Trender: Missa inte (den amerikanska) skolbussen

Publicerad: 2023-11-07   Uppdaterad: 2023-11-05

Sedan en tid tillbaka har vanlife varit på tapeten. Att inreda skåpbilar och sedan ge sig ut i den stora, vida världen. Eller så kan du göra som Henrik Szokoll – bygga om en amerikansk skolbuss.

Det råder ingen tvekan om att bussen syns. Kycklinggul och drygt tio meter lång säger väl allt. Men vad gör en amerikansk skolbuss på svenska vägar? Husvagn & Camping tog sig till Pålsboda, söder om Kumla för att träffa ägaren till detta enorma, fantastiska charmtroll. 

– Egentligen är jag ett fan av militärjeepar, men efter att ha googlat på amerikanska skolbussar väcktes något inom mig. Jag fick en idé och när jag upptäckte annonsen kände jag att min vision kunde bli verklighet, inleder Österrikefödde Henrik.

Problemet var att bussen fanns 300 mil hemifrån. I Spanien hade den rullat, eller nja, rättare sagt agerat café under en tid.

Henrik Szokoll i sin skolbuss
Henrik Szokoll visar stolt upp vad han har åstadkommit. 

– Jag, min pappa och en kamrat åkte dit och gjorde affär. Via bilder på nätet kunde vi se att den saknade ett passagerarsäte, vilket vi påpekade för den dåvarande ägaren. När vi väl var på plats hade han skruvat dit ett MB-säte genom att borra fyra hål genom golvet, berättar Henrik.

Bälte till sätet? Nej, det var det sämre ställt med. I ett byggvarhus inhandlades därför bärselar (typ sådana som flyttfirmor använder sig av) och efter en egenhändig konstruktion satt således en form av bilbälte på plats. Knappast lagligt, men bättre än att vara helt utan.  

– Han som sålde bussen bodde högst uppe på ett berg i Valencia. Det var 700 meter över havet och serpentinvägar ned till allfarts-vägarna. Bara det var ett äventyr i sig, skrattar Henrik som vid denna tidpunkt hade ett tämligen färskt lastbilskörkort.

Skolbuss, kök och kamin
 Köket har som synes en kran av restaurangmodell. Kaminen alstrar duktigt med värme.

Utan större bekymmer körde Henrik sedan bussen hem till Sverige. Nu skulle det riktiga arbetet ta vid. 

Fordonet var mer eller mindre tomt. Det fanns inga säten och ingen inredning så när som på ett litet kök allra längst bak. 

– Innan jag köpte bussen hade jag redan ”ritat” all inredning i huvudet. Jo, jag är nördig och samtidigt möbelsnickare till yrket, så i det stora hela hade jag planen klar från första stund med ett välvt tak som skulle ge en viss båtkänsla, förklarar Henrik.

Henrik bakom ratten
Bakom ratten i den drygt tio meter långa bussen.
Skolbuss, sova
Avdelningen för nattbruk finns allra längst bak.

Mellan tummen och pekfingret tog det 2 500 arbetstimmar innan skolbussen var klar. Bara att slipa alla karossdelar inför lackeringen (den är numera kycklinggul jämfört med den gulorangea kulören som jänkarna använder sig av) tog cirka 200 timmar.

– Allt är mycket noggrant utfört, den är så att säga byggd med hjälp av vattenpass och laser. Det första jag konstruerade var takräcket. Sedan plockades alla fönster bort. Jag drog om alla kablar och installerade elektrisk golvvärme. Jag har även tillverkat alla skåpluckor. Som isolering har jag använt mig av polyuretan.

Vattentankarnas placering krävde också viss tankeverksamhet med tanke på viktfördelningen. Enbart gråvattentanken är på 400 liter, avslöjar Henrik.

Skolbuss vanlife, högtalare
Stöddiga, portabla högtalare. Märke? Naturligtvis Marshall!
Skolbuss, förvaring
Jodå, det finns gott om förvaringsutrymmen.
Skolbuss, långsoffa
Långsoffa bakom passagerarsätet.

Pricken över i:et är ändå kaminen i fordonets mitt.

– Det var prioritering nummer ett. Både coolt och mysigt på en och samma gång. Är det riktigt kallt utomhus sätter vi på den. Först med ved och sedan med pellets. Jag lovar, det blir förbaskat varmt, skrattar Henrik.

Han pekar på vissa komponenter inne i bussen. Bland annat på flera olika typer av larm som han installerat. Det går inte att undvika att höja på ett ögonbryn när han avslöjar att det finns 38 eluttag.

I hygienutrymmet (jodå, även våtrumstapeter med mera har han fixat på egen hand) hittar vi en kul detalj. Själva draganordningen som gör att chauffören öppnar dörren för skoleleverna har här en helt annan roll.

skolbuss, elskåp
Elskåpet är placerat intill förarstolen.
Skolbuss, motor
En halvtörstig rackare som kräver 2,5–3 liter milen för att rulla framåt.

Den agerar nämligen toalettrulleshållare. Fiffigt och framför allt kul! Om vi sammanfattningsvis ska beskriva Henriks fantastiska skapelse blir det i en kombination av manligt, rustikt och samtidigt synnerligen mysigt. För visst har inredning en stor portion yankee-style? Konstigt vore det annars – det är i grund och botten, vilket vi inte får glömma bort, en amerikansk skolbuss.

Hur ser då andra människor på din gula koloss?

– Jag skulle nog säga att 99 procent är positiva, framför allt gillar barn den. Kanske är det den gula färgen som lockar, säger Henrik som snart drar iväg på en långtur tillsammans med sin sambo. 

I fjol blev det 70–80 övernattningar på 46 olika platser. I år har paret tänkt göra en två månader lång roadtripp genom Sverige, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike och möjligtvis Italien. Bara att hoppas att Henrik med sambo får en lika underbar resa som den glädje de sprider med sin skolbuss.

FAKTA

Märke: International 3800
Årsmodell: 1996
Inhandlades: 2020
Längd/höjd: 10,2 m/3,4 m inkl. takräcke
Tjänstevikt: 9 000 kg
Totalvikt: 12 500 kg
Motor: V8, 7,3-liters turbodiesel, 200 hk
Växellåda: Automat, fyrstegad
Bränsleförbrukning: 2,5–3 liter/mil
Dieseltank: Drygt 300 liter

Fotnot: För att följa Henrik och skolbussen: se Wayfarer.Bus på Instagram

Rulla till toppen