Ahorn Canada TE Plus: Två husbilar till priset av en!
I samband med Elmiamässan i fjol smög tyska Ahorn in på den svenska marknaden. Ett prispressat instegsmärke där köparna nästan får två husbilar till priset av en.
1990 grundade ingenjören och investeraren Joachim Reichmann Ahorn Wohnmobile GmbH. Hans idé var att erbjuda ytterst prisvärda husbilar och att flytta tillverkningen till andra europeiska nationer.
Tyska Ahorn tillverkar sina husbilar i Toscana i Italien, där de även har egen vinodling. Idag är det Joachims son Alexander som har tagit över rodret. Ahorn tillhör inte någon stor koncern, de står helt och hållet på egna ben.
Fyra serier finns – kompakthusbilar, halvintegrerade, crossover och alkover. Den svenska importören Varbergs Husbilar AB satsar på de tre sistnämnda då de redan har slovenska plåtistillverkaren Robeta i sin sortimentportfölj.
Den handplockade modellen som vi fick skärskåda är en Canada TE Plus som ingår i ett crossoversegment. Där finns ytterligare fyra syskon med olika planlösningar. TE Plus har bland annat långbäddar med bäddbreddning, elektrisk taksäng och egen hundkoja. Vi återkommer till det sistnämnda.
Vi har att göra med ett chassi från Renault Master, med sin något trubbiga nos. Det innebär i klartext underhållsfri kamkedja och ingen rem som behöver bytas för dyra pengar. Precis som övriga konkurrenter på husbilsmarknaden är Renaultbilen utrustad med ESP, ASR, Hill Holder och dubbla krockkuddar.
Trots att Ahorn är prispressad och har ett grundpris som knappt överstiger en halv miljon kronor använder de sig av den senaste tekniken. Exempelvis byggs Canada TE Plus med hagelresistent tak, väggar och underrede (inkluderat en extraförstärkning vid golvet).
Isoleringen består av polyuretan (golv/tak/väggar 41/ 30/30 millimeter). Det senaste gällande ramfönster från nederländska Polovision är på plats, detsamma gäller toa- och kylskåpskomponenter från Thetford. Ahorn har även ett nära samarbete med välkända Webasto, även om Canada TE Plus är utrustad med en Trumapanna modell Combi 4E.
Förr om åren syntes det ganska tydligt att vi hade med ett instegsfordon att göra. Idag är det inte lika påtagligt. Okej, vissa hörn är kanske inte rundade och bling-bling är det ont om. Men till instegshusbilarnas försvar måste vi erkänna att idag ser de helt okej ut, och till och med mer än så. I Canada TE Plus är inredningen ljus och den ser riktigt modern ut.
Att majoriteten förstagångsköpare tittar på en nytt husbils-alternativ istället för en bättre begagnad är förståeligt, även om de begagnade är av mer välkända märken. Nytt är trots allt nytt och garantier finns om problematik uppstår.
Sedan har den här modellen ett ess i rockärmen. Under ena singelsängen är det ett stort utrymme som enligt importören kan fås med ”hundlucka”, vilket har varit en populär extrabeställning. Även skåpdörren, den under garderoben mellan singelbäddarna, som leder till garaget kan fås med så kallad ”hundlucka”. Ståhöjd under taksängen och golv utan nivåskillnader gillas också.
Finns det något konkret att hacka på? Jo, luckorna till överskåpen var lite instabila och golvvärme saknas. Dessutom finns varken luftspalter eller distansskivor i överskåpen.
Samtidigt går det att understryka att det blir mycket pengar över till diesel och oxfilé när köpet av den nya husbilen knappt överskrider en halv miljon kronor.
AHORN CANADA TE PLUS
Pris: Grundpris 539 000 kr, provkörd husbil 561 900 kr, är extrautrustad med markis, backkamera, stor kyl/frys, designpaket och taksäng. Skatt: 6 056 kr Motor: Renault Master 130 hästkrafter, sexväxlad manuell Utvändig (L/B/H): 747/237/298 centimeter Invändig (L/B/H): 596/220/199 centimeter Tjänstevikt: 3 050 kg Totalvikt: 3 500 kg |
Lastvikt: 450 kg Garantier: Två år bil och fem år täthet Antal bäddar: 2+2 (singelbäddar 80×200, 80×205 med sängbreddning 145×220 cm), taksäng 105×220 cm Färskvatten: 100 liter Spillvatten: 130 liter Värme: Luftburen Truma Combi 4E Kyl/frys: Thetford 140 liter
|
Dethleff: Tuff bil i lyxförpackning
Den kaxigt svarta exteriören får oss att tänka på snygga, tyska sportbilar. Men är Dethleffs Magic Edition T3 DBM lika rock’n’roll som den ser ut?
