De udda husvagnarna: Inte som alla andra

Publicerad: 2024-10-01   Uppdaterad: 2024-09-26
Länge var T@B, Adria Action och retromodellerna från Eriba tämligen ensamma om att vara udda fåglar inom husvagnssegmentet. Men när kartan för nytillkomna campingresenärer ritades om kunde inte branschen göra annat än att hänga med i utvecklingen och tänka utanför boxen. ”Den här har funnits i alla år och har alltid fungerat” är inte på något sätt på väg att raderas ut. Dock har utbudet breddats för att kunna attrahera en växande målgrupp som inte vill vara som alla andra. Vi har kikat på tillgången bland vagnar där tillverkarna har sneglat på olika lösningar – allt från vanlife- kulturen till enastående flexibilitet.

FRITIDSVAGNEN

Carpento
Carpento är byggd i Turkiet och har en säregen front. /// FOTO: Erik Hagman

Polskbyggd, där den svenska importören håller till i Mora. Minivagnar som är lämpliga för elbilsinnehavare eller de med liten dragbil. Två modeller gäller och det går även att köpa till medar för att kunna dra vagnen efter snöskoter. Under sensommaren 2023 blev det också klart att samma företag importerar Carpento från Turkiet i form av en trio lättdragna vagnar med futuristisk designkänsla i frontpartiet.

Fritidsvagnen och Carpento
VÄNSTER: Fritidsvagnen, en minimodell som finns i två olika tappningar. HÖGER: Interiört blir det nästan helikoptervy i Carpento.

ADRIA

Adria Action Sport
Serien Action har även en modell med tilläggsnamnet Sport – med lite mer attityd.
Adria Action och Aviva
VÄNSTER: Sittgruppen i Action, som likt de flesta små vagnar har bäddbar sådan.  HÖGER: Aviva 422 PY med en enda rak soffa, borttagbart bord och en vanlifeliknande känsla.

Stor och blytung aktör på såväl husvagns- som husbilsmarknaden. I den digra sortimentportföljen finns en kvintett intressanta modeller som sticker ut. Vad sägs om Adora 673 PK som lanserades 2021? Det är en enkelaxlad familjevagn med sju bäddplatser och dubbla entrédörrar! Systermodellen 613 PK (som vi skrev om i utgåva 8/2024) har i sin tur en flexibel våningssäng.

Vidare har den slovenska tillverkaren den ikoniska serien Action. En modellserie som omfattar fyra kompakta vagnar: 361 LH, 391 LH, 391 PD och 391 PH. Alla charmiga till tusen och med något udda utseende. Vi bör även räkna in de nytillkomna familjemedlemmarna Aviva 422 PY (med rak soffa och klaffbord i akterpartiet) och flexibla Aviva Lite som bland annat är försedd med flyttbara tygpåsar i stället för överskåp.

VÄNSTER: Nej, det är ingen synvilla. Adora 673 PK har dubbla entrédörrar. HÖGER: Längst bak i 673 PK – en avdelning som ofta kallas för barnens hörna.

T@B

T@b
Håll med om att de dropplinjeformade vagnarna från T@B är riktigt tuffa.

De ikoniska, dropplinjeformade vagnarna har charmat oss under lång tid och är alltjämt populära i en mängd olika husvagnsläger. Finns i tre olika tappningar: minstingen Basic 320, storasyskonet Basic 400 och den med lite extra attityd – Off Road 400. Ingen av dem har fast säng, utan det är bäddbar sittgrupp som gäller.

T@b
VÄNSTER: Finns det hjärterum, finns det stjärterum. Denna avdelning bäddas sedan om för nattbruk. HÖGER: Går även att få med udda exteriör design och heter då Mexican Sunset.

LMC

VÄNSTER: Öppen planlösning trots sin ringa storlek. Notera att möbeln bortom entrén är gjord för betydligt mer än att bara agera tv-bänk. HÖGER: Tryck in två knappar, fäll in bordsbenet och dra bakväggen mot dig. Så enkelt får du en säng i husvagnen.

Prisbelönta Style 400 F heter den annorlunda modellen från Lord Münsterland Caravan, LMC i var mans mun. Precis som Tabbert Pep Pantiga har den ett ”sängskåp” som är dolt i bakväggen, vilket är synnerligen platsbesparande. Det bör nämnas att LMC var först ut av dem att ha den fiffiga lösningen.


HJOVAGNEN

Hjovagnen
VÄNSTER: Mässbesökarna på Elmia 2023 fann de små och praktiska husvagnarna synnerligen intressanta. HÖGER: Modellen R D med bäddbar sittgrupp bak och denna dinett i vagnens frontparti.

