Turismen får egen räkmacka

Publicerad: 2009-12-23   Uppdaterad: 2023-04-18

300 miljoner kronor de närmaste fem åren lovar regeringen för att göra Sverige till ”Det nya matlandet”. Syftet är att öka turismen.

Julen är en högtid då vi gärna umgås med familj och vänner, och vi äter gott. Över hela landet finns mängder av lokala delikatesser, så julen är en påminnelse om vilka möjligheter Sverige har att utvecklas till ett matland med gott rykte. Det ska locka fler turister från resten av Europa och övriga världen. Så skriver Maud Olofsson, näringsminister, partiledare (C), Eskil Erlandsson, jordbruksminister (C), Stefan Tornberg, riksdagsledamot (C) och Åke Sandström, riksdagsledamot (C) i en debattartikel i Norran, Norra Västerbottens tidning.

I Sverige finns upplevelser för alla årstider och smaker. Sommar med sol och bad i våra skärgårdar, höstar med svampplockning och rekreation i våra skogar, vinter med snö och skidåkning i vår fjällvärld, våren då knopparna spirar och ängarna grönskar, för att nämna några exempel.

Det finns en rad småskaliga producenter med förädlade produkter av hög kvalitet, och med specialiteter för just sin egen landsända. Speciellt campingfolk har stora möjligheter att upptäcka och pröva olika lokala delikatesser, tack vare det rörliga livet. Från Gåsagille i Skåne till kroppkakor på Öland, skaldjur på västkusten och ända upp till Lappland med hjortron, röding och Pitepalt.

För att få fler att upptäcka vilka matupplevelser Sverige har, och på så vis öka turismen, satsar regeringen 300 miljoner kronor de närmaste fem åren. Det kommer att ge fler jobb och utveckla näringar på platser där jobben i dag är få och i branscher med många små- och medelstora företag. Den utökade satsningen omfattar totalt 170 miljoner kronor, och ytterligare 50 miljoner kronor ska årligen gå till att marknadsföra Sverige som turistland utomlands.

”Vi är övertygade om att mat och turism i kombination kan ge nya jobb och företag, inte minst på landsbygden. Idag sysselsätter turismen runt 160 000 årsanställda. Näringen ökade förra året med 6,3 procent, trots lågkonjunkturen, och omsätter i dag drygt 244 miljarder kronor. Och turistbranschen förväntas öka. Regeringens vision om ”Sverige – det nya matlandet” beräknas kunna ge så mycket som 10 000 nya jobb fram till 2020.

Så därför, låt gärna julbordets matupplevelser vara en påminnelse om vilka fantastiska möjligheter vi har framför oss när vi väl återgår till vardagen”, skriver Maud Olofsson, Eskil Erlandsson, Stefan Tornberg och Åke Sandström.

Av: Ingela Svenson

Turismen får egen räkmacka
Turismen får egen räkmacka

Rulla till toppen