Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser. / av Anonym 857723955

Varför denna orättvisa mellan husbilar och husvagnar ang ställplatser.
2012-08-19 kl 14:52

Bästa S7, Du har helt rätt i ditt antagande, och jag instämmer till fullo.

2012-08-19 kl 20:14

Det är inte frågan om någon AVUNDSJUKA!!
Det är frågan om rättvisa! Tycker det är tarvligt när man använder avundsjuka som argument för att döda en diskussion. Varför inte i stället hjälpa till att få bort orättvisan.

2012-08-19 kl 20:31

Godt sagt berold

2012-08-19 kl 20:59

Mina Herrar.Jag skall fatta mig kort. De som anlägger/har anlagt platser bestämmer själva vad de vill ha på den mark som de upplåtit..9½ av 10 som äger dessa platser och skyltar dessa endast för h-bilar, förklarar det med att h-vagnar har campingarna att tillgå. Jag kan förstå Er, syn på det hela..OBS,,h-bilar får använda campingar, tvärtom = nej...Hänvisar till varför ovan..Så är det bara..Som BERO skrev>> det är två läger.Och berold. varken jag eller någon annan har dödat en diskusition, har bara konstaterat att fakta gäller... Jag tar mig friheten att säga vi skulle ,om vi bara hade beslutsklubban i handen ändra på detta.. Jag har även fått info. att varför är det så viktigt att använda ställplatser/parkeringar.? Jo, det är billigare, det är där bl.a. skon klämmer har jag förstått,så BEROs tanke att det är avundsjuka med ..Mina herrar, rättvisa får vi drömma om....

2012-08-20 kl 13:53

Bysse!
Jag tycker inte om när man kör med härskarteknik! "Mina Herrar.Jag skall fatta mig kort.". " Jag har även fått info. att varför är det så viktigt att använda ställplatser/parkeringar.? Jo, det är billigare, det är där bl.a. skon klämmer har jag förstått,så BEROs tanke att det är avundsjuka med ..Mina herrar, rättvisa får vi drömma om....".

Om det är så att det är billigare att stå på en ställplats så är det ju ytterligare en orättvisa. Om man är Campingägare så förstår jag att man argumentera emot. Men att husbils-åkare inte kan se att det är fel och orättvist mot oss husvagns-åkare förstår jag inte. Vi skall väl kämpa åt samma håll och inte tvärt om.

2012-08-20 kl 14:34

berold,eftersom orättvisan inte går att få rätsida på, föreslår jag dig ,byt/köp husbil så är problemet löst för din del..

2012-08-20 kl 17:28

Dumt skrevet Bysse. Det er ikke alle som har råd eller vil ha husbil.

2012-08-21 kl 08:06

reodor >>> dumt får stå för dig, sedan råd eller inte och vill eller inte , handlade inte tråden om, men det går jag inte in på..var och en lever som den vill...

2012-08-21 kl 09:34

Och bättre ställt ekonomiskt ju mera fördelar.

Rapportera #100
2012-08-22 kl 07:36

Bara för att få nöjet att skriva inlägg nr 100 :) Nej Bysse, alla vill inte ha husbil av ett eller annat skäl. Personligen vill jag inte det men jag vill däremot kunna stå på ställplatser och slippa campingar. För och nackdelar med husvagn/husbil är ju grundligt ventilerat på andra ställen så vi nöjer oss att konstatera att det finns två uppfattningar, men det som för oss samman är glädjen att kunna åka ut i naturen campa och leva ett fritt liv .... och ... att få stå på ställplatser :)

Rapportera #101
2012-08-22 kl 08:28

grattis euroline, jag förstår att det finns de som bara vill stå någonstans utan bekvämligheter ( H-vagnsägare ) och vill nyttja ställplatser, bara stå som H-bilar. Sedan känner jag många som inte vill ha H-vagn H-bil, känner inte för det , känner sig inte säkra ,tycker det är bökigt,obekvämt osv. Var och en gör som den vill, och passar dem, ordet frihet betyder olika för olika människor...lev som du vill...

Rapportera #102
2012-08-22 kl 09:19

Jag kann tänka mig både och så jag är heutral har en fot i bägge grupperna.

Rapportera #103
2012-08-22 kl 18:56

Bysse: Du låter lite för arrogant i dina inlägg,
Du skrev: "Jag har även fått info. att varför är det så viktigt att använda ställplatser/parkeringar.? Jo, det är billigare, det är där bl.a. skon klämmer har jag förstått,"

Ehh ursäkta mig, men jag vet inte vilken värld du kommer ifrån.....
Ställplatser för mig och många andra det är ju att ha ett nattstopp, en lite tryggare plats att stanna på utan att behöva uppsöka en vanlig parkeringsplats utefter någon liten riksväg.....
Varför ska vi med husvagnar inte få använda dessa ställplatser? Om vi planerar att åka till ett bestämt mål kanske 80 mil bort, på denna campingplatsen ska vi tillbringa x-antal dagar på.... Man betalar ju lite mera då eftersom det oftast är bekvämligheter, service, vattenrutschkanor, affärer, badstränder mm.... Helt ok tycker jag, men på resan dit till målet, varför ska vi inte kunna få ta in på en ställplats för då? Vi ska ju för f-n bara sova,,, måste vi då ta in på en dyr campingplats med alla dess bekvämligheter just för att vi har husvagn???

