Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser. / av Anonym 857723955

Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser.
2010-11-05 kl 08:22

Hej
Et tema som aldri lär bli klart.
Från början var en ställplats en husbilplats. Men jag tycker inte det är så avig inställing nu, fler och fler tillåter husvagnsekvipage.
Men verkligheten är nu engång så at en genomsnittlig ställplats har en ruta på 4*10m, då handlar det inte om avig innställing. Hur många husvagnsekvipage får plats där ?
Berold: Hvilke andra husvagnar än dom svenskbyggda har gråvattentank ? Ser man på parkeringsplatserna på sommaren skulle man tro inte ens dom svenska har det. Det är en vattenpöl under dom flesta. Och det med stödben är inte löjligt. DACF (danska caravanclub) har med stöd i lagen tryckt en orientering för va som är lagligt. Där kan man bl a läsa at vevar man ned stödbenen, då klassas det som camping, vilke är förbjudit på t ex parkeringsplatser.
Fidus1: Helt ratt, och BordAtlas skiljer på över och under 12 m.
Et tema som aldri lär bli klart.
Mvh Knut

2010-11-05 kl 15:27

bero skrev:
Ja det är mycket byrokrati Husbil fins inte i lagens mening, idag är det personbil klass2 och räknas som bil en bil parkerar man, så ser myndigheterna på det husvagn är en släpvagn,
.

Vad gör man med en släpvagn kopplad på dragbil då?? Jo man parkerar!! Precis lika som med enbart bil. Ingen skillnad.
Du skriver att en bil parkerar man.... Det gör man om det sitter en släpvagn kopplad på den ochså!!
palomares skrev:

Men verkligheten är nu engång så at en genomsnittlig ställplats har en ruta på 4*10m, då handlar det inte om avig innställing. Hur många husvagnsekvipage får plats där ?
Berold: Hvilke andra husvagnar än dom svenskbyggda har gråvattentank ?

Ganska många ekipage får plats i en ruta på 10 meter...
Ganska många fabrikat har fast gråvattentank! Tex dom stora importmärkena Adria Hobby Knaus. Finns i flertalet andra fabrikat ochså.

2010-11-05 kl 17:53

Gråvattentank har vi i vår Kabe Travler den rymmer 100 liter,,,edling

2010-11-05 kl 18:18

Hej.
Krister:
Jag tror et normalt medelSvensson husvagnsekvipage är minst 11 m långt. Min gamla S60 + Polar 520 var totalt 11,80 m. Om alla dom vagnar du nämner har gråvattentank, varför då alla dessa vattenpölar på parkeringarna ? Min svärson har en Hobby -09, ingen gråvattentank.
Edling:
Som jag skrivit tidligare, du tillför inte mycket nytt. At en Kabe husbil har gråvattentank vet väl alla som läser detta forum. Vilke husbil har inte gråvattentank ? Nogon som vet ?
Mvh Knut

2010-11-05 kl 19:01

Du Polmares ,det är inte alltid man /jag måste tillföra något,skulle inte jag ha lika mycket rätt att nämna detta bara som en del i ypplysningssyfte för andra ,tror du att alla kan lika mycket och har samma vetskap som du om saker och ting ,då har du fel min vän ...mvh,EGO

2010-11-05 kl 19:27

När det gäller längder ,så husbilen är ca 7,25 sedan att jag har ibland släp efter med 2 st personbilarpå jag hamnar uppåt 16- 17 meter ,det är bara att jkoppla loss ,ställa bredvid varandra och fortfarande så parkerar jag,,, EGO

2010-11-05 kl 20:45

Hoppla!!

2010-11-06 kl 10:08

Hur orkar ni hålla på och tjöta om det här med var ni ska parkera husbilen eller husvagnen. Ta och cykla så slipper ni och bry er.
Mvh amigo

2010-11-06 kl 10:11

HeHe..den var bra Amigo....fast dom cyklar ändå...

