställplats är för alla campingfordon om det inte står annorlunda på undertavla.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-02-19 kl 15:47

Precis vad vi väntar på! Vi har i dag skylten husvagn, plats för både husvagnar och husbilar, snart kommer skylten husbil, plats för husbilar. Så det enda nya att hålla reda på är husbilsskylten. Skylt för ställplats har vi inte och kommer inte att få i Sverige utan vi har våra två nuvarande - tältet - husvagnen och snart (hoppas jag) husbilen. Vilken service som erbjuds på dessa platser får nog ske med tilläggstavla likväl som hur länge man får stå.

Pierre Palm
2015-02-21 kl 06:45

chris-dor skrev:
Varför skulle husbilar vara välkomna på husvagnsplattser när inte husvagnar är välkomna på husbilsplattser

Undrar jag oxå. Varför ska det vara så .

Om det ska vara rättvis för alla... Räcker det med en vanlig P skylt med tillägsskylt ställplats....
Först till kvarn han maler med husbilar eller bilar med husvagnar övernattar...
Den som kommer sist med husbil eller bil med husvagn.. Tyvärr är platserna är fullbelagda med husbilar och bilar med husvagnar..
Välkommen en annan gång

Därmed är debatten avslutad till allas belåtenhet.....

2015-02-21 kl 09:49

Håller med föregående talare.
////Xon

2015-02-21 kl 10:50

Återkommer till trådens rubrik. Thomas din efterfrågade skylt finns redan, det är en bild på en husvagn - p-plats för husvagnar och husbilar. Den kan man om man så vill kalla ställplats men skylt för detta finns ej.

Pierre Palm
2015-02-21 kl 15:27

mrcool skrev:
Återkommer till trådens rubrik. Thomas din efterfrågade skylt finns redan, det är en bild på en husvagn - p-plats för husvagnar och husbilar. Den kan man om man så vill kalla ställplats men skylt för detta finns ej.

Du har missförståt det hela.. Efterfrågar inte om någon skylt med bild på Husvagn.. Skrev vanlig P skylt med tillägsskylt ställplats. Sedan kan det läggastill skrift typ #Även ställplats för fritidsfordon=. Där med behövs det inga andra löjliga orättvisa skyltar med bilder på husbil eller husvagnar som skapar orättvisor mellan husvagnsägare och husbilsägare.........

2015-02-21 kl 16:16

Dessvärre styr varken du eller jag över vilka skyltar man ska/får ha utan av förordningen i rubriken till denna tråd. Förändringen med kanske en husbilsskylt har varit ute på remiss till ett stort antal, med bland andra organisationer som företräder det rörliga friluftslivet. När beslutet väl kommer att tas har det nog gått över två år innan frågan lyftes efter påverkan av just de organisationer som företräder det rörliga friluftslivet. Om du läser den här tråden från början så finns lite mer förklarat om vad vi kan vänta oss när det gäller så kallade "ställplatser".

Pierre Palm
2015-04-08 kl 17:55

Har gjort lite uppföljning av vad som hänt i ärendet. Transportstyrelsen skickade bollen vidare till Näringsdepartementet för drygt 6 månader sedan,
där vilar det nu inför ett beslut av regeringen - inte högprioriterat direkt. Förmodligen minst tre år för att få ett husbilsmärke.... Avvaktar nu besked från näringsdepartementet - återkommer ;-)

Pierre Palm
2015-04-15 kl 11:23

Men vad ÄR en husbil för något? Står det i registreringsbeviset? Är SAAB med Toppola en husbil? Får jag stå då med mitt fordon? Om jag inte har Toppolan med och sover i bagaget? Räcker det med att sätta upp tältet på taket på bilen?

2015-04-15 kl 11:45

Inte lätt i Sverige, en personbil klass 2 är en husbil men passerar den 3500 kilo blir det en lastbil ;-)

Min kampanj här är att få en skylt med en husbil som talar om att här finns en så kallad "ställplats" I Europa skyltas det med en husbil så det vore bra om även vi gör så. Husvagnsägare går då i taket och känner sig diskrimenerade, vilket dom inte borde för skylten för så kallad "ställplats" har i Sverige kunnat skyltats med husvagn än så länge, som betyder plats för husvagnar och husbilar

Väntar på regeringens beslut i frågan - tror att bästa skyltningen för en "ställplats" (varför kan vi inte använda svenska) är en husbilsskylt med en husvagnsskylt om båda typerna är välkomna. Att därtill lägga till en skylt med lastbil för att även större husbilar är välkomna verkar onödigt.

