Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser. / av Anonym 857723955

Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser.
2010-09-04 kl 15:35

Varför får inte husvagnar stå på alla ställ-platser? Vi åker mycket i våran husvagn och vi har med oss allt vi behöver så vi behöver inte åka in på campingplatser varje natt. Men ofta så är ställ- platserna endast för husbilar varför denna skillnad. Våran husvagn och bil tar inte större plats än dom stora husbilarna så jag kan inte förstå varför man gör skillnad.

2010-09-05 kl 00:20

Denna idiotiska skillnad gör mig irreterad !
Det som finns i husbilar finns ju oftast i husvagnar oxå .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-09-05 kl 07:46

jag häller med om det, även om jag har husbil men jag tror att camping ägarana har lite del i det dom jagar även husbilar för att få in dom på campingar, men vist är det skillnad på husvagn o husbil husbilen är bygd för att vara oberoende med större föråd av vatten och spillvatten, och så är det reglerna husbilen är en bil ovavsett storleken och en bil parkerar man i en husvagn campar man, men för den skull skall skull skall dom inte diskrimineras det jag retar mig mest på är att många husbilsägare inte alla tycker att allt skall vara gratis på ställplatserna jag tyciker inte man skall ha större rättigheter bara för att man har lyckats spara ihop till en husbil, men där fins ställ platser som även tar emot husvagnar.

mvh BeRo Husbilsägare efter 40 år med husvagn.

2010-09-06 kl 11:47

BeRo skriver at siden husbilen er definert som personbil så kan han parkere husbilen der det er lagligt for personbiler.Min husvagn er registrert som husvagn. Betyder det at når den er koplet til bilen at man ikke kan parkere med dette ekvipasjet siden den ikke er definert som personbil? Trafikkforsikringen gjelder for hele ekvipasjet! Hvorfor er det da ulike regler for hva som omfattes av trafikkforsikringen og parkeringsreglene? Er det noen domsavigelser i denne saken?

2010-09-06 kl 20:57

Jag har bil och husvagn som blir nästan 13 meter långt. Tror inte det är en lämplig storlek från en Ställplats. Någon rättvisa i detta går nog inte att få. Vi husvagnsåkare får nöja oss med att kunna ta bilen när vi vill åka och handla eller göra en utflykt i omgivningarna. Då blir det genast stökigare för en husbilsåkare. Det finns fördelar och nackdelar med båda ekipagen.

2010-09-06 kl 21:42

Hva med de husbilene som har en stor tilhenger etter bilen. Jeg har sett de med en liten bil på tilhengeren, eller en båt eller til bagasje.

2010-09-07 kl 10:16

Visst finns de sådana, men de är väl inte så vanliga ? En annan udda företelse är en ombyggd turistbuss som också är reggad som husbil. Låt husbilsåkarna ha sina ställplatser. Vi har ju runt 1 000 campingar som har sin huvudrinriktning på husvagnsfolk

2010-09-07 kl 14:43

Husvagnar registreras som släpvagnar och husbilar som personbil (buss eller lastbil). Titta i ditt registreringsbevis - inte står det husbil eller husvagn? Det är tillåtet att parkera både personbilar och släp. Camping handlar om vad man gör vid eller i sitt fordon. I Tyskland lär det finnas regler om att man Campar om man fäller ner stödben etc (oavsett husbil eller husvagn) - i Sverige finns här ingen sådan regel. Det finns många husvagnsägare som använder sin husvagn precis som husbilsägarna (fricamping och mycket resande).

2010-09-07 kl 17:57

Vad det gäller vatten och spillvatten så har vi också tank. Och det här med stödben är ju bara löjligt att blanda in. Och storlek är också olika vårat ekipage är inte långt många husbilar är betydligt större. Att vara tvingad att åka in på camping varje natt är främmande för mig, jag trivs inte på campingar jag vill känna frihet att välja själv. Att man får parkera med bil och husvagn på dagen och plocka ut stolar och bord går bra men så fort klockan blir 22 på kvällen är det förbjudet. Ställplatser skall vara tillgängliga för både bil-husvagn och husbilar annars är det diskriminering. Dom som vill åka in på campingar får väl göra det men det skall finnas valfrihet. Vi stannar inte på ställen där det endast är husbilar som har tillgång till ställplatserna. Denna orättvisa måste ändras så det blir rättvist.

2010-09-07 kl 18:09

Antar att det är den eller de som fixar en ställplats som anger villkoren för vilka fordon som ska stå där. Det det sedan är orättvist, javisst men det är det mycket som är här i världen. Fricampar en del själv och har aldrig behövt stå på en ställplats för husbilar. Att parkera och att stå på en ställplats är ofta två skilda saker.