2010-11-06 kl 16:31

palomares skrev:
Hej.
Krister:
Jag tror et normalt medelSvensson husvagnsekvipage är minst 11 m långt. Min gamla S60 + Polar 520 var totalt 11,80 m.

Okejdå! Jag ger mig lite på längden. Det är nog bara ganska små vagnar & bilar som kommer under 10 meter. MEN ett stort men är ju att lagen säger att hjulen ska vara innanför linjen vid parkering. Då kvalar nog dom flesta svenssonekipage in ?? För inte är det mer än 10 meter från framhjulen på en svenssonbil till hjulaxeln på en normal vagn??

Ang vattentanken så kan jag inte svara på varför folk inte använder den eller varför den inte finns i din svärsons Hobby. Men nog har jag sett på Elmiamässan (jo jag besöker den ganska ofta, inta varje år dock. men kanske vart tredje) att fast gråvattentank finns att få till dom flesta fabrikat. Dock kanske det bara är om man väljer till ett "vinterpaket" eller "swedish edition" som det så fint heter på en del fabrikat. Dom marknadsför sig ju som att det ska gå att vintercampa. Med invändiga tankar....

2010-11-07 kl 12:34

edling skrev:
När det gäller längder ,så husbilen är ca 7,25 sedan att jag har ibland släp efter med 2 st personbilarpå jag hamnar uppåt 16- 17 meter ,det är bara att jkoppla loss ,ställa bredvid varandra och fortfarande så parkerar jag,,, EGO

Far du med osanning nu?
Hur fördelar du dessa 1500kg som husbilen får dra, på 2 personbilar och ett släps egenvikt?

2010-11-07 kl 15:20

Har inte talat om olagligheter eller att det rör sig inom lagen för vad man får och inte..Jag bara nämde att det finns flera alternativ samt det gällde ju parkera / stanna,, få plats ,,EGO OBS; Vikter är en annan sak,,,,

2010-11-07 kl 16:02

Hej på er allihop den här tråden om ställplatser tenderar att aldrig ta slut i grunden bottnar det nog inågon avundsjuka, jag tycker vi skall bearbeta politiker ocn myndigheter som stiftar dessa tokiga lagar, så vi kan få en rättsida på dummheterna, tag ett exempel Elmia- mässan, där stå bara Husbilar parkerade över natten, Husvagnar blir bortkörda på en fråga varför,svaret alt enligt lagen om de inte går efter lagen vem gör då fel tolkning Elmia eller C-C, så det är ju bara att gilla läget och försöka påverka beslutsfattare.

mvh BeRo.

2010-11-07 kl 16:32

Javisst BERO nog är det så ,var och en stiftar egna lagar och alla säger att deras gäller,men nog tycker jag att kommunerna sköter detta dåligt...EGO

2010-11-07 kl 16:45

Land ska med lag skötas heter ett gammalt talesätt. Och lagarna stiftas inte av vem som helst. De stiftas av regering och rikstad. Däremot kan kommunerna bestämma vissa saker i närområdet.

2010-11-13 kl 09:30

Så här ser ut i Kiel..garanterat inga husvagnar,fast jag har aldrig ståt där...gillar bättre parkeringar som är gratis

Bild

2010-11-13 kl 18:46

Qvick-stopp är väl bra. Vi tycker campingplatserna satsar på "extra allt"- och då blir det dyrt. Vi och säkert många med oss är helt tillfreds med litet enklare ställen. Flera ställplatser verkar ju vara som enkla campingar, vilket är helt OK.

2010-11-13 kl 19:13

Fast inte kan man väl jämföra Qvick-stopp med en stellplatz!Gillar inte att jäkta och det får man väl göra på Qvick-stopp..in efter kl.21 och ut inan kl.9...och inte är det billigt om man jämför tiden...nej tack..

