Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser. / av Anonym 857723955

Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser.
2011-04-05 kl 16:27

---"Förutsättningen att man som campare ska känna till att det är ok att övernatta är att det finns någon form av informationsskylt. Gör det inte det kan reglerna finnas i den lokala ordningsstadgan. Det är upp till camparen att undersöka vad som gäller för just den kommun som är aktuell för natten. Oftast är det skyltat om campingförbud om så är fallet. Bryter man mot denna lag kan det bli böter.
De kommunala reglerna gäller alla som campar"----

Jag har skrivit några gånger om detta. Oftast är ställplatsen en parkering så glöm ordet camping när ställplats används, och att parkera gör man efter anvisning på skyltar. Och husvagnsekipage är välkomna på nästan hälften av Europas ställplatser. Ibland är längden maximerad så många husbilar får inte komma dit. Naturligtvis så gäller längdbestämmelser för husvagnsekipaget ochså. Angående husbilsskylt så finns det tydligen redan, som gäller internationellt. Nr 1048-17 som betyder "endast husbil"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Husbilsplats

2011-05-14 kl 10:23

Angående diskussionen som pågår i tråden "Behov: Husbil vs husvagn" om huruvida det finns motsättningar mellan husbilsfolk & husvagnsfolk så har jag letat fram den här tråden & i den framgår det tydligt att det finns folk som tycker att husvagnar inte hör hemma på en ställplats.

Herr Bero själv har t.o.m skrivit osanna påståenden om husvagnar som jag har påpekat, men inte fått nån förklaring på. kolla redan på första sidan 3;e inlägget. Där påstår Herr Bero att en husbil parkerar man & i en husvagn Campar man.

2011-05-15 kl 13:13

Jag har inte läst alla inläggen, men i Husvagn & Campings Campingkatalog över de s.k. Fria Campingplatserna kan man på varje STÄLLPLATS läsa om det gäller för både husbilar och husvagnar. BRA! Min fråga är: 4-meters regeln som gäller mellan vagnarna på campingplatserna, gäller denna regeln också på ställplatserna? Det ser inte så ut när det handlar om husbilar, dessa kan stå väldigt tätt.

Baccus, personbil & husvagn.

2011-05-15 kl 15:21

Ja tyvär så struntar dom i den regeln på ställ platserna, där tycer jag dom borde följa föreskrifterna om fyra meter,
svar vi är inte på en camping, därför ser jag framimot kommande utredning om ställ platser så där kan bli ordning o reda på den sidan oxå

2011-05-17 kl 06:12

Det har ju diskuterats i denna tråd tidigare. eftersom det inte är meningen att man ska ha möbler/markis ute på en ställplats & att man inte får grilla så behövs inte lika stora säkerhetsavstånd.

2011-05-17 kl 10:37

Nu är det väl andå inte grillen som bestämmer säkerhetsavståndet utan risken för brandspridning från ett fordon till ett annat. Jag skulle ju isf.kunna ställa grillen 1 meter från grannen om jag har 4 meter mellan min och grannens vagn/husbil...

2011-05-17 kl 15:14

Personligen håller jag med om att säkerheten borde vara bättre. Men av vad jag läst mig till om ställplatser så är det så man resonerat när man bestämt hur det ska funka. Det är inget jag varit med å bestämt eller tycker att det ska vara.

2011-08-10 kl 13:17

Det här är mycket irriterande. Vi har dom senaste åren åkt vår ock höst i Europa med våran husvagn efter bilen. Vi kör ungefär 1200 mil varje år med husvagnen.INGEN ställplats va öppen för husvagnar.

Nu ska nordiska politiker ock rese-interesenter samarbeta om att planera ock bygga fler platser av den här sorten i Norden. Dom blir säkerligen bara för husbilar dom med.

2011-08-10 kl 17:58

Hej Baggen.
Synd att du inte har hittat någon stellplatz på dina resor ute i Europa.Här får du en länk där du kan ladda ner 5-6000 platser för husvagnar ta bara "nur caravanstellplätze"

http://www.bordatlas.de/overlays.php

2012-08-14 kl 14:35

Om det skall finnas ställ-platser i Sverige så skall alla både husvagns-ekipage och husbilar få stå på dessa platser. Om inte så är det diskriminering av oss som åker med husvagn och inte vill ligga på campingplatser. Jag förstår inte varför de fortsätter med denna orättvisa här i Sverige att det finns i Tyskland och andra länder i södra Europa förstår jag där är det ju mycket trängre i städer. Men här i Sverige finns det ju så gott om utrymmen så här skulle förbud mot husvagnar på ställ-platser inte få förekomma över huvud taget.