I Sverige har vi dessvärre vägmärkesförordningen som styr vilka skyltar vi har och vad dessa betyder, har dessvärre inte följt med utvecklingen av ett mobilt friluftsliv.

Pierre Palm
2015-04-15 kl 13:02

Om vi ska ha en skylt "husbil" så måste ju först veta vad en husbil är om det nu inte finns i sverige. Personbil klass 2 "ställplatser" finns ju redan men då får inte gamla husbilar stå där. Borde det inte vara som för husvagnar, det står i reg.beviset "släpkärra karosseri husvagn" och då borde husbilar komma i den delen "personbil klass 1 karosseri husbil" eller "lastbil påbyggnad husbil" eller ordet bostadsutrymme istället för husbil, då blir det enkelt med husbilsskylten och alla vet vad som gäller.

2015-04-15 kl 13:25

Du får nog vända dig till Transportstyrelsen och förslå ändringarna - kan nog ta ett tag ;-)

Tills dess får vi nog hålla tillgodo med de vägmärken som finns och dess betydelse.

(där finns inte personbil klass 2 = "ställplats")

Pierre Palm
2015-04-15 kl 21:06

Citat:
Inte lätt i Sverige, en personbil klass 2 är en husbil men passerar den 3500 kilo blir det en lastbil ;-)

Det finns ingen övre viktgräns för personbil klass 2, den kan väga över 3500 kg.
En del äldre husbilar kan vara registrerade som lätt lastbil, max 3500 kg, eller tung lastbil.

Från transportstyrelsens hemsida:
Citat:
Personbil klass II
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

I princip kan man inreda en ledbuss och registrera den som personbil klass 2.

Däremot så har vikten betydelse för vilket körkort man behöver för att framföra personbil klass 2

Mera från transportstyrelsens hemsida:

Citat:
Krav för personbil klass II
Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.

En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

En "ställplatsskylt" borde alltså betyda att här får du parkera lätt eller tung lastbil med bostadsinredning samt personbil klass 2.
Hur man ser på utlandsregistrerade husbilar som inte hänförs till ovanstående kategorier måste också tydliggöras.
Vill man sedan tillåta husvagnar på ställplatsen kan man ange detta med tilläggstavla.

LAEN
2015-04-15 kl 21:18

Miss av mig LAEN ang. vikten, du har så rätt.
Ska skärpa mig ;-)

Pierre Palm
2015-04-17 kl 14:43

Eller varför inte vända på steken Laen? Du skriver i ditt inlägg ovan:

Citat:
En "ställplatsskylt" borde alltså betyda att här får du parkera lätt eller tung lastbil med bostadsinredning samt personbil klass 2.
Hur man ser på utlandsregistrerade husbilar som inte hänförs till ovanstående kategorier måste också tydliggöras.
Vill man sedan tillåta husvagnar på ställplatsen kan man ange detta med tilläggstavla.

Citat slut.

Jag tycker det är mera rimligt att skylten betyder att här får campingfordon stå och att en ev. tilläggs tavla anger att husvagnar inte får stå där om det nu är aktuellt.

Det verkar ju lite bakvänt tycker jag, att Svensson, som har kommit över en gammal SJ buss och byggd den om till husbil, kan köra in på en ställplats medan Jönsson som kommer med sitt husvagns ekipage på ca. 12. m, inte får köra in på samma ställplats med hänvisning till att det är längre än en husbil.

Jag vet det är att dra det till en spets, men helt ärligt förstår jag fortfarande inte varför det skall vara denna skillnad på husbilar och husvagnar när det gäller tillfällig övernattning. Vi tycker båda om det rörliga fritidslivet, vi har bara vald olika sätt att utöva det på.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-04-17 kl 15:12

Hej HPL!