2010-11-20 kl 22:24

Ställplatsen ligger ofta nära centrum av tex. en stad, det finns ofta inte plats för dubbla rutor som ett Husvagns ekipage kräver då de ofta är betydligt längre än en normal husbil, de flesta husbilar ligger på ca. 5,5 - 7,5 m, lika en husvagn men då tillkommer dragbil. Däremot får du parkera din husvagn på en vanlig p-plats...... 2 platser blir det eftersom fordonskobinationen är för lång för en ruta.
Begreppet Husbil finns inte i lagen....... är alla säkra på det??? någon som läst någon dom när en husbilsägare blivit friad eller fälld när han stått på Husbilsförbjudet område? I rättvik Sveriges mest Husbilfientliga kommun,(nja Varberg är värre.) blev vi i sommras tillsagda att Husbilar fick inte parker i stan endast personbilar, lade mitt reg. bevis väl synligt i rutan Pb klass 2, inga problem trots en grinig Kulla som var vaktkonstapel, hon var lik Adolf, bara muzzen saknades.

2010-11-20 kl 23:25

Det är väl sånt beteende som skapar konflikter, att komma tex i en husbil och hävda att skyltningen gäller inte, för jag har minsann en PersonBil 2 Läs mitt tidigare inlägg om vissa beteenden o avarter som förekommer bland husbilsfolket som inte gör oss populärare. Vad gör du om du skulle komma hit, åker du härifrån, du har ju PB 2 ???

http://www.motala.se/sv/Turister/Bo/Husbil---stallplatser/

2010-11-21 kl 08:59

Tja...står det bara P utan nån tillägstavla så parkerar jag min H-bil!Jag får hela bilen inom P-ruta...så nån p-lisa behöver inte göra sig besvär!Men visst..det är enklare på kontinenten..där vällkomnar man husbils folket..

2010-11-21 kl 13:56

Att husbilsägare blir illa bemötta det vet väl alla men jag vill påstå att i många fall har vi oss skälv att skylla, på grund av vissas inställning och egoism på ställ platser.

2010-11-21 kl 15:50

Jovisst är det så, men ibland undrar jag om det inte ibland handlar om okunskap. Ställplatser i Sverige är ju något som knappt existerar, men husbilsklubbar har ju "s.k. ställplatslistor" som mest innehåller rastplatser och vanliga parkeringsplatser, det kan väl bli att en nybliven husbilsägare tror att det går att plocka fram grillen+campingmöbler+markis när det står i en dylik lista. Men på parkeringsplatser gäller reglerna som står på skyltarna. Och får man inte plats i rutan är man på fel ställe. Att detta ibland inte respekteras gör att det blir mer o mer av förbudsskyltar, stenblock, och betongsuggor. Så vi har oss själva att skylla. Tyvärr, för 30 år sedan var man välkommen överallt och folk var intresserade och ville ibland komma in och se hur det såg ut. Men nu har det dom senaste 6-7 åren blivit allt knepigare att bli välkommen. Vilket jag har full förståelse för, .Och detta för en liten grupp som inte sköter sig.

2010-11-21 kl 19:02

För 30 år sedan var Husbilar mindre(kortare)och aldrig inkrektade på parkeringsrutor,idag med allt störe och längre bilar så blir det att folk tar minst två platser ,vissa ställer sig tillome på tvären och då blir det ännu värre!Och så liten är inte den gruppen!

2010-11-22 kl 16:04

Ang.parkering m.m. Läs skyltar visa omdöme och hänsyn,respektera dina medmänniskor så blir du hågkommen som trevlig person anser jag edling

2010-11-22 kl 19:03

Hej
Till er alla:
Läs tråden : angående ställplatser. Specielt inlägget frå findus 1.
Mvh Knut

2010-12-05 kl 15:17

Jag tycker den här tråden har spårat ur lite. Fram för rättvisa regler på så kallade ställplatser!
När jag ser hur det kan se ut på vissa camping platser så får jag ännu mer avsmak för dom.
Tacka vet jag Norrland och speciellt Republiken Jemtland!