Vi rullar landsväg 41 från Fritsla till Varberg. Sveriges fartkameratätaste landsväg? Den mäktiga fästningen vid västkusten med anor från sent 1200-tal är vårt mål.
Det grämer oss att decibelmätaren ligger kvar på kontoret, för Magic Edition är en husbil som inte för oväsen, trots att ett takfönster sitter ovanför huvudet i hytten. Det hade varit intressant att se vad ljudmätaren hade visat upp för siffror.
Nåja, nu är det inte bara tystnaden som gör att Magic Edition hamnar högt upp på önskelistan inför vår kommande långfärd upp till Polcirkeln i sommar. Det finns mycket annat smått och gott också.
I vanliga fall brukar vi knappt ens nämna det utseendemässiga, eftersom detta handlar om individuellt tycke och smak. Men den svart/gråa designen med detaljinslag av rött går bara inte att förbise. Till och med aluminiumfälgarna har samma design- och färgupplägg.
Det är coolt, kaxigt och sportigt på en nivå där husbilar aldrig tidigare varit och nosat. Var vi än stannade var många husbilstrafikanter framme och berömde Magic Editionhusbilens fräna framtoning.
Tillbaka till körningen. Lugn, stabil och fridfull färd med 150 hästkrafter under huven och automat. Elektroniskt stabiliseringsprogram inkluderat viktiga förarassistanssystem finns, likaså farthållare och Aldes vattenburna värmesystem. Ja, inte bara i bodelen och i golvet utan även i hytten.
Måhända ogillas utseendet för de i viss mån synliga värmerören som är inkapslade i bilens gallermoduler. För oss påminner det om dagens moderna sporthojar, som vill framhäva såväl ramkonstruktion som Öhlinsstötdämparen.
Snyggt eller inte – modernt och lite kaxigt är det hur som helst!
Den invändiga designen/inredningen bjuder på mjuka toner i ett neutralt mellanläge. Det är varken ljust eller mörkt. Det är som det populära uttrycket i Sverige – mittemellan. Passar med andra ord många, och det är väl en av anledningarna till Magic Editions storhet på försäljningslistorna. T3 DBM-modellen är för övrigt en av två halvintegrerade syskon. Denna har upp- och nedsänkbar queensbed medan T2 EB har singelbäddar.
Höjden på den justerbara dubbelsängen sköts via en vev i garaget. På cirka tio sekunder har vi sänkt sängen från max- till minimihöjd. Detta innebär konkret att vi då får tillgång till stort garageutrymme under färd, medan vi kan sova i normal sänghöjd utan att behöva klättra när vi står still.
En mängd olika fack plus en låda samt tv-armen finns tillgängligt direkt vid entrén. Det finns utrymme runt teleskopbordet för sex sittande. Bästa komforten är inte helt oväntat de fyra bältade positionerna. Gasolugnen är placerad ovanför kyl/frys som har AES-funktion, det vill säga automatiskt energival.
Passagen mellan kök och sovrum är en smula trång, men det är knappast tänkt att här ska råda skytteltrafik. Toalettdelen är fullutrustad med alla tänkbara detaljer medan den separata duschkabinen är utrustad med både trätrall och handduksstång. Båda utrymmena är försedda med taklucka.
På tal om ventileringssystem så gäller självklart Dethleffs egna AirPlus med bakre ventilation av överskåp för att förhindra kondensbildning. En annan bra, om än liten detalj, är läslamporna som löper på skena så att ljusbilden kan optimeras.
All lyx ser vi inte, exempelvis XPS-isolering eller den isolerade och uppvärmda spillvattentanken. Men vi vet att den finns där.
DETHLEFFS MAGIC EDITION T3 DBM
Pris: Grundpris 789 000 kr, provad husbil 870 631 kr, är extrautrustad med automatlåda, 150 hästkrafter, vinterkomfortpaket och upphöjd totalvikt (3 850 kg) Skatt: 6 576 kr Motor: Fiat Ducato 2,3 Multijet, 150 hästkrafter, automat Utvändig (L/B/H): 741/233/294 centimeter Invändig (L/B/H): 602/217/198 centimeter Tjänstevikt: 3 374 kg Totalvikt: 3 850 kg |
Lastvikt: 476 kg Garantier: Två år nybil och fem år täthet Antal bäddar: 2 (dubbelsäng 190×150 centimeter) Färskvatten: 107 liter Spillvatten: 90 liter Värme: Alde vattenburen, vattenburen golvvärme, vattenburen värme i hytt Kyl/frys: Dometic 190 liter (Tec tower) |