År 1961 var nio av tio husvagnsmärken på ”listan” antingen svenska eller brittiska. Tyska Bürstner var inte med på topplistan men deras premiärmodell Delphin innefattade flera innovationer redan från första början. Dessutom förmedlade de en känsla av välbefinnande med genuint palisanderträ och med dåtidens mått mycket luxuös inredning.
Vad som en gång i tiden var det mest omtyckta, kanske inte ens finns på marknaden idag. En framgångssaga varar sällan i evighet. Vi med de grå tinningarnas charm minns många av de gamla husvagnsmärkena. Måhända ler vi åt "registreringslistorna" i denna artikel samtidigt som vi med skräckblandad förtjusning kopplar samman dem med en och annan semester-händelse. Det som idag kan tyckas vara uppseendeväckande är britternas framträdande roll under 60- och 70-talet samt Polars enorma försäljning under åren 1976–1979, då de totaldominerade husvagnsförsäljningen på den svenska marknaden. I denna artikel kikar vi närmare på åren 1961–1982 och fortsättning följer…
1. SMV | SE | 282 |
2. Sprite | GB | 124 |
3. Myrby | SE | 122 |
4. Kabe | SE | 31 |
5. Holiday | SE | 29 |
6. Nene Valley | GB | 27 |
7. Willerby | GB | 24 |
8. Fairview | GB | 22 |
9. Tabbert | DE | 20 |
10. RMS | SE |
Nyregistrerade 1961: Cirka 900 (62,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 3 350.
1. SMV | SE | 395 |
2. Sprite | GB | 173 |
3. Myrby | SE | 141 |
4. Nene Valley | GB | 117 |
5. Willerby | GB | 56 |
6. Kabe | SE | 53 |
7. RMS | SE | 44 |
8. Fairview | GB | 43 |
9. Astral | GB | 34 |
10. Eccies | GB | 33 |
Nyregistrerade 1962: 1 450 (57,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 4 800.
1. SMV | SE | 650 |
2. Sprite | GB | 360 |
3. Willerby | GB | 167 |
4. Eccies | GB | 145 |
5. Nene Valley | GB | 142 |
6. Myrby | SE | 135 |
7. Heby | SE | 94 |
8. RMS | SE | 93 |
9. Fisher | GB | 81 |
10. Astral | GB | 79 |
Nyregistrerade 1963: Cirka 2 900 (51,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 7 700.
1. SMV | SE | 669 |
2. Sprite | GB | 495 |
3. Willerby | GB | 352 |
4. Eccies | GB | 325 |
5. Nene Valley | GB | 299 |
6. Thomson | GB | 214 |
7. Fisher | GB | 158 |
8. RMS | SE | 138 |
9. Kabe | SE | 112 |
10. Myrby | SE | 110 |
Nyregistrerade 1964: Cirka 4 500 (40,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 12 100.
Våren 1965 drog maskinteknikern Martin Sever och IMV:s ledande man Jurij Levicnik igång projektet att bygga en husvagn till beställaren Karl Wilhelm Karlsson (första återförsäljaren i Skandinavien). Två månader senare var den klar och fick namnet Adria 375. Martin Sever körde själv över 200 mil för att leverera vagnen till en mässa i Stockholm.
1. Sprite | GB | 815 |
2. SMV | SE | 507 |
3. Willerby | GB | 436 |
4. Thomson | GB | 320 |
5. Nene Valley | GB | 318 |
6. Eccies | GB | 310 |
7. Astral | GB | 289 |
8. Opio | SE | 269 |
9. Heby | SE | 155 |
10. Kabe | SE | 153 |
Nyregistrerade 1965: Cirka 6 350 (33 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 18 250.
1. Sprite | GB | 607 |
2. SMV | SE | 455 |
3. Opio | SE | 452 |
4. Nene Valley | GB | 295 |
5. Astral | GB | 292 |
6. Polar | SE | 285 |
7. Thomson | GB | 195 |
8. Cabby | SE | 190 |
9. IMV | YU | 186 |
10. Kabe | SE | 185 |
Nyregistrerade 1966: Cirka 4 600 (51,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 22 700.