2010-12-05 kl 18:21

Hur ser en republikansk husbil ut.

2011-04-05 kl 14:19

Hej kära campingvänner,
oavsätt om ni föredrar husbil, husvagn, tält, eller väljer att sova under bar himmel. Nu äntligen startar den efterlängtade, varma, campingsäsongen och den eviga frågan om vem som får nyttja de ställplatser som finns tar ny fart. Spännande! Eller...?

Vissa hävdar att platsen enbart gäller för husbilar och använder sig av en minst sagt märklig retorik. T.ex. att husvagnar saknar fast gråvattentank, tar för stor plats, att ställplatser ursprungligen var tänkta för husbilar. Etc etc.
På sidan 49 i senaste numret av Caravan (Caravan Clubs medlemstidning) kan man läsa ett inlägg skrivet av Christer Magnusson, aktiv i CC på husbilsavdelningen. Han skriver bl.a. några förslag på vad en ställplats egentligan ska heta...! Han föreslår "...husbilsplats eller husbilsparkering" och hänvisar till vårt kära grannland Norge som tydligen använder namnet "Bobilsplats". Han skriver vidare att "Kommuner och andra myndigheter ser en stor fördel i att alla husbilar samlas på ett och samma ställe." "Räddningstjänsten och polisen ser gärna en gemensam parkering för husbilar," Någon källförteckning eller vem Christer talat med inom kommun, räddningtjänst eller polis som har denna uppfattning och som kanske skulle kunna utveckla sina tankar om dessa skäl även är aktuella för husvagnar uppger han inte.

Han skriver vidare i sin artikel att "Transportstyrelsen har meddelat att man tänker införa ett vägmärke som betyder husbil."
Detta påstående är fel.
Efter att ha ringt upp, och haft ett samtal med Chester Bernsten på Transportstyrelsen finns ett förslag inskickat till dem om önskemål om en husbilsskylt. Transportstyrelsen har i skrivande stund haft en sittning där denna, och flera, frågor togs upp. För att en ny skylt ska skapas krävs särskilda skäl. Efter det att Transportstyrelsen sagt sitt skickas (eventuellt) frågan vidare till Näringsdepartementet för vidare utredning. Så en särskild skylt som säger att enbart husbilar är välkomna lär dröja.

Läste med vanligt nöje den utmärkta tidskriften Husvagn & Camping och särskilt Ingelas krönika - Vi ska inte ha campingapartheid. För er som ännu inte hunnit läsa denna kan jag nämna att hon bl.a. tar upp just splittringen som man kan märka i campingsverige. Väl värd att läsa!

Nu lite "kalla fakta". Den som avgör om marken ska användas för ex. tillfällig uppställning av campingfordon är markägaren. Antingen privat eller kommunal. Förutsättningen att man som campare ska känna till att det är ok att övernatta är att det finns någon form av informationsskylt. Gör det inte det kan reglerna finnas i den lokala ordningsstadgan. Det är upp till camparen att undersöka vad som gäller för just den kommun som är aktuell för natten. Oftast är det skyltat om campingförbud om så är fallet. Bryter man mot denna lag kan det bli böter.
De kommunala reglerna gäller alla som campar. Oavsätt om man gör det i en Pb klass 2, lätt lastbil, dragfordon med släp, med nedfällda eller uppfällda stödben...etc.
Är det ok för något av fordonen att stå över natt gäller detta samtliga fordon. Som Ingela skrev - Vi har inget campingapartheid.
Sen hur mycket vatten som ryms i tankarna etc. spelar ju naturligvis ingen roll.

Hälsningar Thomas
Med förhoppning om en solig och härlig sommar

2011-04-05 kl 14:35

Jeg har allerede skrevet en kommentar til Ingelas innlegg. Min kommentar finnes under tyck til om tidningen

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206