Är du ute efter en campingbil är det compact living som gäller. Ett skräddarsytt fordon som kan användas både till fritid och vardag. En allt-i-allo-bil helt enkelt!
De är runt fem meter långa (i samma storlek som en Volvo V90) och byggs på korta skåpbils-chassin, vanligtvis från Volkswagen, Mercedes, Ford med flera. 99 procent av segmentet har pop-up-tak. Inredningen är enkel och praktisk.
Själva planlösningen är med få undantag traditionell: bäddbar sittsoffa, köksbänk, mindre kylskåp/kylbox, vändbara framstolar och soffbord. I regel saknas toalett i bilarna som då möjligtvis kompletteras med en portabel Porta Potti. Kort sagt, här finns allt man till nöds behöver för camping utan onödig lyx.
Med uppfällt pop-up-tak får man inte bara rejäl ståhöjd inne i bilen. Det ger också en känsla av frihet med hög mysfaktor. Reser man med barn är det rent ut sagt buskul och spännande att sova på loftet.
Betydligt mer problematiskt är det för vuxna att kliva upp och ner. För detta krävs en hel del akrobatiska övningar. Många campingbilar byggs med mobila enheter som kan lyftas in och ut efter behov och användningsområde. Flexibilitet och mångsidighet är segmentets bästa gren.
Formatet lockar framför allt den yngre generationen och barnfamiljer, men bilen fungerar naturligtvis för folk i alla åldrar och storlekar med normal rörlighetsförmåga.

Det finns också ”minicampers” som byggs på vanligt personbilschassi typ VW Caddy, Peugeot, Ford, Citroën och andra mindre skåpbilar. De har en lägre skatteklass, vilket förstås är bra för plånboken, men de är betydligt kompaktare. Inrednings- och utrustningsmässigt fungerar de på samma sätt. Än så länge har segmentet en liten marknad på kontinenten, men på de brittiska öarna har de vissa framgångar.
Undertecknad må vara färgad av egna upplevelser med min privata campingbil, men i jämförelser med tidigare fordon i min ägo – ett antal husbilar och plåtisar i olika storlekar, plus alla oräkneliga tester och provkörningar av husbilar jag gjort genom åren – vurmar jag trots allt lite extra för denna typ av campingfordon. En bil jag förvisso endast använder till fritid och camping. Men vad jag tycker är förstås oväsentligt. Frågan är om formatet är något för den svenska marknaden?
Vi ställer den till Solhem Husbilar i Bålsta som har Sveriges bredaste utbud av segmentet. Företagets vd Darek Wolosz säger:
– Hittills har det inte varit någon större försäljningsrusch på de märken vi säljer, där riktpriset för en fullutrustad campingbil är cirka 800 000 kronor, oavsett märke och modell. Däremot kan bilar med hybrid- eller eldrift nog få en viss ökad efterfrågan framöver.

Edwin Sandén på Hobby Fritid i Tenhult tror att campingbilarna ligger rätt i tiden, men att de nog inte kommer att kunna mäta sig med det större plåtissegmentet på sikt.
– Det är ändå en fritidsprodukt vi pratar om och inte ett resetält folk vill ha med sig när de ska campa.
Joakim Pfeffer, representant för varumärket Van Tourer, ser många fördelar, inte minst kör- och upplevelsemässigt och dessutom är bilen mångsidig med olika användningsområden.
– Det negativa är trots allt bilarnas allmänt höga prislappar samt att de är skattade som husbilar, vilket för närvarande innebär omkring 18 000 kronor om året. Något som tyvärr hämmar intresset och utvecklingen för segmentet, säger han.
Om campingbilen blir en fågel, fisk eller något mitt emellan är det omöjligt att sia om. Men nog är det ett spännande format som många mobila fritidsälskare drömmer om.

OLIKA MODELLER

Två varianter, C 500 och den 30 cm längre C 530, med annorlunda planlösning: badrum bak och pop-up-tak som öppnas baktill.
Web: www.buerstner.com/se/sv/camper-vans/copa

Tyskarnas campingbygge på Ford Transit Custom.
Web: www.dethleffs.se

Beroende på chassi heter bilarna olika. Dessutom går de att få med mobila campingkit.
Web: www.poessl-group.de

En spännande och bekväm allt-i-allo-bil med MB-stjärna i fronten.
Web: www.vantourer.de/sv/

Bra knuff under huven: 250 D (190 hästkrafter), 300 D (245 hästkrafter) med niostegad automatlåda.
Web: www.mercedes-benz.se/vans/sv/marco-polo/marco-polo

Bilen är identisk med Bürstner Copa och kommer till Sverige under 2023.
Web: www.laika.it/se/

Ursprungsbilen och alltjämt den stora drömmen för många.
Web: www.volkswagen-transportbilar.se/sv
Dreamer Cap Coast Select (Ford):
Med mobilt campingkit och ytterligare två passagerarstolar kan bilen anpassas efter olika användningsområden och behov. Web: www.dreamer-van.se
Frankia (Renault):
Modell-programmet Yucon har bilar i olika storlekar. Minstingen 51 SB är 508 centimeter lång.
Web: yucon.frankia.com/modelle-renault/yucon-51-sb
Karmann Duncan 495 (Ford):
Byggs på Ford Transit Custom. Är ett av de senaste tillskotten på den svenska marknaden.
Web: www.karmann-mobil.de
Westfalia (Volkswagen, Ford):
En klassiker inom campingbils-segmentet med ett brett och varierat utbud märken och modeller i olika prisklasser.
Web: www.westfalia-mobil.com/
Fotnot: Lista med viss reservation. Svenska generalagenter och återförsäljare kan ombesörja ett större utbud än det vi har redovisat.
FAKTA
• Utöver de klassiska och lyxigare modellerna, VW California och MB Marco Polo, finns det några nya spännande märken och uppstickare på den svenska marknaden (se ovan).
• Inom det digra utbudet är prisspannet stort, från cirka 550 000 kronor i grundpris för den billigaste till över en miljon för klassens lyxupplaga. Att priserna varierar beror på fabrikat, modell och utrustning.