Experten
Leif Hansson grundade Husvagnscenter i Valbo tillsammans med sin far, Egon Hansson, år 1988. Idag saluför företaget både husvagnar och husbilar.
Med Leifs gedigna erfarenhet har han tilldelats rollen att vägleda oss genom de tolv ronderna och diskutera för- och nackdelar med de båda fordonstyperna. Av utrymmesskäl har vi fått hålla oss till en generell jämförelse. Ronderna kan därmed sannolikt ses ur fler perspektiv än de vi visar här.
Rond 1: Urval
Oavsett fordonstyp finns en hel uppsjö av modeller och planlösningar att välja bland. Söker du en planlösning med en egen avdelning för barnen? Då är husvagn med barnkammare rätt val, då den har en avskild våningssäng i minst två plan. Det närmaste en husbil kommer är en så kallad alkovmodell med fasta sängplatser som sticker ut ovanför förarhytten.
Obs! Tänk på att din dragbil och/eller körkortstyp kan innebära vissa begränsningar i urvalet. Läs mer om detta på transportstyrelsen.se (skriv ”fordon du får köra” i sökrutan).
Visste du att…
Du som har tagit körkort före 1 juli 1996, och inte fått körkortet återkallat efter detta datum, får köra i princip alla husbilar på marknaden? Är du snarare sugen på att kunna välja bland fler husvagnsmodeller? Då kan du kika på att ta utökad B-behörighet.
Rond 2: Köpa
Husvagnar är generellt billigare i inköp. Däremot kan husvagnsköpet bli en dyr historia om dragbilen behöver bytas ut. Ett tips inför köpet, oavsett fordonstyp, är att försöka uppnå ett sunt förhållande mellan prislapp och nyttjandegrad.
Det brukar innebära en god magkänsla på sikt. Ett svindyrt fordon som används sällan riskerar att generera mer i dåligt samvete än i glädje.
Rond 3: Äga
Husvagnar är generellt billigare att äga. I synnerhet gäller det om du köper ett nytt fordon, då fordonsskatten på nya husbilar kan vara skyhög. Husbilar kostar även mer att försäkra – och det faktum att de har en motor innebär dessutom andra serviceintervaller och högre kostnader.
Stöldrisken är något högre för husvagnar, men släpvagnslås klass 3 kan råda bot på det. När det gäller andrahandsvärde och bränsleförbrukning är skillnaderna försumbara.
Rond 4: Lasta
Husbilar har ofta större lastutrymme och högre tillåten lastvikt. Att de vanligtvis är utrustade med garage tillåter även separat förvaring av otympliga prylar som exempelvis cyklar och trädgårdsmöbler. Däremot är det ofta fler överskåp och garderober i husvagnar vilket ger bättre förvaringsmöjligheter för exempelvis kläder.
Titta i fordonets registreringsbevis för att se den max tillåtna lastvikten. För vissa husvagnar kan siffrorna vara mycket låga – och det kan därmed bli en utmaning att undvika överlast. Tänk även på att för husbil räknas passagerarna till lastvikten, med 68 kilo vardera.
Rond 5: Köra
På det stora hela är husbilar enklare att framföra i trafik. Dessutom är de inte begränsade till max 80 km/h som bilar med tillkopplad husvagn. Många upplever därmed att det är enklare att följa trafikrytmen med husbil. Tänk på att om ni är flera som ska turas om vid ratten måste samtliga förare ha rätt körkortsbehörighet.
Rond 6: Rangera
I trånga utrymmen har husbilen helt klart ett försprång, inte minst när det gäller att backa. Dock finns det ofta hjälpsamma människor på campingen som kan tänka sig att hjälpa till med rangeringen.
Om du vill lägga cirka 20 000 kr på en så kallad mover, kan du även koppla loss husvagnen från dragkroken och för hand styra in den med god precision.
Rond 7: Statussymbol
Denna lättsamma rond springer ur den gamla 80-talsdängan ”Man ska ha husvagn”. Det var Galenskaparna som med glimten i ögat framställde husvagnscamparen som en timid figur i träningsoverall.
Hur ser det då ut idag? Försäljningen av både husbilar och husvagnar har helt klart fått ett uppsving – och köparna blir allt yngre.
Med andra ord får nog båda fordonen ses som ”accepterade” hos den breda massan. Dock ska det sägas att de allra flådigaste fordonen återfinns i husbilssegmentet.
Rond 8: Sittgrupp
Generellt är sittgruppen i en husvagn större än i en husbil. Ofta kan det också finnas en liten dinett i mitten av en (större) husvagn.
Du som gillar både stora sittgrupper och husbilar, kan satsa på en helintegrerad modell. Dessa kostar mer, men i gengäld erbjuder de mer plats. Komforten i sittgrupperna brukar vara likvärdig för båda fordonstyperna.
Vissa uppskattar avsaknaden av en förarhytt i en husvagn medan vissa husbilsägare inte bryr sig ett dyft om förarhyttens existens. Husbilar har ofta en taksäng som sitter ovanför sittgruppen och eliminerar behovet av en bäddbar sittgrupp. Det gör dock även våningssängen i de nyss nämnda barnkammarvagnarna.
Rond 9: Leva och bo
Båda fordonen är generellt sett likvärdigt utrustade när det gäller kök och badrum. Tittar du efter lite äldre begagnade fordon kan det dock vara en utmaning att hitta modeller med separat duschutrymme. Det beror på att detta började bli vanligt först för några år sedan.
Sittgruppen är som tidigare nämnts ofta större i husvagnar medan det finns fler större förvaringsutrymmen i en husbil. På det stora hela är det ofta bättre svängrum i en husvagn.
Däremot har husbilar ofta större tankar för både grå- och färskvatten. Det kan passa en mobil livsstil där du kanske inte alltid står på en camping över natten.
Rond 10: Mobilitet
Husbilen är smidigare när det gäller att flytta bohaget från punkt A till punkt B. Packa in grillen och trädgårdsmöblerna i garaget, koppla ur elsladden och kör iväg. Med husvagn tar denna process lite längre tid. Dock upplever många husvagnsägare att det är väldigt smidigt att ha tillgång till en vanlig personbil när husvagnen väl står på plats.
Rond 11: Flexibilitet
En spontan avstickare på mindre vägar, en snabb sväng in på en rastplats eller kanske en natt på en ställplats? När det gäller flexibilitet är husbilen snäppet vassare. Detta tack vare att den helt enkelt är smidigare att köra på mindre vägar eller in på parkerings- och ställplatser. På vissa ställplatser är det dessutom inte ens tillåtet att stå med husvagn.
Rond 12: Övergripande
Efter alla utkämpade ronder står det klart att valet av fordonstyp mest beror på användarens förutsättningar som familjekonstellation, resvanor, budget samt tycke och smak.
Det kanske mest avgörande är hur mycket fordonets hjul kommer att nyttjas. Du som planerar att mestadels stå på samma ställe kanske har mer glädje av en husvagn. Kommer du däremot ständigt vara på rull kan husbil vara ett smidigare alternativ.
The Thrilla in Manila
Tungviktsfighten mellan Muhammad Ali och Joe Frazier gällde VM-titeln i boxning. Mötet utspelades den 1 oktober 1975 i Quezon City, systerstad till Filippiniernas huvudstad Manila. Den legendariska drabbningen rankades till århundradets fight av tidskriften The Ring Magazine.
Ali ledde på poäng när Fraziers tränare Eddie Futch bad ringdomaren att bryta matchen i pausen inför sista ronden. Således förklarades Ali som vinnare på TKO (teknisk knockout).