Trabant-historia: Ingen fara på taket!

På Dachzelt-semester i Sverige. Steffen Küsel från Tyskland fångade sig själv, sin bil och en älg på bild under en småländsk safari.

Trabant-historia: Ingen fara på taket!

Publicerad

Att bo på taket till sin bil har blivit trendigt igen. Men ursprunget kom faktiskt från Östtyskland. Och fortfarande finns det entusiaster som vårdar sina original, 30 år efter att tillverkningen lades ner. Dachzelt är inte bara nostalgi, det är också historien om en folkrörelse som DDR-regimen inte kunde stoppa.

Varje år arrangeras det Dachzelt-festivaler med hundratals deltagare i Tyskland. Här blandar man gammalt och nytt, med tält monterade på allt från gamla avgasrykande öststatsbilar till Ferrari.

Men förebilden och i centrum på festivalerna är den gamla östtyska "folkbilen" Trabant med taktält. Två vuxna fick plats där uppe och det var till och med ståhöjd i mitten. Det var inte mycket till privatliv och varje rörelse fick bilen att gunga, men för dåtidens östtyskar var det ett drömfordon.

DDR, den östtyska staten, styrde medborgarna med järnhand och förväntade sig att de skulle lyda. De som gjort sig förtjänta av semester kunde tillbringa någon vecka i stugor som ägdes av
Gewerkschaftbund, de officiella fackföreningarna.

Fricamping med Dachzelt. Den lilla Trabanten behövde inte mycket utrymme för att få strandnära läge.

Högt till tak, skulle man kunna säga. Notera stegkonstruktionen på dragkroken.

Inte alla lydde. Några kvinnor trotsade statens kontroll och syn på moral och badade nakna på sandstränderna vid Östersjön. De jagades av polis och militär och fick snabbt efterföljare. Allt fler började också campa ute i naturen, något som regimen stämplade som "kapitalistiskt dekadent".

Camping blev allt mer populärt och växte till en folkrörelse. Och regimen insåg att det var bättre att behålla kontrollen genom att öppna några billiga campingplatser. Snart startade också tillverkningen av låga släpvagnar som med enkla handgrepp kunde vecklas ut till tält.

1957 kom en campingmodell av Wartburg, den lite större och bättre utrustade östtyska bilen, som hade ett delvis glasat tak och bäddbar inredning. Där ingick också ett hopfällbart bord, fyra stolar och kokkärl. Men modellen blev en ouppnåelig dröm för de flesta östtyskar och tillverkades bara i något tusental exemplar.

Året efter kom en driftig man tillbaka till DDR. Gerhard Müller hade hoppat av till väst som 18-åring, men 1958 kom han tillbaka igen efter föräldrarnas vädjanden.

Han var utbildad mekaniker och hade i Frankrike sett en prototyp som han bara inte kunde glömma, en enkel taktältskonstruktion. Det första taktältet skapades faktiskt redan på 1930-talet och några byggdes senare i Italien, men det var Gerhard Müller som vidareutvecklade idén. Han skissade på en egen lösning och fick den godkänd av staten.

1976 satte han igång med produktion av Dachzelt, anpassat för Trabant, som vilade på ett slags fötter på biltaket och som hade en stege monterat på dragkroken. Hans sambo Inge sydde tälten och några grannar hjälpte till med montering.

Även i modern tid är de populära i samband med campingträffar.

Att skaffa fram material i Östtyskland var inte lätt. Det som inte gick att köpa ordnade Müller fram genom att vädja, tigga eller byta mot andra varor. Kunder hjälpte också till att skaffa bytesvaror genom att skänka livsmedel, alkohol, praliner och konsthantverk. 

Listan på intressenter växte och snart var väntetiden uppe i två år. Det kom allt fler samtal från högt uppsatta personer som ville gå före i kön.

Då hade camping blivit inne i Östtyskland – 1988 fanns det omkring 500 campingplatser som enligt officiella siffror hade två miljoner besökare. Det byggdes också minst åtta olika varianter av husvagnar som Qek, Bastei och Weferlinger.

"Hottade" Trabant på var sin sida om originalet med tillhörande taktält.

Wartburg Camping-Limousine typ 311/5, här
en modell från 1962. den hade en 3-cylindrig
tvåtaktsmotor. "Husbilen" tillverkades i drygt
8 000 exemplar.