2012-08-14 kl 18:30

Då är det ett gyllne tillfälle för husvagns ägarnaa att protestera hos campingarna, det det är dom som är orsaken till att det inte fins fler ställ platser dom vill ha inn alla på campingar även husbilarna dom ligger i som iglar hos myndigheterna för att förbjuda fricamping, däför blir det motsättningar mellan husvagnar och husbilar, som det är nu så säljs fler husbilar än vagnar, så upp till kamp husvagns ägare.

2012-08-15 kl 15:21

Om det inte var så att jag har läs och skrivsvårigheter skulle jag kämpa för att få rättvisa. Och sen att om det är 24 timmars parkering så skall inget förbud för husvagns-ekipage eller husbilar finnas. Får vi parkera på dagen så skall vi även få parkera på natten. Dom som vill ligga på campingplatser gör ju det men att tvinga in folk mot sin vilja skulle inte vara tillåtet. Platser som vill tvinga in oss på campingplatser besöker vi inte det borde dom inse, dom förlorar ju besökare på detta sätt.

2012-08-15 kl 16:07

När campingarna har så höga priser på de som de tillhandahåller, och husvagnsfolket protesterar med all rätt,samt inte nytjar campingarna,så har de ingenstans att ta vägen..MEN för att de skall få ta del av ställplatser behövs mycket större yta,och var finns de att tillgå?

2012-08-16 kl 16:28

Bysse det finns ju hur många parkeringsplatser som helst som står alldeles tomma på nätterna. Varför får vi inte parkera där på natten när vi får stå där på dagarna. Och utrymmen finns det ju gott om här i Sverige så ställplatser där både husvagns-ekipage och husbilar kan stå borde vara lätt att ordna. I södra Europa förstår jag att det är sämre med utrymmen. Campingägarna skall inte få styra vart vi övernatta.

2012-08-16 kl 23:41

Berold, visst får man parkera på nätterna på p-plats, förutsatt att det inte finns någon tilläggstavla som förbjuder/begränsar parkering på natten. Det spelar ingen roll vad det är för fordon, förutsatt att bilen/husbilen/husvagnen ryms inom markerad plats eller område.

2012-08-17 kl 09:02

Bästa berold,visst är det mycket som står tomt,jag håller med dig, men många platser har skyltar, tavlor, som anger förbud eller tidsparkering.Lite mera av öppenhet från de som äger platserna vore inte fel... Sedan om det är markerat p-rutor så betalar man för hur många rutor man använder, enkelt eller hur, om det avgiftsbelagt..Jag tillämpar metoden ställ dig här, blir jag tillsagd så flyttar jag utan att argumentera..ex.Ikea, Biltema City Gross ,,Som sagt, var noga med att kolla skyltningen på tilltänkt plats.

2012-08-17 kl 16:28

Kenny skrev:
Berold, visst får man parkera på nätterna på p-plats, förutsatt att det inte finns någon tilläggstavla som förbjuder/begränsar parkering på natten. Det spelar ingen roll vad det är för fordon, förutsatt att bilen/husbilen/husvagnen ryms inom markerad plats eller område.

I lagens mening så får man vist inte parkera vilket fordon som helst på en parkering på en parkering avsedd för person bilar kann du inte parkera en lastbil eller släp.

2012-08-17 kl 17:04

Til bero!
Jeg har et spørsmål siden jeg reiser ofte i Sverige ed husvagn. Du skriver at det er forbudt å parkere et släpfordon på en parkeringsplass for personbiler. Gjelder dette også når släpfordonet,husvagnen er koplet til bilen. Oppgi helst lovtext der dette står.

2012-08-17 kl 18:53

Det som gäller är: finns skyltar gäller de och följ anvisningarna och vad de står för textmässigt samt innebörd..Glöm inte att det finns något som heter lokal trafikföreskrift som man bör känna till på platsen man befinner sig på. Även om skyltar saknas kan du inte vara säker... Slutsvar alltså, ta inget för givet när du parkerar/ställer dig någonstans. Sedan s7 Du får parkera vad du vill ,en eller flera rutor ,bara du betalar för vad du nyttjar,sedan kopplad eller ej till dragfordonet påverkar inte reglerna ,som sagt ,bara du gör rätt för dig så är det OK...Än en gång kolla skyltar, det är där de flesta gör fel...Sedan Bero, man får ju tänka på,vad det är man skall ställa/parkera ,och om det inte ställer till förtret/problem för andra...

2012-08-17 kl 23:16

bero skrev:
Kenny skrev:

I lagens mening så får man vist inte parkera vilket fordon som helst på en parkering på en parkering avsedd för person bilar kann du inte parkera en lastbil eller släp.

