Campinglivet är coolt – och hett

Publicerad: 2007-10-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Försäljningssiffrorna sticker i höjden för både husvagnar och husbilar. Allt fler har fått upp ögonen på campinglivets förtjänster. Det är nyblivna föräldrar, båtfolk, sommarstugeägare, mogna par med utflugna barn, ungdomar, charterturister& All är de nya grupper som intresserar sig för campingfordon och det liv de erbjuder.

Under mässdagarna på Elmia får Husvagn & Camping en
pratstund med Nils Carlsson, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund
och Lars Isacson, vd för Sveriges Camping- och Stugföretagares
Riksorganisation.

Trenden är otvetydig. Husvagnsförsäljningen har ökat med drygt sex procent
hittills under året, husbilsförsäljningen med lite mer än 28 procent. Den
mobila fritiden är hetare än på mången god dag.

Nils Carlsson, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) gör ett
räkneexempel.
– Siffrorna pekar på cirka 6 000 nya husvagnar och 3
000 nya husbilar innan året är slut. Om man räknar en familj per fordon,
motsvarar det ungefär 9 000 nya hotellrum. Eller mer än 30 000 bäddar, som
man uttrycker det i hotellvärlden.

HRF jobbar för rörliga campinggäster
Vidareutveckling
utifrån rakt motsatt utgångspunkt jobbar HRF på just nu. De vill hitta fler
alternativ för de rörliga husvagns- och husbilsresenärerna. Det vill säga de
som inte lägger sig stilla på en och samma palts, utan söker en enkel
övernattning för att sedan resa vidare. Närmast i tur står gästhamnarna, som
har både utrymmen och faciliteter för att ta emot mobila gäster på land. Hur
det kommer att utvecklas är det ingen som vet än, men självklart kommer H&C
att bevaka detta.

Hyra husbil ska bli lättare
En annan fråga som HRF
engagerar sig i, är tillgången till husbilar att hyra. Det finns visserligen
en del företag som har uthyrningsverksamhet, men det finns ingen samlad
organisation likt Avis eller Hertz, när det gäller andra hyrfordon. HRF vill
undersöka förutsättningarna för att hitta liknande möjligheter när det
gäller husbilsuthyrning.

Campingvärdarna rustar sig

Campinglivet är coolt - och hett

Att
husvagns- och husbilsbranscherna har sådan medvind just nu avspeglar sig
förstås i en rad olika åtgärder från företag och organisationer inom
campingturismen. Lars Isacson, vd för Sveriges Camping- och Stugföretagares
Riksorganisation (SCR) berättar att campingplatsernas utveckling går mot mer
”resortanläggningar”.

– Dagens moderna människor kräver mer än bara en vacker plats att förlägga
sin lediga tid på. De har önskemål om mer heltäckande service, som
restaurang, aktiviteter&Alltså tillgång till det mesta man kan ha behov
av för en helgjuten semester utan att behöva lämna platsen om man inte vill,
säger han.

– Variationen är viktig. Utbudet av campingplatser ska täcka såväl de små,
idylliska anläggningarna, som de med ”alla” resurser. Det gäller för
campingvärdarna och oss inom SCR att vara lyhörda för gästernas önskemål,
säger Lars.

Men när blir det coolt att campa?, undrar vi.
– Det är coolt att
campa, enligt unga, nya campinggäster, blir svaret.

Ny campingklassning på gång
Nytt klassificeringssystem
håller på att ses över. Nu klassas campingplatserna i huvudsak utifrån
faciliteter och utrustning. Det nya är att ”mjuka värden” ska vägas in i
bedömningen.

– Att duschar och toaletter är dimensionerade i förhållande till
campingplatsen storlek är självklart. Men det är lika viktigt att det är
städat och omskött, att service och bemötande är gott ur gästens synpunkt.
Sådant kommer också att påverka klassningen i det nya
klassificeringssystemet, förklarar Lars.

Av: Ingela Svenson

Rulla till toppen