Bürstner Kampen 4×4: Fyrhjulsdriven skogsmulle

Publicerad: 2022-01-04   Uppdaterad: 2023-04-18

Den har tvåhjulsdrift tills du trycker på knappen till vänster om ratten. Vips, så har plåtisen Bürstner Campeo 4x4 förvandlat sig till ett skogsmullecampande fordon som kan brukas även offroad.

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Knapparna till vänster om ratten som gör att man kan välja två- eller fyrhjulsdrift.

Visst, det har funnits fyrhjulsdrivna plåtisar tidigare, men det här är Bürstners första. Med tanke på att fordonskartan inom campingindustrin är på god väg att ritas om kan det mycket väl vara ett genidrag, och helt rätt i tiden, att den tyska tillverkaren nu presenterar 4×4-modellen.

Husvagn & Camping citerar här Sylvain Heideier som är trevnadsplanerare hos Bürstner.

”Med denna kompakta fyrhjulsdrivna van har vi följt den aktuella trenden att resa till extraordinära platser. Vår Campeo 4×4 tilltalar äventyrare och friluftsälskare som söker efter unika semesterupplevelser på sina favoritplatser.”

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Som synes är det interiöra utseendet detsamma som i Campeomodellerna som inte har fyrhjulsdrift.

Vi bör emellertid klargöra att det inte är ett fulländat, terränggående fordon vi har att göra med. Visualisera istället grus, lera och snö samt att kunna ta sig en bit utanför det vanliga vägstråket – och därmed köra till ställen där den vanliga husbilen både ryter, frustar och säger blankt nej.

Vårt testobjekt har nämligen utrustats med grovmönstrade däck, differentialspärr på bakaxeln, skärmbreddare, 20 millimeter förhöjd fjädring samt en skyddsplåt under motorn (allt detta ingår i ett offroadpaket som kostar 54 400 kronor).

Själva fyrhjulsdriftsystemet kommer från franska Dangel som har specialiserat sig på att konvertera vanliga transportbilar till att ”bli lite mer” än så. Exempelvis har de försett Peugeot och Citroën med fyrhjulsdrift sedan 1980 – så de kan sin sak.

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Förlängningsfunktion på soffbordet gillar vi skarpt.
Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
I hygienutrymmet finns även duschmöjlighet.

Förutom knapparna till vänster om ratten för två- och fyrhjulsdrift har man fordonsmässigt även tillgång till dubbla krockkuddar, ESP (antisladdsystem), ASR (antislir), Hill Holder, Traction + och farthållare.

När Jörgen Fornander, Bürstners försäljningsansvarige på den svenska marknaden, avslöjar att återförsäljarna i de mest nordliga distrikten har visat stort intresse för 4×4 är jag inte speciellt överraskad.

Där finns allt som oftast större möjlighet till att bruka bilen och dess offroadegenskaper (fyra centimeter högre markfrigång) och visst känns den fyrhjulsdrivna plåtisen mer lämplig för friluftsmänniskor som exempelvis fiskefantaster, MTB-cyklister och jaktentusiaster än storstadsbor utan tillgång till vare sig smala grusvägar eller terrängvänlig skogsmark.

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Tvärställd dubbelsäng i akterpartiet.

Det bör emellertid nämnas att Campeo 4×4 naturligtvis kan beställas i sitt grundutförande med ”vanliga” hjul och utan allt annat som ingår i ovan nämnda offroadpaket.

Fast om ni frågar mig tappar den då sin säregna identitet och sitt vid-sidan-av-vägen-DNA, som kan ses som både kaxigt och fräckt.

Öppen spis eller lägereld interiört? Nej, så mycket äventyr är det inte, och framför allt inte när vi pratar designinredning och komponentutrustning interiört.

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Som sig bör i plåtisar – köket intill skjutdörren.
Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Riktigt fläskiga däck ingår i offroadpaketet.

Där skiljer sig inte 4×4 från någon annan Campeo, utan de har identiska inredningsmoduler. Dock inget ont i det. Här gäller den kanske vanligaste planlösningen av dem alla för en kompakt husbil – det vill säga köket intill skjutdörren, ett soffbord med förlängningsfunktion, hygienutrymme med duschmöjlighet samt en tvärställd dubbelsäng och bra lastutrymme i fordonets akterparti.

Med andra ord är Campeo 4×4 spännande att köra och samtidigt har den en användarvänlig bodel.

Kan det bli så mycket bättre?

Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Bürstner Kampen 4x4: Fyrhjulsdriven skogsmulle
Rulla till toppen