Huruvida storleken har betydelse är en omtvistad fråga, men om Henrik Smeid får svara blir det nog ett ja. När han började fundera på att köpa husvagn var det nämligen Europas största som kom att fånga hans intresse.
Polar Glacier heter giganten som tillverkades i ett enda exemplar under 2008 och som Henrik stiftade bekantskap med via YouTube och Google. Till slut blev nyfikenheten så stor att han gjorde en sökning på registreringsnumret. Vagnen visade sig finnas i Sverige och Henrik beslutade sig då för att mejla ägaren. Efter en lång konversation framkom det att han var intresserad av att sälja.

– Calle och jag åkte dit förra hösten med höga förväntningar, men besöket blev faktiskt lite ångestladdat. Exteriört var i och för sig vagnen helt okej, men inuti fanns i princip bara en skinnsoffa – och interiören gick inte alls i vår stil. Vi avstod från köp på grund av att det skulle innebära för mycket jobb att förvandla vagnen till ”vår”, berättar Henrik.
Frågan är vad som hände sedan?
– Tankarna började snurra. Jag insåg att detta var den enda vagnen i sitt slag – och att chansen inte skulle dyka upp någon mer gång.
Och vips var Henrik och Calle ett projekt rikare. Premiärturen gick till en firma i Linköping som folierade utsidan svart och prydde bakdelen med texten Black Beast. Därefter påbörjade far och son arbetet med att fixa ny inredning och fräscha upp ytskikten invändigt.
– Vi lade in en grå heltäckningsmatta, målade väggarna och rev ut alla platsbyggda möbler. Tanken var ett skapa ett unikt hem med en cool känsla, med hjälp av lite mörkare färger och unika prylar, säger Henrik och lutar sig tillbaka i den nyinköpta chesterfieldsoffan.
Så här ett år efter köpet spenderar Henrik och Calle en stor del av sin lediga tid i husvagnen. Primärt står den uppställd på en kompis tomt hemma i Jönköping. Vissa veckor flyttar Henrik vagnen till ett åkeri i Växjö; han är i staden med jämna mellanrum i sitt arbete som sjuksköterska.

– Tack vare husvagnen har vi ett litet hem som vi kan flytta dit vi vill. Det ger oss en frihet på ett sätt som jag tycker är kul.
Dessutom sparar vi pengar eftersom jag inte behöver ta in på hotell eller liknande under de veckor jag arbetar i Växjö, berättar Henrik.
För att kunna dra den jättelika pjäsen har Henrik köpt en Dodge Ram. Men 49-åringen äger även två lastbilar där ”Scanian” (som han vant kallar sin Scania 580) är utrustad med dragkrok och därmed är kapabel att dra Polaren. Men varför i hela friden äger man två lastbilar?
– Det är en jättebra fråga, poängterar Henrik och säger sedan något om kärlek till häftiga grejer och äventyr.
Ja, äventyr bör det nog kallas när Henrik kommer körande på vägarna – inte minst med lastb… förlåt … ”Scanian” som dragfordon.
– Då mäter ekipaget 20 meter. Man får se till att hålla tungan rätt i munnen, inte minst i rondellerna. Men ju svårare desto roligare tycker jag.
Det faktum att Henrik och Calle har sytt ihop Polarprojektet tillsammans, skänker en speciell känsla till boendet.

– Husvagnen har liksom blivit vår grej, det är ett projekt vi har drivit i både med- och motgång. De bästa stunderna är när vi landar i soffan på kvällarna och kollar på SHL-hockey eller spelar Fifa 23. På fredagar har vi en outtalad tradition att avnjuta en ostbricka. När vi sitter där med tända stearinljus och mysig belysning är det helt underbart, säger Henrik.
– Ja, ostbrickan är riktigt grym, försäkrar Calle.
















