Husvagn: Cabby 570 F3P

Publicerad: 2013-09-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Nya Cabby 570 F3P är en husvagn lämplig för användning året runt, i synnerhet för seriös vintercamping. Den har – med nedbäddad soffgrupp inräknat – fyra bäddar, och kan fås med upp till 1 800 kilos totalvikt, vilket ger cirka 350 kilos lastvikt. Cabby har sedan några år tillbaks antiwobblingsbroms (ATC) som standard på alla sina...

Nya Cabby 570 F3P är en husvagn lämplig för användning året runt, i synnerhet för seriös vintercamping. Den har – med nedbäddad soffgrupp inräknat – fyra bäddar, och kan fås med upp till 1 800 kilos totalvikt, vilket ger cirka 350 kilos lastvikt.

Cabby har sedan några år tillbaks antiwobblingsbroms (ATC) som standard på alla sina modeller och allra längst fram sitter det en säkerhetskoppling, eller som många kallar det, en antislingerkoppling. Körsäkerheten och balansen i vagnen hör till de bästa på marknaden. (enligt Alkos testchef på Ivecos ovalbana i södra Tyskland för ett par år sedan). Undertecknad har kört vagnen på avlyst bana både med och utan ATC och säkerhetskopplingen ATC i 150 km/tim. Det hela var naturligtvis inte helt odramatiskt men hela ekipaget gick som tåget, stadigt och stabilt.  När man letar sig in på grusvägar eller agerar som vägvält åt billiga vägentreprenörer som sommartid byter ut ytbeläggningen, ja då är man glad att Cabby har gedigna material även i inredningen. Hela 12 millimeters plywood (många använder betydligt tunnare) väger förstås en hel del, men det står också emot bra vid tillfällen som ovan nämnts. ****** Chassit kommer från Alko, liksom stödbenen bultade däri. Deltaxel och 15-tumshjul bidrar till körstabiliteten.

Cabbys vagnar är populära bland de som campar året runt. Isoleringsmaterialet, luftspalter och ventiler samt golvvärme och strategiskt placerade garderobs- och förvaringsskåp ger tillsammans med belysning och inbyggda ventilationen en varm och torr husvagn utan några egentliga köldbryggor. Till och med på lastluckans insida, den lucka som ger tillgång till utrymmet under dubbelsängen, finns det numera en luftspalt* som förhindrar både kondens och i värsta fall isbildning på luckans insida.

Jag slår näven i köksbänken för att för fotografen förtydliga vad jag menar med ordet kvalitetskänsla. Tjoff, låter det och det enda som händer är att jag får ont i handen. Man har valt material och lösningar som signalerar hållfasthet och tyngd. Likadant är det under vagnen där chassiet har flera och längre balkar än konkurrenterna, och tumstocken avslöjar en inre höjd på 198 centimeter vid vagnens mitt. Det skapar lite mer rymd och luft inomhus men också bättre avrinning på yttertaket. Detaljer som väger och vagnens tyngd gör det nödvändigt för användarna att komplettera körkortet, totalvikterna på bil och vagn tillsammans blir allt som oftast mer än 3 500 kilo, som i sin tur kräver utökad B-behörighet eller BE. **

Köksbänken i denna modell med tillägget P i namnet anspelar på Pentry (större kök). Man har helt enkelt valt att minska på garderoben för att i stället få plats med spis och stora arbetsytor. I bänken finns inte ett enda skåp, i stället hittar vi lådor, nio stycken, och alla som öppnat ett bänkskåp och på knä letat efter någon svårfunnen liten detalj som till exempel en termoskork vet hur välsignat det är med lådor. Överskåpen har mellanhylla och i underkant finns belysning och som sig bör i en premiumvagn, även en fläkt.

Tvättrummet i vagnens bakre vänstra hörn, i färdriktningen, innehåller sedvanliga tvättrumsdetaljer så som förvaring under handfatet, spegel, belysning, krok för handduk, handfat, taklucka/fönster och toalett. Och just toaletten, vattenspolande av ”porta pottityp” är kanske snart ett minne. Cabby har nämligen numera, som ett tillval, erbjudit många av sina modeller med en för husvagnsbranschen unik toalett, Cabby Lou. Den bygger på förbränning, allt som blir kvar efter en människa och cirka en semestermånads toabesök ryms i en kaffemugg, nämligen någon deciliter ren vit aska. Duschkabin*** finns inte i denna vagn, vill man ha en sådan måste man söka sig till en annan modell.

I sovrummet, som går att skilja från resten av vagnen med ett draperi, finns en dubbelsäng monterad längs den högra ytterväggen.  Den är, för att få smidig tillgång till tvättrummet, avsmalnande vid fotändan. Runt sängen längs gavel- och långvägg löper en tygklädd skiva som ger en effektiv luftspalt. Läslampor och en liten hylla för småsaker som till exempel klocka smycken, mobiltelefon eller annat bidrar liksom den öppna hyllraden under överskåpen till praktikalitet och trivsel. Här fattas liksom inget viktigt. Jo, skulle vara då möjligheten att från sängen kunna släcka eventuell kvarglömd lampa eller justera temperaturen.

Husvagn: Cabby 570 F3P
Sittgruppen har hög komfort och bordets form gör att det är lätt att komma i och ur soffan.

Man sitter gärna och man sitter skönt i Cabbys sittgrupper och denna u-soffa är inget undantag, korrekt svankstöd och sittdjup samt plats för huvudet även på gavelplatserna. Spotlights och allmänbelysning ger bra plats och funktion för fyra till middagsbordet, fler om det vankas fika eller annat. Fönster fram och på bägge sidor gör att man ser bra ut men vilken nytta de i hörnen monterade nackstöden ger har jag inte lyckats klura ut*****.

Vem köper då dessa vagnar från Cabbyfabriken i Kristinehamn, vagnar som känns oerhört gedigna, har hög vikt och som i första hand vänder sig till folk med körkort utökad B-behörighet eller BE ? Jo, långliggare och folk som gjort husvagnskarriär och som inte nöjer sig med annat än finfina åretruntegenskaper och betryggande kvalitetskänsla samt köpare med pengar på fickan, Cabby 570 F3P kostar från 324 000 kronor, ett pris som drar iväg till högre sfärer med ifylld tillvalslista. Vagnen på bilderna kostar 336 200 kronor och har då som tillval nackstöd i sofforna, TV-antenn, 189-liters kylskåp och CD-radio. 

FAKTA
Pris: Från 324 000. Denna vagn 336 200:- Extra utrustad med nackstöd i soffgrupp, CD-radio, TV-antenn, Kylskåp 189 liter
Chassi: Alko enkelaxe,l AKS 3005 antislingerbroms, ATC antisladd.
Utvändig längd/bredd/höjd cm: 704/252/268
Invändig längd/bredd/höjd cm: 510 /234/198
Totalvikt kg:  upp till 1 800
Tjänstevikt kg: 1 450
Antal bäddar: 2-4

Husvagn: Cabby 570 F3P
Vagnen kräver en dragbil som klarar mellan 1 500 och 1 800 kilo beroende på vilken totalvikt man väljer till vagnen.
Rulla till toppen