Hoppas du inte tar illa upp ;-) men jag lägger in det svar jag gav dig tidigare i tråden: "Precis vad vi väntar på! Vi har i dag skylten husvagn, plats för både husvagnar och husbilar, snart kommer skylten husbil, plats för husbilar. Så det enda nya att hålla reda på är husbilsskylten. Skylt för ställplats har vi inte och kommer inte att få i Sverige utan vi har våra två nuvarande - tältet - husvagnen och snart (hoppas jag) husbilen. Vilken service som erbjuds på dessa platser får nog ske med tilläggstavla likväl som hur länge man får stå." Vi väntar ännu på ett beslut från regeringen - men sen är det klart. För så kallade "ställplatser" husvagnsskylt och husbilsskylt. Det är ju trots allt upp till varje anordnare av plats som väljer vilka som får stå där. Exakta betydelsen av husvagn- husbilsskylt får vi först när beslutet är taget.

Pierre Palm
2015-04-18 kl 15:39

mrcool skrev:
Du får nog vända dig till Transportstyrelsen och förslå ändringarna - kan nog ta ett tag ;-)

Tills dess får vi nog hålla tillgodo med de vägmärken som finns och dess betydelse.

(där finns inte personbil klass 2 = "ställplats")

Jag syftade på skylten som sitter utanför köpcentret i Färjestaden Öland, men parkeringsskylt tilläggstavla "personbil klass 2" som ställplats enbart husbilar. Om man gjorde en ny skylt skulle den då betyda personbil klass 1, 2 lastbil MED BOUTRYMME? så skulle alla få stå där som har "husbil". Att ha ställplatser för husbil och husvagn är väl upp till markägaren att göra, sen så kommuner som bestämmer är lite konstigt. Jag har ett utrymme utanför min tomt som jag kan göra till ställplats enbart för adriahusvagar =)

2015-04-18 kl 16:39

Citat:
Om man gjorde en ny skylt skulle den då betyda personbil klass 1, 2 lastbil MED BOUTRYMME? så skulle alla få stå där som har "husbil".

En personbil klass 1 kan aldrig vara husbil så dessa ska inte tillåtas på ställplatser, då blir det en parkering för vanliga personbilar (sådana som man drar husvagnar med) ;-)

Husbilar är antingen personbil klass 2 eller lastbil.

LAEN
2015-05-19 kl 16:59

I dag har jag fått svar från Näringsdepartementet där frågan om ändringar i förordningen för närvarande bereds, när den kommer att tas av Regeringen är dock oklart.

Lite roligt är att handläggaren har varit inne och läst den här tråden.

Dessvärre lär vi nog inte få ett beslut som innebär att skyltar med husbil kommer upp den här sommaren.

Återkommer när beslutet är taget och vi då vet innebörden av de skyltar som rör det rörliga friluftslivet.

Ha en trevlig campingsommar alla, kör själv en testtur till helgen sedan blir det 6 veckor i Tyskland och Frankrike.

Pierre Palm
2015-05-19 kl 19:23

För átt röra till det lite. En camper är väl normalt klassad som personbil. Det torde ju innebära att dessa är lika ovälkomna som husvagnar på en ställplats för pb klass 2.
När skall vansinnet med segregering av mobila campare sluta.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2015-05-27 kl 15:04

Börjar bli lite trött på det här om vem som får stå var. Den här tråden handlar om Vägmärkesförordningen och skyltar som talar om vem och var man får stå med sitt fordon.

Vilka vi har i dag och vad dom betyder finns tidigare i den här tråden även om vad den nya eventuella husbilsskylten kommer att innebära.

Åsikter om nya eller ändrade skyltar bör ni ta direkt med trafikverket eller via Caravan Club eller liknande organisationer.

Åsikter om vem som får stå var på de platser som finns idag - det som i allmänt tal kallas "ställplatser" men är platser där vissa fordon får parkera. Vilka fordon är upp till innehavarna, så om man tycker att det är fel att man inte får stå med sin husvagn på en plats bör man vända sig till innehavaren av den platsen för att eventuellt få en ändring.

Pierre Palm
2017-10-07 kl 09:18

jag brukar ställa min husvagn på ställ plats för husbilar. Någon har tittat snett men annars så har det fungerat bra.

2017-10-16 kl 15:18

Nyligen har regeringen fattat beslut om ändringar i vägmärkesförordningen som träder i kraft den 1:a december. Som innebär ett nytt märke för uppställningsplats för husbilar. Så då blir vi anpassade till resten av Europa och slipper skyltar med olika klasser av personbil. Fyra år tog det innan beslutet fattades ;-)

Pierre Palm

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017