Nej du.... Ställplatser ska vara för alla typer av resande... Ett lite tryggare sätt att övernatta på...

Rapportera #104
2012-08-22 kl 19:46

Kunde inte sagt det bättre själv Milken.
Håller med dig helt och hållet.
"Ställplatser ska vara för alla typer av resande... Ett lite tryggare sätt att övernatta på..."

Rapportera #105
2012-08-22 kl 20:58

Bra skrevet Milken, vi burde heller arbeide sammen for å få flere stællplasser som begge parter får godt av.

Rapportera #106
2012-08-23 kl 07:55

MILKEN MATSM REDOR...OBS,Jag har inte sagt emot Er hur ni ser på ställplatser och dess användning,och hur NI vill att det skall vara.Jag har bara förklarat hur det fungerar idag.Sedan en provoserande fråga;; är det så ont om platser att man nödvändigtvis måste in på ställplatser, tror att det beror på att man känner sig tryggare när man står flera på ett ställe.Arrogant? jag kanske går efter hur jag ser det,för jag personligen har inte de tankarna. Du Milken, jag håller med dig till fullo,vore toppen att halvvägs kunna svänga in och få vila/sova.. Kör in h-vagnen på ställplatsen och ställ bilen utanför området,vad är problemet? de som äger platsen bestämmer vad de vill ha på sin plats/mark/ställplats,eller? Det får man bara aceptera, att man sedan tycker ja ja tyvärr.

Rapportera #107
2012-08-23 kl 17:42

Bysse skrev:
de som äger platsen bestämmer vad de vill ha på sin plats/mark/ställplats,eller? Det får man bara aceptera,

Varför det??

Har Du hört talas om att bilda opposition?

Om många människor framför sitt missnöje så kan man ibland få till en ändring..
Om alla bara sätter sig ner & accepterar allt så lever vi snart i en diktatur.

En kort berättelse från i somras vid ett besök i Västervik. Jag hade bara bilen med mig in (ja min husvagn stod på en camping) å letade parkering. längst ner mot kajen fanns stora parkeringar & till min förvåning även väl tilltagna p-rutor i längd som var skyltade "endast husvagnar"
En skylt under denna hänvisade husbilar 150m längre söderut där det fanns en riktig ställplats.
Kan ni gissa hur många av dessa p-rutor som var upptagna av husbilar?? Många kan jag säga...

Rapportera #108
2012-08-23 kl 19:18

krister-j, kan konstatera och det visste jag redan att vissa inte är läskunniga, och vissa ger f-n i skyltar och regler..En fråga var fanns p-vakterna som e så nitiska, och kunde de inte ha koll på parkeringen ner mot kajen.Då krister-j hade du fått plats lovar jag dig... Sedan ändring, ja om alla sätter sig ner,,och uträttar sitt missnöje..OBS,sista raden skall tas på skämt och alvar...

Rapportera #109
2012-08-23 kl 20:08

Nej nej Bysse. Det är anordnade ställplatser där numera... Staden fick mycket kritik tidigare om att det var "Gratisparkeringar" längre bort mot Marinan till... Husbilar ställde sig såklart där istället för att ta in på Lysingsbadet.... I Västervik klagar massor med folk bara någon släpper en fjärt Staden tillämpade dessutom detta med att om någon skruvade ner stödbenen så var det camping.... Hursom så har staden anordnat ställplatser där nu med begränsad service....
För kommunen vill ju visa sig från bästa turist-sida..

Nu vet jag inte hur långt bort Husbilarna ska stå, men det har kommit upp inhängnader därbortåt, då den bortre delen av hamnen ägs av en stor marina, så jag tror att husbilarna får samsas på samma område... jag kan kolla i morgon när jag ska in till stan....

Rapportera #110
2012-08-23 kl 20:58

Ja det är ett inhägnat område för husbilar, före marinan. Har för mig det stod 150m på skylten.
Men dom första platserna direkt till höger vid södra nedfarten till parkeringen var skyltade "husvagnar"... trotts detta stog det många husbilar där.

Rapportera #111
2012-08-25 kl 01:43

jajamen. Jag kan inte annat än ge Krister-J fullt betyg i denna fråga..
jag var inne förut i eftemiddags och kollade,.... Husvagnar har tillträde medetsamma till höger och Husbilar längre bort mot AVGIFT....

Vet även att det ha stått några H-bilar 0 på nämndan rutor han nämner...Skärpning ni Husbilägare....

:)

Rapportera #112
2012-08-26 kl 08:33

Så husvagnar står gratis och husbilar får betala?

Verkligen orättvist!

Rapportera #113
2012-08-26 kl 11:41

alex skrev:
Så husvagnar står gratis och husbilar får betala?

Verkligen orättvist!

Nja, Om jag minns rätt så får man inte nattparkera med husvagnen & på den avgiftsbelagda HB-platsen finns en viss service så jag ser ingen orättvisa i det.. Det klart att nattparkering & service ska kosta.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206