Många brev från er läsare har föranlett att vi plockar upp en gammal artikel som Husvagn & Camping publicerade för lite drygt åtta år sedan. Skulle vi utföra samma sorts test idag skulle svaren bli desamma. Av den anledningen tar vi en favorit i repris.
Klarar personbilarnas färddatorer ett lögndetektortest? Hur som helst var det en bra komponent att luta sig emot. För i vårt testsyfte passade den oss som hand i handske.
Vi var nämligen ute efter att kontrollera bränsleförbrukningen med en liten, en mellanstor och en stor husvagn kopplad på kroken bakom en dieseldriven Skoda Superb T3 4×4 Combi. En potent dragbil som passar in i segmentet bland Sveriges mest populära personbilar: Volvo XC60 och Volkswagen Passat.
Hur blev då resultatet? Allt är relativt men skillnaden i bränsleförbrukning blev ringa när vi skiftade från lilla Hobby till den betydligt resligare Kabevagnen som i tjänsteviktsutförande var 313 kilo tyngre.
Per mil var differensen mellan vårt minsta och största testobjekt inte mer än 13 centiliter och däremellan klämde sig planenligt den mellanstora husvagnen in. Till testprotokollet bör tilläggas att vi inte hade någon tung högerfot utan vi höll oss inom ramarna för hastighetsbegränsningarna. Med hårdare, aggressivare körning vet vi av erfarenhet att dragbilen skulle ha slukat betydligt mer bränsle.
Aerodynamiken i husvagnarnas frontparti har heller inte stor betydelse vid så låga hastigheter som vi höll. Okej, vi kunde ha använt oss av en svagare, bensindriven dragbil med långt ifrån samma, goda vridmoment. Då hade resultatet troligtvis blivit helt annorlunda. Men nu var det en dieseldriven Skoda Superb som gällde, punkt slut.
Så var inte rädd att planera långväga resor med den stora husvagnen. Med en bra dragbil och med lätt fot på gaspedalen kan skillnaden i bränslekostnad bli ytterst marginell. Trevlig resa!
Fotnot: Givetvis går det att få ned bränsleförbrukningen ytterligare.Framför allt med nya, modernare vagnar som är mer aerodynamiskt utformade och där vissa modeller dessutom kan vara utrustade med vindavvisare.
Adria Adora 552 UL
Adria Adora 552 UL
ÅRSMODELL: 2004
UTVÄNDRIG BREDD: 228 cm
UTVÄNDIG HÖJD: 256 cm
TJÄNSTEVIKT: 1 230 kg
SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,88 liter/mil
Kabe Ametist XL KS
Kabe Ametist XL KS
ÅRSMODELL: 2005
UTVÄNDIG BREDD: 250 cm
UTVÄNDIG HÖJD: 264 cm
TJÄNSTEVIKT: 1 330 kg
SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,97 liter/mil
Hobby 400 De Luxe Easy
Hobby 400 De Luxe Easy
ÅRSMODELL: 2014
UTVÄNDIG BREDD: 230 cm
UTVÄNDIG HÖJD: 259 cm
TJÄNSTEVIkt: 1 017 kg
SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,84 liter/mil
Dragbilen
Dragbilen
SKODA SUPERB 3T 4×4 COMBI
ÅRSMODELL: 2012
TJÄNSTEVIKT: 1 667 kg
MAX SLÄPVAGNSVIKT: 2 000 kg
CYLINDERVOLYM: 1 968 cm3
VÄXELLÅDA: Sexstegad automat
HÄSTKRAFTER: 140 (103 kW)
SNITT UTAN HUSVAGN: 0,56 liter/mil
HUR UTFÖRDES TESTET
• Under en och samma dag med utgångspunkt vid Sparrsätra Lådö strax utanför Enköping. Dragbilen kördes sträckan även utan någon husvagn på kroken.
• För att testet skulle bli så exakt som möjligt hade trion husvagnar 3 kg lufttryck i däcken. Vi använde bilens farthållare på samma sträckor vid varje testrunda och höll maxhastighet som skyltarna påvisade.
• Vi hade turligt nog fri väg och hamnade inte i vindskydd bakom vare sig långtradare eller andra fordon, vilket hade kunnat påverka testresultatet menligt.
• På den glest trafikerade landsvägen pendlade hastighetsbegränsningarna mellan 40 och 70 kilometer i timmen. Efter en cirkulationsplats vid Hällamotet i Västerås rullade vi ut på E18. Där höll vi lagliga 80 kilometer i timmen. Tog in på väg 70 vid Enköpingsavfarten och styrde sedan tillbaka till platsen för start/målgång. Därefter vände vi och körde exakt samma sträcka på nytt fast åt andra hållet. Totalt blev det en färd på 13 mil per fordonsekipage.
• I samband med testet var Husvagn & Camping kontinuerligt uppdaterade med SMHI för att ta del av vindförhållandena, som hade kunnat påverka resultatet. Nu blev så inte fallet då det blåste konstant fem till sex meter per sekund i nordostlig riktning.
KOSTNAD SEMESTERRESOR
ÄLGJAKT I KALIX (STRÅKANÄS), STRÄCKA 198 MIL, T/R
Skoda Suberb (bara bilen): 2 690 kr
Med Hobbyvagnen: 4 035 kr
Med Adriavagnen: 4 227 kr
Med Kabevagnen: 4 659 kr
SEMESTERTRIPP TILL YSTAD (INGELSTORP), STRÄCKA 126 MIL, T/R
Skoda Suberb (bara bilen): 1 712 kr
Med Hobbyvagnen: 2 567 kr
Med Adriavagnen: 2 690 kr
Med Kabevagnen: 2 965 kr
MIDSOMMARFIRANDE RÅDA, VÄRMLAND 72 MIL, T/R
Skoda Suberb (bara bilen): 978 kr
Med Hobbyvagnen: 1 467 kr
Med Adriavagnen: 1 537 kr
Med Kabevagnen: 1 693 kr