Husbil: Fendt 580 TF

Publicerad: 2006-11-23   Uppdaterad: 2023-04-18

På Elmiamässan fanns det en hel del intressanta husbilar och husvagnar. En av de mer spännande bilarna var välbyggda Fendt 580 TF med antisladdsystem och dubbla krockkuddar som standard. Vi har nu fått tillfälle att lite närmare bekanta oss med den.

Fakta:
Fendt 580 TF
Pris: 659 000:- (3.0 motor)
Längd/bredd/höjd cm: 682/235/292
Antal bäddar: 3
Antal sittplatser: 4 (med trepunktsbälte)

Bilen bygger på nya Ivecochassiet och är försedd med den nya 176 hästar starka och pigga 3.0-litersmotorn. Den är bakhjulsdriven, har dubbelhjul på bakaxeln och den har sju växlar, sex framåt och en bakåt. Bilen har också ett antisladdsystem som höjer körsäkerheten avsevärt. I hytten finns två krockkuddar, alltså även för passageraren. Vidare har den nya motorn en variabel geometri på turbons skovelblad vilket ger motorn mycket fint vridmoment – även på låga varvtal. Det uppskattas och känns verkligen.

Husbil: Fendt 580 TF

Redan från 1 500 varv/minut drar motorn kraftfullt och man kan köra både tyst och snålt. Den som har bråttom kan naturligtvis utnyttja kraften och har då en mycket pigg reskamrat i denna maskin. Modellerna 590 TD och 595 TG är några tiotal kilo tyngre och lite längre än bilen vi körde, men det finns ingen anledning att misstänka att de beter sig annorlunda. Sikten framåt och åt sidorna är fin och fönstret på bakgaveln uppskattas. De stora backspeglarna underlättar trafikövervakningen.

Svängradien blir mindre på bakhjulsdrivna bilar och Fendt 580 är inget undantag. Sådant gillas vid fickparkering och andra trånga situationer. Bilen körs på vanligt B-kort.

Bodelen i bilen kan delas upp i tre avdelningar. Längst fram finns sittgruppen, längst bak säng och hygienutrymme och däremellan kök och garderob.

Husbil: Fendt 580 TF

Sittgruppen består av en framåtvänd soffa med två trepunktsbälten, och en tvåsitssoffa längs med långväggen på bilens högra sida. Bordet som är vägghängt går att förstora så att de som sitter i den längsmonterade soffan lätt kommer åt matverktygen. Stolarna i förarhytten är vändbara, totalt kan sex personer sitta runt bordet, och alla sex sitter ganska ledigt med gott om plats för både fötter och rumpor.

I köket trivs man också bra. En elegant och osedvanligt djup diskho gjord i blankpolerat rostfritt stål sitter i vinkeldelen, under långväggens överskåp finns trelågig spis. I köket är det gott om plats för grytor och karotter och själva bänken avslutas mot nackkuddarna i sittgruppen med ett förhöjd hyllplan, en lämplig avlastningsyta för allehanda smått och gott. I högskåpet som skiljer köket från hygienutrymmet sitter en elegant ugn ovanför frysen som sitter ovanför kylen. Med andra ord ett så kallat Tec Tower. När man rotar i 168-literskylen har man ett högskåp med ganska rejäla mått bakom ryggen, bilens garderobsskåp.

Husbil: Fendt 580 TF

Dubbelsängen som står i bilens bakre högra hörn är på sedvanligt maner avsmalnande vid fotändan. Men, på sängstommen hänger det en skiva, trekantigt utformad för att, tillsammans med en extra dyna, i uppfällt läge göra sängen lika bred i hela dess längd, en ovanlig och fiffig finess. Under sängen hittar vi ett belyst lastrum som också är åtkomligt genom en utvändig lastlucka.

Tvättrummet rymmer en separat duschkabin. Elegans och hög kvalitetskänsla återkommer även härinne, toaletten eller hygienutrymmet är normalt utrymme som skiljer agnarna från vetet. Plasten och rackigheten kan ibland dominera, men det gör den definitivt inte här.

Mycket träkänsla, fina förvaringsmöjligheter för handdukar och annat skapar trivsel och ger förutsättningar för bra funktion. Att vattnet hämtas ur en 110-literstank och töms i en lika stor tank gör inte saken sämre. Det vi möjligen skulle kunna gnälla på är att handfatet är på gränsen till för litet, en egenhet Fendtbilen delar med i stort sett alla moderna tvättrum.

Husbil: Fendt 580 TF

Takluckorna i bilen öppnas elektriskt, när man låser upp dörrarna i hytten åker glasrutorna ner ett par centimeter för att dörrarna skall gå att stänga utan att det skapas övertryck i bilen. En detalj som kanske kan vara nödvändig i en bil med mellanvägg bakom hytten, knappast med husbilspåbyggnad. Den elektriskt drivna trappan varnar om den blir kvarglömd. Isoleringen i glasfiberkonstruktionen imponerar, åtminstone när det gäller tjocklek. Golvet är 12 centimeter, tak och väggar 4 centimeter. Rör och ledningar är integrerade i golvet, spillvattentanken ligger i ett separat och isolerat utrymme under bilen. Tömningen sker med hjälp av ett handtag placerat under golvet strax innanför karossens yttervägg på höger sida. Bilen har vidare farthållare, centrallås och nivåreglerade strålkastare. Bullret från vind, däck och motor förefaller vara lägre än på andra bilar (vi har inte mätt med bullermätare) och att den är bakhjulsdriven borgar för bra framkomlighet till exempel på snöiga eller våta gräsmattor, med huvuddelen av tyngden på drivhjulen.

Kort sagt – bilen känns vid ett första intryck mycket gedigen och genomtänkt. Med sin elegans och ovanligt kvalitativa uttryck känns prislappen inte alls avskräckande. Den luftburna värmen från Truma och avsaknaden av ett traditionellt dubbelgolv förefaller i detta första intryck vara en tillgång. Rätt installerad luftburen värme är bevisligen mycket effektiv och att man valt ett annorlunda, tjockare golv i stället för dubbla golv gör att bilen trots bakhjulsdrift varken blir hög eller vinglig. Husbil: Fendt 580 TF

(Ur H&C nr 11/06)

Husbil: Fendt 580 TF
Husbil: Fendt 580 TF
Husbil: Fendt 580 TF

Husbil: Fendt 580 TF
Husbil: Fendt 580 TF
Husbil: Fendt 580 TF

Rulla till toppen