1. IMV | YU | 643 |
2. Sprite | GB | 636 |
3. Opio | SE | 444 |
4. SMV | SE | 342 |
5. Astral | GB | 331 |
6. Cabby | SE | 326 |
7. Cavalier | GB | 271 |
8. Kabe | SE | 222 |
9. Thomson | GB | 159 |
10. Bore | SE | 149 |
Nyregistrerade 1967: Cirka 5 850 (43,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 28 350.
1. IMV | YU | 944 |
2. Sprite | GB | 784 |
3. Cabby | SE | 574 |
4. Astral | GB | 534 |
5. Cavalier | GB | 423 |
6. Opio | SE | 422 |
7. SMV | SE | 281 |
8. Polar | SE | 253 |
9. Thomson | GB | 248 |
10. Kabe | SE | 240 |
Nyregistrerade 1968: 7 243 (36,5 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 35 500.
1. Cabby | SE | 1 143 |
2. Adria (f.d. IMV) | YU | 1 081 |
3. Sprite | GB | 1 000 |
4. Cavalier | GB | 565 |
5. Astral | GB | 470 |
6. Opio | SE | 411 |
7. Polar | SE | 335 |
8. Kabe | SE | 308 |
9. SMV | SE | 290 |
10. Fleetwood | GB | 230 |
Nyregistrerade 1969: 8 517 (37,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 43 200.
Helikoptertransport krävdes först de två beställda Cabby DeLuxe 530C (1973) skulle kunna levereras till den otillgängliga arbetsstationen uppe på en bergstopp på Grönland.
1. Adria | YU | 1 037 |
2. Cabby | SE | 949 |
3. Sprite | GB | 942 |
4. Cavalier | GB | 494 |
5. ACE | GB | 427 |
6. Kabe | SE | 393 |
7. Polar | SE | 366 |
8. SMV | SE | 269 |
9. Rohab-Opio | SE | 263 |
10. Astral | GB | 237 |
Nyregistrerade 1970: 7 505 (38,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 50 100.
1. Adria | YU | 1 079 |
2. Cabby | SE | 949 |
3. Sprite | GB | 659 |
4. Kabe | SE | 401 |
5. Polar | SE | 365 |
6. Cavalier | GB | 340 |
7. ACE | GB | 294 |
8. Solifer | SF | 215 |
9. SMV | SE | 207 |
10. Gosa | YU | 185 |
Nyregistrerade 1971: 6 572 (39,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 56 200.
1. Adria | YU | 1 313 |
2. Cabby | SE | 1 261 |
3. Polar | SE | 580 |
4. Sprite | GB | 505 |
5. Kabe | SE | 485 |
6. Cavalier | GB | 410 |
7. Solifer | SF | 333 |
8. SMV | SE | 181 |
9. ACE | GB | 168 |
10. Goda | YU | 145 |
Nyregistrerade 1972: Cirka 7 600 (44,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 59 800.
Tvåa i registreringsstatiken och med jubileumsvagnen från 1975 framhävde Cabby att deras fordon var anpassade för nordiskt klimat.
1. Cabby | SE | 1 872 |
2. Polar | SE | 1 143 |
3. Adria | YU | 835 |
4. Kabe | SE | 614 |
5. Cavalier | GB | 435 |
6. Sprite | GB | 351 |
7. Eccles-Europa | GB | 339 |
8. Solifer | SF | 334 |
9. SMV | SE | 206 |
10. Abbey | GB | 165 |
Nyregistrerade 1973: Cirka 8 500 (56,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 62 300.
