Vinterdäck: Har du grepp i vinter?

Publicerad: 2020-12-22   Uppdaterad: 2023-04-18

När ett fordon framförs på väg är däcken det enda som har kontakt med körbanan. Det gör sulorna till en av de mest avgörande faktorerna för väggrepp – i synnerhet på vintern. Vi låter däckexperten ge sina bästa tips innan Kung Bore anländer.

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?
Heinz-Peter ”HP” Adlung guidar dig till rätt val av däck.

En handflata. Ungefär så stor är den kontaktyta som varje däck har med körbanan under färd. Det ger en viktig insikt om vilken betydelse däcken har för väggreppet.

Heinz-Peter ”HP” Adlung är husbilsåkare sedan många år och arbetar på ProDOB. Med sina 18 år inom däckbranschen resonerar han så här inför den stundande vintern:

– Det absolut viktigaste vid valet av vinterdäck är att anpassa däcktypen efter var man bor och var man kör. Bor man i norra Sverige och kör mycket, är dubbdäck att föredra eftersom de ger bäst grepp på vinterväglag i allmänhet och på glans-is i synnerhet. Däremot kan dessa däck bli lite hala när det är barmark och blött på vägen, säger HP och fortsätter:

– Ett nordiskt dubbfritt däck fungerar bäst i minusgrader och passar den som kör i norra Sveriges inland där vintrarna sällan är blöta. Däcktypen biter även bra på snö och så kallad isbark. Den som enbart kör på blöta och saltade vägar i södra Sverige kan kika på europeiska friktionsdäck. De är framtagna för blöta asfaltsvägar och temperaturer strax över noll grader.

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?
Det är viktigt att däck till husbilar och husvagnar (C-däck) är utrustade med stålventiler. Det beror på att lufttrycket i dessa däck är högre än för personbilar.

Tre däcktyper att välja bland alltså – dubbdäck, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck (några året runt-däck existerar inte enligt HP). 

Men hur ska man då veta att man väljer en modell som är tillräckligt bra?

– Genom att undvika att köpa den billigaste. Läs gärna olika tester och se vilka däck som återkommer i topp. Sannolikt är dessa riktigt bra och värda sitt pris. Är du det minsta osäker, prata med oss i fackhandeln. Vi har en enorm kunskap.

En självklarhet som ändå tål att upprepas, är att farten har större påverkan än däcken vid inbromsningar.

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?
Kolla att du har rätt lufttryck med jämna mellanrum. Gör detta i samband med avfärd då däcken är kalla.
Vinterdäck: Har du grepp i vinter?
Kontrollera att du har godkänt mönsterdjup innan du monterar vinterhjulen. Här ses en digital mätare för mönsterdjup.

– Att anpassa farten efter väglaget är A och O. Tänk även på att det bara är påskjutsbroms på husvagnar. Det innebär att det tar ett tag att få stopp på ekipaget – och risken för att husvagnen får sladd är uppenbar. Testa gärna att provbromsa dragbilen eller husbilen på vinterväglag under säkra former.

Den som planerar att köra på fjolårets däck i vinter gör klokt i att göra en okulär besiktning först.

– Titta efter torrsprickor på sidan av däcken och i mönstret. Sprickbildningar tyder på att det är dags att byta däck. Kolla tillverkningsår, däcken bör inte vara äldre än sex år. Mät även
mönsterdjupet och kontrollera att dina däck klarar sig med god marginal, säger HP och fortsätter:

– Mönsterdjupet har jättestor betydelse för säkerheten – och man bör inte ligga på gränsen för vad som är tillåtet. Vid våt vägbana till exempel, måste vattnet tryckas ut genom kanalerna i däckens mönster. 

Om dessa inte är tillräckligt djupa byggs vattenmassorna eller snöslasket istället upp mellan vägbanan och däcket. Det kan leda till vattenplaning. Oavsett vilket däck som sitter på bilen eller vagnen är det mycket viktigt att ha rätt lufttryck.

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?

– Däcken är konstruerade så att de har en yta som aktiveras vid inbromsning och en annan yta som aktiveras vid kurvtagning. Med för lite eller för mycket luft i däcken försämras prestandan vid både inbromsning och kurvtagning. Dessutom påverkas stötdämpningsförmågan negativt, säger HP och avslutar med:

– Lägg på cirka 0,2 bar i lufttryck när du byter till vinterdäck. Då har du fallhöjd när temperaturen sjunker och lufttrycket i däcken minskar. Höj däcktrycket lite till inför skidsemestern om du har fullastad bil/vagn och takbox. Och kom ihåg att byta till vinterdäck i god tid! Gummit måste motioneras så det hinner få upp mjukheten och börjar fungera som det ska.

Vinterdäck: Har du grepp i vinter?
Att vinterdäck är märkta med alptopp/snöflinga är bra – men likväl ingen garanti för att de är godkända. Kolla med fackhandeln eller Transportstyrelsen om du är osäker.

Har du koll på regelverket?

Kom ihåg-datum:

Dragbil, husbil och husvagn – alla ska vara utrustade med vinterdäck 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna under perioden 1 oktober–15 april (om det är eller befaras bli vinterväglag utanför dessa datum får du använda dubbdäck även då).

Viktiga symboler:

Vinterdäck som används på bilar, och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo, ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade.

Vinterdäck som används på bilar, och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo, ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller POR (Professional Off Road) eller vara dubbade.

OBS! Symbolerna ovan är ingen garanti för att ett däck är godkänt! Kolla med fackhandeln eller Transportstyrelsen om du är osäker.

Dragbil och husvagn:

Om dragbilen har dubbade däck måste även husvagnen ha det vid vinterväglag. En dragbil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.

Rulla till toppen