När Knaus firade 50-årsjubileum 2011 gjorde man det bland annat med att ny-lansera gamla klassiska ”svalboet”. Husvagnen som allt en gång i tiden började med. 150 replikavagnar tillverkades. /// FOTO: Knaus
Det började med ett svalbo. Idag är Knaus husbils- och husvagnsindustri ett miljardprojekt. I ett bildspel förmedlar vi här en ärofylld inblick från det första spadtaget i det förflutna till en modern och högteknologisk nutid.
Arkitekten och ingenjören Helmut Knaus (född 1920) grundade företaget 1960, då med bas i Marktbreit som är en stad i Landkreis Kitzingen. Att ha en alldeles egen vägskylt uppkallad efter sig tyder på en framgångssaga utan dess like. Givetvis finns den i Jandelsbrunn. Flygbild över fabriken i Marktbreit som visar att Knaus producerade en hel del husvagnar redan under tidigt 1960-tal.1961 års stora händelse. Inte bara för de närmast involverade, utan även för presskåren och allmänheten – modellen Schwalbennest (Svalboet) lanserades.Samtidigt som ikoniska Südwind lanserades vid mässan i Essen 1962 kom även Monsun. Serien hängde med i många år och som en liten anekdot hette den Monsun Luxus alternativt Super-Luxus 1978. Då profilerades modellerna i broschyrer tillsammans med kameler i den egyptiska staden Luxor (även känd som Konungarnas dal). En annan kul notering från den tiden var namnen på Knaus vagnsortiment: Passat, Opal, Rubin, Brillant, Diamant och givetvis Südwind.Så här kunde en reklambroschyr se ut 1965. Givetvis handlar det om att hela familjen kan ha det lugnt och skönt när man har en Knaus Südwind att bo i.Året var 1970 och för Knaus betydde det inte enbart ett nytt decennium – utan även en ny era. Då byggdes och invigdes nämligen den nya fabriken i Jandelsbrunn. Dåtidens populära personbilar: VW-Bubbla, Ford Taunus, Renault ”Laban” och en Fiat står parkerade intill entrén.Det är sällan eller aldrig som någonting är så bra att det inte går att göra det ännu bättre. 1985 bestämde man sig för att modernisera logotypen med svalor som flyger uppåt (positivt) istället för nedåt (negativt).Den må se gammalmodig ut, men så lanserades den också så tidigt som 1987–1988. Knaus första husbil kom att heta The Traveller. Omedelbart fick den utmärkelsen ”Motorhome of The Year” av den tyska tidningen Promo.1996 var det dags för ett rejält kliv framåt inom husbilstillverkningen. På ritbordet hamnade Knaus första helintegrerade modell – Travel-Liner – som omgående blev en monumental succé.Husvagnsmodellen Svalboet vägde bara 260 kg och kunde som synes hakas på dragkroken till även tämligen motorsvaga dragbilar – som här en VW-Bubbla. Av bakgrunden att döma kunde man tydligen även ta sig till många olika platser i Europa och ändå ha ”hemmet” med sig.Alkover, halv- och helintegrerade på repertoaren. 2003 blev Knaus kompletta inom husbilssegmentet då deras första vanmodell rullade ut från fabriken.År 2004 togs nästa stora steg i utvecklingen då Knaus, inom husbilsserien Sun TI, applicerade ett stort panoramafönster på karossen. Ni må tro att det gick hem hos husbilscamparna. För att bli ännu effektivare och samtidigt kunna bemöta den lavinartade ökningen av intresset för campingfordon byggde Knaus 2018 en ny produktionsanläggning i Jandelsbrunn.En ikon som knappt har någon historisk motsvarighet inom husvagnsindustrin är serien Südwind som kom 1962 och som gjorde omedelbar succé med dunder och brak. Än idag existerar Südwind i allra högsta grad som en av de mest ledande inom husvagnsbranschen – alla varumärken på marknaden inkluderade.Då, när Svalboet kom, var det en kompakt, komfortabel och lätt husvagn vars prislapp låg på 2 750 D-mark (lite drygt 15 000 kronor). I nutid är den ett åtråvärt samlarobjekt som många entusiaster har överst på sin önskelista. Tourer Cuv lanserades hösten 2022 som en av de stora nyheterna inför modellår 2023. Håll med om att Knaus har tagit ut svängarna rejält.