Husvagnen från Saab var ett riktigt lättviktsbygge.
Lätt nog för att en Saab ska orka dra den, men stor nog för fyra personer. För att uppfylla de kraven fick Saab bygga en egen husvagn. Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo 1994 och de kör fortfarande med den.
I mer än 25 år har Karl-Inge och Birgit haft sin Saabo från 1967.
– Vi köpte vagnen för att det var en Saab och inte för att vi behövde en husvagn, berättar Karl-Inge.
Redan vid inköpet lackerades den blå för att passa bakom deras Saab 95.
– Jag tycker den är praktisk på träffar. En egen fikastuga och skulle det regna går vi bara in och sätter oss, säger Birgit som just fällt upp ett parasoll som skydd mot det starka solljuset.
Karl-Inge och Birgit Persson köpte sin Saabo redan 1994 både för att det var en kul vagn och för att det var en Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke med på träffarna med sin rallyinspirerade Saab 96.
Jodå, det är ett reklamparasoll från Saab. Ofta hänger sonen Jan-Åke och hans familj med på träffarna i hans rallyinspirerade, blåa Saab 96.
– Då blir vi som ett historiskt rallytema med tävlingsbil, servicebil och egen husvagn.
När marknaden expanderade insåg ledningen på Saab att husvagnarna inte passade deras motorsvaga bilar, en vanlig Saab 96 hade 38 hästkrafter i början av 1960-talet. Men om de konstruerade en egen modell kunde de få vagnen som de ville, lätt och rymlig och dessutom skapade det arbete inom koncernen.
En skyddande kåpa över gasoltuben var en av nyheterna 1967. Parkeringsbroms finns men var inte standardutrustning.
Chef och produktutvecklare för tillverkningen blev Birger Lindberg som hade ett förflutet inom flygvapnet. Han testade dessutom en av vagnarna genom att köra den 1 000 mil genom Östeuropa till Turkiet och tillbaka.
Serieproduktionen kom i gång vid Saabs fabrik i Norrköping till 1964 års modell. Det var en enkel vagn där två gjutna plasthalvor hade skarvats ihop till en kaross som endast vägde 80 kilo. Den totala nettovikten stannade dessutom på ytterst beskedliga 230 kilo vilket var möjligt genom att slopa saker som parkeringsbroms och stödben.
Birger Lindberg var chef och produktutvecklare för husvagnstillverkningen och agerar här fotomodell i Saabs reklam för vagnen.
Varför sitter fönstren så lågt? Jo, då har föraren fri sikt bakåt under färd och minst lika viktigt: när ekipaget ska backas.
– Visst är den liten, men välplanerad, påpekar Karl-Inge.
Eftersom deras vagn är från 1967 är barnsjukdomarna åtgärdade, exempelvis är de infällda bakljusen som orsakade en del fuktproblem ersatta med utanpåliggande. Glasfiberplasten är utbytt mot mer flexibel epoxiplast och gasoltuben har fått en skyddande kåpa.
I reklamen påpekas det att husvagnens garderober ger "gott utrymme för allt i klädväg för familjen" och att den hade eller kunde få finesser som rymligt förtält, rinnande vatten, kemisk toalett, belysning som drivs av bilens elsystem och uttag för nätanslutning.
Med några enkla handgrepp förvandlas matplatsen till en rymlig tvåbäddssäng, 116 centimeter bred och 185 centimeter lång. Den inre takhöjden är 180 centimeter.
En extrasäng fanns att köpa till för 45 kronor. De bakre bäddarna var 176 respektive 180 centimeter långa och passade därmed bäst för barn.
Trots detta var Saab sent ute. Bilarna blev starkare och orkade dra större vagnar, något som också köparna efterfrågade.
Argumentet att Saabo var godkänd för fri fart hjälpte föga när Sverige fick allmän hastighetsbegränsning i samband med högertrafikomläggningen 1967. Tillverkningen lades ner 1968 efter 390 tillverkade exemplar.
– En Saabo är riktigt ovanlig idag och vi får alltid många frågor om vår när vi är ute på träffar. Vi hoppas att de kommer igång på allvar igen.