Här snackar vi om små rackare, totalvikten är på blygsamma 750 kg, som finns i elva olika skepnader, med eller utan toalett. Deras slogan ”Hjovagnen är större inuti än vad som syns utanpå” känns mitt i prick. Fordonsparken tillverkas i Polen medan den svenska generalagenten har sitt säte, som ni nog alla misstänker, i Hjo. Välkända komponenter från varumärken som AL-KO, Thetford, Dometic och KNOTT används under tillverkningsprocesessen.


ERIBA

Eriba
VÄNSTER: Minstingen – Touring 310. HÖGER: Fräcka, läckra och synnerligen retro.

Gillar ni retro är det Eriba Touring som gäller. Det handlar i mångt och mycket om en serie som utseendemässigt har bibehållit charm och design från förr – och sedan har tillverkaren adderat modern teknologi. Här kan kunden välja vilken typ av exteriör karosskulör som önskas: helvit, vit/gråmetallic, bara gråmetallic eller vit i kombination med färgerna Nugget Gold, Tango Red och Harbour Blue. Även interiört finns det olika val, exempelvis tre klädselkulörer att tillgå. Två utrustningskoncept samt ett dussin olika modeller, allt från minstingen 310 till den fyrhjuliga bjässen 820, noterar vi också.


KNAUS

Knaus
Deseo 400 TR – husvagnen för motorcyklister.
Knaus
VÄNSTER: Båda Yaseo-modellerna har ut-fällbar ”väggsäng”. HÖGER: Deseo har sovplatser för fyra – imponerande!

Prisbelönta Yaseo platsar utan tvekan i detta segment. 340 PX har sängskåp i bakväggen (dolt), medan storebror 500 DK har detsamma plus loungeavdelning och ett specialflexibelt hygienutrymme. Den tyska till-verkaren har även en vagn som heter Deseo 400 TR. I den går det exempelvis att baxa in två motorcyklar då hela akterpartiet är öppningsbart. Trots vagnens ringa storlek finns det fyra sovplatser (taksäng och bäddbar, utdragbar soffa).

Men det är inte slut där. Även modellen Sport and Fun Black Selection har koppling till tvåhjuliga fordon som kan transporteras i vagnens bakparti. I denna vagn gäller dörr på bakstammen, taksäng samt luftig planlösning.

VÄNSTER: På Sport and Fun Selected går det också att öppna bakväggen, men inte hela …. HÖGER:  … och så här är interiören utformad.

HOBBY

Hobby
VÄNSTER: Inte så svårt att förstå att modellserien heter Beachy. HÖGER: MAXIA 595 KML är synnerligen flexibel. Bakstycket kan justeras på nio olika sätt.

Populärt och välrenommerat varumärke med många års erfarenhet på sin lyra. Men bara för att gammal är äldst behöver det inte betyda att idéerna har tagit slut. Tvärtom. Den tyska tillverkaren lanserade bara för något år sedan en modellserie som närmast kan beskrivas som en kombination av en campervan och Harald Striwski´s (varumärkets grundare) första egentillverkade vagn. Denna trio döptes till Beachy och är kort och gott strandkänsla på hjul. OBS! De saknar värmesystem. Sedan måste vi även lyfta fram prisbelönta MAXIA 595 KML med sitt flexibla akterparti som kan byggas om på nio olika vis – genialt!

Hobby
På dagen är det två raka soffor som gäller … och så här ser avdelningen ut när det vankas nattbruk.

TABBERT

Tabbert
VÄNSTER: Lyxhotell? Nej, det är sovrummet i Cellini 750 HTD. Tabbert är ensamma på den europeiska marknaden att ha slide-out.

Premiummärket Tabbert har tre vagnar som kan placeras i facket för det udda och nytänkande. Husvagn & Camping har de senaste åren satt tänderna i dem alla, och det med stor glädje. Två av dem är tämligen nya på marknaden: Pep Pantiga 390 WD med nedfällbar väggsäng (tänk sängskåp) samt Senara 460 E som har utrustats med något så ovanligt som höga långbäddar. Ingen ovanlig syn i husbilsbranschen, men bland husvagnar är det unikt. Till sist flaggskeppet Cellini 750 HTD. Ett exklusivt mästerverk med slide out-funktion. Grundpris? 1 360 000 kronor.

Tabbert
Dagtid i Pep Pantiga 390 WD … och till höger i bäddad version sedan sängen i väggen fällts ned. 
Rulla till toppen