HC testar: Viktens betydelse för förbrukningen

Publicerad: 2023-05-15   Uppdaterad: 2023-05-14

Att personbilar slukar mer bensin/diesel med ett tons vikt på dragkroken förstår nog alla. Men hur stor är egentligen skillnaden i bränsleförbrukning om vi drar en mindre husvagn jämfört med en större? Vi har svaret.

Många brev från er läsare har föranlett att vi plockar upp en gammal artikel som Husvagn & Camping publicerade för lite drygt åtta år sedan. Skulle vi utföra samma sorts test idag skulle svaren bli desamma. Av den anledningen tar vi en favorit i repris.

Klarar personbilarnas färddatorer ett lögndetektortest? Hur som helst var det en bra komponent att luta sig emot. För i vårt testsyfte passade den oss som hand i handske.

Vi var nämligen ute efter att kontrollera bränsleförbrukningen med en liten, en mellanstor och en stor husvagn kopplad på kroken bakom en dieseldriven Skoda Superb T3 4×4 Combi. En potent dragbil som passar in i segmentet bland Sveriges mest populära personbilar: Volvo XC60 och Volkswagen Passat. 

Hur blev då resultatet? Allt är relativt men skillnaden i bränsleförbrukning blev ringa när vi skiftade från lilla Hobby till den betydligt resligare Kabevagnen som i tjänsteviktsutförande var 313 kilo tyngre.

Per mil var differensen mellan vårt minsta och största testobjekt inte mer än 13 centiliter och däremellan klämde sig planenligt den mellanstora husvagnen in. Till testprotokollet bör tilläggas att vi inte hade någon tung högerfot utan vi höll oss inom ramarna för hastighetsbegränsningarna. Med hårdare, aggressivare körning vet vi av erfarenhet att dragbilen skulle ha slukat betydligt mer bränsle.

Aerodynamiken i husvagnarnas frontparti har heller inte stor betydelse vid så låga hastigheter som vi höll. Okej, vi kunde ha använt oss av en svagare, bensindriven dragbil med långt ifrån samma, goda vridmoment. Då hade resultatet troligtvis blivit helt annorlunda. Men nu var det en dieseldriven Skoda Superb som gällde, punkt slut.

Så var inte rädd att planera långväga resor med den stora husvagnen. Med en bra dragbil och med lätt fot på gaspedalen kan skillnaden i bränslekostnad bli ytterst marginell. Trevlig resa!

Fotnot: Givetvis går det att få ned bränsleförbrukningen ytterligare.Framför allt med nya, modernare vagnar som är mer aerodynamiskt utformade och där vissa modeller dessutom kan vara utrustade med vindavvisare.


Adria Adora 552 UL

Adria i profil
En normalstor husvagn som ökade bränsleförbrukningen med 0,32 liter/mil
jämfört med tom bil.

Adria Adora 552 UL

ÅRSMODELL: 2004

UTVÄNDRIG BREDD: 228 cm

UTVÄNDIG HÖJD: 256 cm

TJÄNSTEVIKT: 1 230 kg

SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,88 liter/mil

Adria luftmotstånd
 En ganska aerodynamisk front.
Adria bredd
Adriavagnen var den smalaste av testfordonen med sina 228 centimeter.

Kabe Ametist XL KS

Kabe profil
En semesterdröm för många – men också dyrast att dra av dessa tre.

Kabe Ametist XL KS

ÅRSMODELL: 2005

UTVÄNDIG BREDD: 250 cm

UTVÄNDIG HÖJD: 264 cm

TJÄNSTEVIKT: 1 330 kg

SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,97 liter/mil

Kabe bredd
En fullbreddare på 250 centimeter och därmed har Kabevagnen mer luftmotstånd än sina konkurrenter.
Kabe aerodynamik
Kabes front gällande aerodynamik kändes som mitt emellan av de tre testade fordonen.

Hobby 400 De Luxe Easy

Hobby profil
Den minsta och lättaste vagnen var naturligtvis också den ekonomiskt mest fördelaktiga att ha på kroken.

Hobby 400 De Luxe Easy

ÅRSMODELL: 2014

UTVÄNDIG BREDD: 230 cm

UTVÄNDIG HÖJD: 259 cm

TJÄNSTEVIkt: 1 017 kg

SNITTFÖRBRUKNING UNDER TESTET: 0,84 liter/mil 

Hobby luftmotstånd
Viss lutning på fronten, men inte lika mycket som hos Adria.
Hobby bredd
Minst men inte smalast. Hobbyvagnen är faktiskt två centimeter bredare än slovenen.

Dragbilen

Dragbilen

SKODA SUPERB 3T 4×4 COMBI

ÅRSMODELL: 2012

TJÄNSTEVIKT: 1 667 kg

MAX SLÄPVAGNSVIKT: 2 000 kg

CYLINDERVOLYM: 1 968 cm3

VÄXELLÅDA: Sexstegad automat

HÄSTKRAFTER: 140 (103 kW)

SNITT UTAN HUSVAGN: 0,56 liter/mil

Dragbilen Skoda

HUR UTFÖRDES TESTET

• Under en och samma dag med utgångspunkt vid Sparrsätra Lådö strax utanför Enköping. Dragbilen kördes sträckan även utan någon husvagn på kroken.

• För att testet skulle bli så exakt som möjligt hade trion husvagnar 3 kg lufttryck i däcken. Vi använde bilens farthållare på samma sträckor vid varje testrunda och höll maxhastighet som skyltarna påvisade. 

• Vi hade turligt nog fri väg och hamnade inte i vindskydd bakom vare sig långtradare eller andra fordon, vilket hade kunnat påverka testresultatet menligt. 

• På den glest trafikerade landsvägen pendlade hastighetsbegränsningarna mellan 40 och 70 kilometer i timmen. Efter en cirkulationsplats vid Hällamotet i Västerås rullade vi ut på E18. Där höll vi lagliga 80 kilometer i timmen. Tog in på väg 70 vid Enköpingsavfarten och styrde sedan tillbaka till platsen för start/målgång. Därefter vände vi och körde exakt samma sträcka på nytt fast åt andra hållet. Totalt blev det en färd på 13 mil per fordonsekipage. 

• I samband med testet var Husvagn & Camping kontinuerligt uppdaterade med SMHI för att ta del av vindförhållandena, som hade kunnat påverka resultatet. Nu blev så inte fallet då det blåste konstant fem till sex meter per sekund i nordostlig riktning.

KOSTNAD SEMESTERRESOR

ÄLGJAKT I KALIX (STRÅKANÄS), STRÄCKA 198 MIL, T/R

Reporter tankar Skoda
Fotnot: Vi utgick från chefredaktörens hem i Farsta, söder om Stockholm och tankandet skedde till kostnaden 24,26 kr/liter (20 januari 2023). 

Skoda Suberb (bara bilen): 2 690 kr
Med Hobbyvagnen: 4 035 kr
Med Adriavagnen: 4 227 kr
Med Kabevagnen: 4 659 kr

SEMESTERTRIPP TILL YSTAD (INGELSTORP), STRÄCKA 126 MIL, T/R

Skoda Suberb (bara bilen): 1 712 kr
Med Hobbyvagnen: 2 567 kr
Med Adriavagnen: 2 690 kr
Med Kabevagnen: 2 965 kr

MIDSOMMARFIRANDE RÅDA, VÄRMLAND 72 MIL, T/R

Skoda Suberb (bara bilen): 978 kr
Med Hobbyvagnen: 1 467 kr
Med Adriavagnen: 1 537 kr
Med Kabevagnen: 1 693 kr

Rulla till toppen