1. Polar | SE | 1 748 |
2. Cabby | SE | 1 696 |
3. Adria | YU | 1 220 |
4. Kabe | SE | 839 |
5. Cavalier | GB | 515 |
6. Solifer | SF | 456 |
7. Abbey | GB | 424 |
8. Sprite | GB | 361 |
9. Eccles-Europa | GB | 338 |
10. SMV | SE | 272 |
Nyregistrerade 1974: Cirka 9 800 (55 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var omkring 72 300.
1. Polar | SE | 2 323 |
2. Cabby | SE | 1 900 |
3. Adria | YU | 1 340 |
4. Kabe | SE | 998 |
5. Abbey | GB | 677 |
6. Cavalier | GB | 520 |
7. CI-Sprite | GB | 450 |
8. Solifer | SF | 397 |
9. CI-Europa | GB | 381 |
10. SMV | SE | 251 |
Nyregistrerade 1975: 10 541 (54,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 82 400.
1. Polar | SE | 3 437 |
2. Cabby | SE | 2 049 |
3. Adria | YU | 1 587 |
4. Kabe | SE | 1 389 |
5. Abbey | GB | 824 |
6. Cavalier | GB | 596 |
7. CI-Europa | GB | 581 |
8. Solifer | SF | 527 |
9. CI-Sprite | GB | 502 |
10. Sting | GB | 425 |
Nyregistrerade 1976: 13 763 (54,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 95 217.
1978 registrerades 3 716 Polarvagnar i Sverige! Här ses hela familjen samlad för en semestertripp i en 420-modell. På den tiden var det aldrig tillstymmelse till snack om att det var trångt.
1. Polar | SE | 3 348 |
2. Cabby | SE | 1 956 |
3. Kabe | SE | 1 333 |
4. Adria | YU | 1 190 |
5. Solifer | SF | 717 |
6. Abbey | GB | 688 |
7. CI-Europa | GB | 498 |
8. CI-Sprite | GB | 470 |
9. Cavalier | GB | 391 |
10. Flipper | DE | 359 |
Nyregistrerade 1977: 13 534 (55,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 105 868.
1. Polar | SE | 3 716 |
2. Cabby | SE | 2 059 |
3. Kabe | SE | 1 538 |
4. Solifer | SF | 964 |
5. Adria | YU | 915 |
6. Abbey | GB | 400 |
7. CI-Sävsjö | SE | 322 |
8. SMV | SE | 308 |
9. CI-Europa | GB | 306 |
10. CI-Sprite | GB | 266 |
Nyregistrerade 1978: 13 540 (63,2 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 117 171.
1. Polar | SE | 3 334 |
2. Cabby | SE | 2 009 |
3. Kabe | SE | 1 502 |
4. Solifer | SF | 1 211 |
5. Adria | YU | 1 033 |
6. CI-Sävsjö | SE | 468 |
7. HS-Abbey | GB | 402 |
8. Cavalier | GB | 373 |
9. SMV | SE | 333 |
10. CI-Sprite | GB | 286 |
Nyregistrerade 1979: 13 661 (62,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 127 994.
Racerstjärnan, tillika Örebrosonen Ronnie Peterson, sponsrades av SMV. På bilden, någonstans i Europa 1970, ses han tillsammans med flickvännen Barbro Edwardsson som han gifte sig med 1975. Detta år debuterade Ronnie i F1 och året efter upphörde samarbetet då SMV inte kunde vara med och matcha sponsorsummorna som stigit rejält.
1. Polar | SE | 2 022 |
2. Cabby | SE | 1 760 |
3. Kabe | SE | 1 545 |
4. Solifer | SF | 1 085 |
5. Adria | YU | 935 |
6. CI-Sävsjö | SE | 564 |
7. SMV | SE | 341 |
8. Cavalier | GB | 317 |
9. HS-Abbey | GB | 216 |
10. Wixab | SE | 203 |
Nyregistrerade 1980: 10 687 (66,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 135 500.
