HC granskar: Utvecklingen av elhusbilar

Publicerad: 2023-04-21   Uppdaterad: 2023-04-21

Trots höga elpriser, högt inköpspris och slopad svensk klimatbonus går utvecklingen av elbilar i rasande takt. Och nu börjar eldrivna plåtisar och campingbilar nå marknaden. Men för större husbilar sätter fortfarande vikt och räckvidd käppar i hjulen. Vi ger dig läget på marknaden idag.

I elbilarnas värld går det fort men också ryckigt. Solen skulle lösa problemen med räckvidd och panelerna på nederländska Lightyear 0 ge 70 km körsträcka per dag, tillräckligt för många pendlare.

Men det blev bara några få exemplar av bilen och inte heller tyska Sono Sion, också täckt med solceller, tycks gå i verklig produktion. Nu väntar vi istället på Lightyear 2, nästa soldrivna bil som ska lanseras 2025.

I stället är det ”vanliga” elbilar som får allt längre räckvidd. Amerikanska Lucid Air som börjat säljas i Europa kan gå 880 km, och ytterligare 400 km kan laddas på bara 15 minuter. Tyska BMW har hittat ett sätt att bygga batterier som kräver mindre dyra metaller och som ökar kapaciteten med 30 procent. Om sju år ska BMW bara tillverka elbilar.

Kinesiska Nio lanserar flera modeller på den svenska marknaden och tror sig ha hittat botemedlet mot räckviddsångest. Istället för att ladda med sladd kör man in på en specialstation och byter 
batterier på bara några minuter. Den första svenska bytesstationen öppnades i Varberg i november och snart är det dags för nästa, som byggs i Mantorp. 

Så visst händer det massor på elbilsfronten. Men än så länge finns bara någon enstaka större eldriven husbil i drift. Problemen är många, framför allt tunga batterier som påverkar lastvikt och körsträcka. 

Några tillverkare har experimenterat med hybrider, lösningar där en wankelmotor laddar batterierna eller på husvagnar som har egna elmotorer för att avlasta dragbilen. Pressen på bilindustrin är stor, med EU-beslut om att fasa ut fossildrivna bilar och med utökning av antalet miljözoner. Då krävs det utsläppsfria transportbilar som får köra inne i städerna – något som fått Fiat, Ford, Mercedes och andra tillverkare att satsa på eldrivna skåp-bilar. Några företag har hakat på och erbjuder campingutrustningar till fordonen. Därför finns det allt fler fossilfria plåtisar och campingbilar.

Här är några av alla som visats upp som konceptbilar, som är på gång eller som redan finns på den europeiska marknaden:

ID Buzz
VW ID. Buzz, kan utrustas som campingbil.

VOLKSWAGEN

Volkswagen ID. Buzz, med en prislapp på 625 000 kronor och en räckvidd på upp till 422 km. Kommer som campingbil under namnet ID. California – men det dröjer till 2025. Den som inte vill vänta så länge kan redan nu bygga om sin VW-buss till en liten husbil genom ett modulsystem som ger två sängplatser, ett gasolkök, två färskvattentankar på vardera tio liter och ett utdragbart bord. Det finns byggsatser för ungefär 30 000 kronor.

Hobby Beach Air, ultralätt husvagn anpassad för VW ID. Buzz.

HOBBY

Husbils- och husvagnstillverkaren Hobby har visat upp vad som kan bli ett alternativ till eldrivna större husbilar: En specialdesignad husvagn utvecklad för att dras efter en ID. Buzz. Vagnen är låg för att minska luftmotståndet, har pop-up-tak och ska bli ultralätt. Enligt Hobby är målet att den ska väga under 500 kg (just nu befinner sig trion modeller inom tjänsteviktspannet 741–823 kg och inom totalvikten 1 000 kg). VW ID. Buzz får dra just 1 000 kg men ju lättare last, desto bättre räckvidd.

Mercedes EQT Marco Polo.

MERCEDES

Mercedes satsar stort på husbilar, både på chassin till husbilstillverkare och på egna plåtisar. I december visade man upp konceptbilen EQT Marco Polo, en eldriven van med campinginredning, uppfällbart tak, solceller, kylskåp, diskho, färskvattentank och utfällbart bord. Räckvidden uppges till 290 km och bilen kan förses med krok som får dra 1 500 kg.

Renaults mobila hotell med takterass.

RENAULT

Parkera för natten och beställ en servicestation med laddare, wc och dusch till platsen där du är. Passa också på att beställa mat och dryck som kommer via drönare och som kan avnjutas på bilens takterrass.