2010-09-07 kl 21:47

Jeg har en kommentar til kentrj sitt innlegg. Jeg har to ulike fordon til å henge etter bilen. Men de tilhører to ulike kjøretøygrupper. Det ene som er en ren varetilhenger tilhører i følge registreringsdokumentet kjøretøygruppe 02/709 påhengsvogn Mens det andre fordonet tilhører kjøretøygruppe 02/ 703 (Campingtilhenger). Det skilles altså mellom de to fordonstypene og det står tydlig i registreringsdokumntene at det ene fordonet er en campingvogn.

2010-09-07 kl 23:03

s7, är det Norska regler? Inget jag känner igen i de svenska ...

2010-09-07 kl 23:12

Jag föreslår en uttömmande artikel i kommande H&C om ämnet, vad som eg gäller och om det finns några som fått böta när det parkerat med sin släpvagn för att de campat etc. H&C borde ta ställning för lika regler vad gäller ställplatser.

Campingar tenderar att mer och mer gynna långliggare och quickstop kanske inte e precis vad som önskas utan mer som ställplatser även för husvagnar. Just camping som företeelse där resande är i fokus måste fortsätta att gälla. Kanske även funderingar var husvagnscamping är på väg, inte vill vi väl att vagnarna skall växa och bara bli uppställda som villavagnar och husbilarna är den form som blir för resande?

2010-09-07 kl 23:45

Varje gång jag tar en paus från bilkörandet med vagnen, typ kaffepaus och dylikt, och ska gå in i vagnen, så vevar jag ner de bakre stödbenen vid ingången. Ni vet, jag har ju dörren bak. Där framme har jag stödhjulet som "ben". Kanske jag även sträcker ut mig på sängen en stund för att vila ryggen inför nästa vägsträcka. Campar jag då eller är jag ff på resande fot?

2010-09-08 kl 10:48

Ja de reglene jeg referere til er de norske. Ennå et eksempel på at det tydligvis finnes ulike regler i de forskjellige land . Se også de ulike kørtkort bestemmelsene om hvilke fordon man kan kjøre med avhengig av hvor og når kørkortet er utstedt fra.

2010-09-08 kl 18:48

Leknes det skulle jag också vilja veta. Jag tycker att man campar när man är på en campingplats. Sen om man sover i sin husvagn på dagen eller på natten på en parkering så campar man ju inte efter ett vist klockslag och parkerar på ett annat klockslag. Jag tycker är man på resande fot skall man få övernatta där man själv vill och inte bli intvingad på en camping bara för att man åker med bil-husvagn.

2010-10-24 kl 09:07

Visst kan man parkera husvagnen på en parkeringplats,det har jag alltid gjort på den tiden när jag drog husvagnen,men med ställplatser är det tveksamt..det är alltid ställplats ägare som avgör om husvagn får ställas där.Sen om det är rättvist eller inte det hör inte dit!

2010-10-25 kl 09:29

varför skall det behöva vara på det viset det är synen på olika fordonslag sen förr då då såg man husvagn som camping medan husbilar var fordon som man parkerade, dom var inte så vanliga på den tiden och det synsättet lever kvar en av anledningarana är i regel att det är politiker som hanterar besluten hade det varit vanligt folk med sunt förnuft hade det varit lättare att rätta till ett beslut.

2010-10-25 kl 10:18

Håller med dig Bero .

2010-11-03 kl 09:40

bero skrev:
men vist är det skillnad på husvagn o husbil husbilen är bygd för att vara oberoende med större föråd av vatten och spillvatten, och så är det reglerna husbilen är en bil ovavsett storleken och en bil parkerar man i en husvagn campar man,
mvh BeRo Husbilsägare efter 40 år med husvagn.

Det här är saker Du har hittat på helt själv. Varför skulle det vara skillnad bara för att man har med sig lite mer vatten?? Var & en har väl med sig så mycket vatten den vill oavsett storlek på tank?
Sen det här att man parkerar en husbil & Campar i en husvagn???? Visa mig vart Du har sett den regeln eller lagen nånstans, Jag kan lova till 100% att Du INTE hittar en sån regel eller lag nånstans i Sverige. Min husvagn är ett släpfordon & så länge den sitter på bilen så är den "parkerad" när den står still. Vad jag sen gör i mitt parkerade fordon är helt upp till mig oavsett om det gäller Bil, Husbil, lastbil eller släpfordon...

Till sist vill jag fråga... Om jag har ett släp efter husbilen, är jag då välkommen på ställplatsen??? Väldigt konstigt om man skulle vara det....

2010-11-03 kl 12:24

Jag tror det dels beror på längden, många husvagnsekipage är runt 12-13 meter och övernattar man med husvagn så är den oftast mer beroende av vattenutsläpp och stödben som ska ner mm.
När jag åkte runt med husvagnen så skulle det vart skönt många ggr att slippa leta camping. Sen var ju det där med att veva ner stödbenen som jag tror skulle reta folk, för då har man slagit läger på ett annat sätt kände jag.

