En riktig Kalle Anka-husvagn

Publicerad: 2021-09-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

En riktig Kalle Anka-husvagn
Kaj Perssons ekipage väcker uppmärksamhet både på vägarna och på campingar.

Hopfällbara husvagnar är en nästan lika gammal företeelse som bildragna husvagnar. Störst och kanske äldst är fenomenet i USA och redan före 1915 fanns det ett tiotal tillverkare av hopfällbara vagnar, även om det i ärlighetens namn mest var tältvagnar med en sparsam produktion.

Med tiden blev vagnarna mer avancerade och fick fler finesser. De allra lyxigaste hade riktiga väggar och med tiden blev även förvandlingen till husvagn elektrifierad.

Disney tog fasta på fenomenet och använde en liknande skapelse i filmen om Kalle Ankas, Musse Piggs och Janne Långbens husvagnssemester. Alla läsare känner säkert till filmsekvensen som visats varje julafton sedan 1982.

En riktig Kalle Anka-husvagn
Så här såg det ut när Eurolite marknadsfördes i slutet på 1960-talet.

I Europa var fällbara vagnar inte lika populära men förekom då och då hos olika tillverkare på
kontinenten. En av dem var Bammens från holländska Maarsen. De ritade en elektriskt hopfällbar vagn med riktiga väggar och fönster.

Runt 1967 var prototypen klar och det nya husvagnsmärket döptes till Eurolite. Ska man vara riktigt noga går det att se både en och två likheter med amerikanska förebilder som Rolite och Apache.

Historien om Bammens husvagnsproduktion är lite diffus men en minimal produktion kom igång.

I januari 1969 visades en Eurolite 300 upp tillsammans med den större modellen 380 på husvagnsmässan Caravan RAI i Europahal i Amsterdam. Vagnarna var inte bara genialt konstruerade och för tiden mycket tekniskt avancerade, de var dessutom ganska dyra.

En riktig Kalle Anka-husvagn
Sidoväggarna är manuella och först måste höger sida upp. En elektrisk motor höjer taket med hjälp av ett kedjesystem. Skulle batteriet vara slut finns en vev som reserv. När högra väggen är klar kan dörrens båda delar häktas samman, därefter säkras den genom att taket sänks ner.

I runda slängar kostade en husvagn dubbelt så mycket som en ny bil och efterfrågan blev därför ytterst liten. Efter endast sju tillverkade vagnar lades modellen ner och Bammens, som fortfarande finns kvar, inriktade sig istället på tillverkning av sopkärl för offentliga miljöer.

Vagnen på bilderna är den lyxiga Eurolite 380D och tillhör Kaj Persson i Tomelilla.

– Jag gillar gamla husvagnar och när jag fick se annonsen om en som var hopfällbar kunde jag inte motstå att köpa den, säger Kaj.

Det var 2010 och tvärtemot vad man kan tro var Kaj inte ensam om att köra omkring med en Eurolite.

– Nej, när de var som flest fanns det fem stycken Eurolite i Sverige och alla ägarna bodde i Skåne. Det är lite märkligt då det bara tillverkades sju stycken, menar Kaj.

En riktig Kalle Anka-husvagn
Köksdelen med vask, ”bänkskivor” och plattor sitter fast med gångjärn i väggen och hamnar automatiskt på rätt plats.
En riktig Kalle Anka-husvagn
Vad käkar man i en Kalle Anka-vagn om inte majskolvar?

Han hänger helst på vagnen bakom sin Ford Skyliner från 1957 med fällbart plåttak, en så kallad plåtcab, och även om Euroliten är 4,80 meter lång och två meter bred ser den inte för stor ut bakom Forden. När Kaj ska cabba upp sin Ford trycker han bara på en knapp och likadant är det med Euroliten – ett tryck på knappen innanför dörren, och taket höjs med ett surrande.

Fram- och bakväggarna kommer på plats automatiskt, medan sidoväggarna viks upp manuellt. Efter att hörnstolparna monterats på plats är det klart att kliva in i vagnen.

– På campingplatser brukar det bli folksamling när släpet förvandlas till husvagn och det är alltid någon som nämner Kalle Anka, skrockar Kaj.

Inredningen är dock inte lika avancerad som i den tecknade filmen, men ändå finurlig. Sofforna är fasta och köksdelen fälls fram samtidigt som sidoväggen hissas. De två garderoberna sitter fast i taket vid färd och kan med ett par handgrepp förvandlas till ordinära klädskrubbar.

En riktig Kalle Anka-husvagn
Säkra bordet och stuva om dynorna och plötsligt förvandlas sovplatsen till en matplats.

I standardutrustningen ingår även ett kylskåp, men det är lågt och fast monterat för att alltid finnas på rätt plats. Vagnen är inte godkänd för körning i ”boläge” utan endast i det mer kompakta transportläget. Det tar nästan alltid längre tid att stuva undan prylarna för att de inte ska klämmas fast, än det tar att sänka taket och väggarna.

– Det momentet tar inte ens en minut och sedan kan man köra iväg. En Eurolite är kanske det fränaste man kan ha bakom en Skyliner. Nästan en plåtcab bakom en plåtcab, även om husvagnens tak är av glasfiber, avslutar Kaj.

Rulla till toppen