I praktiken kollapsade Östtyskland året efter. Muren revs, regimen föll, befolkningen ville ha levnadsförhållanden som i väst och östtyska produkter var hopplöst ute.

Gerhard Müller satt med material och ett lager som inte gick att sälja, hans hyreskontrakt sades upp, hans skulder växte och hans vänner lämnade honom. Han dog ensam och utfattig i en bilkö vid en polsk gränsstation i oktober 1999 när han var på väg för att köpa billiga cigaretter.

Då hade många av de klassiska östtyska produkterna, som bilen Trabant, blivit kultförklarade, men det skulle dröja tills hans uppfinning hade nått samma status.

Av de omkring 3 000 taktält som Müller producerade och sålde finns många kvar idag. Och de har fått många efterföljare. Numera säljs taktält av flera olika fabrikat på den svenska marknaden som exempelvis Gentle Tent, en uppblåsbar "tvårummare". 

Det är långt ifrån Müllers toppiga tält på Trabanten men en vidareutveckling av hans nästan 50 år gamla klassiker. Och dagens taktält är förmodligen betydligt enklare att producera när man slipper tigga och tjata sig till material eller ducka för män med makt.

Festival för Dachzelt-entusiaster. Det är klassiska Trabant som dominerar, men taktälten kunde också anpassas till Volga, Wartburg och andra öststatsbilar.

Dachzeit


Längd: 204 centimeter
Bredd: 145 centimeter
Höjd: 25 centimeter i nedfällt läge, 192 centimeter i uppfällt
Vikt: Cirka 65 kg
Pris: 1 340 DDR-mark (1979). Det fanns ingen riktigt växelkurs för den östtyska marken, men det bör ha motsvarat ungefär lika mycket i svenska kronor, eller omkring 5 000 kronor i dagens penningvärde

TRABANT PÅ 90 SEKUNDER


• Trabant var ett östtyskt bilmärke som tillverkades under perioden 1957–1991. Totalt gjordes det 3 051 385 exemplar.

• Varumärket ingick i VEB Sachsenring Automobilverk och hade sitt säte i Zwickau som är den fjärde största staden i distriktet Sachsen.

• Namnet Trabant kom till via en undersökning och betyder reskamrat eller medföljare.

• Detta bilmärke var Östtysklands motsvarighet till Västtysklands Volkswagen, det vill säga en folkbil.

• På grund av råvarubrist i forna DDR byggdes karossen av hårdplast (duroplast).

• P50 hette den första versionen som bara byggdes i 50 exemplar. Den visades första gången på Leipzigmässan. 

• I början av 1960-talet kom modellen 601. Den hade en karossdesign som kom att se likadan ut under resterande DDR-tid.

• 601-modellen var liten och blev snabbt omodern. Den var framhjulsdriven och hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor.

• Trabant gjorde sig inte känd som något kraftpaket. De sista modellerna hade en cylindervolym på 0,6 liter och gav 26 hästkrafter.

• Väntetiden för att få köpa en Trabant kunde vara upp till 15 år, om man inte hade en hög position i samhället. 

• 1988 kom modellen 1.1 som var en något vidareutvecklad version med ny inredning samt motor/växellåda från en äldre serie av VW Polo.

• När muren föll (9 november 1989) blev Trabantens framtid ifrågasatt och 1991 tillverkades det sista exemplaret.

• Trabant har kultstatus sedan många år tillbaka. DDR-bilen är däremot inte populär i alla läger eftersom den saknar avgasrening och anses som en miljöbov.

Källa: Wikipedia

 

  • Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Verkstadsslarv – nyckeln försvann

    Att lämna in husbilen på verkstad är ofta en kostsam process som kräver gott om tid. Men vad händer när verkstaden misslyckas eller i värsta fall har sönder, eller slarvar bort ett viktigt tillbehör som i det här fallet en startnyckel? Och sedan vägrar erkänna sitt misstag?

    Artikel Niklas Kämpargård, 2021-10-21 08:08

  • Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Ställplats Skanörs hamn: Lyx vid Skånes Riviera

    Hela miljön runt ställplatsen i Skanörs Hamn andas lyx och flärd. Alltifrån sanddynerna och stranden till fiskbutikerna och restaurangerna som känns som något extra.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-10-20 07:56

  • Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Historik: Ahlgrens Bilar – inga husbilar?

    Det skulle bli marshmallows – resultatet blev något helt annat. Succén lät dock inte vänta på sig och sedan starten är Ahlgrens världens mest sålda bilar.