Så ser Renaults vision om det framtida camping-livet ut. Deras Hippie Caviar Hotel ska föra tankarna till den legendariska skåpbilen Estafette från 60- och 70-talen men också till 5-stjärniga hotell. Bilen rymmer en stor dubbelsäng som kan placeras under bar himmel, en takterrass med fåtöljer och bord, och inredning i exotiskt trä och läder. Basen är Renault Trafic som ska ge en räckvidd på 240 km.

Lilla XBUS i campingversion.

XBUS

Snart finns den på vägarna även i Sverige, den eldrivna skåpbilen XBUS från det tyska företaget Electric Brands som också bygger lilla elbilen Evetta. XBUS finns i många olika varianter och kan beställas som campingbil. Den är unik på många sätt med sitt utseende, sin låga vikt och genom att den togs fram med hjälp av crowdfunding, där man fick startkapital genom att vädja till allmänheten.

Bilen är inte ens fyra meter lång men i campingversionen ryms två sovplatser, kök med diskho, kylskåp, färskvattentank och tv. Batteriet ger bara en räckvidd på 200 km men med ett extrabatteri kan den utökas till 600 km. Grundpriset uppges till 29 700 euro (cirka 330 000 kronor).

40-åriga klassikern Fiat Ducato i el-version.

FIAT

Fiat har länge varit den största leverantören av chassin till husbilstillverkarna och deras Ducato var förra årets bästsäljare bland kommersiella fordon i Europa. 40 år efter lanseringen av den första Ducaton satsar de på eldrift för att möta den allt tuffare konkurrensen från framför allt Mercedes och Ford. Fiat e-Ducato byggs i tre olika storlekar som kan inredas som campingfordon och förses med två olika batteripaket, 47 respektive 79 kWh som ska ge en räckvidd på 220–370 km. Det ska enligt Fiat göra Ducaton klassledande bland tyngre elskåpbilar.

Opel Zafira-e med två batteripaket.

OPEL

Opel ger sig in i kampen om eldrivna plåtisar och hoppas kunna sätta sin Zafira-e Life Crosscamp Flex i produktion i år. Den har två batteripaket, ett som ska ge en räckvidd på 320 km och ett separat som driver belysning och kylbox utan att påverka körningen. Bilen rymmer fyra sovplatser – en soffa baktill som kan göras om till dubbelsäng och två extrasängar under pop-up-taket. Det finns kök med pentry och gasolspis, tvättställ och tankar för färsk- och gråvatten.

Tonke förvandlar Mercedes EQV till en campervan.

TONKE

Nederländska Tonke bygger inredningar till Mercedes EQV, som ska ha en räckvidd på 328–358 km. Bilen rymmer två smala dubbelsängar, ett utdragbart kök, kylbox och två mindre tankar för färsk- och gråvatten.

Ford Lineo Electric byggs om till plåtis av Bürstner.

BÜRSTNER

Bürstners första husbil som går helt på el, Lineo Electric, är enligt företaget färdigutvecklad och kan sättas i produktion. Det är en inredd Ford med fyra sittplatser, sovavdelning, kök med kylskåp samt toalett- och duschrum. Batteriet ska ge en räckvidd på 317 km och kan laddas från 15 till 80 procents kapacitet på 34 minuter. Liksom flera andra tillverkare experimenterar de även med andra drivlinor som bränsleceller och fordonsgas. Deras Eliseo CNG kan gå 400 km på gas innan motorn automatiskt slår om till bensindrift.

Peugeot e-Rifter med pop-up-tak.

VANDERER

Tyska Vanderer bygger om Peugeots eldrivna van e-Rifter till en campingbil med uppfällbart tak, kök med diskho och en liten lounge. Inredningen är uppbyggd av lösa moduler som kan flyttas runt eller tas bort om man vill använda bilen som arbets-fordon. Det ska finnas fyra sovplatser, två på madrasser som läggs över köket, och två under pop-up-taket. Bilen kan levereras med förtält. Räckvidden uppges till 274 km, inte särskilt långt men finns det en snabbladdningsstation i närheten går det att nå 80 procents batterikapacitet på en halvtimme.

Nissan utrustad för vintercamping.

NISSAN

Nissan var tidigt ute med eldrivna skåpbilar, deras e-NV200 kom redan 2014. Nu finns den också som vinterutrustad campingbil med höjd markfrigång och solpaneler på taket. Inuti hittar man en utfällbar säng och ett litet kök med disk-ho och kylskåp. Batterierna på 40 kWh ger bara en räckvidd på 200 km, men med eco-körläge och bromskraftåtervinning ska den kunna öka till uppåt 300 km. Bilen finns till salu på bland annat den brittiska marknaden där priserna börjar på 68 000 pund (cirka 850 000 kr).

Rulla till toppen