Glöm det där med Aldes vattenburna värmesystem. Men det gick att vintercampa ändå. Här är hela familjen Dethelffs samlad – Arist Dethleffs med sin hustru Fridel Dethleffs-Edelmann och dottern Ursula. Medverkar på fotot (från 1937-1938) gör även två av familjens vänner. Notera den redan då aerodynamiska karossformen.
Inte utan min familj. Ett ordspråk som blev ett med Arist Dethleffs. Mannen bakom varumärket som än idag står sig i husvagn- och husbils-industrin. För honom fanns aldrig tanken på att lämna sin hustru och dotter när det vankades affärsresor. Redan 1931 konstruerade han den första husvagnen och det är fortfarande slående hur innovativa Dethleffs är. Häng med på en bildkavalkad – från lite av husvagnens vagga till nutid.
En tämligen nyfödd Ursula (föddes 6 november 1933) får följa med mamma Fridel Dethleffs-Edelmann och pappa Arist Dethleffs på en av sina första campingturer. Personbilsexperterna på granntidningen Classic Motor tror att det är en Opel de använder sig av som dragbil.Återigen hela familjen Dethleffs samlad intill ett av Arists livsverk. Vi noterar att skaparen även tycks vara musikaliskt lagd med dragspel i famn. Husvagnen i bakgruden är från 1935.Så här kunde det se ut i staden på 1930-talet. En Mercedes-Benz som dragbil och på kroken en husvagn från Dethleffs.Här har vi en Dethleffs Tourist på väg genom alperna mot Gardasjön i Italien. Året var 1938. Inte utan min familj var Arist Dethleffs ledord. Det var också grundidén till att tillverka en husvagn så han kunde ta med sig familjen på arbetsresorna – eller som här när det vankas utförsåkning i Alperna.Skelettet av en husvagn innan själva karossen kom på plats. Bilden är tagen strax utanför fabriken i Isny.En smakfull kombination – Dethleffs Tourist och en VW Bubbla från 1951. Mer tyskt och folkligt än så här kunde det inte bli på den tiden.Cheopspyramiden i Egypten – ett av världens sju underverk. Dethleffs 1959 – världens åttonde underverk? Dragbilen är en BMW 502 men en liten V8-motor, byggd av aluminium, under huven.Sommarsemester när den är som allra bäst med vattenplask i barnbassäng. Troligtvis sent 1960-tal då den något udda dragbilen, Jaguar Mark X kom 1965.1971 hade Dethleffs fem husvagnsserier. Camper tillhörde modellerna som sålde allra mest.1970-talet präglades av oljekrisen (1973) och den följande lågkonjunkturen.1983 gav sig Dethleffs in i husbilsvärlden. Den här alkoven döptes till Pirat. Med dagens syn kan den anses vara en smula kantig men precis som nu hade de Fiat som draglina.Sommaren 1999, strax före millennieskiftet. Så här kunde det se ut när tysk tv tog sig an en husvagn från Dethleffs för ett rörligt reportage.Första husbilen på 2000-talet för Dethleffs blev en helintegrerad modell med alla tänkbara lyxkomponenter. Det här var deras premiummodell, om någon undrar. I modern tid är Dethleffs fortfarande stora, både inom husvagnar och husbilar. Exempelvis nådde Dethleffs 80 000 tillverkade husbilar i samband med sitt 80-årsfirande.Att tillverka husbilar och samtidigt visa att man slår ett slag för miljön är ingen enkel ekvation då husbilsindustrin fortfarande är långt borta från eldrivna fordon. Vid mässan Caravan Salon i Düsseldorf 2017 visade Dethleffs upp ett konceptbygge där deras husbil var fullsmetad med solpaneler. Något för framtiden?E.Home Coco – världens första eldrivna husvagn. Dethleffs ligger inte på latsidan när det gäller innovativa uppfinningar för att spara på miljön. Här tycks de inte följa utvecklingen. Här tycks de leda den.