1. Polar | SE | 1 491 |
2. Kabe | SE | 1 472 |
3. Cabby | SE | 1 191 |
4. Solifer | SF | 970 |
5. Adria | YU | 643 |
6. CI-Sävsjö | SE | 495 |
7. SMV | SE | 305 |
8. ABC | SE | 248 |
9. Cavalier | SE | 211 |
10. Knaus | DE | 145 |
Nyregistrerade 1981: 8 221 (68,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 141 307.
1. Kabe | SE | 1 554 |
2. Polar | SE | 1 244 |
3. Cabby | SE | 1 150 |
4. Solifer | SF | 931 |
5. Adria | YU | 460 |
6. CI-Sävsjö | SE | 341 |
7. SMV | SE | 287 |
8. CI-Sprite | GB | 230 |
9. Hobby | DE | 180 |
10. Cavalier | GB | 151 |
Nyregistrerade 1982: 7 280 (71 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var cirka 147 000.
"Husvagnarnas Rolls-Royce". Annonsbilden för KABE Safir från 1979 representerar KABE:s ständigt höga ambitioner när det gäller kvalitet och komfort.
KÄLLA: Husvagnsciceronen
FOTNOT: Vi har valt att nämna IMV/Adria under YU (forna Jugoslavien) som det var skrivet i dåvarande Husvagnciceroner, samt att använda den gamla landskoden SF för Finland (numera FI).
Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.
Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.
Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.
I Sverige har nästan alla husbilar och husvagnar någon typ av gasolvärme, men de senaste åren har intresset ökat för värmare som använder dieselolja som bränsle.
Olle Bergholm knegade på Cabby och närde en dröm om att starta eget. Han gjorde slag i saken 1992 – och 30 år senare är Bergholm en av branschens importjättar. Men vägen dit har sannerligen inte varit spikrak. Vi möter Lars Bergholm i en personlig intervju i samband med företagets 30-årsjubileum.
Kättingens ställplats i Orsa är ganska ny och ett skolexempel på hur en bra ställplats kan se ut.
Videokameror som monteras i bilens framruta ökar i popularitet. De kallas dashcam och är mycket praktiska i händelse av olycka eller inbrott. Vi pratar med en expert som förklarar hur de fungerar – och ger några värdefulla tips inför ett eventuellt köp.
Den skapar omedelbart ett habegär som är svårt att mota bort. Det är bara prislappen som avskräcker. Lite.
I den tredje och sista vändan av modellnytt anno 2023 har vi tagit med det allra hetaste som inte visades för allmänheten före Caravan Salon och Elmiamässan. Är det bara bottenskrapet kvar? O, nej! Här kan ni ta del av nyheterna från exempelvis storsäljare som Rapido och Pilote samt samt plåtisen Affinity. Mycket nöje!
Om du tecknar avtal om att köpa en ny husbil idag kan det dröja 18 månader innan den levereras. Läget är betydligt bättre när det gäller husvagnar. Men läs avtalet innan du handlar.
Vi har än en gång samlat ihop ett antal prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.
Saknad och efterlängtad. Stora, breda leenden och till och med en tår av glädje. Ja, det fick vi ta del av när Elmia Husvagn Husbil gjorde comeback efter två års pandemi. Okej, allt var inte som förut, men känslan över att återigen vara på plats var nästan obeskrivlig. I detta bildspel bjuder Husvagn & Camping på kul på hjul.
Din Husbil heter företaget som erbjuder övernattning för både husvagnar och husbilar centralt i Jönköping.
Düsseldorf. Mässa. Husbilar och husvagnar. Livet känns nästan som vanligt igen. När Caravan Salon öppnade portarna för den 61:a upplagan var intresset mycket stort. Husvagn & Camping har denna gång valt att bevaka världens största mässa för mobil fritid via bilder.
Story House Egmonts och Husvagn & Campings partnerskap med den digitala plattformen Hollistay ska ta den svenska campingvärlden med storm. Genom samarbetet utökar Husvagn & Camping kraftigt sina registrerade camping- och ställplatser och skapar därmed landets största campingmarknadsplats.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.