Kaross: Plast på stålram, 3+1 liggplatser. Stel axel, torsionsfjädrar, stötdämpare saknas. Hydrauliska trumbromsar. Parkeringsbroms saknas
Längd: 274 cm utan draganordning, 360 cm med
Bredd: 184 cm
Höjd (utvändig/invändig): 210/180 cm
Nettovikt: 230 kg
Tjänstevikt: 350 kg
Nypris 1967: 6 320 kronor
Produktionsår: 1964–1968 (årsmodellerna 1964, 1965 samt 1967)
Antal tillverkade: 390
Om någon tänkt sig anlägga en ny ställplats, vill vi rekommendera ett besök på danska Oasen på ön Römö. I fjol kom denna nyanlagda plats med i ställplatskedjan TopPlatz, och bättre än så här kan det knappast bli.
Trött på pandemi? Ingen feber, men väl resfeber? Fast just som vi började hoppas att pandemin var över bröt ett krig ut i vårt närområde. Då är det viktigare än någonsin att hålla koll på konflikter, smittspridning och vad som gäller vid gränserna om du reser ut i Europa. Vi tipsar om hur du hittar aktuell information och om hur du får veta om läget förändras när du är på väg.
Vattenburen centralvärme och bra planlösning – det finns många anledningar till att gilla en gammal Polarvagn. Håkan Wall och Birgitta Arnell från Lerum trivs i sin som numera har mer än en pryl i den klassiska brandgula 1970-talskulören.
Vad är det som gäller på en camping- respektive ställplats? Denna fråga kommer ofta till redaktionen, inte minst under pandemin. Massor av människor har köpt sig en husvagn eller husbil när de insett den fantastiska möjligheten i att kunna resa bort och ändå vara hemma. Låt oss bena ut en del myter och komma med några goda råd.
Campingbutikerna runt om i Sverige räknar med en kraftigt ökad försäljning i år. Till stor del hänger det samman med att försäljningen av campingfordon ökat under flera år, samt med att restriktionerna i samband med Covid-19 nu är borttagna.
Stadsnära eller intill havet? Vissa önskar bara att få koppla av, och kanske insupa en monumental utsikt vid havsbandet. Andra vill förena nytta med nöje och ha nära till exempelvis restauranggator, shoppingstråk eller en fiskehamn. Husvagn & Campings campingexperter, Catharina och Lars-Åke Höglund, har både besökt och betygsatt hundratals olika ställplatser med varierande utdelning av poäng. I denna artikel har vi kikat på de som fick högst betyg vid deras besök. Kanske har ni vägarna förbi under 2022?
Vi besöker Påarps Gård en tidig vårhelg och trots att grönskan ännu inte infunnit sig är det rikligt med besökande husvagnar och husbilar. Fiske och natursköna promenader är säkert en anledning till ställplatsens popularitet.
I utgåva 6/2022 av Husvagn & Camping är det två allvarliga fel i artikeln "Snyggt inför vårpremiären". Läs viktig information i denna artikel.
Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.
Gullig är kanske det ord som bäst beskriver Per-Erik och Ingela Henrikssons Knaus Schwalbennest – som är rymligare än de flesta tror. Detta exemplar har dessutom kopplingar till en viss Herr Nilsson.
På campingplatser och många ställplatser kan gästerna koppla upp sig på 230 volt, vilket medför att elutrustning kan användas på samma sätt som hemma. Men vad är det för regler som gäller och vad bör vi tänka på när vi är uppkopplade på starkström?
Vi bjuder på fiffiga, praktiska, roliga och helt enkelt bara bra prylar.
Omgiven av restauranger, butiker, båtliv och till och med padelbanor, ja så är läget om du står på husbilsplatsen mitt i centrala Oskarshamn. En mycket fräsch och ändamålsenlig ställplats.
Under pandemin har campingbranschen i Sverige fått ett rejält uppsving. Men hur insatta är nytillkomna och erfarna campare i vilka regler som gäller för olika fordon och fordonskombinationer? Vi har pratat med Transport-styrelsen för att reda ut begreppen.
Fem år tog renoveringen, men i ärlighetens namn har Lars Grehn inte bara renoverat sin Boca – den är i stort sett byggd från grunden och har en dold finess som inte fanns på vagnen när den var ny 1966.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.