Laika 500: En rymdfarkost? Nej, så här såg den första husvagnsmodellen från Laika ut (1964). Att den fick namnet 500 har sin förklaring i att grundaren Giovanbattista Moscardini själv hade en Fiat 500 som dragbil. Karossen var av lättviktsmaterialet glasfiber och var konstruerad som två lådor där den övre kunde sänkas ned i den undre med hjälp av en vev.
La dolce vita – det ljuva livet, förknippas ofta med den italienska husbilstillverkaren Laika. Ända sedan företagets första spadtag 1964 har de legat i framkant gällande modern design och innovativa lösningar. Att varumärket fick detta namn beror på att grundaren, Giovanbattista Moscardini, var en stor rymdentusiast. Som bekant var rymdkapplöpningen mellan forna Sovjet och USA i full gång under 1960-talet. Därför döpte han företaget till Laika, efter hunden med samma namn som var den första levande varelsen i rymden, och som även finns avbildad som företagets logotyp.
Grundaren, tillika möbelsnickaren och entreprenören Giovanbattista Moscardini i egen hög person. Allt började med att han hyrde en liten gård i området Chanti och gav sin idé om att tillverka husvagnar en chans. LAIKA 500 EPOCA: Trots att Laika 500 var den första modellen var den redan före sin tid. I nedfällt läge blev husvagnen som synes knappt högre än dragbilen, i detta fall en Fiat 500 som grundaren själv hade.PRESENTATION: Stor uppståndelse när Laika introducerade sin Laika 500 på mässan i Firenze 1964 (Firenze är det italienska namnet för Florens, huvudstad i Toscanaregionen). NEWSPAPER: Så här marknadsfördes bland annat Laika 500 på 60-talet. Visst är det ”gulligt” när den minimala konstellationen Fiat 500 och Laika 500 bildar ett team. Men håll med om att en Jaguar E-type som dragbil slår det mesta. LAIKA 1000: Att grundaren var fascinerad av rymden avspeglas tydligt i modellen Laika 1000 som skulle ses som futuristisk till och med i modern tid. Dragbilen är för övrigt en på den tiden sportig Alfa Romeo Giulietta Sprint.LAIKA 600: Uppföljaren Laika 600 hade växt till sig jämfört med premiärmodellen och var mer ”husvagnslik”. Modellen hade stor taklucka, gasolkoffert och som synes även två fönster framtill.LAIKA 1100: Hoppsan, snacka om att vara före sin tid! Laika levererade även delar av sin fordonsflotta till den italienska räddningskåren. Ungefär som vi har ”vaccinationshusbilar” i Sverige idag. Husvagnen på bilden är en Laika 1100 och dragbilen givetvis en Fiat. LAIKA YO-YO: Varför göra som alla andra? Ingen kan komma och säga annat än att ingenjörerna hos Laika hade minst sagt innovativa lösningar på det mesta. Här husvagnsmodellen Yo-Yo i slutet av 1970-talet.LAIKA MOTORPOLO: 1977 lanserade Laika sin första husbil som fick namnet Motorpolo. Samtidigt blev det italienska varumärket även synonymt med hög kvalitet inom såväl design som byggnationsteknik.POLO PROJEKT: Papper, penna och linjaler. Idag känns det gammalmodigt och förlegat, men så såg det ut kring ritbordet när husvagnen Polo växte fram på 1970-talet.MOTORPOLO: Vi behöver kanske inte säga mer än att det var elegans utöver det vanliga – även på den tiden!LAIKA POLO: Visst drog man nytta av varandra. Om man kikar på husbilen Motorpolo ser man många likheter med karossdesignen på deras husvagnsmodell. Husvagnsserien hette emellertid bara Polo, och bilden är från 1978/79. POLO INTERIÖR: Interiören i Polo liknade ingenting annat på husvagnsmarknaden, och då ska man också ha i åtanke att vi pratar om planlösning/design för 40 år sedan.LAIKA LASERCAR: På 1980-talet påbörjade Laika sin exportverksamhet. Under detta decenniums inledning kom de ut med serierna Laserhome (helintegrerade), Lasercar (alkover) och Laser (husvagn). LASERHOME 61: Närbild på Laserhome 61 under 1980-talets glada dagar.LASERHOME: Stort intresse för nya Laserhome i början av 1980-talet. Även denna plats är klassisk då husbilen är parkerad vid medeltidsbron Ponte Vecchio (Europas äldsta segmentvalvbro) som går över floden Arno i Florens.FILM & MOTORSPORT: Den amerikanska motorstjärnan Eddie Cheevers (vid en Laika såklart) i samband med inspelningen av tv-serien Formula 1. Han debuterade i F1-cirkusen 1978, körde totalt 143 lopp och hamnade på pallen vid nio tillfällen.ECOVIP: 1991 producerade Laika stora, mäktiga helintegrerade husbilar under benämningen Mito. Året efter kom serien Ecovip (bilden) som hänger med än idag.KOSMO: Så här ser en modern Laika ut. Serien Kosmo (bilden) kom 2018 och är varumärkets så kallade instegsserie.