2010-11-03 kl 12:29

Jag tror också att kommungubbarna resonerar så, att åker man husbil så är man mer på genomresa.
Det är inte så stor risk att någon skapar ett sk tatta eller uteliggar-läger.

2010-11-03 kl 13:18

Längden kan jag köpa! Där är många gånger bil+vagn längre än husbil. Men vad blir då svaret på frågan om man är välkommen med husbil+släp??

Vattenutsläpp köper jag inte för nästan alla vagnar har i dag fasta tankar för både färsk & avloppsvatten.

Sen tror jag det är en gammal fördom att man campar med en vagn. Varför skulle det vara skillnad på att stanna på kvällen, sova, äta frukost & sen åka vidare på morgonen med bil+vagn gentemot husbil??

2010-11-04 kl 09:00

Ja det är mycket byrokrati Husbil fins inte i lagens mening, idag är det personbil klass2 och räknas som bil en bil parkerar man, så ser myndigheterna på det husvagn är en släpvagn, men vist är det orättvisa det håller jag fullkomligt med om, gå inn på husbilsklubben där diskuteras ställplatser alltid det är en djungel att reda ut.

(harZuback någon annan definition på det du har haft husbil länge och rört dig mycket utrikes.

2010-11-04 kl 09:27

Som du säger BeRo så existerar inte varken husbil eller husvagn i lagens mening här i landet!Men vi har ju så många undatag så vem skall håla reda på det.Som jag ser det så är ställplats ägare som avgör och så är det i utlandet.Här är väl kommunen som anordnar och då får man rätta sig efter det.Jag själv åker med lätt lastbil så jag klarar mig med vanliga parkeringar...värre är för dom som har PB2 och vägger över 3500kg!Där finns det problem ..för hur många vet egentligen vad det gäller..inte bara i fråga om körkort utan också om hastigheter...ex..90 på våra motorvägar...fast det berör inte denna tråd.

2010-11-04 kl 12:41

Detta är väl egentligen ett ickeproblem, skyltning finns oftast, men vad som sägs om släpfordon och parkering regleras oftast i dom lokala trafikföreskrifterna där tiden för parkering kan variera från 2 timmar o uppåt.

Även max tåglängd regleras ofta, särskilt i dom trånga städerna o byarna nere på
kontinenten.
Men det finns plats o platser för husvagnar ochså.
Men, (och nu ska jag kasta lite bränsle på brasan) det har det blivit en husbilsboom där många inte sköter sig som dom borde
Parkerar tvärs över p-rutor
Drar ut campingutrurtning
Fäller ut markis
Tömmer vissa tankar på olämpliga ställen.
En del tror att säkerhetsavsånd ska gälla (parkeringsregler)
Och detta har i Sverige gjort att det kommit upp förbudstavlor
betongsuggor och höjdbommar lite varstans.
En ställplats är en Tysk uppfinning med vissa regler som kan variera
och är ingen campingplats som en del tror.
Men så här är reglerna

ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller två övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre service, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning.

På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

* Är utmärkt med skylt för husbil
* Ligger nära centrum
* Erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
* Är skapligt horisontell
* Kan nås och lämnas dygnet om utan reception
* Erbjuder viss service, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
* Lågt pris – ibland gratis
* Är i drift året om

2010-11-04 kl 13:25

Men där fins även för husvagnar då heter det kvickstopp dom gäller både husbilar och husvagnar Hyltena är en sådan, bengt i örkeljunga har en ställplats där även husvagnar är välkomna östgötra camping i Mantorp är en mycket fin kvickstopp som har allt man kann önska 100 kr natten, Gullspång är troligen sverges största kvickstopp och desutom helt gratis, men där är mycket lite husvagnar som nytjar dem och där fins säkert fler.

2010-11-04 kl 13:45

Absolut riktigt.
Köp gärna "husbilsbibeln" Bord Atlas där i finns det massor med platser för
husvagnar.

2010-11-04 kl 14:26

Jag tycker Findus gjort ett bra klargörande i frågorna.
Jag hoppas att Husbilsboomen nu inte förstör det fina med ställplatst.

2010-11-04 kl 16:38

bero skrev:
Men där fins även för husvagnar då heter det kvickstopp dom gäller både husbilar och husvagnar Hyltena är en sådan, bengt i örkeljunga har en ställplats där även husvagnar är välkomna östgötra camping i Mantorp är en mycket fin kvickstopp som har allt man kann önska 100 kr natten, Gullspång är troligen sverges största kvickstopp och desutom helt gratis, men där är mycket lite husvagnar som nytjar dem och där fins säkert fler.

Vi stannade till där på ett middag stopp i sommras ,helt ok .

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206