    Artikel Anders Wallsten, 2021-10-19 07:16

  • Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Historik: Husvagnen Sveland skulle bli perfekt

    Det var drömmen om den perfekta husvagnen som fick Bengt Bengtsson att ta fram skissblocket. Resultatet blev Sveland, en svensk vagn som tillverkades i England och såldes i 500 exemplar. Så här gick det till när en svensk visionär gjorde dröm till verklighet.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-10-12 07:35

  • Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Historik: Tillbehör – huvudprodukt för KAMA Fritid

    Startskottet kom genom ett handslag på en camping under 1960-talet. Idag är KAMA Fritid en av Nordens ledande tillbehörsgrossister inom husvagns- och husbilssektorn. Vi låter företagets vd göra en historisk tillbakablick och samtidigt ta en titt i framtidskikaren.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-20 07:10

  • Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter: Förvaltar ett livsverk

    Dags Husvagnscenter i Norrköping grundades år 1986 av Dag Gustavsson. Numera är det hans söner, Richard och Johan, som står vid rodret. Här berättar de om familjens livsverk – och om hur de brukade spendera somrarna tillsammans i husvagn och båt.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-09-17 07:16

  • Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Bergholm arrangerar egen mässa på Elmia i höst!

    Den 14–17 oktober kommer ett 100-tal husbilar, husvagnar och campervans att fylla mässhall A på Elmia i Jönköping. Det är husbils- och husvagnsimportören Bergholm som arrangerar mässan Smaka på Camping, som visar upp 2022 års nyheter.

    Artikel Redaktionen, 2021-09-10 08:52

  • Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Eurolite: En riktig Kalle Anka-husvagn

    Tryck på en knapp och vagnen fälls ihop – precis som i campingäventyret med Kalle Anka och hans vänner på julafton. Praktiskt både i teorin och i praktiken, men Eurolite blev inte den succé som tillverkaren hoppades på. Kaj Persson i Tomelilla har en av de sju som tillverkades.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-09-09 07:45

  • Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Årnäs Båtklubb – rofylld ställplats

    Husvagn eller husbil är egalt. Båtklubben i Årnäs välkomnar alla till sin enkla men trivsamma anläggning vid Vänern.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-09-07 07:12

  • Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Historik Thule: Från Smålands skogar ut i vida världen

    Thule är idag ett välkänt varumärke, inte minst för folk med husbil och husvagn. Men visste du att företagets första produkt var en gäddsax? Här berättar vi historien om Thule – från starten i Hillerstorp till förändringsresan mot sport- och fritidsbranschen.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-20 07:06

  • Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    Företagshistoria Lindströms: Från bensinmack till fritidsfordon

    En balansgång mellan mod och förnuft har banat väg för en rejäl expansion för Lindströms Husbilar & Husvagnar. Vi har besökt familjeföretaget för att ta reda på hur allt började och vilka milstolparna har varit under resans gång.

    Artikel Niclas Sjöqvist, 2021-08-19 07:00

  • Samba firar 70-årsjubileum!

    Samba firar 70-årsjubileum!

    För 70 år sedan presenterade Volkswagen en åttasitsig minibuss vid den internationella bilutställningen IAA i tyska Frankfurt am Main. Idag är den här VW-bussen internationellt känd som "Samba", och i Sverige som "lyxbussen".

    Artikel Redaktionen, 2021-08-18 07:01

  • Historik Tabbert: Endast det bästa

    Historik Tabbert: Endast det bästa

    Det tyska lyxmärket Tabbert har en speciell framtoning. Den elfenbensvita karossen och den "bombastiska" inredningen med äkta trä och små krusiduller kan nog de flesta erfarna campare känna igen.

    Artikel Johan Persson, 2021-08-16 06:33

  • Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Ställplats Göta Holme: Perfekt invid älven

    Göta Holme är bara för husbilar, men det är en alldeles utmärkt ställplats att övernatta på när man far längs Inlandsvägen.

    Artikel Catharina Höglund, 2021-08-13 07:25

  • MKP Petit – en dansk charmör

    MKP Petit – en dansk charmör

    Danska MKP Petit är charmig som få andra vagnar, och har dessutom många kluriga lösningar. Martin och Maggan Olofsson från Falkenberg använder sin husvagn så ofta de kan och givetvis bakom sin VW – bilen som vagnen byggdes för.

    Artikel Robert Gustavsson, 2021-08-10 07:45

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

  • Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206