Regnet formligen vräkte ned den där sommaren 1965. På campingen utanför Halmstad hade gästerna fullt sjå med att gräva kanaler för att leda bort regnvattnet från sina tält. Marken hade börjat förvandlas till lervälling och kaoset var ett faktum – förutom för några gäster.
– Jag glömmer aldrig hur jag kunde gå ett trappsteg upp, öppna dörren och gå in i vår torra moderna husvagn, alltmedan tältgästerna kämpade mot regnvattnet. Det är ett oerhört starkt minne än idag, säger Bengt-Åke Bengtsson, som vid tillfället bara var åtta år.
Året efter den regniga sommaren startade Bengt-Åkes pappa husvagnsförsäljning under namnet Husvagns-Expo. Startskottet kom då Bengt skulle byta in sin befintliga engelska Astral mot en tysk Tabbert – för att bättre matcha sin nya Mercedes.
– Pappa var affärsman ut i fingerspetsarna och jobbade med att sälja trailers till grävmaskiner. Hos husvagnshandlaren skulle han förhandla om priset – men det var tvärstopp. Då tänkte pappa ”Är det så lätt att sälja husvagnar, då ska även jag börja med det”, säger Bengt-Åke och ler vid minnet.
Så kom det sig att Bengt köpte ett parti engelsktillverkade Nene Valley-vagnar, fabrikatet som senare skulle bli Cavalier. Mamma Britta kom att sköta bokföringen.
Efter ett par år började Bengt sälja Borevagnen, en svensk skapelse med fantastisk kvalitet. Problemet var bara att den enligt Bengt hade en för hög prislapp.
– Pappa befarade att ingen skulle vilja köpa den. Samtidigt var han rädd att ingen skulle vilja ha de engelska vagnarna heller, när de såg hur låg kvalitet de höll i jämförelse med den svensktillverkade. Kontentan blev att pappa gömde den första Borevagnen, säger Bengt-Åke och skrattar.
Nu började Bengt gnugga geniknölarna. Alla vagnar hade sina för- och nackdelar, men ingen var ju perfekt. Kunde man möjligen plocka russinen ur kakan och bygga den perfekta vagnen till ett överkomligt pris?
– År 1971 hyrde pappa in sig i en husvagnsfabrik i England och startade egen tillverkning av den egendesignade Sveland-vagnen.
Produktionen pågick sedan under tio års tid (läs historien om Sveland i en separat artikel senare i år, red. anm.). I samma veva började Bengt-Åke sommarjobba på företaget. År 1975 tog både han och storasyster Britt-Marie anställning och fem år senare följde lillasyster Christina i samma spår. Nu var alltså hela familjen samlad på jobbet.
– Inledningsvis jobbade jag på verkstaden, följt av några år som inköpare och säljare. År 1984 tog jag över som vd efter pappa, berättar Bengt-Åke som alltjämt leder firman.
Idag arbetar fortfarande syskontrion kvar liksom Britt-Maries tre söner. Även Bengt-Åke och Christina har var sin dotter som delvis jobbar i företaget. Därutöver finns en mängd trogna medarbetare.
– Flera av dem har varit hos oss i över 20 år och de är utan tvekan vår viktigaste resurs. Vi trivs tillsammans på jobbet och förhoppningsvis speglar det av sig i hur vi bemöter kunderna. Vi har i alla fall fått ett bra rykte som har varit guld värt för vår kundkontakt och expansion, menar Bengt-Åke.
Bengt i Örkelljunga har verkligen vuxit så det knakar genom åren. Idag mäter anläggningen 8 000 kvadratmeter och inrymmer visningshall, tillbehörsbutik och en stor verkstad där 30 med-
arbetare servar, reparerar och rekondar såväl bodelar som motorer.
– De senaste åren har vi börjat satsa betydligt mer på husbilar. Vi saluför hela spektrumet, från enkla instegsmodeller till bilar i sexmiljonersklassen. Vi märker att fritidsfordon har gått från att vara lite töntiga till att ha letat sig in i finrummen, säger Bengt-Åke.
Efter sina 45 år inom samma företag känner Bengt-Åke stor tacksamhet och stolthet.
– Har man ägnat ett helt liv åt detta, tillsammans med sina syskon och deras barn, blir företaget oerhört betydelsefullt. Jag har haft roligt varenda dag på jobbet och vill gärna fortsätta länge än.