Enligt vägmärkesförordningen får vilket fordon som helst parkeras på plats som är skyltad med P-skylt. Om parkering är tillåten endast för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla.

2012-08-18 kl 08:33

Var ligger då orätt visan som ni skriver om då är detbara att parkera, detta har vi diskurerat förr och inte kommit till något resultat, då är det bara att parkera så länge det går för vem som helst då är det ju lika för alla var ligger då problemet.

2012-08-18 kl 08:44

BERO, Problemet är att husvagnsfolket känner sig diskriminerade pga, att H-bilar har ställplatser, som inte H-vagnarna har. Jag påstår att det är lika för alla som vill ställa/parkera sitt fordon, så varför detta tjafsande, det är ju självklara regler, bara att följa vad som gäller, skyltar/skyltning,. Så BERO du har helt rätt i ditt antagande beträffande hur och var när om ,m.m.H-vagnsägarna har lika mycket frihet att använda som H-bilarna..Fråga känner sig H-vagnarna sig i underläge så är det upp till dem,men de behöver de inte göra,öppnare syn, inte bara kräva.

2012-08-18 kl 10:03

Husvagn är en släpvagn, och jag har skrivit detta tidigare att parkering av släp regleras i dom lokala föreskrifterna (ganska hårt). Så här sägs det i min kommun.
Parkeringsregler
Parkering på allmänna vägar och kommunal tomtmark
Allmän väg

"Generellt är det tillåtet att parkera på gata i högst ett dygn inom tättbebyggt område och högst 7 dygn utanför tättbebyggt område, om inget annat har beslutats och skyltats. Inom tättbebyggt område är det tillåtet att parkera släpvagnar på gata i högst två timmar."

2012-08-18 kl 11:25

Du findus1,, det är ju bara som du skriver...sen att olika komuner har olika regler,så e det bara ,,,mao, anpassa sig därefter...

2012-08-18 kl 11:47

Till dig BERO,du frågar efter var orättvisan är...Det finns ingen orättvisa utan det är hur var ( camparen ) ser på saker och ting bl.a.parkering ställplatser..Sedan det finns ju hur mycket fricampingar som helst. Personligen ser jag det som storm i ett vattenglas,undrar om inte BERO har rätt när han säger AVUNDSJUKA..

2012-08-18 kl 11:47

En del kommuner tillämpar väl att det är lagligt att ställa ekipaget, men skruvar man ner stödbenen så kallas det camping, och då har flera kommuner att man ska använda campingplatser och inte uppta vanliga parkeringsplatser som i många städer är en bristvara.
Utanför tätorter brukar det vara lite friare, men ibland också mera otryggt.

2012-08-18 kl 15:04

Milken m.fl. Jag skulle vilja se vem som skulle bötfälla mig för att stödbenen är nere...Och vem har sagt att det finns lag på att när stödbenen är nere att jag har parkerat.Det är ett påhitt för att de flesta är okunniga i vad som gäller.Om det är så att lokala trafikföreskrifter eller det angivits på skylt/tavla som på talar att det inte är tillåtet..Sedan otryggt,,,ja ja det är hur var och en känner upplever situationen där man vill campa. Känner man så gäller Camping.

2012-08-18 kl 20:04

Ja Bysse.... Vänd dig inte till mig utan till kommuner..
Jag kan ha fel..... Fler inlägg i frågan tack...

2012-08-19 kl 08:44

Bysse du har rätt där fins ingen lag på att man inte får ha stödbenen nere som du skriver, men fins olika tänkesätt bland makthavarna vad gäller camping det har hänt att endel har blivit bötfälda för det,jag tycker denna tråden är ganska tradig( tramsig på skånska) jag skulle vilja få ett svar av Berold som tydligen skapat denna tråd på vilket vis du upplever orättvisa mellan Hbkontra HV på ställ platser jag campade med HV i 40 år innan jag skaffade HB, och jag upplevde ingen oråttvisa då och inte nu heller.

2012-08-19 kl 13:50

Jeg opplevde denne mangel på kunnskap for noen år siden. Jeg kom til ställplatzen ved Tjolöholm slott. Der stod det en husbil og eieren kommer bort til meg og spør om jeg har tenkt å overnatte der? Ja sier jeg. Dette er en ställplatz for husbiler sier han. Da svarer jeg at i følge campingkatalogen fra allt om husvagn och camping så er det tillatt for husvagner også å stå her, svarte jeg. Da hadde han ingen problem med at også en husvagn stod på plassen. Jeg tror det er ofte dårlig kunnskap om hva som er tillatt og forbudt når det gjelder husbiler og husvagner.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206